Volume 19, Issue 74 (7-2020)                   QJCR 2020, 19(74): 62-90 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimisadegh Z, borjali A, sohrabi F, Moatamedi A, Falsafinejad M. Validation and the Effectiveness of Life Skills Training (Self-awareness, Coping with Stress, Empathy) based on Native Culture on Happiness and Resilience of Divorced Women. QJCR 2020; 19 (74) :62-90
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1394-en.html
(Corresponding Author), Professor of Psychology Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
Abstract:   (8564 Views)
Aim: The purpose of this study was to develop a life skills training based on native Iranian culture and to determine its effectiveness on the happiness and resilience of divorced women. Methods: The research method used was qualitative-quantitative. The statistical population for this research included all divorced women between the ages of 30 and 40 who referred to counseling and psychological services centers of city of Kerman in the first half of 1395 (Persian calendar), among whom 30 were selected thrgouh available sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups (15 subjects each). To collect data, Conner and Davidson Resilience (2003) and Oxford Happiness (1989) Questionnaires were used. The training program was performed in 11 ninety-minute sessions  in the experimental group, and the control group was placed in the waiting list. The results were analyzed using covariance analysis. Results: The findings showed that the content validity ratio (CVR) was calculated based on the Lavoshe method for 10 experts (0/83), and the content validity index (CVI) based on the Waltz and Bassel methods for this number was 0/80, and based on comparing these values with the acceptable value of both indicators, the content validity of the program is acceptable. Also, the results showed that life skills training had an impact on increasing the happiness and resiliency of the experimental group compared to the control group (p<0/01). Conclusion: According to the results, life skills program (self-awareness, coping with stress, empathy) based on indigenous culture is an appropriate and effective program for divorced women and its implementation can affect the happiness and resiliency of these individuals.
Full-Text [PDF 1360 kb]   (11318 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Family Counseling
Received: 2020/07/2 | Accepted: 2020/08/26 | Published: 2020/08/26

References
1. − احمدی، ع. ‌ا. (1391). روان‌شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. چاپ نهم، تهران: نشر امیرکبیر.
2. − اخوان تفتی، م. (1382). پی‌آمدهای طلاق در گذار از مراحل آن. فصلنامه مطالعات اجتماعی و روان‌شناختی زنان، 1 (3)، 151-125.
3. − آیت‌الهی، ز. (1390). مهارت زندگی در آیینه آیات و روایات. تهران: پژوهشکده فرهنگ و معارف نهاد نمایندگی رهبری.
4. − بستانی، م. (1388). اسلام و روان‌شناسی. (ترجمه هویشم، م. 1388) مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
5. − بنسون، ه.، استوارت، ا. (2009). حال خوش. (ترجمه قراچه داغی، م. 1389)، چاپ اول، تهران: شباهنگ.
6. − جبارزاده قشلاق، ر.، بزازیان، س.، شقاقی، ف. (1391). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر تاب‌آوری معلمان زن. سومین همایش ملی مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر.
7. − جعفری، ا.، حسینی، س. م.، فاضلی، م. (1395). تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی خودآگاهی و مدیریت هیجان‌ها در افزایش تاب‌آوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار. فصلنامه پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 2 (8)، 76-41.
8. − جعفری، م. ت. (1376). ترجمه و تفسیر نهج البلاغه. ج 6، چاپ هفتم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9. − چهری، ز.، پرندین، ش. (1398). اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی زنان دارای تعارض زناشویی شهر کرمانشاه. مجله پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 4 (31)، 20-1.
10. − خدادادی سنگده، ج. (1396). عوامل مذهبی مؤثر در شکل‌گیری خانواده سالم براساس بافت فرهنگی اجتماعی. مجله روان‌شناسی فرهنگی، 1 (1)، 98-85.
11. − خلیلیان، ز.، افلاکی‌فرد، ح. (1395). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی و افزایش شادکامی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه. مجله پژوهش‌های مشاوره، 15 (59)، 96-76.
12. − دشتی، م. (1381). نهج‌البلاغه. خطبه 216، قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین.
13. − رضاپورمیرصالح، ی.، فلاح، م.، صابری، م. (1395). بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر آموزش مهارت‌های زندگی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار. مجله زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، 7 (1)، 99-81.
14. − رضوی‌زاده تبادکان ب. ز.، شاره ح. (۱۳۹۴). مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی فراشناختی و آموزش گروهی مهارت‌های زندگی بر افسردگی،کیفیت زندگی، سبک پاسخ‌دهی نشخواری و فراشناخت‌های زنان مطلقه. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 21 (۲)، 120-108.
15. − زهتاب نجفی، ع.، سالمی، ص. (1391). اثربخشی آموزش مهارت زندگی در کاهش اضطراب زنان مطلقه. فصلنامه زن و فرهنگ، 4 (13)، 93-85.
16. − سازمان بهداشت جهانی. (2001). برنامه آموزش مهارت‌های زندگی. (ترجمه نوری قاسم‌آبادی، ر. و محمدخانی، پ. 1387)، تهران: واحد بهداشت روان و پیشگیری از سوء مصرف مواد سازمان بهداشت جهانی.
17. − سامانی، س؛ جوکار، ب؛ صحراگرد، ن. (1386). تاب‌آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 13 (3)، 295-290.
18. − سلیمی بجستانی، ح.، عابدی، ف. (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر اضطراب، افسردگی و شادکامی مادران دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهرستان کرج در سال تحصیلی 91-1390. مجله مطالعات روان‌شناسی بالینی، 3 (11)، 48-29.
19. − صادقی، س. (1388). بررسی میزان اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های مقابله با استرس بر کاهش افسردگی زنان مطلقه شهر اصفهان. پایان‌نامه دکتری چاپ نشده. رشته روان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی.
20. − صالح صدق پور، ب.، طاهر طلوع دل، م. ص.، سادات، ا. (1399). هنجارسنجی، اعتباریابی و پایاسازی مقیاس سنجش شادکامی در میان دانشجویان. نشریه علمی فناوری آموزش، 14 (3)، 670-657.
21. − صدرالاشرافی، م.، خنکدار طارسی، م.، شمخانی، ا.، یوسفی افراشته، م. (1391). آسیب‌شناسی طلاق (علل و عوامل) و راهکارهای پیشگیری از آن. مجله مهندسی فرهنگی، 7 (73 و 74)، 53-26.
22. − صفاری، م.، سنایی نسب، ه.، رشیدی جهان، ح.، پورتقی، غ.، پاکپور حاجی‌آقا، ا. (1392). شادکامی، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 7 (13)، 29-22.
23. − علی‌پور، ا.، نوربالا، ا. ع. (۱۳۷۸). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان‌ دانشگاه‌های تهران. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، ۵ (۱و۲)، ۶۶-55.
24. − فاضل قانع، ح. (1392). سبک زندگی بر اساس آموزه‌های اسلامی. قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
25. − قضاوی، ز.، مردانی، ز.، پهلوان‌زاده، س. (1396). بررسی تأثیر برنامه آموزش شادکامی فوردایس بر میزان شادکامی پرستاران. مجله سلامت و مراقبت، 19 (3)، 124-117.
26. − کاملی، م. ج. (1386). بررسی علل و عوامل مؤثر در بروز آسیب‌های اجتماعی طلاق در جامعه ایران. فصلنامه دانش انتظامی، 9 (3)، 198-179.
27. − کاویانی، ح.، پورناصح، م.، صیادلو، س.، محمدی، م. ر. (1386). اثربخشی آموزش کنترل استرس در کاهش اضطراب و افسردگی شرکت‌کنندگان در کلاس کنکور. مجله تازه‌های علوم شناختی، 9 (2)، 68-61.
28. − کیم، ج. (1391). روان خود را بشناس. (ترجمه باقری‌نیا، گ. و حق‌پناه، م.) تهران: فراروان.
29. − کلانتری، ع.، روشن فکر، پ.، جواهری، ج. (1390). آثار و پیامدهای طلاق، مرور نظام‌مند تحقیقات انجام شده در ایران با تاکید بر ملاحظات جنسیتی (1390-1376). مجله زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 9 (3)، 131-111.
30. − گلمن، د. (2004). هوش هیجانی. (ترجمه پارسا، ن. 1383). چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد.
31. − محفوظی، م. ص.، جان‌بزرگی، م. (1387). بررسی رابطه بین سلسله مراتب ارزش‌ها و سلامت روانی. تهران: مؤسسه پژوهشی ابن سینا.
32. − محمدی، م. (1384). بررسی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد. پایان‌نامه دکتری چاپ نشده. رشته روان‌شناسی بالینی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
33. − نجاتی، م. ع. (1381). قرآن و روان‌شناسی. (ترجمه عرب، ع.) مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
34. − نورعلیزاده میانجی، م. (1395). خودآگاهی و مدیریت خویشتن. قم: بوستان.
35. − یزدخواستی، ح.، منصوری، ن.،‌زاده محمدی، ع.، احمدآبادی، ز. (1387). بررسی احساس تمایل و تقصیر با استرس، افسردگی و اضطراب متقاضیان طلاق در شهرهای اصفهان و اراک. فصلنامه خانواده پژوهی، 4 (15)، 275-263.
36. − Aronson, E. (1994). Stress and coping in spouses of persons with spinal cord injuries. Clinical Rehabilitation, 14 (2) , 44-137. [DOI:10.1191/026921500675826560]
37. − Bauer, J. J., Schwab, J. R., & McAdams, D. P. (2016). Self-actualizing: Where ego development finally feels good?. The Humanistic Psychologist, 39 (2) , 121-136. [DOI:10.1080/08873267.2011.564978]
38. − Boekaerts, M. (2010). Coping with stressful situations: An important aspect of self-regulation. International Encyclopedia of Education, 16 (4) , 570-575. [DOI:10.1016/B978-0-08-044894-7.00602-3]
39. − Botvin, G. J., & Griffin, K. W. (2004). Life skills training: Empirical findings and future directions. Journal of primary prevention, 25 (2) , 211-232. [DOI:10.1023/B:JOPP.0000042391.58573.5b]
40. − Carr, A. (2004). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge. [DOI:10.4324/9780203506035]
41. − Chetty, D., & Hoque, M. E. (2013). Effectiveness of a nurse facilitated cognitive group intervention among mild to moderately-depressed-women in KwaZulu-Natal, South Africa. African Journal of Psychiatry, 16 (1) , 29-34. [DOI:10.4314/ajpsy.v16i1.5]
42. − Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18 (2) , 76-82. [DOI:10.1002/da.10113]
43. − Deffenbacher, J. L. (1998). Generalized anxiety and anxiety management training. International handbook of cognitive and behavioural treatments for psychological disorders, 227-249. [DOI:10.1016/B978-008043433-9/50010-9]
44. − Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American psychologist, 55 (1) , 34-43. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.34]
45. − Diener, E. (2007). Frequently Asked Questions (FAQ's) About Subjective Well-Being (Happiness and Life Satisfaction): a Primer For Reporters and Newcomers. Recuperado de:
46. − http://www. psych. uiuc. edu/~ ediener/faq. html, em, 23 de março de 2007.
47. − Duarte, A., Garcia, C., Giannarakis, G., Limão, S., Polydoropoulou, A., & Litinas, N. (2010). New approaches in transportation planning: happiness and transport economics. NETNOMICS: Economic Research and Electronic Networking, 11 (1) , 5-32. [DOI:10.1007/s11066-009-9037-2]
48. − Faller, H., & Schmidt, M. (2014). Prognostic value of depressive coping and depression in survival of lung cancer patients. Psycho‐Oncology: Journal of the Psychological, Social and Behavioral Dimensions of Cancer, 13 (5) , 359-363. [DOI:10.1002/pon.783]
49. − Husin, W. N. F. W., Arsad, N. M., Othman, O., Halim, L., Rasul, M. S., Osman, K., & Iksan, Z. (2016). Fostering students' 21st century skills through Project Oriented Problem Based Learning (POPBL) in integrated STEM education program. In Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching (Vol. 17, No. 1, pp. 1-18). The Education University of Hong Kong, Department of Science and Environmental Studies.
50. − Landau, M. J., Vess, M., Arndt, J., Rothschild, Z. K., Sullivan, D., & Atchley, R. A. (2016). Embodied metaphor and the "true" self: Priming entity expansion and protection influences intrinsic self-expressions in self-perceptions and interpersonal behavior. Journal of Experimental Social Psychology, 47 (1) , 79-87. [DOI:10.1016/j.jesp.2010.08.012]
51. − McCorkle, R., Talley, R. C., Baile, W., & Williams, A. L. (2012). Caring for a Loved One with Cancer: Professional and Family Issues. In Cancer Caregiving in the United States (pp. 1-17). Springer, New York, NY. [DOI:10.1007/978-1-4614-3154-1_1]
52. − Pedrotti, J. T., Edwards, L. M., & Lopez, S. J. (2009). Positive psychology within a cultural context. Oxford handbook of positive psychology, 49-57. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780195187243.013.0006]
53. − Valois, R. F., Zullig, K. J., Huebner, E. S., & Drane, J. W. (2004). Physical activity behaviors and perceived life satisfaction among public high school adolescents. Journal of school health, 74 (2) , 59-65. [DOI:10.1111/j.1746-1561.2004.tb04201.x]
54. − Vatankhah, H., Daryabari, D., Ghadami, V., & KhanjanShoeibi, E. (2013). Teaching how life skills (anger control) affect the happiness and self-esteem of Tonekabon female students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.673]
56. − Yeh, H. C., Lorenz, F. O., Wickrama, K. A. S., Conger, R. D., & Elder Jr, G. H. (2006). Relationships among sexual satisfaction, marital quality, and marital instability at midlife. Journal of family psychology, 20 (2) , 339-343. [DOI:10.1037/0893-3200.20.2.339]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research