Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
18
69
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی بر اساس رویکرد هیجان مدار بر بهبود الگوهای ارتباطی زوجها
Investigating the Effectiveness of Marital Life Enrichment Education Based on Emotional-focused Therapy on Improvement of Couples' Communicational Patterns
پژوهشي
Research
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار بر بهبود الگوهای ارتباطی زوجها بود. روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی و طرح مورد استفاده، طرح پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی (کنترل-آزمایش) بود. از بین جامعه آماری زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره در شهر گرگان که به منظور بهبود رابطه زناشویی خود مراجعه کردند، 30 زوج داوطلب به صورت هدفمند انتخاب شده و به تصادف به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه سه ساعته آموزش گروهی شرکت کرده و گروه کنترل به عنوان فهرست انتظار، هیچ مداخله سازمان یافتهای دریافت نکردند. به منظور سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنس و سالاوی (1984) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج تحلیل دادهها نشان داد آموزش مبتنی بر رویکرد هیجان مدار در شرکتکنندگان گروه آزمایشی به نسبت گروه کنترل بر بهبود الگوهای ارتباطی زوجها تأثیر داشته است (01/0>p). همچنین آزمون پیگیری نشان داد اثر آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار ماندگار بوده است و بین میانگینهای مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد (01/0>p). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش تأثیر آموزش غنیسازی زندگی زناشویی براساس رویکرد هیجان مدار را در بهبود الگوهای ارتباطی زوجهای تازه ازدواج کرده، مورد تایید قرار میدهد.
Purpose: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of educational package for enrichment of marital life based on emotional focused therapy (EFT) on the improvement of couples’ communicational patterns. Methods: The research method of the study was pseudo-experimental in which pre-test and post-test for the two control and experimental groups were used. To do so, 30 couples were selected purposefully from the population of couples who referred to the counseling centers in the city of Gorgan, Iran for improving their relationship. They were then randomly assigned to control and experimental goups. The experimental group participated in 8 three-hour sessions of group education, while the control group on the waiting list did not receive any particular intervention. In order to assess the dependent variable, Communication Patterns Questionnaire (Christensen & Sullaway, 1984) was used. The data were analyzed using covariation analysis. Findings: The results of the data analysis indicate that education based on EFT was more effective in improvement couples’ communicational patterns for participants in the experimental group, than those with no such intervention in the control group (p<0/01). Furthermore, post-hoc test shows that the effect of education in enrichment of marital life based on EFT was stable and no significant difference was identified between the averages of pre-test and post-hoc test stages (p<0/01). Conclusions: The results approve influence of education about enrichment of marital life based on EFT on improvement of newly married couples’ communicational patterns
آموزش غنیسازی زندگی زناشویی, رویکرد هیجان مدار, الگوهای ارتباطی زوجها.
Education of enrichment of marital life, EFT, communicational patterns, newly married couples.
59
78
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-665-1&slc_lang=fa&sid=1
سمیرا
جلالی شاهکوه
semira_jalali@yahoo.com
10031947532846005750
10031947532846005750
No
محمد علی
مظاهری
mazaheri45@gmail.com
10031947532846005751
10031947532846005751
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
علیرضا
کیامنش
drarkia@gmail.com
10031947532846005752
10031947532846005752
No
دانشگاه علوم تحقیقات تهران
حسن
احدی
10031947532846005753
10031947532846005753
No
دانشگاه علوم تحقیقات تهران