| تاریخ ارسال: 1403/7/4 |
"با سمه تعالی "
برادر ارجمند جناب آقای دکترعلیرضا کاظمی
وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و تحیات
ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت انتخاب شایسته جنابعالی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و آرزوی موفقیت شما در اعتلا و بالندگی وزارت متبوع، همانگونه که استحضار دارید به دلیل سیر تحولات و پیچیدگیهای تغییرات سریع اجتماعی-فرهنگی، تغییر ساختار خانواده، شبکه گسترده و پیچیدهی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی در جامعه کنونی ما، شاهد آن هستیم که کودکان و نوجوانان بر اساس ویژگیهای رشدی خود، به دلیل نداشتن مهارت های پایه ، آسیبپذیری بیشتری در برابر چالشها، استرسها تجربه میکنند و در معرض مشکلات و اختلالات هویتی و روانی – متعدد قرار گرفته اند. و در این میان تردیدی نیست که توسعه کمی و کیفی خدمات راهنمایی و مشاوره مبتنی بر ارزش های دینی و بومی در نظام تعلیم و تربیت می تواند مسیری امن برای دستیابی به ارتقای سلامت روان ، تصحیح فرآیند هویت یابی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آینده سازان ایران اسلامی ایجاد نماید.
انجمن مشاوره ایران با توجه به رسالت ذاتی خود ، قویا بر این باوراست که وزارت آموزش و پرورش برای حرکت در مسیر دستیابی به موفقیت و ایجاد پویایی و نشاط عملی در عرصه راهنمایی و مشاوره، نیازمند آن است با تاسی از چشمانداز مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تمام تلاش خودرا به رجحان بخشی در اجرایی سازی تکالیف محوله در سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره معطوف نماید.
همانگونه که مستحضرید این سند ارزشمندکه در زمان سرپرستی حضرتعالی در وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید ،بر پایه باوری متعهّدانِـه واعتقاد به تغییر جدی در فرایند ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره و تسری آن در تمام حوزه های آموزشی و پرورشی طراحی ،تدوین و مصوب گردید،اما با گذشت سه سال و اندی از تصویب سند مذکور، ما شاهد آنیم ضمن آنکه هنوز فاصله قابل ملاحظه ای تا دستیابی به اهداف این سند در آموزش و پرورش وجودداشته ، متاسفانه تلاش جدی و نظامند برای اجرایی سازی آن نیز صورت نگرفته است، بدین جهت بر خود فرض دانستم باتوجه به احساس تکلیف و اهمیت موضوع و برای اجرایی سازی مطلوب سند نظام راهنمایی و مشاوره و وایجاد تحولی بنیادین مطلوب درروند ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره ، انتظارات این انجمن را خدمت شما برادر ارجمند به عنوان سکاندار وزارت آموزش و پرورش یعنی مهمترین وزارت خانه ی اداره کننده آینده تاریخ ایران اسلامی است به شرح زیر ارایه می گردد:
۱- احیای شورای سیاستگذاری اجرایی سازی سند نظام راهنمایی و مشاوره و بهره گیری از مشارکت و همفزایی درون و برون بخشی؛
۲- ارزیابی دقیق از وضعیت تدوین ، اجرا و اثر بخشی برنامه ها و فعالیت های راهنمایی و مشاوره بر اساس محورهای ابلاغی در سند نظام راهنمایی و مشاوره
۳- اهتمام لازم در جهت استاندارد سازی وانسجام بخشی به تمامی فرایندها در ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره ای درکشور؛
۴- توجه به سیاست های مندرج در سند نظام راهنمایی و مشاوره درتصمیم سازی و تصمیم گیری های آموزشی و پرورشی؛
۵-جلوگیری از نفوذ سلایق و مطامع شخصی در طراحی و اجرای برنامه های حوزه راهنمایی ومشاوره در سراسر کشور؛
۶-برخورد قاطع و بدون اغماض با مدیران و مسئولانی که چارچوب های اخلاقی و حرفه ای را نادیده می گیرند؛
۷-توجه جدی به شایسته سالاری و بهره گیری از مدیران ، مسئولان متعهد متخصص و مزین به اخلاق اسلامی در حوزه راهنمایی و مشاوره تمامی سطوح ستاد تا صف
۸-توجه جدی به جذب ، آموزش ، نگهداشت وتوانمندسازی نیروی انسانی حوزه راهنمایی و مشاوره با تاسی از رویکردهای نوین علمی و راهبری مبتنی بر نظام معیار اسلامی؛
۹-جلب مشارکت جویی تمامی نهادها ،انجمن ها موسسات علمی و مراکز دانشگاهی ، شغلی و اجتماعی و روان شناختی هم راستا با نظام جمهوری اسلامی به منظور کیفیت بخشی در طراحی ، و ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره
۱۰-توجه جدی به نقش مشاوره ای معلمان به عنوان کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره ؛
۱۱- تقدم بخشی به اجرای برنامه های آموزشی و پیشگیرانه نظامند برای ایجاد مهارت های اساسی در دانش آموزان بجای فربه نمودن مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی ؛
۱۲- اهتمام جدی جهت بازبینی در محتوا و نحوه اجرا و تحلیل و کاربست آزمون های غربالگری روان شناختی و تحصیلی دانش آموزان ، محتواهای تخصصی مداخله ای در مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی؛ که می تواند منبع نفوذ گفتمان های ناسازگار با نظام اسلامی باشد
۱۳- بازبینی محتواهای برنامه درس ملی و انطباق آن با نیازهای رشدی ،روان شناختی و استعدادی دانش آموزان با تاسی از اصول راهنمایی و مشاوره؛
۱۴-زمینه سازی جهت خلق موقعیت ها ، تجارب و فضاهای حمایتی در مدارس برای کاهش تنیدگی ها ( استرس ) ، اضطراب ،پیشگیری از بروز پژمردگی و خمودگی و ایجاد نشاط و امید در دانش آموزان
۱۵- نظارت جدی بر روند حضور غیر قانونی موسسات آموزشی تحت عنوان آمادگی برای کنکور در مدارس؛
۱۶-بهره گیری از ظرفیت مشاوران جوان و زبده عضو انجمن مشاوره ایران در مدارس با لحاظ نمودن موازین و استانداردهای لازم به منظور کاستن کمبود نیروی انسانی در مدارس.
در پایان با توجه به اهمیت موضوع و بسترسازی علمی ، عملی و تخصصی برای عملیاتی ساختن تکالیف مندرج در سند و جریان سازی مناسب وهدفمند برای ایجاد تحولی واقعی و درخور ، بسیج همه ظرفیت های تخصصی کشور در حوزه راهنمایی و مشاوره ضروری می باشد. که می بایستی به صورت جدی هم به عنوان یک دغذغه ملی و علمی به آن نگریسته شود و هم هریک از دستگاه های علمی و اجرایی بطور مشخص در این خصوص ، نقش آفرینی نمایند. بدین جهت اینجانب به نمایندگی از جامعه مشاوران کشور آمادگی انجمن علمی مشاوره ایران را جهت مشارکت همه جانبه در عملیاتی نمودن سند مذکور و نیز رشد همه جانبه خدمات راهنمایی و مشاوره اعلام می دارد. امید آن دارم که با استعانت از درگاه حضرت حق ، تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) و با تاسی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شاهد توفیق روز افزون همه خادمان صدیق حوزه¬ی راهنمایـی و مشاوره در وزارت آموزش و پرورش جهت حصول به نتایج مطلوب در مسیر رشد و بالندگی روانی و اجتماعی آینده سازان این مر و بوم باشیم.
انجمن مشاوره ایران با توجه به رسالت ذاتی خود ، قویا بر این باوراست که وزارت آموزش و پرورش برای حرکت در مسیر دستیابی به موفقیت و ایجاد پویایی و نشاط عملی در عرصه راهنمایی و مشاوره، نیازمند آن است با تاسی از چشمانداز مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تمام تلاش خودرا به رجحان بخشی در اجرایی سازی تکالیف محوله در سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره معطوف نماید.
همانگونه که مستحضرید این سند ارزشمندکه در زمان سرپرستی حضرتعالی در وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید ،بر پایه باوری متعهّدانِـه واعتقاد به تغییر جدی در فرایند ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره و تسری آن در تمام حوزه های آموزشی و پرورشی طراحی ،تدوین و مصوب گردید،اما با گذشت سه سال و اندی از تصویب سند مذکور، ما شاهد آنیم ضمن آنکه هنوز فاصله قابل ملاحظه ای تا دستیابی به اهداف این سند در آموزش و پرورش وجودداشته ، متاسفانه تلاش جدی و نظامند برای اجرایی سازی آن نیز صورت نگرفته است، بدین جهت بر خود فرض دانستم باتوجه به احساس تکلیف و اهمیت موضوع و برای اجرایی سازی مطلوب سند نظام راهنمایی و مشاوره و وایجاد تحولی بنیادین مطلوب درروند ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره ، انتظارات این انجمن را خدمت شما برادر ارجمند به عنوان سکاندار وزارت آموزش و پرورش یعنی مهمترین وزارت خانه ی اداره کننده آینده تاریخ ایران اسلامی است به شرح زیر ارایه می گردد:
۱- احیای شورای سیاستگذاری اجرایی سازی سند نظام راهنمایی و مشاوره و بهره گیری از مشارکت و همفزایی درون و برون بخشی؛
۲- ارزیابی دقیق از وضعیت تدوین ، اجرا و اثر بخشی برنامه ها و فعالیت های راهنمایی و مشاوره بر اساس محورهای ابلاغی در سند نظام راهنمایی و مشاوره
۳- اهتمام لازم در جهت استاندارد سازی وانسجام بخشی به تمامی فرایندها در ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره ای درکشور؛
۴- توجه به سیاست های مندرج در سند نظام راهنمایی و مشاوره درتصمیم سازی و تصمیم گیری های آموزشی و پرورشی؛
۵-جلوگیری از نفوذ سلایق و مطامع شخصی در طراحی و اجرای برنامه های حوزه راهنمایی ومشاوره در سراسر کشور؛
۶-برخورد قاطع و بدون اغماض با مدیران و مسئولانی که چارچوب های اخلاقی و حرفه ای را نادیده می گیرند؛
۷-توجه جدی به شایسته سالاری و بهره گیری از مدیران ، مسئولان متعهد متخصص و مزین به اخلاق اسلامی در حوزه راهنمایی و مشاوره تمامی سطوح ستاد تا صف
۸-توجه جدی به جذب ، آموزش ، نگهداشت وتوانمندسازی نیروی انسانی حوزه راهنمایی و مشاوره با تاسی از رویکردهای نوین علمی و راهبری مبتنی بر نظام معیار اسلامی؛
۹-جلب مشارکت جویی تمامی نهادها ،انجمن ها موسسات علمی و مراکز دانشگاهی ، شغلی و اجتماعی و روان شناختی هم راستا با نظام جمهوری اسلامی به منظور کیفیت بخشی در طراحی ، و ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره
۱۰-توجه جدی به نقش مشاوره ای معلمان به عنوان کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره ؛
۱۱- تقدم بخشی به اجرای برنامه های آموزشی و پیشگیرانه نظامند برای ایجاد مهارت های اساسی در دانش آموزان بجای فربه نمودن مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی ؛
۱۲- اهتمام جدی جهت بازبینی در محتوا و نحوه اجرا و تحلیل و کاربست آزمون های غربالگری روان شناختی و تحصیلی دانش آموزان ، محتواهای تخصصی مداخله ای در مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی؛ که می تواند منبع نفوذ گفتمان های ناسازگار با نظام اسلامی باشد
۱۳- بازبینی محتواهای برنامه درس ملی و انطباق آن با نیازهای رشدی ،روان شناختی و استعدادی دانش آموزان با تاسی از اصول راهنمایی و مشاوره؛
۱۴-زمینه سازی جهت خلق موقعیت ها ، تجارب و فضاهای حمایتی در مدارس برای کاهش تنیدگی ها ( استرس ) ، اضطراب ،پیشگیری از بروز پژمردگی و خمودگی و ایجاد نشاط و امید در دانش آموزان
۱۵- نظارت جدی بر روند حضور غیر قانونی موسسات آموزشی تحت عنوان آمادگی برای کنکور در مدارس؛
۱۶-بهره گیری از ظرفیت مشاوران جوان و زبده عضو انجمن مشاوره ایران در مدارس با لحاظ نمودن موازین و استانداردهای لازم به منظور کاستن کمبود نیروی انسانی در مدارس.
در پایان با توجه به اهمیت موضوع و بسترسازی علمی ، عملی و تخصصی برای عملیاتی ساختن تکالیف مندرج در سند و جریان سازی مناسب وهدفمند برای ایجاد تحولی واقعی و درخور ، بسیج همه ظرفیت های تخصصی کشور در حوزه راهنمایی و مشاوره ضروری می باشد. که می بایستی به صورت جدی هم به عنوان یک دغذغه ملی و علمی به آن نگریسته شود و هم هریک از دستگاه های علمی و اجرایی بطور مشخص در این خصوص ، نقش آفرینی نمایند. بدین جهت اینجانب به نمایندگی از جامعه مشاوران کشور آمادگی انجمن علمی مشاوره ایران را جهت مشارکت همه جانبه در عملیاتی نمودن سند مذکور و نیز رشد همه جانبه خدمات راهنمایی و مشاوره اعلام می دارد. امید آن دارم که با استعانت از درگاه حضرت حق ، تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) و با تاسی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شاهد توفیق روز افزون همه خادمان صدیق حوزه¬ی راهنمایـی و مشاوره در وزارت آموزش و پرورش جهت حصول به نتایج مطلوب در مسیر رشد و بالندگی روانی و اجتماعی آینده سازان این مر و بوم باشیم.
معصومه اسمعیلی
رئیس انجمن علمی مشاوره ایران