دوره 19، شماره 73 - ( 3-1399 )                   جلد 19 شماره 73 صفحات 144-122 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه شیراز
چکیده:   (6545 مشاهده)

هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر امید بر سلامت روان‌شناختی و معناداری زندگی دختران نوجوان افسرده بود.  روش:  روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال 1395 بود و نمونه آماری پژوهش 24 نفر از افرادی بودند که با روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شده  و نمره آنها در پرسشنامه افسردگی بک 2 دربازه 16 تا46 بوده واز طریق مصاحبه بالینی تشخیص افسردگی گرفتند. این افراد به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس امید درمانی گروهی در 8 گام برای آزمودنی‌های گروه آزمایش اجرا شد وگروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. از پرسشنامه‌های سلامت روان (GHQ)  و معناداری زندگی (MLQ) در مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد و جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که امید درمانی گروهی بر افزایش سلامت روان و معناداری زندگی دختران افسرده گروه آزمایش تأثیر معناداری داشته است. نتیجه‌گیری: میتوان نتیجه گرفت که امید درمانی گروهی میتواند مداخله‌ای مؤثر در ارتقای سلامت روان و معناداری زندگی دختران نوجوان افسرده باشد.

متن کامل [PDF 878 kb]   (11247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1396/2/9 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/3/22

فهرست منابع
1. روزنهان، دیوید و سلیگمن، مارتین. (2007). آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی(1394). تهران: نشر ساوالان.
2. ابتهاج فرد، مهین. (1390). اثر بخشی امید درمانی گروهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانی خانواده‌های بیماران اسکیزوفرن بستری در بیمارستان‌های اعصاب و روان سنندج. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز تهران. دانشکده علوم انسانی.
3. ابراهیمی، امرالله. اعرابی، سبحان. خالویی، محمد مهدی (1392). مقایسه سلامت روان و مؤلفه‌های روان‌شناسی مثبت (امید، شادی و معنویت) در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنها. مجله دانشکده پزشکی اصفهان. 31 (261).1196-1885.
4. انجمن روانپزشکی امریکا. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر روان
5. بخشوده آستانه، مریم. (1395). رابطه مؤلفه‌های روان‌شناسی مثبت نگر (امید، عزت نفس و معنویت) با بهزیستی روان‌شناختی و رضایت شغلی معلمان زن آستانه اشرفیه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
6. برجیس، مریم. حکیم جوادی، منصور. طاهر، محبوبه. غلامعلی لواسانی، مسعود و حسین خنزاده، عباسعلی. (1392). مقایسه میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، ناشنوایی و ناتوانی یادگیری. ناتوانی‌های یادگیری.3 (1). 27 - 6
7. دابسون.ک.س.، محمدخانی.پ (1386) مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک-2 در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی در دوره بهبودی نسبی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. شماره 29.ص82-88.
8. دادستان، پریرخ(1392). روانشناسی مرضی تحولی. تهران: نشر سمت.
9. سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا (1391).دستنامه روانپزشکی بالینی.ترجمه محسن ارجمند، فرزین رضاعی و نادیا فغانی.تهران: نشر ارجمند.
10. سادوک،بنیامین و سادوک،ویرجینیا(1020).دستنامه روانپزشکی بالینی.ترجمه محسن ارجمند، فرزین رضاعی و نادیا فغانی(1391).تهران: نشر ارجمند.
11. سلیگمن، مارتین و روزنهان، دیوید. (1390). آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ساوالان.
12. شاهسواری، زهرا و احمدی، رضا. (1395). بررسی رابطه بین مقابله مذهبی و خوشبختی معنوی با سلامت روان زنان، زنان و خانواده.4 (7).55ـ72.
13. شعیبی: شعیبی، فاطمه (1392). سرماخوردگی روانی. تهران: نشرکتاب سبز.
14. کریمی، مریم و فاطمی، نسرین (1397). رابطه کیفیت تعامل والد فرزندی با گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفه‌های سلامت روان در دانش آموزان نوجوان، پژوهش‌های مشاوره.17 (68).210- 192.
15. مصر آبادی، ج. استوار، ن و جعفریان، س. (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامه معنا در زندگی در دانشجویان، مجله علوم رفتاری، 7، (1)، 90-83.
16. موحدی، م. کریمی نژاد، ک. باباپور، ج و موحدی، ی. (1394). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر امید بر بهبود مؤلفه‌های عزت نفس و سلامت روان‌شناختی افراد مبتلا به افسردگی، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه زنجان، 23، (98)، 144-132
17. موحدی، ی. باباپور، ج. موحدی، م. (1393). اثر بخشی امید درمانی گروهی بر افزایش امید و بهزیستی روانی دانش آموزان، فصلنامه روان‌شناسی مدرسه، 9، (22)، 130-116.
18. نامداری، ک. مولوی، هـ. ملک پور، م. کلانتری، م.(1389). اثر بخشی آموزش ارتقا امید بر توانایی های رفتاری بیماران دیستایمیک، مجله علوم پزشکی،13،(16)، 52-60
19. نصیری، حبیب الله و جوکار، بهرام. (1387). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان (گروهی از زنان شاغل فرهنگی). زن در توسعه و سیاست. 6 (2).176 - 157
20. نصیری، غلامرضا؛نجفی، محمود؛طالع پسند، سیاوش و حسینی، شاهرخ (1398). مقایسه اثر بخشی رواندرمانی مثبت نگر و درمان شناختی رفتاری بر بهزیستی روان‌شناختی و افسردگی در نوجوانان با علائم افسردگی. پژوهش‌های مشاوره، 18 (70). 129- 105.
21. نقیبی، سعیده؛سعیدی، زهرا و خزایی، فاطمه (1397).اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر امیدواری و شادکامی افراد مبتلا به سرطان، پژوهش‌های مشاوره.17 (65).29- 4.
22. یالوم، اروین. (1392). رواندرمانی اگزیستانسیال. ترجمه سپیده حبیب. تهران: نشرنی.
23. Bahari F. (2010). The essentials of hope and hope therapy, a manual for hope-rising. Danjeh Pub.
24. Benjamin, S.;Decalmer. P. & Haran, D. (1982) Community screening for mental illness: A validity study of the General Health Questiokair. British jornal of psychiatry, 140. 80-174. [DOI:10.1192/bjp.140.2.174]
25. Cheavens, S.J., Feldman, B.D., Micheal, A.G.S & Snyder, C.R.(2006). Hope therapy in community sample: a pilot investigation. Social Indicators Research, 77, 61-78. [DOI:10.1007/s11205-005-5553-0]
26. Connor, C.R. & Cassidy, C. (2007). Predicting hopelessness: the interaction between optimism/pessimism and specific future expectancies. Rationa-Emotive & Cognitive-Behavior, (62) ,21, 596-613 [DOI:10.1080/02699930600813422]
27. Eizenberg, M.M., Ohayon,I.H., Yanos, P., Lisaker, P. & Roe, D. (2013). Internalized stigma and quality of life among person with sever mental illness: The mediating roles of self-steem and hope, Psychiatry Research, 208, 15-20. [DOI:10.1016/j.psychres.2013.03.013]
28. Hedayati, M. & Khazaei, M. (2014). An investigation of the relationship between depression, meaning in life and adult hope, Social & Behavioral Sciences, (60) ,114, 598-601. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.12.753]
29. Lopes, S, J., Snyder, C. R., and Rasmussen, H, N (2003). Striking a vital balance: Developing a complementary focus on human weakness and strength through positive psychological assessment. In S. J. Lopez and C. R. Snyder (Eds) , Positive Psychological assessment: A hand book of models and measures (pp. 3-20). Washington, DC: American Psychological Association. [DOI:10.1037/10612-001]
30. Lopes, S.J. Snyder, C.R. Manager-Moe, J. Edward, L.M. Pedotti, J.T. Janowski, J.L. & Turner pressgrove, C. (2003). Strategies for Accentuating Hope. (appeared in) Linlley P.A. and Joseph S.K. (eds). Positivepsychology in practice. Hoboken, NJ; John Wiely & Sons Pub.
31. Lyubomirsky S, Dickerhoof R, Boehm JK, Sheldon KM. (2008). Becoming happier takes both a will and a proper way: tow experimental longitudinal interventions to boosts well- being. Manuscript under review.
32. Mathew, J. Dunning, C. Coats, C. & Whelan, T. (2014). The mediating influence of hope on multidimensional perfectionism and depression, Personality and Indivitual Differences, 70, 66-71. [DOI:10.1016/j.paid.2014.06.008]
33. Michal. M.E. Hason-Ohayon,Ilanit, H. O. Yanos, P. Lisaker, P. & Roe, D. (2013). Internalized stigma and quality of life among person with sever mental illness: The mediating roles of self-steem and hope, Psychiatry Research, 208, 15-20. [DOI:10.1016/j.psychres.2013.03.013]
34. Retrowati, S. Ramadiyanti, D.W. Suciati, A.A. Sokang, Y.A. & Viola, H. (2015). Hope intervention against depression in the survivor of cold lava flood from meropy mount, Social and Behavioral Science, 165,170-178. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.12.619]
35. Ruini, C. Blasise, C. Brombin, C. Caffo, E. & Fava, G.A. (2006). Well-being therapy in school settings; A pilot study. Psychotherapy Psychosomatics, 75, 331-36. [DOI:10.1159/000095438]
36. Seligman MP, Rashid T, Parks AC. (2006). Positive psychotherapy. American Jornal of Psychology. 61. 88-774. [DOI:10.1037/0003-066X.61.8.774]
37. Shi, Z. Chen, H. Lian, Z. Lin, J. Feng, H. & Zhou, H. (2016). Factor that impact Health-related quality in life in neuromyelitis optica spectrum disorder: anxiety, disability, fatigue and depression, neuroimmunology, 293, 45-54. [DOI:10.1016/j.jneuroim.2016.02.011]
38. Snyder, C. R. (2002). Hope theory: rainbows in the mind. Psychological Inquiry 13, 249-275. [DOI:10.1207/S15327965PLI1304_01]
39. Snyder, C. R., Cheavens, J., and Micheal, S. T. (2007). Coping: The psychology of what works. New York: Oxford University Press.
40. Snyder, C.R. (2000). Handbook of hope; theory, measures, and application. Academic Press, USA.
41. Snyder, C.R. (2002). Hope therapy: Rainbows in the mind, Psychological Inquiry, 13, (4) , 249-275 [DOI:10.1207/S15327965PLI1304_01]
42. Steger, M.F. Frazier, P. Oishi, S. & Kaler, M. (2006). The Meaning in Life Questionnair: Assessing the presence of and search for meaning in life, Counseling Psychology, 53 (1) , 80. [DOI:10.1037/0022-0167.53.1.80]
43. Wells, M. (2005). The effects of gender, age and anxiety on hope differences in the expression of pathway and agency thought. A dissertation presented for the doctorate of philosophy, the University of texas A and B.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.