Volume 19, Issue 73 (6-2020)                   QJCR 2020, 19(73): 170-189 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi R, Fatemi F, Shanazi Y. The Relationship Between Frustration Tolerance and Approval Motivation with Emotional Adjustment of Female Students. QJCR 2020; 19 (73) :170-189
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1352-en.html
Allameh Tabataba'i University
Abstract:   (8139 Views)
Aim: In each period of life, a person has special relationships with others, and these relationships can enhance one's personal and social health or bring psychological harm. Adaptability, which is one of the most important signs of mental health in teenagers, can lead to psychological maladjustment under mental stress. The purpose of this study was to determine the relationship between frustration tolerance and approval motivation with emotional adjustment of female students. Methods: The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all third-grade high school students in 6th district of Tehran studying during the academic year 1397-98. The research sample consisted of 200 female students who were selected via cluster random sampling method. The tools used in this study were Harrington's Frustration Tolerance Questionnaire (2005), Trinity Patients Approval Motivation (1991), and Sinn and Singh's (1993) Students' Emotional Adjustment Scale. Findings: Pearson correlation and multicollinearity regression methods were used to analyze the data. Findings showed that there was a significant relationship between frustration tolerance, and approval motivation with emotional adjustment. Also, the variables of frustration tolerance and approval motivation could predict emotional adjustment. Conclusion: According to the findings of this study, reinforcement of the approval motivation and frustration tolerance can be effective in education of the  students with high emotional adaptability.
Full-Text [PDF 829 kb]   (11882 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: School counselor
Received: 2020/05/5 | Accepted: 2020/06/11 | Published: 2020/06/11

References
1. اسماعیل‌پور، خ.، فرزانه، ا. (1396). پیش‌بینی سازگاری عاطفی و تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس ابعاد کارکردی خانواده. نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 11 (44)، 103-118.
2. انصاری‌نژاد، ن. (1391). تحلیل بزهکاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران. رفاه اجتماعی، 45 (12)، 365-386.
3. بریکر، هـ. (2003). مهرطلبی: بیماری راضی کردن دیگران، ترجمه قرچه‌داغی (1390) انتشارات پیک بهار. تهران.
4. پورهاشمی سرحمامی، آ. (1390). بررسی رابطه بین انگیزه تأیید با انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی پایه دوم منطقه 7 تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
5. ساقی، م.، رجایی، ع. (1387). رابطه ی ادراک نوجوانان از عملکرد خانواده با سازگاری آنها. اندیشه و رفتار روان شناسی بالینی، 3 (10)، 82-71.
6. سمیعی فرد، م. (1393). اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی - تفسیر (CBM-I) بر کاهش سوگیری تفسیر منفی در برابر ناکامی و شاخص‌های سوءمصرف مواد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
7. جو کار، ب.، کمالی، ف. (۱۳۹۵). رابطه معنویت و نظم جویی شناختی هیجان. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایران، ۱۲ (۴۸)، ۳۸۵-۳۷۷. سال سوم (10)، 71-58.
8. صالحی، م. (1390). بررسی اثربخشی مشاوره گروه درمانی به شیوه معنا درمانی بر تحمل ناکامی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
9. عباسی، ح.، کریمی، ب.، جعفری، د. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمّل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران دانش آموزان کم توان ذهنی. روان‌شناسی افراد استثنایی، 6 (24) , 81-108.
10. doi: 10.22054/jpe.2017.20384.1522
11. کریمی‌فر، م.، دین‌پرور، ا، روح‌الامینی، م.، بشارت، م.ع. (1396). اثر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس، بر میزان سازگاری عاطفی و اجتماعی مردان جوان. تازه‌های علوم شناختی، 73 (19) , 25-37.
12. ناصرزاده، غ. (1389). مقایسه مهارت اجتماعی و عزت‌نفس و تأییدجویی در دانش‌آموزان تلفیقی شنوایی و عادی دبستان. دانشگاه آزاد اسلامی همدان.
13. هوشمندی، ف.، ناعمی، ع. (1397). تأثیرآموزش خودبخشودگی با رویکرد دینی بر سر زندگی و تحمل ناکامی مادران کودکان دارای ناتوانی‌های رشدی و ذهنی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 13 (52) , 326-305.
14. یاوری، ع.، سعادتی شامیر، ا.، حیدرنیا، ا. (۱۳۹۲). بررسی رابطه سبک‌های هویت و بلوغ عاطفی با سازگاری اجتماعی معتادان مرد تحت درمان نگهدارنده متادون مراکز شهر بجنورد. پایان‌نامه ی کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مشاوره توانبخشی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
15. Berkowitz, L. (2012). A cognitive-neoassociation theory of aggression. The handbook of theories of social psychology, 99-117. [DOI:10.4135/9781446249222.n31]
16. Chadha, M. (2003). Psycho-social correlates of frustration among students of professional colleges. PhD (Education) thesis, Punjab University, Chandigarh.
17. Chand, L. (2015). A study of frustration tolerance in relation to achievement motivation and sports achievements. International Journal of Applied Research, 1 (6) , 92-94.
18. Dragomir, G.-M., Todorescu, L. L., & Greculescu, A. (2011). Adolescents' frustration tolerance for violence-based films. Procedia-social and behavioral sciences, 30, 58-62. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.012]
19. Filippello, P., Harrington, N., Buzzai, C., Sorrenti, L., & Costa, S. (2014). The relationship between frustration intolerance, unhealthy emotions, and assertive behaviour in Italian students. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 32 (4) , 257-278. [DOI:10.1007/s10942-014-0193-4]
20. Gill, S. (2014). Emotional, Social and Educational Adjustment of Visually Handicapped Students of Special Schools students. International Journal of Scientific and Research Publications, 4 (3) , 14-42.
21. Jibeen, T. (2013). Frustration intolerance beliefs as predictors of emotional problems in university undergraduates. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 31 (1) , 16-26. [DOI:10.1007/s10942-012-0154-8]
22. Kamra, R. (2018). A Study of Frustration in relation to Self-Esteem of Senior Secondary School Students. RESEARCH REVIEW International Journal of Multidisciplinary. 03 (06)
23. Keough, M. E., Riccardi, C. J., Timpano, K. R., Mitchell, M. A., & Schmidt, N. B. (2010). Anxiety symptomatology: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behavior Therapy, 41 (4) , 567-574. [DOI:10.1016/j.beth.2010.04.002]
24. Panisoara, G., Duta, N., & Panisoara, I. O. (2015). The influence of reasons approving on student motivation for learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1215-1222 [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.07.382]
25. Sekar, J., & Lawrence, A. S. (2016). Emotional, Social, Educational Adjustment of Higher Secondary School Students in Relation to Academic Achievement. Journal on Educational Psychology, 10 (1) , 29-35. [DOI:10.26634/jpsy.10.1.7070]
26. Ward, A., Arola, N., Bohnert, A., & Lieb, R. (2017). Social-emotional adjustment and pet ownership among adolescents with autism spectrum disorder. Journal of communication disorders, 65, 35-42. [DOI:10.1016/j.jcomdis.2017.01.002]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research