Volume 18, Issue 70 (7-2019)                   QJCR 2019, 18(70): 105-129 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nasiri G, najafi M, Talepasand S, MAKVAND HOSSEINI S. Comparison the effectiveness of positive psychotherapy and cognitive behavioral therapy on psychological well-being and depression in adolescents with depression. QJCR 2019; 18 (70) :105-129
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1002-en.html
Semn University
Abstract:   (9029 Views)
Aim: The purpose of this study was to compare the effectiveness of positive psychotherapy and cognitive behavior therapy on well-being and depression and in adolescents with depression symptoms
Method: This was a quasi-experiment with pretest /posttest method and control group. Study sample included all the adolescents with depression who referred to counseling centers and psychiatric services in sari, Iran, in the year 2017. 51 patients were selected using random sampling method and were randomly divided into two experimental groups and one control group. The positive psychotherapy experimental group was under treatment within 10 sessions, and the cognitive behavior experimental therapy was under treatment within 8 sessions, each session of 90 minutes weekly, while the control group received no treatment. The data collecting instruments used in this study were children´s depression inventory (CDI) and Riff´s psychological well-being questionnaire (RSPWB).Findings: Data analysis by using multivariate covariance method showed that both positive psychotherapy and cognitive behavioral therapy had significant effects on increasing well-being but the efficiency of positive psychotherapy in increasing well-being was more significant compared to cognitive behavioral therapy. Also, in the analysis the two methods of psychotherapies on depression, there has been a significant difference between the control and the experiment groups. While the two therapetical approaches were equally effective in reducing depression. Conclusion: Due to emphasis on the different psychological aspects and some common treating features, the two therapetical models of positive psychotherapy and cognitive behavior therapy were equally effective in reducing depression. But positive psychotherapy is more effective than cognitive behavioral therapy in increasing psychological well-being. So,  as one of the clinical interventions, positive psychotherapy can be used by experts and school counselors.                                                                                                                   
 
Full-Text [PDF 841 kb]   (10571 Downloads)    
Type of Study: Research |
Received: 2018/12/24 | Accepted: 2019/11/9 | Published: 2019/11/9

References
1.  استوار، ص.، رضویه، ا. (1392). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A) جهت استفاده در ایران . روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 3(12)، 78-69.
2.  براتی سده، ف. (1388). اثر بخشی مداخلات روا‌‌ن‌شناسی مثبت‌گرا جهت افزایش نشاط ، خشنودی از زندگی، معناداری زندگی و کاهش افسردگی. پایان نامه دکتری روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
3.  بیابانگرد، ا. (1376). روا‌ن‌شناسی نوجوانان. چاپ اول. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
4.  بیانی، ع. ا.، محمدکوچکی، ع.، بیانی، ع. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران،14(2)، 151-146.
5.  خانجانی، م.، شهیدی، ش.، فتح‌آبادی، ج.، مظاهری، م.، شکری، ا. (۱۳۹۳). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان سنجی فرم کوتاه (۱۸ سوالی) مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار، 8 (32 )، 36-27.
6.  خدابخش، ر.، خسروی، ز.، شاهنگیان، ش. (۱۳۹۴) .تاثیر روان درمانی مثبت نگر بر علائم افسردگی و توانمندی‌های منشی در بیماران مبتلا به سرطان. پژوهشنامه روا‌ن‌شناسی مثبت، 1(1)، 50-35.
7.  دهشیری، غ.، نجفی، م.، شیخی، م.، حبیبی عسگرآباد، م. ( ۱۳۸۸). بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). فصلنامه خانواده پژوهی، 5(2)، 177 -159.
8.  دیوید، م .، ک.، کریستوفر، ف. (1997). درمان های شناختی رفتاری . ترجمه حسین کاویانی (1386). چاپ اول. تهران: انتشارات مهر کاویان.
9.  رجبی، غ.، شمعونی، ش.، امان الهی، ع. (1397). تأثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر کاهش نشانه‌های افسردگی در دختران نوجوان. مجله مطالعات روا‌ن‌شناسی تربیتی، 15(29)، 148-125.
10.  رجبی، غ.، عطاری، ی. (1383).تحلیل عامل سئوال‌های پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان. تازه ها و پژوهش های مشاوره، 3 (9، 10)، 102 -83.
11.  رنجبر، ف.، اشک تراب، ط.، دادگری، آ. (1389). بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان افسردگی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 18(3)، 306-299.
12.  سلیگمن، م. ای. پی. (2011). شکوفایی - روانشناسی مثبت نگر. ترجمه امیرکامکار، سکینه هژبریان (1394). تهران: انتشارات روان.
13.  کار، آ (2004). روانشناسی مثبت -علم شادمانی و نیرومندی های انسان . ترجمه حسن یاشا شریفی ، جعفرنجفی زند (1391). چاپ سوم. تهران: انتشارات سخن.
14.  کریمی، ر . (1389). نظریه درماندگی آموخته شده و روان‌شناسی مثبت نگر .چاپ اول. تهران: نشر دانش.
15.  لورا برک، ا. (2001). روانشناسی رشد. ترجمه یحیی سید محمدی (1385). جلد دوم. چاپ هفتم. تهران: نشر ارسباران.
16.  محمدی، ک.، نجفی، م.، دهشیری، غ.، نیکبخت، ع. (1391). تأثیر درمان شناختی رفتاری فردی و گروهی بر افسردگی نوجوانان. مجله دست آوردهای روان‌شناختی (علوم تربیتی و روان‌شناختی)، 4(2)، 198-177.
17.  مصطفایی، م.، بشیریان، س. (1391). بررسی مقایسه‌ای میزان افسردگی در نوجوانان مبتلا به بیماری‌های خاص و نوجوانان سالم شهر همدان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 20(2)، 71-65.
18.  مگیار موئه . ج. ا. (2009). مداخلات روان‌شناسی مثبت نگر : راهنمای درمانگر. ترجمه علی اکبر فروغی، جلیل اصلانی و سحر رفیعی (1393). چاپ اول. تهران: انتشارات کتاب ارجمند.
19.  نوفرستی، ا.، روشن، ر.، فتی، ل.، حسن آبادی، ح.، پسندیده، ع.، شعیری، م. (۱۳۹۴). اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌گرا بر شادکامی و بهزیستی روان‌شناختی افراد دارای نشانه‌های افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه. پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، 1(1)، 18-1.
20.  هنرمندزاده، ر.، سجادیان، ا. (1395). اثربخشی مداخله مثبت‌نگر گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی، تاب‌آوری و شادکامی دختران نوجوان بی‌سرپرست. پژوهش‌نامه روان‌شناسی مثبت، 2(2)، 50 -35.
21.  Asgharipoor, N., Asgharnejad farid, A., Arshadi, H., & sahebi, A. (2012). A comparative study on the Effectiveness of positive psychotherapy and Group cognitive -Behavioral therapy for the patients suffering from Major Depressive Disorder. Iranian journal of psychiatry and behavioral sciences, 6(2), 33-41.
22.  Beck, A. T. (1970). Cognitive therapy: Nature and relation to behavior therapy. Behavior therapy, 1(2), 184-200.‌ [DOI:10.1016/S0005-7894(70)80030-2]
23.  Bolier, L., Haverman, M., Westerhof, G. J., Riper, H., Smit, F., & Bohlmeijer, E. (2013). Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies. BMC public health, 13(1), 119-138. [DOI:10.1186/1471-2458-13-119]
24.  Chaves, C.,Gomez, I., Hervas, G., & Vazquez, C. (2016). A comparative study on the efficacy of a positive Pschology intervention and a cognitive behavioral therapy for clinical depression. Cognitive therapy and research, 41(3), 1-17. [DOI:10.1007/s10608-016-9778-9]
25.  Chen, T. H., Lu, R. B., Chang, A. J., Chu, D. M., & Chou, K. R. (2006). The evaluation of cognitive-behavioral group therapy on patient depression and self-esteem. Archives of psychiatric Nursing, 20(1), 3-11.‌ [DOI:10.1016/j.apnu.2005.08.005]
26.  Darioni, S. (2016). Positive Psychology as a new movement in identifying of disorder. Journal of Psychiatry, 5, 34-46.
27.  Dickerson, J. F., Lynch, F. L., Leo, M. C., DeBar, L. L., Pearson, J., & Clarke, G. N. (2018). Cost-effectiveness of cognitive behavioral therapy for depressed youth declining antidepressants. Pediatrics, 141(2), 1-11. [DOI:10.1542/peds.2017-1969]
28.  Fahimi, N., Tarkhan, M. (2016).Effectivness of group therapy with a positive -oriented approach on rumination , illness perception and depression in patient with multiple sclerosis (MS). International journal of humanities and cultural studies, special issue, 1510-1524.
29.  Fredrickson, B. L., & Losada, M. F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American psychologist, 60(7), 678‌ -686. [DOI:10.1037/0003-066X.60.7.678]
30.  Indrani, M. (2017). Enhancing positive emotions via positive interpersonal communication: An unexplored avenue towards well -being of mankind. Journal of psychology and clinical psychiatry, 7(4), 1-8. [DOI:10.15406/jpcpy.2017.07.00448]
31.  Ivarsson, T., svalander, P., & litler, O. (2006). The children's depression inventory (CDI) as measure of depression in swedish adolescents: A normative study. Nordic journal of psychiatry, 60(3), 220-226. [DOI:10.1080/08039480600636395]
32.  Kamphuis, J., & Jacquin, K. (1995). A treatment group for overcoming depression .University of Texas.
33.  Longo, Y., Coyne, I., & Joseph, S. (2017). The scales of general well-being (SGWB). Personality and Individual Differences, 109, 148-159.‌ [DOI:10.1016/j.paid.2017.01.005]
34.  Malki, N., Madahi, M. E., Mohammadkhani, SH., & Khalatbari, J. (2017). The effectiveness of cognitive behavioral couple therapy on pschological well-being, marital intimacy ,and life quality of chaotic couples. Iranian journal of educational sociology,1(4), 23-33. [DOI:10.21859/ieepj-01015]
35.  Marrero, R. J., Carballeira, M., Martín, S., Mejías, M., & Hernández, J. A. (2016). Effectiveness of a positive psychology intervention combined with cognitive behavioral therapy in university students. Annals of Psychology, 32(3), 728-740. [DOI:10.6018/analesps.32.3.261661]
36.  Parks-Sheiner, A. C. (2009). Positive psychotherapy: Bulding a model of expirically supported self -help. Dissertation in Psychology, University of Pennsylvania. [DOI:10.1037/e606232010-001]
37.  Parks-Sheiner, A. C. (2015). Comparing Effectiveness of Positive Psychotherapy (PPT) with Dialectical Behavior Therapy (DBT): Results of a Randomized Clinical Trial. In Poster presented at the Third International Positive Psychology Congress, Los Angeles, CA.‌
38.  Rashid, T., & Seligman, M. E. (2013). Positive psychotherapy: A treatment manual for normal people. American Psychology, 3, 34-45.‌
39.  Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six -factor model of well-being. Social science research, 35(4), 1103 -1119. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2006.01.002]
40.  Seligman, M.E.P. (2005). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
41.  Seligman, M. E., Rashid, T., & Parks, A. C. (2006). Positive psychotherapy. American psychologist, 61(8), 774-788.‌ [DOI:10.1037/0003-066X.61.8.774]
42.  Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: A practice -friendly meta-analysis. Journal of clinical psychology, 65(5), 467-487. [DOI:10.1002/jclp.20593]
43.  Snyder, C. R. Y., & Lopez, S. J. (2002). Handbook of Positive Psychology. US: Oxford University Press.
44.  Wood, A. M., & Joseph, S. (2010). The absence of positive psychological (eudemonic) well-being as a risk factor for depression: A ten year cohort study. Journal of affective disorders, 122(3), 213-217.‌ [DOI:10.1016/j.jad.2009.06.032]
45.  Zhang, G. P,. Guo,Y. F., Zhang, X,. Li, H,. & Yin, Y. Z. (2015). Effects of positive psychotherapy on depression and self -efficacy in undergraduate nursing students positive psychotherapy. Research & Reviews: Journal of Nursing & Health Sciences, 1(3), 12-18.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research