Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
18
69
online
1
fulltext
fa
وضعیت اجتماعی _ اقتصادی، تابآوری و عملکردتحصیلی: کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری چند سطحی
Socio-Economic Status, Self-efficacy and Mathematics Performance: A Multilevel Structural Euation Model
پژوهشي
Research
هدف: مطالعه حاضر بررسی اثر وضعیت اجتماعی اقتصادی، به صورت اثرات فردی و ترکیبی، و تابآوری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم شهر تهران بود. روش: بدین منظور جامعه این پژوهش را تمامی دانشآموزان مقطع پایه ششم شهر تهران در سال تحصیلی (96-95) تشکیل میدهند که از این تعداد 600 نفر از دانشآموزان این مقطع به روش نمونهگیری خوشهای طبقهای دو مرحلهای انتخاب شده بودند و پرسشنامهی تابآوری (مارتین و مارش، 2006) را تکمیل نمودند و والدین آنها به سوالات مربوط به وضعیت اجتماعی _ اقتصادی که برگرفته از سوالات آزمون بین المللی تیمز (که هر 4 سال یکبار برای بخش عملکرد کشورها در آموزش علوم و ریاضیات تکرار میشود تا روند تغییرات آموزشی و حتی میزان کاهش و افزایش عملکرد دانشآموزان کشورهای شرکتکننده در پی این سالها مشخص شود)، بودند پاسخ دادند. با مشخص کردن والدین در سه گروه با وضعیت اجتماعی اقتصادی بالا، متوسط و پایین این متغیر در سطح والدین نیز ساخته شد. یافتهها: مدلیابی معادلات ساختاری چند سطحی به منظور بررسی دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت اجتماعی اقتصادی دارای اثر مستقیم معنادار بر عملکرد تحصیلی در هر دو سطح دانشآموز و خانواده بود و اثر تابآوری بر عملکرد تحصیلی نیز معنادار بوده است. نتیجهگیری: مدل برازش خوبی داشته و 22 درصد از واریانس عملکرد دانشآموزان در سطح دانشآموز و 28 درصد از واریانس عملکرد دانشآموزان در سطح خانواده تبیین شد.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of socioeconomic status on individual and combination effects, and resilience to academic performance. Methods: For this purpose, 600 students who were selected by two stage cluster sampling methodology completed the Martin and Marsh Resiliency Questionnaire (2006) and their parents answered the International Socioeconomic Status Questionnaire. TIMSS (Which is repeated every four years for the country's performance in science and mathematics education to determine the trend of educational change and even the rate of decline and increased performance of students in participating countries after these years). Parents were also identified in three groups with high socioeconomic status, moderate, and low levels of this variable. Findings: Multilevel structural Equation Model was used to study and analyze the data. The results showed that socioeconomic status had a significant direct effect on academic performance in both levels of the student and the family, and the effect of resilience on academic performance was significant. Conclusions: The model has a good fit and 22% of students' performance variance at the student level and 28% of the variance in the performance of students at the family level was explained.
تابآوری, وضعیت اجتماعی اقتصادی, عملکرد تحصیلی, مدلیابی معادلات ساختاری چند سطحی.
Resilience, socioeconomic status, academic performance, modeling of multilevel structural equations
186
207
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-152-10&slc_lang=fa&sid=1
zahra
naghsh
زهرا
نقش
z.naghsh@ut.ac.ir
10031947532846005746
10031947532846005746
Yes
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (نویسنده مسیول)
zahra
ramezanie
زهرا
رمضانی خمسی
) Ramezanizahra6@gmail.com
10031947532846005747
10031947532846005747
No
2. کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)
leila
afzali
لیلا
افضلی
l84afzali@yahoo.com
10031947532846005748
10031947532846005748
No
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
zahra
afkari shahrestani
زهرا
افکاری شهرستانی
afkari_z@yahoo.com
10031947532846005749
10031947532846005749
No
دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر، باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، اسلامشهر، ایران