دوره 19، شماره 75 - ( 9-1399 )                   جلد 19 شماره 75 صفحات 191-169 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


وزارت آموزش و پرورش
چکیده:   (5366 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی مهرورزی به خود در رابطه بین طرحواره‌های شناختی والدین و شادی در فرزندان در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران انجام شد.روش: این پژوهش، از نوع همبستگی بود. به منظور جمع آوری داده‌ها از سه فرم کوتاه شادکامی آکسفورد (هیل و آرگایل، 2002)، پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه یانگ (1990) و مقیاس مهرورزی به خود (نف، 2003) استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه اول شهر تهران و والد مادر آنها بود که از این بین 384 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده‌های این پژوهش با روش تحلیل معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که طرحواره‌های شناختی والدین تاثیر مستقیم بر شادکامی فرزندان دارد. در میان 15 طرحواره ناسازگار در والدین، اثر طرحواره‌های احساس بی کفایتی، بی اعتمادی، انزوای اجتماعی، معیارهای سرسختانه، خویشتنداری ناکافی و نقص بر شادکامی معنادار بود. ضمن اینکه طرحواره‌های بی اعتمادی، انزوای اجتماعی، معیارهای سرسختانه و خویشتنداری ناکافی با میانجیگری مهرورزی به خود بر شادکامی فرزندان، تاثیر معنادار داشت. نتیجه گیری: والدینی که تجارب زندگی آنها منجر به شکل گیری طرحواره‌های معیوب در آنها شده، بر تجربه هیجان مثبت در فرزندان خود اثر منفی دارند و با بروز رفتارهای اشتباه موجب کاهش شادی فرزندان خود می‌شوند.
متن کامل [PDF 1268 kb]   (10523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/3/18 | پذیرش: 1398/8/21 | انتشار: 1399/10/2

فهرست منابع
1. دیوانداری، ح؛ آهی، ق؛ اکبری، ح؛ مهدیان، ح. (1388). فرم کوتاه طرحواره شناختی یانگ: بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر. پژوهشنامه تربیتی (دانشگاه آزاد بجنورد)، ش 20.
2. زادحسن، ز. و سراج خرمی، ن. (1395). رابطه نگرانی از تصویر بدنی، طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ناگویی خلقی با اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی. مجله روان‌شناسی اجتماعی، 10 (38).
3. سرمد، ز؛ بازرگان، ع؛ حجازی، الف. (1396). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. نشر آگه.
4. عباس زاده، م؛ علیزاده اقدم، م.ب؛ کوهی، ک. و علیپور، پ. (1391). انواع سرمایه‌ها، حلقه مفقوده در تبیین شادکامی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 13 (51)، 244-215.
5. غیاثی، م، . (1388). هنجاریابی، پایایی و روایی پرسشنامه طرح‌واره یانگ (نسخه سوم فرم کوتاه) در دو گروه افراد دارای اختلال روانی و بهنجار در شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
6. کرد، ب. (1395). پیش‌بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهن‌آگاهی و شفقت‌ورزی به خود، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16 (34).
7. میرزایی، ف؛ حاتمی، ح.ر. (1389). رابطه ویژگی‌های شخصیتی و شادکامی در دانشجویان. فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره 5، ش 17.
8. نجفی، م؛ دهشیری، غ. ر؛ دبیری، س؛ شیخی، م. و جعفری، ن. (1391). خصوصیات روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه آکسفورد در دانشجویان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 10 (3)، 73-55.
9. نظری، ف؛ کاکاوند، ع.ر؛ مشهدی فراهانی، م. (1394). رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه با شیوه‌های فرزندپروری مادران و اختلال‌های بیرونی شده فرزندانشان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 9 (2).
10. هادی نژاد، ح. و زارعی، ف (1388). پایایی، اعتبار و هنجاریابی پرسشنامه شادکامی آکسفورد. فصلنامه پژوهش‌های روان‌شناختی، 12 (1 و 2)، 77-62.
11. یانگ، ج؛ کلوسکو، ژ؛ ویشار، م. (2003). طرحواره درمانی. ترجمه: حمیدپور، حسن و اندوز، زهرا 1394، انتشارات ارجمند.
12. Abrahamse, M.E., Junger, M., Chavannes, E.L., Coelman, F.J.G., Boer, F. & Lindauer, R.J.L. (2012). Parent-child interaction therapy for preschool children with disruptive behaviour problems in the Netherlands. Abrahamse et al. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 6 (24) , 1-9. [DOI:10.1186/1753-2000-6-24]
13. Alberktsen, G. (2003). happiness and related factors in pregnant women. deparyment of psychiatare, faculty of mediene, chulalongkorn university, Bangkok, Thailand
14. Barkley, Russell, A. (2013). Defiant children: a clinician's manual for assessment and training (3th). The Guilford Press.
15. Barnyak, N.C. (2011). A Qualitative Study in a Rural Community: Investigating the Attitudes, Beliefs, and Interactions of Young Children and Their Parents Regarding Storybook Read Alouds. Early Childhood Educ J, 39, 149-159. [DOI:10.1007/s10643-011-0445-1]
16. Bornstein, M.H. & Zlotnik, D. (2008). Parenting styles and their effects. National Institutes of Health, Bethesda, MD, USA. [DOI:10.1016/B978-012370877-9.00118-3]
17. Ciarrochi, J. (2004). Relationships between dysfunctional belifs and Positive and negative indices of well- being: A critical evaluation of the common belifs survery- 111. Journal of Rational Emotive&Cognitive- Behavior Therapy, 22 (3) , 171- 188 [DOI:10.1023/B:JORE.0000047306.55720.4e]
18. Crenshaw, David A, & Stewart, Anne L (2015). Play Therapy (A comprehensive guide to theory and practice).Guilford: NewYork, London.
19. Edwards, C.P., Sheridan, S.M. & Knoche, I. (2008). Parent engagement & school readiness: Parent-child relationships in early learning. Nebraska center for research on children, Youth, families' school. University of Nebreska Lincoin.
20. Ellis, A. (2004). How may therapy and Practice of psychotherapy has influenced and changed other psychotherapies. Journal of Rational- Cognitive Behavior Therapy, 22 (2): 79- 83. [DOI:10.1023/B:JORE.0000025438.68568.46]
21. Ghorbani, N., Watson, P. J., Zhuo, C., & Norballa, F. (2012). Self-compassion in Iranian Muslims: Relationships with Integrative self-knowledge, mental health, and religious orientation. International Journal for the Psychology of Religion, 22, 106-118. [DOI:10.1080/10508619.2011.638601]
22. Gruber, J., Mauss, I.B. &Tamir, M. (2011). A Dark Side of Happiness? How, When, and Why Happiness is Not Always Good, journal of Perspectives on Psychological Science,6 (3) , 22-233. [DOI:10.1177/1745691611406927]
23. Hallahan, D.P., Kauffman, J.M. & Pullen, P.C. (2011). Exceptional learners. Pearson/Allyn and Bacon.
24. Hills, P., & Argyle, M. (2001). Happiness, intoversion-extraversion and happy introverts. personality and individual defferences, 30,595-608. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00058-1]
25. Kyeong LW. (2013). Self-compassion as a moderator of the relationship between academic burn-out and psychological health in Korean cyber university students. Personality and Individual Differences, 54 (8): 899-902. [DOI:10.1016/j.paid.2013.01.001]
26. Lyon, A.R. & Budd, K.S. (2010). A Community Mental Health Implementation of Parent Child Interaction Therapy (PCIT). Journal of Child & Family Studies, 19, 654-668. [DOI:10.1007/s10826-010-9353-z]
27. MacFarlane, K. & Woolfson, L.M. (2013). Teacher attitudes and behavior toward the inclusion of children with social, emotional and behavioral difficulties in mainstream schools: An application of the theory of planned behavior. Teaching and Teacher Education, 29, 46-52. [DOI:10.1016/j.tate.2012.08.006]
28. Markel C, Wiener J, (2014). Attribution Processes in Parent-Adolescent Conflict in Families of Adolescents With and Without ADHD. Canadian Journal of Behavior Sciences; (46) 1: 40-48. [DOI:10.1037/a0029854]
29. Neff K.D., Kirkpatrick K.L., Rude S.S. (2007). Selfcompassion and adaptive psychological functioning. J Pers, No 41, 139-54. [DOI:10.1016/j.jrp.2006.03.004]
30. Neff , K.D, H., Seih, Y. & Dejitthirat K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4 (3): 263-287. [DOI:10.1080/13576500444000317]
31. Neff, K.D. (2003). Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self and Identity, 2 (2): 85-101. [DOI:10.1080/15298860309032]
32. Neff, K. D. (2009). The role of self-compassion in development: A healthier way to relate to oneself. Human development, 52 (4) , 211-214. [DOI:10.1159/000215071]
33. Neff, K. D. (2012). The science of self-compassion. Compassion and wisdom in psychotherapy, 79-92.
34. Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between selfcompassion and depression and anxiety. Journal of Personality and Individual Differences, 48, 757-761. [DOI:10.1016/j.paid.2010.01.023]
35. Reyes D. (2012). Self-Compassion: A Concept Analysis. Journal of Holistic Nursing American Holistic Nurses Association, 30 (2): 81-89. [DOI:10.1177/0898010111423421]
36. Stephen, J. P., Linley, A., Harwood, J., Lewis, C.A., &McCollam, P. (2004). Rapid assessment of well-being: The Short Depression-Happiness Scale (SDHS). Psychology and Psychotherapy: Theory,Research and Practice, 77 (9) , 463-478. [DOI:10.1348/1476083042555406]
37. Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the society for research in child development, 59 (2‐3) , 25-52. [DOI:10.1111/j.1540-5834.1994.tb01276.x]
38. Tirch D.D. (2010). Mindfulness as a Context for the Cultivation of Compassion. International Journal of Cognitive Therapy, 3 (2): 113-123. [DOI:10.1521/ijct.2010.3.2.113]
39. Wood, J.J, (2006). Parental Intrusiveness and Children's Separation Anxiety in Clinical Sample. Child Psychiatry Hum Dev, 37 (1): 73-87. [DOI:10.1007/s10578-006-0021-x]
40. Young, J. E., & Brown, G. (2001). Young Schema Questionnaire: Special Edition. New York: Schema Therapy institute.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.