Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
18
70
online
1
fulltext
fa
فراتحلیلی بر پژوهشهای مربوط به اثربخشی برنامه های آموزش والدین بر اختلالات برونی سازی در کودکان
A Meta-Analysis on the Effectiveness of Parental Education Programs on Children Externalizing Disorder
پژوهشي
Research
هدف: هدف این فراتحلیل، تعیین میزان اثربخشی برنامه ­های آموزش والدین بر اختلالات برونی سازی شده در کودکان بود.<br>
روش: این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر برنامه های آموزش والدین را مشخص می­نماید. در مجموع 21 پژوهش قابل قبول از لحاظ روش شناختی انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آن­ها انجام گرفت. منابع جستجوی داده­ها، پایگاه اطلاعات علمی(<span dir="LTR">SID</span>)، پایگاه مجلات تخصصی نور(<span dir="LTR">Noormags</span>)، بانک اطلاعات نشریات ایران(<span dir="LTR">Magiran</span>) و پرتال جامع علوم انسانی(<span dir="LTR">ensani.ir</span>) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها و محاسبه اندازه اثر با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">CMA2</span> و شاخص <span dir="LTR">g</span>هجز انجام شد.<br>
یافته ها: یافته­ های حاصل از این فراتحلیل نشان داد که میزان تاثیر برنامه­ های آموزش والدین بر اختلالات برونی سازی (17/1) است(001/0><span dir="LTR">P</span>) که مطابق جدول کوهن اندازۀ اثر بزرگ ارزیابی می­ شود. بالاترین اندازۀ اثر (63/8-) است (001/0><span dir="LTR">P</span>)که این اندازۀ اثر بزرگ (بالاتر 8/0) ارزیابی می­شود. پایین­ترین اندازه اثر نیز (07/0) است(03/0><span dir="LTR">P</span>) که این اندازۀ اثر کوچک (کمتراز 2/0) ارزیابی می­شود.<br>
نتیجه­گیری: به نظر می ­رسد که برنامه ­های آموزش والدین می­تواند به عنوان روشی مناسب برای کاهش پیامدهای ناشی از اختلالات برونی سازی در مراکز درمانی و آموزشی استفاده شود.<br>
Objectives: The aim of the current meta-analysis was to determine the effectiveness of parent education programs on children's externalized disorders<span dir="RTL">.</span> This research, using the meta-analysis technique and by integrating the results of various researches, determines the size of the effect of parent education programs<span dir="RTL">.</span><br>
Method: A total of 21 acceptable methodologies were selected and meta-analysis was performed on them. Data retrieval sources, SIDs, Noormags, Magiran, and the comprehensive Humanities Portal (ensani.ir). Data analysis and calculation of effect size were performed using the CMA2 software and the Hedges g index<span dir="RTL">.</span><br>
Results: The findings from this meta-analysis showed that the effect of parent education programs on extraversion impairment (1.17) is at a significant level of 0.00, which is evaluated in accordance with the Cohen table of the large effect size. The highest magnitude of the effect was 6.38 at a significant level of 0.00, which is estimated at a large magnitude (higher than 0.8). The lowest effect size was 0.77 and the significance level was 0.33, which is a small effect (less than 0.2)<span dir="RTL">.</span><br>
Conclusion: It seems that parent education programs can be used as a suitable method for preventing extraversion disorders in educational and therapeutic centers<span dir="RTL">.</span>
فراتحلیل, برنامه آموزش والدین, اختلال برونی سازی
Meta-analysis, Parent training program, Externalizing disorders
35
58
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-400-3&slc_lang=fa&sid=1
roya
heidary
رویا
حیدری
r_haidari@hum.uok.ac.ir
10031947532846006513
10031947532846006513
No
University of Kurdistan
دانشگاه کردستان
Omid
Isanejad
امید
عیسی نژاد
o.isanejad@uok.ac.ir
10031947532846006514
10031947532846006514
Yes
University of Kurdistan
دانشگاه کردستان
naser
yoosefi
ناصر
یوسفی
naser_yoosefi@yahoo.com
10031947532846006515
10031947532846006515
No
University of Kurdistan
دانشگاه کردستان