Volume 18, Issue 71 (10-2019)                   QJCR 2019, 18(71): 155-175 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimisadegh Z, sohrabi F, borjali A, Falsafinejad M, Moatamedi A. Designing and validation of life skills training program (self-awareness skills, coping with stress and empathy) based on Islamic culture in divorced women. QJCR 2019; 18 (71) :155-175
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1266-en.html
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
Abstract:   (8173 Views)
Aim: The purpose of this study was to develop and validate a life skills training program (self-awareness skills, coping with stress and empathy) based on Islamic culture in divorced women. Method: The method of qualitative research is narrative type and use of semi-structured interview. The statistical population includes all divorced women referring to counseling and psychological services centers of Kerman city and paired therapists, which 15 clients and 10 specialists were selected by available sampling method. Data were gathered using interviews and expert panel and data were analyzed using Lincoln and Guba method. Results: The results showed that life skills training program was codified in 3 main axes of self-awareness, empathy and coping with stress, 11 axes and 32 subject areas, and also, the content validity of this program is based on the Lavasha method and based on expert opinion with a content validity ratio (CVR) of 80% which is higher than the minimum acceptable level of 0.62 for this number of specialists. Conclusion: Based on the findings of the research, it can be said that life skills training program based on Islamic culture is an appropriate and effective program for empowering divorced women in life.
 
Full-Text [PDF 1443 kb]   (16730 Downloads)    
Type of Study: Research |
Received: 2020/01/24 | Accepted: 2020/02/9 | Published: 2020/02/9

References
1.  احمدی، ع. ‌ا. (1391). روان‌شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، چاپ نهم، تهران: نشر امیرکبیر.
2.  آقاجانی، م. (1381). بررسی اثربخشی مهارت‌های زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان. پایان‌نامه کارشناس ارشد چاپ نشده. رشته روان‌شناسی. دانشگاه الزهرا.
3.  پسندیده، ع. (1394). الگوی اسلامی شادکامی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دارالحدیث.
4.  جهانیان، رمضان. (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی بر خودکارآمدی دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 3(27)، 71-83.
5.  حسینی، س. ا. (1393). ‌اصول بهداشت روانی، ‌چاپ ششم، مشهد: انتشارات دانشگاه مشهد.
6.  دانش، ع.؛ سلیمی‌نیا، ن.؛ فلاحتی، ح.؛ سابقی، ل.؛ شمشیری، م. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران ناسازگار، فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 2(30)، 40-23.
7.  دهخدا، ع. ا. (1379). لغت نامه دهخدا. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
8.  رحیمی صادق، ز. (1397). تدوین برنامه آموزشی مهارت های خودآگاهی، مقابله با استرس، و همدلی مبتنی بر فرهنگ بومی و تعیین اثربخشی آن بر شادکامی و تاب‌آوری زنان مطلقه 30 تا 40 ساله شهر کرمان. پایان‌نامه دکتری چاپ نشده. رشته روان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی.
9.  رستگار، ع. ع. (1389). معنویت در سازمان. قم: انتشارات ادیان و مذاهب.
10.  زارع‌مقدم، ع.؛ گمنام، ا. (1397). نقش تمایل به نماز در کاهش گرایش زوجین به طلاق در دانشجویان. مجله رویش روان‌شناسی، 7(9)، 212-195.
11.  شریفی‌نیا، م. ح. (1388). «درمان یکپارچه توحیدی، رویکرد دینی در درمان اختلالات روانی». مطالعات اسلام و روان‌شناسی، 3(4)، 82-65.
12.  صادقی، ر. (1396). نگرش نسبت به پیامدهای طلاق و تاثیر آن بر تمایل زوجین جوان به طلاق در شهر تهران. فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 38، 22-1.
13.  صادقی، س. (1388). بررسی میزان اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و مهارت‌های مقابله با استرس بر کاهش افسردگی زنان مطلقه شهر اصفهان. پایان‌نامه دکتری چاپ نشده. رشته روان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی.
14.  فاضل قانع، ح. (1392). سبک زندگی بر اساس آموزه‌های اسلامی. قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
15.  کلانتری، ع.؛ روشن فکر، پ.؛ جواهری، ج. (1390). آثار و پیامدهای طلاق، مرور نظام‌مند تحقیقات انجام شده در ایران با تاکید بر ملاحظات جنسیتی (1390-1376). مجله زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 9(3)، 131-111.
16.  کاملی، م. ج. (1386). بررسی علل و عوامل مؤثر در بروز آسیب‌های اجتماعی طلاق در جامعه ایران. فصلنامه دانش انتظامی، 9(3)، 198-179.
17.  کاویانی، ح.؛ پورناصح، م.؛ صیادلو، س.؛ محمدی، م. ر. (1386). اثربخشی آموزش کنترل استرس در کاهش اضطراب و افسردگی شرکت‌کنندگان در کلاس کنکور. مجله تازه‌های علوم شناختی، 9(2)، 68-61.
18.  گلمن، د. (2004). هوش هیجانی. (ترجمه پارسا، ن. 1383)، چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد.
19.  محفوظی، م. ص.؛ جان بزرگی، م. (1387). بررسی رابطه بین سلسله مراتب ارزش‌ها و سلامت روانی. تهران: مؤسسه پژوهشی ابن سینا.
20.  یزدخواستی، ح.؛ منصوری، ن.؛ زاده محمدی، ع.؛ احمدآبادی، ز. (1387). بررسی احساس تمایل و تقصیر با استرس، افسردگی و اضطراب متقاضیان طلاق در شهرهای اصفهان و اراک. فصلنامه خانواده‌پژوهی، 4(15)، 275-263.
21.  Bauer, J. J., Schwab, J. R. & McAdams, D. P. (2016). Self-Actualizing: Where ego development finally feels good?. Them Humanistic psychologist, 39, 121-130. [DOI:10.1080/08873267.2011.564978]
22.  Chetty, D., Hoque, M. E. (2013). Effectiveness of a nurse facilitated cognitive group intervention among mild to moderately-depressed-women in KwaZulu-Natal, south Africa. African Journal of Psychiatry, 16, 29-34. [DOI:10.4314/ajpsy.v16i1.5]
23.  Faller, H. et al. (2014). Prognostic value of Anxiety Loping and depression in survival of lung cancer patients. Psychology, Vol.13, 359-364. [DOI:10.1002/pon.783]
24.  Furenham, A., & Chamoro-Premuzic, T. (2008). Personality and intelligence as predictors of statistical examination grades. Personality and individual differences, 37(5), 943-955. [DOI:10.1016/j.paid.2003.10.016]
25.  Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2), 105-112. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
26.  Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
27.  Hopko, D., McNeil, W., Zvolensky, J., Eifert. H. (2007). The relation between anxiety and skill in performance-based anxiety disorders: A behavioral formulation of social phobia. Journal of Behavior Therapy, 10(3), 175-200.
28.  King, G., McPherson, A., Mosleh, D., Hartman, L., Rapley, J., & Pinto, M. (2018). Program opportunities of residential immersive life skills programs for youth with disabilities. Research in developmental disabilities, 83, 233-246. [DOI:10.1016/j.ridd.2018.09.003]
29.  Landau, M. J., Vess, J., Arndt, Z. K., Rothschild, D. Sullivan, R. A. (2016). Atchley Embodied metaphor and the "true" self: Priming entity expansion and protection influences intrinsic self-expressions in self-perceptions and interpersonal Behavior: Journal of Experimental Social Psychology, 47, 9-87. [DOI:10.1016/j.jesp.2010.08.012]
30.  Leopold, T. (2016). Gender Differences in the Consequences of Divorce: A Multiple-Outcome Comparison of Former Spouses. SOEP paper, No. 841. [DOI:10.2139/ssrn.2805854]
31.  Pargament, K. I., Smith, B. W., Koenig, H. G., & Perez, L. (1998). Patterns of positive and negative religious coping with major life stressors. Journal for the scientific study of religion, 710-724. [DOI:10.2307/1388152]
32.  Rijken, A. J., & Liefbroer, A. C. (2012). European views of divorce among parents of young children: Understanding cross-national variation. Demographic Research, 27, 25-52. [DOI:10.4054/DemRes.2012.27.2]
33.  Schneider, K. J. and Krug, O. T. (2015). Exinstential-humanistic therapy (Theories of Pyschotherapy). Washington, D. C.: American Psychological Association.
34.  Willems, M., Bergqvis, D., Blankensteijn, A. (2009). Generalized Anxiety and Anxiety Management Training. Journal of Behavior Therapy, 32(1), 185-207.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research