Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
19
75
online
1
fulltext
fa
بررسی کیفی محتوای لازم برای دورههای آموزش کارآفرینی از نظر کارآفرینان
A qualitative study on the necessary content for entrepreneurship training courses in the viewpoint of young entrepreneurs
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"> هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی کیفی محتوای لازم برای دورههای آموزش کارآفرینی از نظر جوانان کارآفرین استان یزد به منظور ارائه آموزش</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">های مؤثرتر بود. <strong>روش:</strong> این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی بود که با استفاده از نظریه زمینهای انجام شد. جامعهیآماری متشکل از زنان و مردانی بود که در دورههای کارآفرینی برگزار شده در استان یزد در سالهای 97-1392 شرکت کرده بودند و در حال حاضر نیز به عنوان کارآفرین مشغول فعالیت بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند و تا اشباع نظری مصاحبهها انجام شد. در نهایت، 20 نفر (16 مرد و 4 زن) به شیوه نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند و مصاحبهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که برای بهبود اثربخشی آموزشهای کارآفرینی باید در بعد درون</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:10.0pt;">فردی، مهارتهایی مانند مدیریتفردی، مـهارتهای اجتماعی، عواملانگیزشـی، استقلالطلبی، کنـترل و جهتدهی مشکلات، ویژگیهای شخصیتیکـارآفرینی، خودنظمدهی عواطف و هیجانها و شناسایی و اصلاح خطاهای شناختی مورد توجه قرار گیرد. در بعد بین فردی، ابعادی مانند مقابله با رفتارهای مخرب، روابط بین فردی کارآمد و انگیزانندههای اجتماعی و سازمانی دارای اهمیت بیشتری است. در بعد شغلی، اطلاعات و مهارتهایی مانند دانش قانونی، دانش اقتصادی، دانش تکنولوژی و شبکه سازی باید مد نظر قرار گیرد. در نهایت در بعد آموزشی محتوای آموزشی، پیش نیازهای آموزش و عوامل ساختاری و قانونی برای هرچه بهتر برگزار کردن دورههای آموزش کارآفرینی بایستی مورد توجه قرار گیرد. در پایان پژوهش نیز مدل پارادایمی محتوای دورههای آموزش کارآفرینی ارائه شد. <strong>نتیجهگیری:</strong> براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که در محتوای آموزشی دورههای فعلی آموزش کارآفرینی بایستی تجدید نظر صورت گیرد.</span></span>
<strong>Aim: </strong>The purpose of present study was to qualitatively investigate the neccassary content for entrepreneurship training courses in the viewpoint of young entrepreneurs who lived in Yazd province, in order to providing more effective training courses. <strong>Method:</strong> This study was a qualitative research that using grounded theory. The population of the study consisted of men and women who participated in entrepreneurship courses held in Yazd province during 2011-2017 and are currently known as entrepreneur. Purposeful sampling was performed until the theoretical saturation of the interviews. Finally, 20 individuals (16 males and 4 females) were interviewed in a semi-structured manner and then the interviews were analyzed using three phases of open, axial and selective coding. <strong>Results:</strong> The results showed that in order to improve the effectiveness of entrepreneurship training courses, in intrapersonal dimension, several skills such as self-management, independence, social skills, motivational factors, control and orientation of problems, personality traits, emotional self-regulation and identifying and correcting of cognitive errors should be considered. In interpersonal dimension, coping with destructive behaviors, efficient interpersonal relationships, and social and organizational motivations are more important. In the occupational dimension, legal knowledge, economic, technology knowledge and networking knowledge should be considered. Finally, in the educational dimension, training prerequisites and structural and legal factors must be taken into account in order to have better entrepreneurship training courses. Finally, paradigm model of the content of entrepreneurship training courses was presented. <strong>Conclusion:</strong> Based on the findings, it can be concluded that educational content of the current entrepreneurship training courses should be revised.
کارآفرینی, دورههای آموزشی, جوانان
Entrepreneurship, Courses, Youth
214
251
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-50-3&slc_lang=fa&sid=1
Yasser
Rezapour Mirsaleh
یاسر
رضاپور میرصالح
y.rezapour@ardakan.ac.ir
10031947532846007602
10031947532846007602
Yes
Ardakan University
دانشگاه اردکان
Mahdi
Shomali
مهدی
شمالی
mahdi_shomali@yahoo.com
10031947532846007603
10031947532846007603
No
Ministry of Education, Ardakan
آموزش و پرورش شهرستان اردکان
Atefeh
Barkhordari
عاطفه
برخورداری
atefe8449@gmail.com
10031947532846007604
10031947532846007604
No
Payamnoor University
دانشگاه پیام نور میبد
Azam
Mandegariyanخ
اعظم
مندگاریان
azam.m.net@gmail.com
10031947532846007605
10031947532846007605
No
M.A in Counseling, Faculty of Humanities & Social Science, Ardakan University, Ardakan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
Roya
Shafizadeh
رویا
شفیع زاده
roya.shafizade2018@gmail.com
10031947532846007606
10031947532846007606
No
M.A in Counseling, Faculty of Humanities & Social Science, Ardakan University, Ardakan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران