دوره 19، شماره 75 - ( 9-1399 )                   جلد 19 شماره 75 صفحات 326-290 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (6155 مشاهده)
اهداف: تخلق به اخلاقیات یعنی پایداری دائمی به صفات اخلاقی نیکو به صورت "منش" در انسان کاری است که در آموزش صرف اخلاق نمی‌توان به آن دست یافت. بنابراین دست‌یابی به تعریفی از تربیت اخلاق محور و مبانی و اصول مترتب بر آن به منظور کاربرد در عرصه فرزندپروری هدف این پژوهش است. روش: بدین منظور با رویکرد تحقیق هرمنوتیک در مرحله اول به بررسی مبانی و اصول تربیت اخلاق محور مبتنی بر آرای علامه طباطبایی پرداخته شد و در گام بعدی ملاحظات کاربردی آن در فرایند فرزندپروری اخلاق محور تبیین گشت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مبانی تربیت اخلاق محور در 5 محور ایجابی شامل "ثبات اخلاقی" (با دو اصل ملکه ساختن صفات خُلقی و ایجاد نگرش توحیدی)، "سرایت فعلی" (با اصل اعتدال)، "عالمیت" (با دو اصل علم تعقلی و علم توحیدی)، "عاملیت" (با دو اصل اراده و حقانیت) و "انگیزش" (با سه اصل برانگیختگی انسانی، توحیدی و حُبی) و 2 محور زمینه ای شامل "وراثت اخلاق" (با دو اصل اصلاح زمینه‌های وراثتی و رعایت تفاوت‌های استعدادی) و "سرایت محیطی اخلاق" (با دو اصل اصلاح بستر محیطی و رعایت الگوی تربیتی) قابل تبیین هستند که مبتنی بر آن می‌توان در فرایند فرزند پروری با محوریت تربیت منش به‌کار بسته شود. نتیجه‌گیری: فرزندپروری اخلاق محور رویکردی نوین در عرصه آموزش والدین است که در آن از طریق تمرکز بر رشد مولفه‌های شناخت، عاطفه و اراده اخلاقی در کودکان، زمینه تحقق اهداف تربیتی انسان‌هایی با منش اخلاقی را فراهم می‌کند.
متن کامل [PDF 957 kb]   (10088 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره خانواده
دریافت: 1399/7/11 | پذیرش: 1399/8/14 | انتشار: 1399/10/2

فهرست منابع
1. باقری، خسرو. (1395). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی: کاوشی برای تدوین چارچوب نظری تربیت اسلامی (ج1). تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (نشر مدرسه).
2. بلیکی، نورمن. (2007). پارادایم‌های تحقیق در علوم انسانی (ترجمه: حسنی، حمیدرضا؛ ایمان، محمدتقی؛ ماجدی، مسعود. 1395). تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
3. حیدری، رویا؛ عیسی نژاد، امید و یوسفی، ناصر. (1398). فرا تحلیلی بر پژوهش‌های مربوط به اثربخشی برنامه‌های آموزش والدین بر اختلالات برونی سازی در کودکان. مجله پژوهش‌های مشاوره. 18 (71): 35- 58.
4. شریعتمدار، آسیه. (1396). طراحی الگوی اخلاقی خانواده امن و عاری از خشونت علیه زنان مبتنی بر نظرات نراقی. مجله پژوهش‌های مشاوره. 16 (62): 32- 51.
5. شیانی، ملیحه و زارع، حنان. (1391). بررسی تاثیر برنامه‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه بر میزان کیفیت زندگی سالمندان کهریزک: یک مطالعه موردی - شاهدی. فصلنامه اخلاق زیستی. 2 (5): 45- 65.
6. طباطبایی، محمدحسین. (1374). تفسیر المیزان. (ترجمه: موسوی همدانی، محمدباقر). قم: نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه.
7. Ailincai,R,. & Weil-Barais,A. (2013). Parenting education: which intervention model to use?.Procedia-social and behavioral science, 106: 2008-2021. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.12.229]
8. Baumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on child behavior. Child Development. 37, 887-907. [DOI:10.2307/1126611]
9. Becvar, D.S. & Becvar, R.J. (2014). Family therapy: A systematic integration. Pearson Publication.
10. Bridge, H. (2001). Increasing Parental Involvement in The Preschool Curriculum: What an Action Research Case Study Revealed. International Journal of Early Years Education, 9 (1) , 5-21. [DOI:10.1080/713670676]
11. Deutch, A.R. Crockett, L.J. Wolff, J.M. Russell, S.T. (2012). Parent and peer pathways to adolescent delinquency: Variations by ethnicity and neighborhood content. Journal of Youth and Adolescence. 41 (8): 1078-1094. [DOI:10.1007/s10964-012-9754-y]
12. Foy-Phillips, P., Lloyd-Evans, S. (2011). Shaping children's mobilities: expectations of gendered parenting in the English rural idyll. Children's Geographies. 9: 379-394. [DOI:10.1080/14733285.2011.590701]
13. Gillies, V. (2010). Is poor parenting a class issue? Contextualizing anti-social behavior and family life, in Is Parenting a Class Issue? Ed. M Klett-Davies, Family and Parenting Institute. London. pp: 44-61.
14. Gottfredson, M.R. & Hirschi, T. (1990). A General Theory of crime.Stanford, CA: Stanford University Press.
15. Hawkins, J.D. & Weis, J. (2017). The social development model: An integrated approach to delinquency prevention. Journal of developmental and life course criminological theories. 3-27. [DOI:10.4324/9781315094908-1]
16. Holloway, S.L., Hubbard,P., Jöns, H., Pimlott-Wilson, H. (2010). Geographies of education and the importance of children, youth and families. Progress in Human Geography. 34: 583-600. [DOI:10.1177/0309132510362601]
17. Janosz, M., Archambault, I., Morizot, J., & Pagani, L. S. (2008). School engagement trajectories and their differential predictive relations to dropout. Journal of Social Issues, 64, 21-40. [DOI:10.1111/j.1540-4560.2008.00546.x]
18. Jones, A.) 2011 (. Theorizing international youth volunteering: training for global (corporate) work?. Transactions of the Institute of British Geographers, New Series 36: 530-544. [DOI:10.1111/j.1475-5661.2011.00433.x]
19. Kitchener, M & Harrington, Ch. (2007). Medical home and community-based services for the elderly: Trends in programs and policies. J of Applied Gerontology. 26 (3): 305-324. [DOI:10.1177/0733464807302135]
20. Martin, A ,. Ryan, R.M & Brooks-Gunn, J. (2007). The Joint influence of mother and father parenting on child cognitive outcomes at 5. Early Childhood Research Quarterly. 22, 423-439. [DOI:10.1016/j.ecresq.2007.07.001]
21. Rizzolo,M.C., Friedman, C., Lulinski-Norris, A & Braddock, D. (2013). Home and Community Based Services (HCBS) waivers: A nation wide study of the state. Intellectual and developmental disabilities. 5 (1): 1-21. [DOI:10.1352/1934-9556-51.01.001]
22. Tye-Murry, N. (2019). Foundations of aural rehabilitation: children, adults and their family members. Plural Publishing.
23. Vera, E.P. & Moon, B. (2013). An Empirical test of self control Theory among Hispanic youths. Journal of youth violence justice. 11 (1): 79-93. [DOI:10.1177/1541204012441628]
24. Witten, K. Kearns, R. McCreanor, T. Penney, L. Faalau, F. (2009). Connecting place and the everyday practices of parenting: insights from Auckland New Zealand. Environment [DOI:10.1068/a41377]
25. and Planning A.41: 2893-2910.
26. Yildirim, M,. Yildirim, S. (2014). The effects of the institution-based family training programs on the attitudes of parents. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 116: 2675 - 2681. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.634]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.