دوره 19، شماره 74 - ( 5-1399 )                   جلد 19 شماره 74 صفحات 211-182 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaveh A, Hasanzadeh R, Mirzaeian B. The Effectiveness of Developmental Therapies (VAK Learning Style) with Cognitive Information Processing Approach in Treatment of Cognitive Dyslexia. QJCR 2020; 19 (74) :182-211
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1254-fa.html
کاوه عطیه، حسن زاده رمضان، میرزاییان بهرام. اثربخشی درمان‌های تحولی (سبک یادگیری واک) با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی. پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (74) :182-211

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1254-fa.html


(نویسنده‌ی مسئول)، دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، استاد،گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (7445 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمانهای تحولی (سبک یادگیری واک) مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر بهبود کودکان ردهی سنی 7 تا 9 سالهی مبتلا به اختلال ﻭﻳﮊه‌ی نارساخوانی شناختی در استان البرز است. روش: این پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل 60 نفر بوده که 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار میگیرند. پیش از ارائهی مداخلات درمانی، بهرهی هوشی با استفاده از آزمون وکسلر چهارم، میزان علائم و نشانههای نارساخوانی با استفاده از رویکردهای درمان تحولی کتل هورن - کارول، ایشینر و پردازش اطلاعات شناختی و سبک یادگیری دانشآموز، والدین، درمانگر و آموزگار با پرسشنامهی واک مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. سپس افراد بر اساس جنسیت، سن، پایهی تحصیلی، سبک یادگیری و با توجه به اهداف پژوهش، به 3 گروه دیداری، شنیداری و جنبشی- حرکتی تقسیم شدند. پس از آن جلسات آموزشی طی 2 ماه برای سه گروه اجرا شد. به این صورت که 15 جلسهی 90 دقیقهای گروهی به دانشآموزان ارائه شد و در کلیهی جلسات آموزشی اولیا در کنار فرزندان خود حضور داشتند و به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. یافتهها: دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند ‌متغیری (MANOVA) تحلیل گردید که این بررسیها نشان داد که بین هر سه روش درمانی با گروه کنترل در سطح ٥% تفاوت معناداری وجود دارد و هر سه روش درمانی مؤثر هستند. نتیجهگیری: درمانهای تحولی (سبک یادگیری واک) با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی مؤثر است.
متن کامل [PDF 1596 kb]   (10687 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/10/18 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1399/6/5

فهرست منابع
1. − احمدی، سمانه (1397). بررسی علل و راهکارهای درمان اختلال خواندن (نارساخوانی). سیویلیکا. چهارمین همایش علمی پژوهشی استانی از نگاه معلم. میناب. آموزش و پرورش شهرستان میناب.
2. − افشاری، علی، رضایی، رسول (1398). اثربخشی نرم‌افزار ساند اسمارت بر کارکردهای اجرائی (توجه متمرکز، توانایی سازماندهی و برنامه‌ریزی و حافظه‌‌ی کاری شنیداری و دیداری) دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی. ناتوانی‌های یادگیری، 8 (3)، 26-48.
3. − بشرپور، سجاد، عیسی‌زادگان، علی، احمدیان، لیلا (1391). نارسایی‌های پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. ناتوانی‌های یادگیری، 2 (1)، 25-42.
4. − حیدری، خدابخش (1387). کودکان مبتلا به اختلا ‌ل‌های یادگیری. اصفهان: انتشارات نوشته.
5. − رحمتی، ندا. (1397).اثربخشی مهارت‌های فراشناختی بر توانایی‌های شناختی و سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان نارساخوان. فصل‌نامه‌ی جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، 6(6)، 79-86 .
6. − رحیمی، محمد (1392). اختلالات ویژه ی یادگیری. قم: انتشارات سپهر اندیشه.
7. − رحیمی، محمد (1398). اختلال نارساخوانی شناختی. قم: انتشارات بانیان دانش.
8. − رسولی‌نژاد، سید اصغر، رسولی نژاد، سید وحید (1386). بررسی سبک یادگیری دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال ۱۳۸۴، نشریه‌ی گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 3 (1)، 26-32.
9. − زاب، م. جانت. (2007). شناخت درمانی تحولی برای بزرگسالان (ترجمه‌ی حسن حمیدپور. (1390)). تهران: انتشارات ارجمند.
10. − سرکانی، عبدالرضا، فرامرزی، سالار (1398). اثربخشی آموزش پردازش حسی بر بهبود مهارت‌های عصب‌روان شناختی دانش‌آموزان نارساخوان. فصل‌نامه‌ی علمی ـ پژوهشی عصب روان‌شناسی، 5 (16)، 91-106.
11. − کرک، ساموئل الکساندر، گلاگر، جیمز، آناستازیوف، نیکولا، کلمن، ماری (1388).آموزش وپرورش کودکان استثنائی (ترجمه‌ی مهدی گنجی). تهران: انتشارات ساوالان.
12. − گوین، رید (1392). نارساخوانی: راهنمای کامل والدین (ترجمه‌ی عصمت دانش و علیرضا سلیمی نیا). تهران: انتشارا19ت ارجمند.
13. − مؤمنی شهرکی، فرزانه، ملک‌پور، مختار، عابدی، احمد، فرامرزی، سالار (1397). مقایسه‌ی اثربخشی مداخلات عصب روان‌شناختی و روش دیویس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پایه‌ی اول و دوم ابتدایی. فصل‌نامه‌ی علمی ـ پژوهشی عصب روان‌شناسی، 4 (12)، 153-174.
14. − Abu-Hamour, B., & Al Hmouz, H. (2018). Cattell-Horn-Carroll broad cognitive ability profiles for dyslexia and intellectual disability. International Journal of Inclusive Education, 1-17. [DOI:10.1080/13603116.2018.1534999]
15. − Abu-Hamour, B., & Al-Hmouz, H. (2016). Prevalence and pattern of learning difficulties in primary school students in Jordan. Australian Journal of Learning Difficulties, 21 (2) , 99-113. [DOI:10.1080/19404158.2017.1287104]
16. − American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
17. − Benson, N. (2008). Cattell-Horn-Carroll cognitive abilities and reading achievement. Journal of Psychoeducational Assessment, 26 (1) , 27-41. [DOI:10.1177/0734282907301424]
18. − Bonacina, S., Lanzi, P. L., Lorusso, M. L., & Antonietti, A. (2015). Improving reading skills in students with dyslexia: the efficacy of a sublexical training with rhythmic background. Frontiers in psychology, 6, 1510. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01510]
19. − Broadhead, M., Daylamani-Zad, D., Mackinnon, L., & Bacon, L. (2018). A multisensory 3D environment as intervention to aid reading in dyslexia: A proposed framework. In 2018 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS-Games) (pp. 1-4). IEEE. [DOI:10.1109/VS-Games.2018.8493407]
20. − Caemmerer, J. M., Maddocks, D. L., Keith, T. Z., & Reynolds, M. R. (2018). Effects of cognitive abilities on child and youth academic achievement: Evidence from the WISC-V and WIAT-III. Intelligence, 68, 6-20. [DOI:10.1016/j.intell.2018.02.005]
21. − Çakiroğlu, Ü., Güler, M., Atabay, M., & Güler, M. (2019). Connections Between Learning Styles and Perceived Cognitive Load in Multimedia Learning: An Experimental Study. Journal of Educational Technology Systems, 0047239519844509. [DOI:10.1177/0047239519844509]
22. − Chard, D. J., Vaughn, S., & Tyler, B. J. (2002). A synthesis of research on effective interventions for building reading fluency with elementary students with learning disabilities. Journal of learning disabilities, 35 (5) , 386-406. [DOI:10.1177/00222194020350050101]
23. − Clark, D.B. (2009). Dyslexia: Theory and practice of Parkton. M.D: York Press.
24. − Cormier, D. C., Bulut, O., McGrew, K. S., & Frison, J. (2016). The role of Cattell-Horn-Carroll (CHC) cognitive abilities in predicting writing achievement during the school‐age years. Psychology in the Schools, 53 (8) , 787-803. [DOI:10.1002/pits.21945]
25. − Crastnopol, M. (2009). Coming to terms with invisible disability-Beyond empathic resonance: Commentary on paper by Lauren Levine. Psychoanalytic Dialogues, 19 (4) , 474-479. [DOI:10.1080/10481880903088617]
26. − Flanagan, D. P., & Harrison, P. L. (Eds.). (2012). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Press.
27. − Flanagan, D. P., & Kaufman, A. S. (2009). Essentials of WISC-IV assessment (2nd ed.). Hoboken, NJ: Wiley.
28. − Flanagan, D. P., Ortiz, S. O., Alfonso, V. C., & Mascolo, J. T. (2006). Achievement test desk reference: A guide to learning disability identification. Hoboken, NJ: Wiley and Sons. Psychology, 83, 517-544.
29. − Floyd, R., Meisinger, E., Gregg, N., & Keith, T. (2012). An explanation of reading comprehension across development using models from Cattell-Horn-Carroll theory: Support for integrative models of reading. Psychology in the Schools, 49 (8) , 725-743. [DOI:10.1002/pits.21633]
30. − Gori, S., Seitz, A. R., Ronconi, L., Franceschini, S., & Facoetti, A. (2016). Multiple causal links between magnocellular-dorsal pathway deficit and developmental dyslexia. Cerebral Cortex, 26 (11) , 4356-4369. [DOI:10.1093/cercor/bhv206]
31. − Hagman, J. O., Wood, F., Buchsbaum, M. S., Tallal, P., Flowers, L., & Katz, W. (1992). Cerebral brain metabolism in adult dyslexic subjects assessed with positron emission tomography during performance of an auditory task. Archives of Neurology, 49 (7) , 734-739. [DOI:10.1001/archneur.1992.00530310082015]
32. − Harris, L. V. A., Sadowski, M. S., & Birchman, J. A. (2009). A comparison of learning style models and assessment instruments for university graphics educators. The Engineering Design Graphics Journal, 70 (1).
33. − Ibrahim, R. H., & Hussein, D. A. (2016). Assessment of visual, auditory, and kinesthetic learning style among undergraduate nursing students. Int J Adv Nurs Stud, 5, 1-4. [DOI:10.14419/ijans.v5i1.5124]
34. − Iliadou, V., Bamiou, D. E., Kaprinis, S., Kandylis, D., & Kaprinis, G. (2009). Auditory Processing Disorders in children suspected of Learning Disabilities-A need for screening?. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 73 (7) , 1029-1034. [DOI:10.1016/j.ijporl.2009.04.004]
35. − Knoop‐van Campen, C. A., Segers, E., & Verhoeven, L. (2018). The modality and redundancy effects in multimedia learning in children with dyslexia. Dyslexia, 24 (2) , 140-155. [DOI:10.1002/dys.1585]
36. − Larivée, S., Normandeau, S., & Parent, S. (2000). The French connection: Some contributions of French‐language research in the post‐piagetian era. Child Development, 71 (4) , 823-839. [DOI:10.1111/1467-8624.00188]
37. − Lerner, J. W., & Johns, B. (2008). Learning disabilities and related mild disabilities: Characteristics, Teaching Strategies, and New Directions. England: Wadsworth Publishing.
38. − Lipowska, M., Łada, A. B., Pawlicka, P., & Jurek, P. (2019). The use of the Warnke Method in dyslexia therapy for children. Journal of Applied Developmental Psychology, 64 (4) , 101060. [DOI:10.1016/j.appdev.2019.101060]
39. − Mayes, S. D., & Calhoun, S. L. (2006). Frequency of reading, math, and writing disabilities in children with clinical disorders. Learning and individual Differences, 16 (2) , 145-157. [DOI:10.1016/j.lindif.2005.07.004]
40. − McGrew, K. S., & Wendling, B. J. (2010). Cattell-Horn-Carroll cognitive‐achievement relations: What we have learned from the past 20 years of research. Psychology in the Schools, 47 (7) , 651-675. [DOI:10.1002/pits.20497]
41. − Monica ,O. (2017). The relationship between CHC factors by the Wechsler Intelligence Scale for Children, the fourth edition and reading skills, measured by Widlock-Johnson's Wide-Reading Cluster. PROQuest Number.10606842.MA
42. − National Center for Learning Disabilities. (2010) | NCLD.org - NCLD. Retrieved August 1, 2013, from: http://www.ncld.org/.
43. − Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., & Bjork, R. (2008). Learning styles: Concepts and evidence. Psychological science in the public interest, 9 (3) , 105-119. [DOI:10.1111/j.1539-6053.2009.01038.x]
44. − Pollock, J. & Waller, E. (1994). Day-to-Day dyslexia in the classroom. London and New York, Routledge.
45. − Poon-McBrayer, K. F. (2012). Bridging policy-practice gap: Protecting rights of youth with learning disabilities in Hong Kong. Children and Youth Services Review, 34 (9) , 1909-1914. [DOI:10.1016/j.childyouth.2012.06.002]
46. − Ramus, F. (2003). Developmental dyslexia: specific phonological deficit or general sensorimotor dysfunction?. Current opinion in neurobiology, 13 (2) , 212-218. [DOI:10.1016/S0959-4388(03)00035-7]
47. − Reber, A. S. (1985). The Penguin dictionary of psychology. London: Penguin Books.
48. − Reid, G. (2003). Dyslexia: A practitioner's handbook. John Wiley & Sons.
49. − Schiff, R., & Raveh, M. (2007). Deficient morphological processing in adults with developmental dyslexia: Another barrier to efficient word recognition?. Dyslexia, 13 (2) , 110-129. [DOI:10.1002/dys.322]
50. − Sharma, M., Purdy, S. C., Newall, P., Wheldall, K., Beaman, R., & Dillon, H. (2006). Electrophysiological and behavioral evidence of auditory processing deficits in children with reading disorder. Clinical neurophysiology, 117 (5) , 1130-1144. [DOI:10.1016/j.clinph.2006.02.001]
51. − Shaywitz, S. E. (1998). Current concepts: Dyslexia. The New England Journal of Medicine, 338 (5) , 307-312. [DOI:10.1056/NEJM199801293380507]
52. − Shaywitz, S. E., Morris, R., & Shaywitz, B. A. (2008). The education of dyslexic children from childhood to young adulthood. Annu. Rev. Psychol., 59, 451-475. [DOI:10.1146/annurev.psych.59.103006.093633]
53. − Smith, P. L., (2004). Instructional design. John Wiley & Sons.
54. − Toffalini E, Marsura M, Garcia RB, Cornoldi C. (2019). A Cross-Modal Working Memory Binding Span Deficit in Reading Disability. Journal of learning Disabilities. 52: 2, 99-108. [DOI:10.1177/0022219418786691]
55. − Van Doren, C. M. (2018). CHC Narrow and Broad Processes as Predictors of Basic Reading Achievement (Doctoral dissertation, California State University, Fresno).
56. − Wajuihian, S. O., & Naidoo, K. S. (2011). Dyslexia: An overview. African Vision and Eye Health, 70 (2) , 89-98. [DOI:10.4102/aveh.v70i2.102]
57. − Wechsler, D. (1991). Weschler Intelligence Scale for Children: Third Edition manual. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
58. − Wechsler, D. (2003b). WISC-IV: Technical and interpretation manual. San Antonio: The Psychological Corporation.
59. − Woodcock, S., & Jiang, H. (2013). Teachers' causal attributional responses of students with learning disabilities in China. Learning and individual differences, 25, 163-170. [DOI:10.1016/j.lindif.2013.01.016]
60. − Zaboski II, B. A., Kranzler, J. H., & Gage, N. A. (2018). Meta-analysis of the relationship between academic achievement and broad abilities of the Cattell-Horn-Carroll theory. Journal of school psychology, 71, 42-56. [DOI:10.1016/j.jsp.2018.10.001]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research