دوره 19، شماره 73 - ( 3-1399 )                   جلد 19 شماره 73 صفحات 189-170 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi R, Fatemi F, Shanazi Y. The Relationship Between Frustration Tolerance and Approval Motivation with Emotional Adjustment of Female Students. QJCR 2020; 19 (73) :170-189
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1352-fa.html
موسوی رقیه، فاطمی فاطمه سادات، شانازی یادگار. رابطه بین تحمل ناکامی و انگیزه تأیید با سازگاری عاطفی دانش‌آموزان دختر. پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (73) :170-189

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1352-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (8169 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تحمل ناکامی و انگیزه تأیید با سازگاری عاطفی دانش‌آموزان دختر انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری مورد پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان دختر سوم دوره متوسطه دوم منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 200 نفر دانش‌آموز دختر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامه تحمل ناکامی هارینگتون (2005)، مقیاس انگیزه تأیید تری پاتی (1991) و سازگاری عاطفی دانش‌آموزان سینها و سینگ (1993) بود. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین تحمل ناکامی، انگیزه تأیید و سازگاری عاطفی با همدیگر رابطه معناداری وجود دارد. و همچنین متغیرهای انگیزه تأیید و تحمل ناکامی می‌توانند سازگاری عاطفی را پیش‌بینی کنند. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتیجه‌گیری: بنابراین، براساس یافته‌های این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که تقویت تأیید جویی و تحمل ناکامی می‌تواند در تربیت دانش‌آموزان با سازگاری عاطفی بالا مؤثر واقع شود.
متن کامل [PDF 829 kb]   (11946 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره مدرسه
دریافت: 1399/2/16 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/3/22

فهرست منابع
1. اسماعیل‌پور، خ.، فرزانه، ا. (1396). پیش‌بینی سازگاری عاطفی و تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس ابعاد کارکردی خانواده. نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 11 (44)، 103-118.
2. انصاری‌نژاد، ن. (1391). تحلیل بزهکاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران. رفاه اجتماعی، 45 (12)، 365-386.
3. بریکر، هـ. (2003). مهرطلبی: بیماری راضی کردن دیگران، ترجمه قرچه‌داغی (1390) انتشارات پیک بهار. تهران.
4. پورهاشمی سرحمامی، آ. (1390). بررسی رابطه بین انگیزه تأیید با انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی پایه دوم منطقه 7 تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
5. ساقی، م.، رجایی، ع. (1387). رابطه ی ادراک نوجوانان از عملکرد خانواده با سازگاری آنها. اندیشه و رفتار روان شناسی بالینی، 3 (10)، 82-71.
6. سمیعی فرد، م. (1393). اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی - تفسیر (CBM-I) بر کاهش سوگیری تفسیر منفی در برابر ناکامی و شاخص‌های سوءمصرف مواد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
7. جو کار، ب.، کمالی، ف. (۱۳۹۵). رابطه معنویت و نظم جویی شناختی هیجان. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایران، ۱۲ (۴۸)، ۳۸۵-۳۷۷. سال سوم (10)، 71-58.
8. صالحی، م. (1390). بررسی اثربخشی مشاوره گروه درمانی به شیوه معنا درمانی بر تحمل ناکامی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
9. عباسی، ح.، کریمی، ب.، جعفری، د. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمّل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران دانش آموزان کم توان ذهنی. روان‌شناسی افراد استثنایی، 6 (24) , 81-108.
10. doi: 10.22054/jpe.2017.20384.1522
11. کریمی‌فر، م.، دین‌پرور، ا، روح‌الامینی، م.، بشارت، م.ع. (1396). اثر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس، بر میزان سازگاری عاطفی و اجتماعی مردان جوان. تازه‌های علوم شناختی، 73 (19) , 25-37.
12. ناصرزاده، غ. (1389). مقایسه مهارت اجتماعی و عزت‌نفس و تأییدجویی در دانش‌آموزان تلفیقی شنوایی و عادی دبستان. دانشگاه آزاد اسلامی همدان.
13. هوشمندی، ف.، ناعمی، ع. (1397). تأثیرآموزش خودبخشودگی با رویکرد دینی بر سر زندگی و تحمل ناکامی مادران کودکان دارای ناتوانی‌های رشدی و ذهنی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 13 (52) , 326-305.
14. یاوری، ع.، سعادتی شامیر، ا.، حیدرنیا، ا. (۱۳۹۲). بررسی رابطه سبک‌های هویت و بلوغ عاطفی با سازگاری اجتماعی معتادان مرد تحت درمان نگهدارنده متادون مراکز شهر بجنورد. پایان‌نامه ی کارشناسی ارشد مشاوره گرایش مشاوره توانبخشی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
15. Berkowitz, L. (2012). A cognitive-neoassociation theory of aggression. The handbook of theories of social psychology, 99-117. [DOI:10.4135/9781446249222.n31]
16. Chadha, M. (2003). Psycho-social correlates of frustration among students of professional colleges. PhD (Education) thesis, Punjab University, Chandigarh.
17. Chand, L. (2015). A study of frustration tolerance in relation to achievement motivation and sports achievements. International Journal of Applied Research, 1 (6) , 92-94.
18. Dragomir, G.-M., Todorescu, L. L., & Greculescu, A. (2011). Adolescents' frustration tolerance for violence-based films. Procedia-social and behavioral sciences, 30, 58-62. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.012]
19. Filippello, P., Harrington, N., Buzzai, C., Sorrenti, L., & Costa, S. (2014). The relationship between frustration intolerance, unhealthy emotions, and assertive behaviour in Italian students. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 32 (4) , 257-278. [DOI:10.1007/s10942-014-0193-4]
20. Gill, S. (2014). Emotional, Social and Educational Adjustment of Visually Handicapped Students of Special Schools students. International Journal of Scientific and Research Publications, 4 (3) , 14-42.
21. Jibeen, T. (2013). Frustration intolerance beliefs as predictors of emotional problems in university undergraduates. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 31 (1) , 16-26. [DOI:10.1007/s10942-012-0154-8]
22. Kamra, R. (2018). A Study of Frustration in relation to Self-Esteem of Senior Secondary School Students. RESEARCH REVIEW International Journal of Multidisciplinary. 03 (06)
23. Keough, M. E., Riccardi, C. J., Timpano, K. R., Mitchell, M. A., & Schmidt, N. B. (2010). Anxiety symptomatology: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behavior Therapy, 41 (4) , 567-574. [DOI:10.1016/j.beth.2010.04.002]
24. Panisoara, G., Duta, N., & Panisoara, I. O. (2015). The influence of reasons approving on student motivation for learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1215-1222 [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.07.382]
25. Sekar, J., & Lawrence, A. S. (2016). Emotional, Social, Educational Adjustment of Higher Secondary School Students in Relation to Academic Achievement. Journal on Educational Psychology, 10 (1) , 29-35. [DOI:10.26634/jpsy.10.1.7070]
26. Ward, A., Arola, N., Bohnert, A., & Lieb, R. (2017). Social-emotional adjustment and pet ownership among adolescents with autism spectrum disorder. Journal of communication disorders, 65, 35-42. [DOI:10.1016/j.jcomdis.2017.01.002]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research