دوره 19، شماره 75 - ( 9-1399 )                   جلد 19 شماره 75 صفحات 251-214 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapour Mirsaleh Y, Shomali M, Barkhordari A, Mandegariyanخ A, Shafizadeh R. A qualitative study on the necessary content for entrepreneurship training courses in the viewpoint of young entrepreneurs. QJCR 2020; 19 (75) :214-251
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1228-fa.html
رضاپور میرصالح یاسر، شمالی مهدی، برخورداری عاطفه، مندگاریان اعظم، شفیع زاده رویا. بررسی کیفی محتوای لازم برای دوره‌های آموزش کارآفرینی از نظر کارآفرینان. پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (75) :214-251

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1228-fa.html


دانشگاه اردکان
چکیده:   (5279 مشاهده)
هدف: هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی کیفی محتوای لازم برای دوره‌های آموزش کارآفرینی از نظر جوانان کارآفرین استان یزد به منظور ارائه آموزشهای مؤثرتر بود. روش: این مطالعه از نوع پژوهش‌های کیفی بود که با استفاده از نظریه زمینه‌ای انجام شد. جامعه‌ی‌آماری متشکل از زنان و مردانی بود که در دوره‌های کارآفرینی برگزار شده در استان یزد در سال‌های 97-1392 شرکت کرده بودند و در حال حاضر نیز به عنوان کارآفرین مشغول فعالیت بودند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند و تا اشباع نظری مصاحبه‌ها انجام شد. در نهایت، 20 نفر (16 مرد و 4 زن) به شیوه نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند و مصاحبه‌ها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که برای بهبود اثربخشی آموزش‌های کارآفرینی باید در بعد درونفردی، مهارت‌هایی مانند مدیریت‌فردی، مـهارت‌های اجتماعی، عوامل‌انگیزشـی، استقلال‌طلبی، کنـترل و جهت‌دهی مشکلات، ویژگی‌های شخصیتی‌کـارآفرینی، خود‌نظم‌دهی عواطف و هیجان‌ها و شناسایی و اصلاح خطاهای شناختی مورد توجه قرار گیرد. در بعد بین فردی، ابعادی مانند مقابله با رفتارهای مخرب، روابط بین فردی کارآمد و انگیزاننده‌های اجتماعی و سازمانی دارای اهمیت بیشتری است. در بعد شغلی، اطلاعات و مهارت‌هایی مانند دانش قانونی، دانش اقتصادی، دانش تکنولوژی و شبکه سازی باید مد نظر قرار گیرد. در نهایت در بعد آموزشی محتوای آموزشی، پیش نیاز‌های آموزش و عوامل ساختاری و قانونی برای هرچه بهتر برگزار کردن دوره‌های آموزش کارآفرینی بایستی مورد توجه قرار گیرد. در پایان پژوهش نیز مدل پارادایمی محتوای دوره‌های آموزش کارآفرینی ارائه شد. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که در محتوای آموزشی دوره‌های فعلی آموزش کارآفرینی بایستی تجدید نظر صورت گیرد.
متن کامل [PDF 880 kb]   (9820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/9/4 | پذیرش: 1399/6/4 | انتشار: 1399/10/2

فهرست منابع
1. احدی، ب.، و مرادی، ف. (1396). رابطه ذهن آگاهی با خطاهای شناختی: نقش تعدیل کننده تحصیلات. سالمندشناسی، ۲ (۳)، ۱-۱۰.
2. احمدپور داریانی، م. (1395). کارآفرینی. تهران: انتشارات محراب قلم.
3. اشرفی، س.، و نجفی هزارجریبی، ح. (1397). اثربخشی آموزش کارآفرینی بر مسیر شغلی دانش‌آموزان. علوم تربیتی، 25 (2)، 108-91.
4. اعتماد اهری، ع.، و تختی پور، م. (1394). بررسی رابطه میزان خود نظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه (دوره دوم) منطقه 2 تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 7 (25)، 33-64.
5. اکبری، ک. (1397). توسعه کارآفرینی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
6. آراستی، ز.، کنعانی، ا.، و سیدقاسمی، ن. (1392). انگیزه صنعت‌های کارآفرینی زنان و مردان در بخش شباهت‌ها و تفاوت ها. نشریه زن و در توسعه و سایست، 11 (1)، 100-83.
7. پارسبان رضوی، م. (1383). والدین ICT و تعلیم و تربیت. انتشارات نما. (مجله الکتریکی مرکـز اسـناد و مـدارکعلمی ایران.)
8. پوررشیدی، ر.، پورشیخعلی، ا.، و سیدی، س. (1393). بررسی و اهمیت نقش تجارت الکترونیک بر کارآفرینی. دومین همایش ملی کارآفرینی و رقابت پذیری، ساری، مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه مازندران
9. توحیدی، ز.، سروش، ع.، و الحسینی، ح. (1394). بررسی وضعیت اشتغال پذیری جوانان ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 14 (29)، 17-33.
10. حسینی فرد، ت.، و میرعرب، ر. (۱۳۹۵). بررسی نقش آموزش کارآفرینی در ارتقاء کیفیت کارآفرینی. دومین همایش ملی مباحث نوین در حسابداری، مدیریت و کارآفرینی، مینودشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مینودشت.
11. روشن، م.، سیفی، ا.، عبدالهی، ب.، نوکانی، ژ.، و بنی‌جمالی، ز. (1394). بررسی رابطه بین آموزش کارآفرینانه معلم (اهداف، محتوا، ضرورت، شیوه و محیط آموزشی) با روحیه کارآفرینانه دانش‌آموزان متوسطه شهر تهران. اندیشه‌های نوین تربیتی، 11 (1)، 151-179.
12. زارعی، ه.، مرادی، د.، و زرنگاریان، ی. (1391). بررسی نقش انتقال تکنولوژی در توسعه کسب و کار و کار آفرینی. سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
13. زالی، م.، مدهوشی، م.، و کردنائیج، ا. (1386). ارزیابی مشخصه‌های کارآفرینی در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). فصلنامه‌ی مدرس علوم انسانی، 3 (11)، 81-112.
14. سعیدی کیا، م. (1389). اصول و مبانی کارآفرینی. تهران: انتشارات کیا.
15. سلمانی، م.، حاجیلو، م.، و تلخاب، ا. (1397). سنجش مؤلفه‌های شخصیت در گرایش روستاییان به کارآفرینی (مورد مطالعاتی: شهرستان خدابنده)، پژوهشهای جغرافیای انسانی، 50 (2)، 431-447.
16. شفیع آبادی، ع. (1396). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای و نظریه‌های انتخاب شغل. تهران: انتشارات رشد.
17. ضیاء، ب.، و وقارموسوی، م. (1395). بررسی تاثیر آموزش‌های رسمی کارآفرینی بر شکل‌گیری قصد کارآفرینانه. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 9 (1)، 99-117.
18. ضیاء، ب.، و وقارموسوی، م. (1395). بررسی تاثیر آموزش‌های رسمی کارآفرینی بر شکل‌گیری قصد کارآفرینانه. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 9 (1)، 99-117.
19. عبدالملکی، ج.، یوسفی افراشته، م.، پیرمحمدی، م.، سبک‌رو، م.، و محمدی، ن. (1387). بررسی رابطه‌ی مهارت‌های کارآفرینی با کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: مدیران میانی شرکت ایران خودرو). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 1 (2)، 103-130.
20. عسکری ندوشن، ع.، و صباغچی، م. (1397). ارزیابی نیازهای جوانان و اولویت‌های سیاستی مرتبط با آنان در شهر یزد با به کارگیری الگوی اهمیت - عملکرد. جامعه شناسی کاربردی، 29 (2)، 39-64.
21. علم بیگی، ا.، جلیلیان، س.، و لطیفی، س. (1396). تاثیر ویژگی‌های کارآفرینی بر نگرش و قصد خوداشتغالی جوانان روستایی (موردمطالعه: روستاهای شهرستان اسلام آبادغرب). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 48 (4)، 691-681.
22. علیپور، ح.، و ناصری کرا، ص. (۱۳۹۳). بررسی رابطه مدیریت فروش و بازاریابی. اولین همایش ملی حسابداری، حسابرسی و مدیریت، اصفهان.
23. محزون حقیقی، پ. (1395). شناسایی موانع بازخوردگیری از اساتید کارآفرینی، مورد مطالعه دانشکده کارآفرینی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
24. محمدی، ا.، و مرجانی، ع. (1393). بررسی قابلیت‌های کارآفرینی کتابداران (مطالعه‌ی موردی: کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی). پژوهش‌نامه‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی، 4 (1)، 153-168.
25. مردانشاهی، م.، و آقاجانی، ح. (1395). نقش آموزش کارآفرینی بر افزایش خلاقیت دانشجویان. فصلنامه علمی-پژوهشی نوآوری و ارزش‌آفرینی، ۴ (۸)، ۳۳-۴۲.
26. منصوری نژاد، ع.، نقشینه، ن.، و احمدپور داریانی، م. (1391). بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 18 (3)، 449-468.
27. نعمتی، م.، کرمی پور، م.، و محمدی چمناری، ح. (1394). رابطه مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های کار آفرینی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 9 (31)، 285-325.
28. نقابی، س.، زعفریان، ر.، یوسفی، م.، و رضوانی، م. (1391). تبیین نقش رابطه ی رفتار شبکه سازی در رفتار کارآفرینانه (مطالعه موردی: شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری). توسعه کارآفرینی، 4 (15)، 43-25.
29. هادی‌زاده مقدم، ا.، و رحیمی فیل‌آبادی، ف. (1384). کارآفرینی سازمانی. تهران: انتشارات جانان.
30. Ahmad, W. M. R. W., Mohamed, A. A., & Mustaffa, F. (2018). Problem solving skills developments through entrepreneurship. Journal of Social Sciences Research, 2, 472-476. [DOI:10.32861/jssr.spi2.472.476]
31. Alina, B. (2010). Entrepreneurial Motivations: Are Women Driven By Different Motivators Than Men? (II-Some Evidence for EU and Romania). Economic Science Series, 19 (2) , 358-364.
32. Baumol, W. J. (1993). Formal entrepreneurship theory in economics: Existence and bounds. Journal of business venturing, 8 (3) , 197-210. [DOI:10.1016/0883-9026(93)90027-3]
33. Bertrams, A. (2012). How minimal grade goals and self-control capacity interact in predicting test grades. Learning and Individual Differences, 22 (6) , 833-838. [DOI:10.1016/j.lindif.2012.07.003]
34. Capelleras, J. L., Contin-Pilart, I., Larraza-Kintana, M., & Martin-Sanchez, V. (2019). Entrepreneurs' human capital and growth aspirations: The moderating role of regional entrepreneurial culture. Small Business Economics, 52 (1) , 3-25. [DOI:10.1007/s11187-017-9985-0]
35. Duygulu, E., & Kurgun, O. A. (2009). The effect of managerial entrepreneurship behavior on employee satisfaction: Hospitality managers dilemma. African Journal of Business Management, 3 (11) , 615-726.
36. Forret, M. L., & Dougherty, T. W. (2001). Correlates of networking behavior for managerial and professional employees. Group & Organization Management, 26 (3) , 283-311. [DOI:10.1177/1059601101263004]
37. Gem, T. (2012). Global Entrepreneurship Monitor 2011 Executive Report، Babson College، Babson Park، MA، USA/ LBS، London، UK.
38. Hamilton, B. H., Papageorge, N. W., & Pande, N. (2019). The right stuff? Personality and entrepreneurship. Quantitative Economics, 10 (2) , 643-691. [DOI:10.3982/QE748]
39. Hisrich, R. D., Peters, M.P., & Shepherd, D. A. (2005). Entrepreneurship. (Sixth Edition). New York: Irwin/ McGraw- Hill.
40. Ismail, M., Khalid, S. A., Othman, M., Jusoff, H. K., Rahman, N. A., Kassim, K. M., & Zain, R. S. (2009). Entrepreneurial intention among Malaysian undergraduates. International Journal of Business and Management, 4 (10) , 54-60. [DOI:10.5539/ijbm.v4n10p54]
41. Konon, A., & Kritikos, A. S. (2019). Prediction based on entrepreneurship-prone personality profiles: sometimes worse than the toss of a coin. Small Business Economics, 53 (1) , 1-20. [DOI:10.1007/s11187-018-0111-8]
42. Lipset, S. M. (2018). Values, education, and entrepreneurship. In Promise Of Development (pp. 39-75). Routledge. [DOI:10.4324/9780429497995-3]
43. Martin, M. A. G., Picazo, M. T. M., & Navarro, J. L. A. (2010). Entrepreneurship, income distribution and economic growth. International entrepreneurship and management journal, 6 (2) , 131-141. [DOI:10.1007/s11365-010-0142-3]
44. Meece, J. L., Glienke, B. B., & Burg, S. (2006). Gender and motivation. Journal of school psychology, 44 (5) , 351-373. [DOI:10.1016/j.jsp.2006.04.004]
45. Neuman, L. (2006). Social Research Methods: uantitative and Qualitative Approaches. Third edition, London: Allyn and Bacon
46. Nowiński, W., Haddoud, M. Y., Lančarič, D., Egerová, D., & Czeglédi, C. (2019). The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries. Studies in Higher Education, 44 (2) , 361-379. [DOI:10.1080/03075079.2017.1365359]
47. Nurwulan, R. L., & Kausar, K. (2019). entrepreneurship independence of youth (study of entrepreneurship training program for bjb bank csr at pkpu hi west java institute). The International Conference on Innovation of Small Medium-sized Enterprise (ICIS) 2019 (Vol. 1, No. 1, pp. 276-286).
48. Palanikumar, K., Shanmugasundar, G., & Latha, B. (2019). Role of Industry in Entrepreneurship Education: Implementation and Success Factors. Available at: zttp://library.ediindia.ac.in:8181 /xmlui//handle /123456789/7923
49. Porfeli, E. J., & Skorikov, V. B. (2010). Specific and diversive career exploration during late adolescence. Journal of Career Assessment, 18 (1), [DOI:10.1177/1069072709340528]
51. Ryff, C. D. (2019). Entrepreneurship and eudaimonic well-being: Five venues for new science. Journal of business venturing, 34 (4) , 646-663. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2018.09.003]
52. Sondari, M. (2013). Is Entrepreneurship Education Really Needed?: Examining the Antecedent of Entrepreneurial Career Intention. The 5th Indonesia International Conference on Innovation، Entrepreneurship، and Small Business (IICIES 2013).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research