| تاریخ ارسال: 1401/3/16 | 

پیگیری انجمن مشاوره ایران از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

عدم پیش بینی مدرک تحصیلی مشاوره گرایش خانواده در شرایط احراز رشته های شغلی مربی امور تربیتی و مشاوره در مدارس باعث نگرانی اذهان فرهنگیان  شده است.


 
باسمه تعالی
دکتر علیرضا منادی سفیدان
رئیس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
 
با سلام و احترام؛
      پیرو بخشنامه مورخ ۱۷/۰۶/۱۳۹۴ به شماره ۱۱/۷۱۰ آموزش و پرورش و نامه شماره  ۷۰۶۸/۱۷۳۵۳/۱۴۰۰/۳۸۰۰  مورخ  ۰۸/۰۸/۱۴۰۰ در خصوص « اعمال مدرک تحصیلی جدید کلیه کارکنان» که در آن ذکر گردیده «مدرک تحصیلی مشاوره گرایش خانواده در شرایط احراز رشته های شغلی مربی امور تربیتی و مشاوره در مدارس پیش بینی نشده است» و قابل اعمال نمی باشد؛ انعکاس این امر باعث نگرانی اذهان فرهنگیان مشغول به تحصیل در گرایش خانواده رشته مذکور گردیده است. لذا خواهشمند است با توجه به ادله ی زیر در صورت امکان، تصمیم اتخاذ شده مورد بازبینی قرار گیرد.
۱-رشته مشاوره  که در تمام گرایش ها دارای رسالتی واحد، در جامعه و به تبع آن،  مدرسه به عنوان آینده سازان جامعه است، تنها در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش بوده و در همین مقطع نیز غالب سرفصل های آموزشی گرایش ها، دارای مشابهت قابل توجهی است.  و از طرفی در بسیاری از پایان نامه های دانشجویان گرایش خانواده رشته مشاوره، مسایل مبتلا به در آموزش و پرورش مورد بحث و پژوهش قرار میگیرد.
۲-یکی از سیاست های نوین  وزارت آموزش و پرورش، مشارکت دادن والدین در حل مسایل جاری مدارس با هدف  افزایش تعامل ایشان در مسائل  پیش روی فرزندانشان در مدارس است؛ مشاور مدرسه ای که در حوزه مسایل خانواده صاحب نظر باشد میتواند با ایجاد ارتباطی موثر و راهگشا بین خانواده و مجموعه آموزشی در جهت تسهیل امور آموزشی و پرورشی دانش آموز نقش ایفا کند ، به نظر میرسد این مهم با کمرنگ جلوه دادن نقش خانواده مورد کم توجهی قرار گرفته است.
۳- کلیه کارکنان حوزه پرورشی آموزش و پرورش به خصوص مشاوران و مربیان امور تربیتی در راستای تحقق اهداف اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش از جمله سند تحول بنیادین به مصدایق ذیل  
راهکار ۴/۴ـ افزایش میزان مشارکت خانواده ها در فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه، ‏برگزاری دوره های آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده های آسیب پذیر و ‏آسیب زا برای همسوسازی اهداف و روش های تربیتی خانواده و مدرسه
راهکار ۳/۱۶ـ توجه کافی به شرایط روحی دانش آموزان در سنین بلوغ و ارائه مشاوره و ‏آموزش های دینی و اخلاقی متناسب با آنها ‏
راهکار ۴/۲۱ـ استقرار نظام راهنمائی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و ‏افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظائف ‏تخصصی در تمام پایه های تحصیلی که همه کارکنان و به ویژه تصمیم گیران ملزمند در تصمیم گیری ها لحاظ کنند تا بخشنامه ها و دستورالعمل ها همسو با اهداف سند باشه.
مدارس ناگزیر از  تعامل با خانواده های دانش آموزان می باشند، اگر ایشان علاوه بر آشنایی با نکات ضروری رشته شغلی خود،  با مهارت های تخصصی خانواده محور که مبتی بر علیت حلقوی است، در راستای تسهیل ارتباط  دانش آموزان و خانواده هایشان بکوشند، تحقق اهداف مذکور در جامعه ای با فرهنگ ایرانی- اسلامی محتمل تر خواهد بود. لازم به ذکر است که بخش مهمی از وظایف مشاوران مدارس مربوط به حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و همچنین آموزش خانواده ها است طی سال های اخی طرح نماد در همین جهت در مدارس در حال برگزاری است که استفاده از ظرفیت معلمان و مربیان دانش آموخته مشاوره خانواده زمینه موفقیت این چنین طرح ها بیش از پیش فراهم خواهد شد. و همچنین در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش آموزی ادارات آموزش و پرورش کل کشور، خدمات راهنمایی و مشاوره به خانواده ها نیز ارائه می شود.
۴- مشاوران خانواده در سمت های فوق الذکر  با آماده کردن دانش آموزان  برای  ازدواج (از جمله آموزش مهارتهای پیش از ازدواج) در دانش آموزان متوسطه دوم میتوانند در راستای تعالی جامعه ی اسلامی  بکوشند.
 
من الله توفیق
دکتر معصومه اسمعیلی
رئیس انجمن مشاوره ایران


رونوشت:
جناب آقای حمید رضا حاجی بابایی؛ رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی
جناب آقای عباس نجار؛رئیس برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری اموزش و پرورش

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن مشاوره ایران می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Counseling Association