Journal of counseling research
پژوهش های مشاوره
QJCR
Literature & Humanities
http://irancounseling.ir/journal
1
admin
2717-400X
2717-4018
8
10.29252/jcr
14
8888
13
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
15
58
online
1
fulltext
fa
اثربخشی طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر
Effectiveness of schema therapy on academic adjustment in high school female students in Kermanshah
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right: 27.9pt; text-align: justify;"><strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانش­ آموزان دختر بود. <strong>روش:</strong> این پژوهش به شیوه ی نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه­ ی آماری پژوهش را کلیه ­ی دانش­ آموزان دختر دوره­ ی متوسطه­ ی دوم شهر کرمانشاه در سال 95-94 تشکیل می­ دادند که از میان آن­ها با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه­ ای چند مرحله ­ای 30 نفر از دانش­ آموزان دختر مقطع اول متوسطه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. دانش ­آموزان گروه آزمایش 8 جلسه طرحواره درمانی دریافت کردند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه ­ی سازگاری تحصیلی زیرمقیاس پرسشنامه­ ی شخصیتی کالیفرنیا تراپ، کلارک و تایگز، استفاده شد. داده­ ها با روش آماری کوواریانس تک­ متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافته ­ها:</strong> یافته­ ها نشان داد که فرضیه­ ی پژوهش مبنی بر تأثیر طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی مورد تایید قرار گرفته است و دختران گروه آزمایش نسبت به دختران گروه گواه در پس ­آزمون به طور معناداری، سازگاری تحصیلی بیشتری داشتند. <strong>نتیجه­ گیری: </strong>بنابراین، می­ توان نتیجه گرفت که رویکرد طرحواره درمانی در افزایش سازگاری تحصیلی تأثیر معناداری دارد. </p>
<p dir="RTL" style="margin-right:27.9pt;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 27.9pt; text-align: justify;"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Purpose:</strong> The aim of the present study was to investigate the effectiveness of schema therapy on academic adjustment in high school female students. <strong>Method:</strong> Research type was semi-experimental and pre-test, post-test design with control group. Population of this study was all female the second course high school students in Kermanshah academic year 2015. 30 students were selected through cluster sampling method and assigned in 2 groups (experimental and control) randomly. The experimental group received schema therapy training in 8 sessions. The research instruments include academic adjustment scale subscales CPI Thrope, Clark & Tieges. The gathered data were analyzed through ANCOVA. <strong>Results:</strong> Research findings showed that the hypothesis based the effect of schema therapy on academic adjustment has been approved and the experimental group ratio control group in post-test significantly had more academic adjustment. <strong>Conclusion:</strong> Therefore, it can be concluded that the approach of schema therapy has a significant effect on increasing academic adjustment.</p>
طرحواره درمانی, سازگاری تحصیلی
Schema therapy, Academic adjustment
4
17
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-38-2&slc_lang=fa&sid=1
نسیم
سجادی
nassimsajjadi68@gmail.com
10031947532846002226
10031947532846002226
Yes
دانشگاه رازی
محسن
گل محمدیان
mgolmohammadian@gmail.com
10031947532846002227
10031947532846002227
No
دانشگاه رازی
محسن
حجت خواه
10031947532846002228
10031947532846002228
No
دانشگاه رازی