Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
21
83
online
1
fulltext
fa
دلتنگی برای خود مطلوب: تحلیل تماتیک روایتهای افراد از
تجربه شکست عاطفی
Longing for my desirable Self: A Thematic Analysis of individuals' heartbreak Narratives
مشاوره خانواده
Family Counseling
پژوهشي
Research
<br>
<b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:106%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف: </span></span></span></b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:106%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">اتمام روابط عاطفی موقعیتی است که تاثیرات موقت و پایداری بر سلامت روانشناختی افراد دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی هویت روایتی افراد دچار شکست عاطفی انجام شد.<b> روش:</b> با روش نمونهگیری هدفمند، 15 مشارکتکنندۀ دچار شکست عاطفی که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند انتخاب شدند. داستانهای آنها با استفاده از فرم اصلاح شدۀ «مصاحبۀ روایتی رابطه» جمعآوری شد. سپس دادهها، مورد تحلیل تماتیک قرار گرفت. پس از تعیین زیرتمها و تمهای اصلی، یک مدل مفهومی از روایت افراد ارائه شد.<b> یافتهها: </b>63 زیرتم و 13 تم از تحلیل بدست آمد. تمهای نهایی در قالب یک مدل که بیانگر وضعیت هویت روایتی مشارکتکنندگان بود ارائه شد. این مدل حاکی از آن است که مشارکتکنندگان تمایل دارند گذشته را به مثابۀ شکست، حال را به مثابۀ وقفه و آینده را به مثابۀ ناامیدی روایت کنند. مفهوم خود مطلوب، در بخشهای مختلف روایت آنها پنهان بود، خود مطلوبی که فرد در رابطۀ تمام شده تجربه کرده بود یا آن رابطۀ خاص در جستجوی آن بود.<b> نتیجهگیری: </b>بر اساس نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد افراد دچار شکست عاطفی که در دورۀ گذار، حالت وقفه را تجربه میکنند، دچار نوعی گسست در روایت-خود هستند که احساس میکنند توانایی ترمیم آن را ندارند. نتایج این مطالعه میتواند در درک بهتر هویت روایتی آنها و احتمالاً ایجاد یک مداخلۀ روانشناختی برای این دوره موثر واقع شود</span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:106%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Aim</span></b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: Romantic breakup has temporary and lasting effects on individual's psychological health. The aim of this study was to investigate the narrative identity of people with heartbreak. <b>Methods:</b> Using purposive sampling method, 15 participants with heartbreak who met the inclusion criteria were selected. Their stories were collected using a modified form of "relationship narrative interview." Then, data were analyzed with thematic analysis method (Clark and Brown, 2015). After determining the sub-themes and main themes, a conceptual model of participant's narrative was presented. <b>Results:</b> 63 sub-themes and 13 themes were formed during the analysis. The results show that participants tend to narrate the past as failure, the present as suspension, and the future as despair. The concept of the desirable self was hidden in their narratives, the desirable self that the individual had experienced or was in search of in that particular relationship. <b>Conclusion:</b> Based on the results, it seems that people with heartbreak who are experiencing a state of interruption in their transition, have a kind of rupture in their narrative identity that they feel they cannot repair. The results of this study can be effective in better understanding their narrative identity and possibly creating a psychological intervention for this situation</span><span dir="RTL" lang="FA" new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></span><br>
تحلیل تماتیک, داستان زندگی, دورههای گذار, شکست عاطفی, هویت روایتی
Narrative Identity, Romantic Breakup, Transition, Life Story, Thematic Analysis
47
84
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2260-1&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Zamanshoar
الهام
زمانشعار
zaman.elham@gmail.com
100319475328460011038
100319475328460011038
No
Alzahra University
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Hamid
Rezaeian
حمید
رضائیان
rezaeian19237@alzahra.ac.ir
100319475328460011039
100319475328460011039
Yes
Alzahra University
(نویسندۀ مسئول) دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Simin
Hosseinian
سیمین
حسینیان
hosseins1381@yahoo.com
100319475328460011040
100319475328460011040
No
Alzahra University
استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Abbas
Abdollahi
عباس
عبداللهی
abdollahi.abbas58@gmail.com
100319475328460011041
100319475328460011041
No
Alzahra University
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران