دوره 19، شماره 75 - ( 9-1399 )                   جلد 19 شماره 75 صفحات 168-141 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

boland H. Development and psychometric properties of the Social Network Sites Engagement Scale (SNSES). QJCR 2020; 19 (75) :141-168
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1287-fa.html
بلند حسن. ساخت و بررسی ویژگیهای روان‌سنجی «مقیاس مجازوَرزی شبکه‌ای». پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (75) :141-168

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1287-fa.html


دانشگاه گیلان
چکیده:   (5364 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف دست‌یابی به ابزاری روا و معتبر برای اندازه‌گیری میزان مشارکت افراد در شبکه‌های اجتماعی مجازی (SNS) انجام گرفت. روش: روش این پژوهش به لحاظ هدف جزو پژوهش‌های تحقیق و توسعه و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها (طرح پژوهش) از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 97-1396 دانشگاه گیلان بودند که با روش «نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای»، 979 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. مجموعه‌ای از پرسشهای مرتبط، پس از تأیید روایی صوری، در اختیار اعضای گروه نمونه قرار گرفت و داده‌های به‌دست آمده برای تعیین روایی سازه، با روش تحلیل عاملی به شیوه‌ی اکتشافی (بر مبنای داده‌های برآمده از 400 آزمودنی) و سپس به شیوه‌ی تأییدی (بر اساس داده‌های برآمده از 579 آزمودنی) مورد پردازش قرار گرفت. یافته‌ها: در نهایت مقیاسی با 34 گویه فراهم آمد که گویه‌ها در میان سه عامل «مبادله‌ی هیجان/شناخت» (20 گویه)، «شدت مشارکت» (7 گویه) و «مبادله فرهنگ» (7 گویه) توزیع شده بودند. این سه عامل، بر روی هم، 73/46 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین می‌کرد. بر مبنای نتایج بررسی پایایی (همسانی درونی) ضرایب به دست آمده برای مولفه‏های مقیاس بین 81/0 تا 90/0 بود که از میان آنها «مبادله هیجان/ شناخت» دارای بیشترین ضریب شاخص همسانی درونی بود و پس از آن به ترتیب؛ مبادله فرهنگ و شدت مشارکت قرار گرفتند؛ همسانی درونی کلی پرسشنامه نیز 92/0 به دست آمد. نتیجه: «مقیاس مجازورزی شبکه‌ای» برای اندازه‌گیری میزان مشارکت در شبکه‌های اجتماعی مجازی از روایی، اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است.
 
متن کامل [PDF 1263 kb]   (10519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/11/28 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار: 1399/10/2

فهرست منابع
1. آلن، ام.، ج. و ین، و.م. (2001). مقدمه‌ای بر نظریه‌های اندازه‌گیری (روان سنجی). ترجمه علی دلاور (1389). تهران: انتشارات سمت.
2. امیری، س. و سپهریان آذر، ف. (1397). اعتباریابی ویژگی‌های روان سنجی نسخه کوتاه پرسش‌نامه اعتیاد به اینترنت یانگ. رویش روان‌شناختی، 1(22)، 65-92.
3. ایزدی، ب.، قائدی، ع.، قاسمی سیانی، م.، حیدری توپکانلو، م. (1398). تأثیر درگیری در رسانه اجتماعی اینستاگرام برکیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس. مطالعات رسانه‌های نوین، 5(17)، 196-173.
4. بابایی فرد، ا.، گنجی، م.، حیدریان، ا. (1383). بررسی تأثیر اینترنت بر هویت چندفرهنگی. مطالعات توسعه اجتماعی -فرهنگی، 2(4)، 125-97.
5. جاوید، م. (1387). فلسفه سایبر و فضای رسانه. رسانه‌های دیداری و شنیداری، 4(6)، 59-50.
6. جنادله، ع.، رهنما، م. (1397). بازنمایی آسیب‌شناسانه رسانه‌های نوین در مطالعات خانواده: فراتحلیل مقالات چاپ شده در خصوص تأثیر رسانه‌های نوین بر خانواده. مطالعات رسانه‌های نوین، 4(16)، 65-35.
7. حاجی‌زاده، ا.، و اصغری، م. (1390). روش ها و تحلیل‌های آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی. تهران: جهاد دانشگاهی.
8. حسینی، ف.، مؤمنی، ف. (1395). بررسی رابطه‌ی عملکرد خانواده با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دانش‌آموزان دبیرستانی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روان‌شناختی، 2(7)، 165-153.
9. خانیکی، ه.، خجیر، ی. (1398). ظرفیت‌ها و چالش‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی برای جامعه‌ی مدنی ایران. مطالعات رسانه‌های نوین، 5(17)، 69-35.
10. خواجه احمدی، م.، پولادی، ش.، بحرینی، م. (1395). طراحی و روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل. نشریه روان‌پرستاری، 4(4)، 51-43.
11. رضایی، م.، غلامزاده، م. (1397). تحلیل فردگرایی در شبکه‌های اجتماعی مجازی. مطالعات رسانه‌های نوین، 4(15)، 31-1.
12. رهبر قاضی، م.، فدایی ده‌چشمه، م.، شهریاری، ا. (1396). بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر مصرف‌گرایی سیاسی. مطالعات رسانه‌های نوین، 3(11)، 59-35.
13. سعدی‌پور، ا. (1396). رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با روابط با همسالان و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 24(91)، 202-175.
14. صالحی، م.، رمضانی، م.، نمیرانیان، ن.، صالحی، م. (1391). بررسی روایی و پایایی پرسش نامه‌ی ارزیابی اعتیاد اینترنتی چن. اصول بهداشت روانی، 14(55)، 245-236.
15. طاهریان، م.، دلاور، ع.، رسولی، م.، عقیلی، و. (1397). رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی با هوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگی‌های شخصیتی در کاربران. مطالعات رسانه‌های نوین، 4(15)، 253-280.
16. علوی، سید سلمان؛ اسلامی مهدی؛ مراثی محمد رضا؛ نجفی مصطفی؛ جنتی فرد، فرشته و رضاپور حسین (1389) «ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ». مجله علوم رفتاری، سال سوم شماره 4، 183-189.
17. علوی، س.، جنتی فرد، ف.، مرآثی، م.، رضاپور، ح. (1388). بررسی ویژگی‌های روان‌‌‌ سنجی پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت GPIUS درکاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان سال 1388. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 11(40)، 51-38.
18. علوی، س.، جنتی فرد، ف.، اسلامی، م.، رضاپور، ح. (1388). روایی، پایایی و تحلیل عاملی مقیاس استفاده وسواس گونه از اینترنت در کاربران دانشجوی دانشگاه‌های شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 1(5)، 715-724.
19. فرقانی، م.، مهاجری، ر. (1397). رابطه میان میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگی جوانان. مطالعات رسانه‌های نوین. 4(13)، 259-292.
20. قاسمی، و.، عدلی پور، ص.، برندگی، ب. (1393). رابطه استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک با تصور بدن در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان. فصلنامه علمی مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، 6(12)، 92-61.
21. متقی، ش.، صفایی، ص. (1396). بررسی شاخص‌های روانسنجی پرسشنامه استفاده آسیب زا از اینترنت. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 2(11)، 102-92.
22. هومن، ح. (1380 ). تحلیل داده‌های چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: پارسا.
23. American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 4th Edn (Washington, DC: American Psychiatric Association).
24. Andreassen, C. S. (2015). Online social network site addiction: A comprehensive review. Current Addiction Reports, 2(2), 175-184. [DOI:10.1007/s40429-015-0056-9]
25. Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer-mediated communication, 13(1), 210-230. [DOI:10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x]
26. Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites. Journal of computer-mediated communication, 12(4), 1143-1168. [DOI:10.1111/j.1083-6101.2007.00367.x]
27. Ellison, N. B., & Boyd, D. (2013). Sociality through social network sites. The Oxford handbook of internet studies, 151-172. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780199589074.013.0008]
28. Elphinston, R. A., & Noller, P. (2011). Time to face it! Facebook intrusion and the implications for romantic jealousy and relationship satisfaction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(11), 631-635. [DOI:10.1089/cyber.2010.0318]
29. Faraon, M., & Kaipainen, M. (2014). Much more to it: The relation between Facebook usage and self-esteem. In Proceedings of the 2014 IEEE 15th International Conference on Information Reuse and Integration (IEEE IRI 2014) (pp. 87-92). IEEE. [DOI:10.1109/IRI.2014.7051876]
30. Ferraro, G., Caci, B., D'amico, A., & Blasi, M. D. (2006). Internet addiction disorder: an Italian study. CyberPsychology & Behavior, 10(2), 170-175. [DOI:10.1089/cpb.2006.9972]
31. Financial Tribune Daily. (2018). Iran ranked world's 7th Instagram user. Retrieved September 14, 2019 from https://financialtribune.com/node/81384
32. García-Martín, J., & García-Sánchez, J. N. (2015). Use of facebook, tuenti, twitter and myspace among young Spanish people. Behaviour & Information Technology, 34(7), 685-703. [DOI:10.1080/0144929X.2014.993428]
33. Gosling, S. D., Augustine, A. A., Vazire, S., Holtzman, N., & Gaddis, S. (2011). Manifestations of personality in online social networks: Self-reported Facebook-related behaviors and observable profile information. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(9), 483-488. [DOI:10.1089/cyber.2010.0087]
34. Gramlich, John. (2019). Ten facts about Americans and Facebook. Pew Research Centre, Retrieved August 23, 2019, from https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/05/16/facts-about-americans-and-facebook/
35. Hjarvard, S., & Helles, R. (2015). Books and publishing in a digital age-An introduction. Northern Lights. Film & Media Studies Yearbook, 13(1), 3-9. [DOI:10.1386/nl.13.1.3_7]
36. Hamid, S., Waycott, J., Kurnia, S., & Chang, S. (2015). Understanding students' perceptions of the benefits of online social networking use for teaching and learning. The Internet and Higher Education, 26(1), 1-9. [DOI:10.1016/j.iheduc.2015.02.004]
37. Jenkins-Guarnieri, M. A., Wright, S. L., & Johnson, B. (2013). Development and validation of a social media use integration scale. Psychology of popular media culture, 2(1), 38-50. [DOI:10.1037/a0030277]
38. Johansson, A., & Götestam, K. G. (2004). Internet addiction: characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12-18 years). Scandinavian journal of psychology, 45(3), 223-229. [DOI:10.1111/j.1467-9450.2004.00398.x]
39. Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68. [DOI:10.1016/j.bushor.2009.09.003]
40. Khazaal, Y., Billieux, J., Thorens, G., Khan, R., Louati, Y., Scarlatti, E.,... & Zullino, D. (2008). French validation of the internet addiction test. Cyberpsychology & behavior, 11(6), 703-706. [DOI:10.1089/cpb.2007.0249]
41. Kim, K. S., Sin, S. C. J., & Tsai, T. I. (2014). Individual differences in social media use for information seeking. The Journal of Academic Librarianship, 40(2), 171-178. [DOI:10.1016/j.acalib.2014.03.001]
42. Krause, A. E., North, A. C., & Heritage, B. (2018). Musician interaction via social networking sites: Celebrity attitudes, attachment, and their correlates. Music & Science, 1(1), 1-11. [DOI:10.1177/2059204318762923]
43. Laconi, S., Rodgers, R. F., & Chabrol, H. (2014). The measurement of Internet addiction: A critical review of existing scales and their psychometric properties. Computers in human behavior, 41(1), 190-202. [DOI:10.1016/j.chb.2014.09.026]
44. Lee, Dongwon, Park, J. Yejean, Kim, Junha, Kim, Jaejeung., & Moon, Junghoon. (2011). "Understanding music sharing behaviour on social network services". Online Information Review, 35)5(, 716-733. [DOI:10.1108/14684521111176462]
45. Lin, C. Y., Broström, A., Nilsen, P., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2017). Psychometric validation of the Persian Bergen Social Media Addiction Scale using classic test theory and Rasch models. Journal of behavioral addictions, 6(4), 620-629. [DOI:10.1556/2006.6.2017.071]
46. Nyland, R., & Near, C. (2007). Jesus is my friend: Religiosity as a mediating factor in Internet social networking use. In AEJMC Midwinter Conference, Reno, NV.
47. Sigerson, L., & Cheng, C. (2018). Scales for measuring user engagement with social network sites: A systematic review of psychometric properties. Computers in Human Behavior, 83(1), 87-105. [DOI:10.1016/j.chb.2018.01.023]
48. Turel, O., & Serenko, A. (2012). The benefits and dangers of enjoyment with social networking websites. European Journal of Information Systems, 21(5), 512-528. [DOI:10.1057/ejis.2012.1]
49. Valenzuela, S., Park, N., & Kee, K. F. (2009). Is there social capital in a social network site?: Facebook use and college students' life satisfaction, trust, and participation. Journal of computer-mediated communication, 14(4), 875-901. [DOI:10.1111/j.1083-6101.2009.01474.x]
50. Verduyn, P., Ybarra, O., Résibois, M., Jonides, J., & Kross, E. (2017). Do social network sites enhance or undermine subjective well‐being? A critical review. Social Issues and Policy Review, 11(1), 274-302. [DOI:10.1111/sipr.12033]
51. Wang, J. L., Jackson, L. A., Gaskin, J., & Wang, H. Z. (2014). The effects of Social Networking Site (SNS) use on college students' friendship and well-being. Computers in Human Behavior, 37(1), 229-236. [DOI:10.1016/j.chb.2014.04.051]
52. Widyanto, L., Griffiths, M. D., & Brunsden, V. (2011). A psychometric comparison of the Internet Addiction Test, the Internet-Related Problem Scale, and self-diagnosis. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(3), 141-149. [DOI:10.1089/cyber.2010.0151]
53. Yaakobi, E., & Goldenberg, J. (2014). Social relationships and information dissemination in virtual social network systems: An attachment theory perspective. Computers in Human Behavior, 38(1), 127-135. [DOI:10.1016/j.chb.2014.05.025]
54. Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244. [DOI:10.1089/cpb.1998.1.237]
55. Young, K. S. (1998). Caught in the net: How to recognize the signs of internet addiction--and a winning strategy for recovery. John Wiley & Sons.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research