XML English Abstract Print


چکیده:   (73 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان­های تحولی (سبک یادگیری واک) مبتنی بر رویکرد پردازش اطلاعات شناختی بر بهبود کودکان رده­ی سنی 7 تا 9 ساله­ی مبتلا به اختلال ﻭﻳﮊه­ی نارساخوانی شناختی در استان البرز است. روش: این پژوهش آزمایشی از نوع پیش­آزمون ­ - پس­آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل 60  نفر بوده که 30  نفر در گروه آزمایش و 30  نفر در گروه کنترل قرار می­گیرند. پیش از ارائه­ی مداخلات درمانی، بهره­ی هوشی با استفاده از آزمون وکسلر چهارم، میزان علائم و نشانه­های نارساخوانی با استفاده از رویکردهای درمان تحولی کتل – هورن - کارول، ایشینر و پردازش اطلاعات شناختی و سبک یادگیری دانش­آموز، والدین، درمانگر و آموزگار با پرسشنامه­ی واک مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. سپس افراد بر اساس جنسیت، سن، پایه­ی تحصیلی، سبک یادگیری و با توجه به اهداف پژوهش، به 3 گروه دیداری، شنیداری و جنبشی- حرکتی تقسیم شدند. پس از آن جلسات آموزشی طی 2 ماه برای سه گروه اجرا شد. به این صورت که 15 جلسه­ی 90 دقیقه­ای گروهی به دانش­آموزان ارائه شد و در کلیه­ی جلسات آموزشی اولیا در کنار فرزندان خود حضور داشتند و به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. یافته­ها: داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس چند ‌متغیری (MANOVA) تحلیل گردید که این بررسی­ها نشان داد که بین هر سه روش درمانی با گروه کنترل در سطح ٥% تفاوت معناداری وجود دارد و هر سه روش درمانی مؤثر هستند. نتیجه­گیری: درمان­های تحولی (سبک یادگیری واک) با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی مؤثر است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/10/18 | پذیرش: 1398/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Counseling Research