Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
20
80
online
1
fulltext
fa
نقش میانجیرفتارهای دلبستگی در رابطه تعامل با خانواده اصلی با کیفیت زناشویی و افسردگی
The mediation role of attachment behaviors in relationship between interaction with family of origin with marital quality and depression
مشاوره خانواده
Family Counseling
پژوهشي
Research
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی میانجیگری رفتارهای دلبستگی در ارتباط بین تعامل با خانوادهی اصلی با کیفیت زناشویی و افسردگی بود. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه ی پژوهش حاضر شامل کلیه­ی دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بود که از این میان، 200 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور اندازه­گیری متغیرها از مقیاس خانواده­ی اصلی (هاوشتاد و همکاران، 1985)، مقیاس کوتاه دسترسیپذیری، پاسخ­گویی و همدمطلبی (سندبرگ و همکاران، ۲۰۱۲)، فرم تجدید نظر شدهی مقیاس سازگاری زوجی (باسبی و همکاران، ۱۹۹۵) و سیاههی افسردگی بک (۱۹۷۲) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و نرمافزارهای 26-<span dir="LTR">SPSS</span> و 24-<span dir="LTR">AMOS</span> تجزیه و تحلیل شدند<strong>. یافتهها:</strong> نتایج تحلیل همبستگی نشان داد میان همه متغیرها همبستگی معنادار وجود دارد. شاخص­های برازندگی حاکی از تایید مدل پژوهش با یک شاخص اصلاح بود. همچنین، نتایج نشان داد رفتارهای دلبستگی به طور معناداری در ارتباط بین تعامل با خانواده اصلی با افسردگی و کیفیت زناشویی میانجیگری میکند. <strong>نتیجهگیری:</strong> براساس نتایج، میتوان نتیجه گرفت که نوع و شدت رفتارهایدلبستگی همسران نقش تعیینکنندهای در سهم تجارب قبلی آنها در خانواده اصلیشان بر افسردگی و کیفیتزندگیزناشویی شان دارد.<span dir="LTR"></span>
The current research aimed to examine the mediation of attachment behaviors in the relationship between interaction with family of origin with marital quality and depression. The research design was inferential with path analysis method. The statistical population included all female students of Shahid Chamran University of Ahvaz in 2019-20 among whom 200 were recruited using available sampling method. The Family-of-Origin Scale (FOS; Hovestadt, et al., 1985), Brief Accessibility, Responsiveness, and Engagement Scale (BARE; Sandberg, et al., 2012), Dyadic Adjustment Scare - Revised Form (Busby, et al., 1995), and Beckchr('39')s Depression Inventory (BDI; Beck, 1972) were used to measure the variables. The data were analyzed using Pearson product moment correlation coefficient and path analysis method and SPSS-26 and AMOS-24 software. The results of the correlation analysis showed significant correlation among the variables. The goodness of fitness indices verified the model with one modification index. Furthermore, the results showed that the attachment behaviors significantly mediated the relationship between interaction with family-of-origin with depression and marital quality. According to the results, one can conclude that the type and severity of coupleschr('39') attachment behaviors have a critical contribution in affects of their interaction with family-of-origin on their depression and marital quality<span dir="RTL">.</span>
تعامل با خانواده اصلی؛ کیفیت زناشویی؛ افسردگی؛ رفتارهای دلبستگی
Interaction with family of origin, marital quality, depression, attachment behavior
210
235
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1995-1&slc_lang=fa&sid=1
razieh
nouri
راضیه
نوری
raziehnouri96@gmail.com
100319475328460011578
100319475328460011578
No
MA in Family Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
khaled
aslani
خالد
اصلانی
kh.aslani@scu.ac.ir
100319475328460011579
100319475328460011579
Yes
2.(Corresponding author). Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
(نویسنده مسئول)، دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران kh.aslany@scu.ir
abbas
amanelahi
عباس
امان الهی
abas_amanelahi@yahoo.com
100319475328460011580
100319475328460011580
No
Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران