Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
21
83
online
1
fulltext
fa
واکاوی باورهای معلمان در مورد کلاس مطلوب: یک مطالعه پدیدارشناسانه از نظام فکری معلمان مقاطع متوسطه
Analyzing teachers' beliefs about the desired class: A phenomenological study of the intellectual system of high school teachers
مشاوره مدرسه
School counselor
پژوهشي
Research
<b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف</span></span></span></b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">: هدف پژوهش حاضر واکاوی باورهای معلمان در مورد کلاس مطلوب است. باورهای معلمان درباره یک کلاس مطلوب و ایده آل از این حیث حائز اهمیت است که این باورها انتظارات، کنش ها و رفتارهای معلمان را در کلاس درس شکل می دهند و بر آموزش بهتر و متناسب با نیازهای دانش آموزان تاثیر می گذارند.<b>روش:</b> روش مطالعه کیفی و از نوع پدیدارشناختی بوده و داده ها به روش کولایزی مورد تحلیل قرار گرفتند.جامعه این پژوهش را کلیه معلمان مقاطع متوسطه اول و دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 98-97 تشکیل می دادند که از این بین تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند برای انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. مصاحبه ها پس از ضبط صدا، مستند سازی شده و به روش اپوخه گذاری کدگذاری شدند.<b>یافته ها</b>: پس از تحلیل داده ها 3 مقوله اصلی به دست آمد. مقوله باورهای معطوف به رفتار که شامل زیر مقوله های تربیت چند بعدی، کنترل، مرز، عدم تبعیض-عدالت و شخصیت می باشد. مقوله باورهای معطوف به رابطه شامل همدلی و پذیرش، شناخت دنیای روانشناختی، خودافشایی معلم، رابطه با همسالان، انگیزش و علاقه، حمایت، احترام و اعتماد، مشاوره و مشورت، ارتباط معلم با والدین، الگو سازی، تغییر و پرورش ویژگی های شخصیتی و خانواده بود. همچنین باورهای معطوف به تدریس زیر مقوله های دانش، توجه به تفاوت های فردی، شیوه آموزش(انتقال مفاهیم)، فن آوری آموزشی، ظاهر معلم، ساختار فیزیکی کلاس، زمان، یادگیری، سطح آموزشی، محدودیت ها، سن معلم، تجربه معلم، نقش آموزش و پرورش، آمادگی دانش آموزان و هوش را شامل می شود.<b>نتیجه گیری</b>: با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت باورهای معلمان درمورد کلاس مطلوب گستره وسیعی داردکه تنها به رفتار معلم و یا دانش آموز محدود نمی شود و عوامل دیگری چون خانواده، ارتباط معلم با والدین، ساختار فیزیکی کلاس و شیوه آموزش نیز در این مهم تاثیر دارد. </span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:107%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><i></i></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span dir="LTR">Target: </span><span dir="LTR">The purpose of this study is to analyze teachers' beliefs about the desirable class. Teachers 'beliefs about a desired classroom are important in that they shape teachers' expectations, actions, and behaviors in the classroom.</span><br>
<span dir="LTR">Research Methodology: The population of the study consisted of all teachers in the first and second grade of Kermanshah of these, </span><span dir="LTR">15 individuals were selected through purposeful sampling for in-depth interviews. Interviews were documented after audio recording and coded by Epochs method. The method of study was qualitative and phenomenological and the data were analyzed using Culizzi method.</span><span dir="LTR"></span><br>
Findings: After analyzing the data, from 152 beliefs and teaching beliefs. open source codes extracted from interviews, 32 subcategories and 3 main categories were obtained Behavioral Beliefs, Relationship Beliefs, and Teaching Beliefs<span dir="RTL">.</span><br>
<span dir="LTR">Conclusions: Therefore, it can be said that teachers' beliefs about the desirable class have a wide range that is not limited to the behavior of the teacher or student and other factors such as family, teacher relationship with parents, physical structure of the class and teaching style also affect this. </span>
باور, معلم, دانش آموز, کلاس مطلوب, تدریس
Belief, Teacher, Student, desired class
139
161
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-681-2&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
RostamAbadi
زهرا
رستم آبادی
rostamabadi.z2333@gmail.com
100319475328460010373
100319475328460010373
No
Department of counseling , Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران.
mohammad sajjad
seydi
محمدسجاد
صیدی
m.seydi@razi.ac.ir
100319475328460010374
100319475328460010374
Yes
Department of counseling , Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
(نویسنده مسؤل)، دکترای مشاوره، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. m.seydi@razi.ac.ir
mohsen
Golmohamadian
محسن
گلمحمدیان
mgolmohammadian@razi.ac.ir
100319475328460010375
100319475328460010375
No
Department of counseling , Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
دکترای مشاوره، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.