Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
20
80
online
1
fulltext
fa
تأثیر مشاوره شغلی توانمبنا بر مکاشفه مسیرشغلی، خودکارآمدی و باورهای ناکارآمد مسیرشغلی فارغ التحصیلان زن بیکار
The Effectiveness of Strengths-based Career Counseling on Career Exploration, Self-efficacy and Dysfunctional Career Thoughts in Unemployed Female Graduates
مشاوره شغلی
Career counseling
كاربردي
Applicable
<div id="_com_3" uage="JavaScript"><strong><span style="font-family:w_Aziz;">هدف:</span></strong><span style="font-family:w_Aziz;"> پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاوره شغلی توان</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">مبنا بر مکاشفه مسیر شغلی، خودکارآمدی و باورهای ناکارآمد مسیر شغلی فارغالتحصیلان بیکار انجام گرفت. <strong>روش: </strong>طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون _ پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعهی مورد پژوهش شامل کلیه فارغالتحصیلان زن بیکار شهرستان اسلامآباد غرب در سال 1396 بود. از جامعه فوق 28 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به</span><span style="font-family:w_Aziz;">‏</span><span style="font-family:w_Aziz;">صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 14 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی چهار جلسهی نود دقیقهای، (یک جلسه در هفته) مشاوره شغلی توان مبنا را دریافت کردند و در</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;"> این مدت، گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری داده</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">ها از پرسشنامه</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">ی </span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">مکاشفه مسیر </span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">شغلی، پرسشنامه خودکارآمدی</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;"> مسیرشغلی و پرسشنامه افکار</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;"> ناکارآمد مسیر شغلی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">کواریانس تک متغیری انجام شد. <strong>یافته</strong></span><strong>‏</strong><strong><span style="font-family:w_Aziz;">ها: </span></strong><span style="font-family:w_Aziz;">یافتههای پژوهش در</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">مرحله پسآزمون و پیگیری نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از</span> <span style="font-family:w_Aziz;">نظر مکاشفه مسیر </span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">شغلی</span> <span style="font-family:w_Aziz;">(01/0</span> <span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">،</span><span style="font-family:w_Aziz;">99/102=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">F</span></span><span style="font-family:w_Aziz;"> ؛01/0</span> <span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">،</span><span style="font-family:w_Aziz;">66/68=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">F</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">)</span><span style="font-family:w_Aziz;">، خودکارآمدی مسیر </span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">شغلی</span> <span style="font-family:w_Aziz;">(01/0</span> <span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">،</span><span style="font-family:w_Aziz;">94/47=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">F</span></span><span style="font-family:w_Aziz;"> ؛01/0</span> <span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">،</span><span style="font-family:w_Aziz;">31/34=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">F</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">) </span><span style="font-family:w_Aziz;">و باورهای</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;"> ناکارآمد مسیر شغلی تفاوت معناداری وجود دارد </span><span style="font-family:w_Aziz;">(01/0</span> <span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">،</span><span style="font-family:w_Aziz;">22/88=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">F</span></span><span style="font-family:w_Aziz;"> ؛01/0</span> <span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">،</span><span style="font-family:w_Aziz;">89/7=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">F</span></span><span style="font-family:w_Aziz;">)</span><span style="font-family:w_Aziz;"> و این تفاوت در</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">طول زمان (با پیگیری سه ماهه) پایدار است.<strong> نتایج:</strong> با</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">توجه</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">به یافتههای پژوهش میتوان استنتاج کرد که مشاوره شغلی توان مبنا مدلی اثربخش در افزایش مکاشفه مسیر شغلی و خودکارآمدی مسیر </span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">شغلی و کاهش باورهای</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;">ناکارآمد</span>‏<span style="font-family:w_Aziz;"> مسیر شغلی فارغالتحصیلان بیکار است.</span>
<div><div></div></div>
</div>
<strong>Aim:</strong> The purpose of this study was to determine the effectiveness of strengths-based career counseling on career exploration, career self-efficacy and dysfunctional career thoughts regulation among unemployed graduates. <strong>Methods:</strong> study was a quasi-experimental research with a pre-post-follow up design and a control group. Research population consisted of all unemployed female graduates in city of Islamabad Gharb in 2018. Convenient sampling method was employed and through inclusion criteria, 28 individuals were selected and then randomly assigned to experimental and control groups (14 in each group). The intervention involved four 90-minute weekly sessions using strengths-based career counseling. The control group did not receive any intervention. Career exploration survey, career self-efficacy scale and dysfunctional career thoughts scale were used to collect data. Data was analyzed using ANCOVA statistical method. <strong>Findings:</strong> The results showed that there is a significant difference at the post-test stages between experimental and control group in career exploration (P <0.001; F = 68.66; P <0.001; F = 102.99)<span dir="RTL">,</span> career self-efficacy (P <0.001; F = 34.31; P <0.001; F = 47.94) and dysfunctional career thoughts (P <0.001; F = 7.89; P <0.001; F = 88.22). Also this difference is stable over the time, at the follow up in three month. <strong>Conclusion: </strong>It is recommended that executive directors and education officials conduct strengths-based career counseling for students on a large scale.
باورهای ناکارآمد مسیر شغلی, خودکارآمدی مسیر شغلی, فارغالتحصیلان بیکار, مکاشفه مسیر شغلی, مشاوره شغلی توان مبنا
Dysfunctional career thoughts, career self-efficacy, unemployed graduates, career exploration, strengths-based career counseling
265
287
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1314-1&slc_lang=fa&sid=1
neda
rashidi
ندا
رشیدی
Neda.rashidi2020@gmail.com
10031947532846009519
10031947532846009519
No
Razi University
دانشگاه رازی
Mohamad Sajjad
seydi
محمد سجاد
صیدی
sey110@hotmail.com
10031947532846009520
10031947532846009520
Yes
Razi University
دانشگاه رازی
alireza
rashidi
علیرضا
رشیدی
alrashidi@razi.ac.ir
10031947532846009521
10031947532846009521
No
Razi University
دانشگاه رازی