نویسنده مسئول)، استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. mbagheri.phd88@yahoo.com
چکیده: (1064 مشاهده)
هدف: توجه به سطح سلامت و بهزیستی روانشناختی دانشجویان به عنوان مهمترین آینده سازان کشور، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی و ارایه یک مدل پیشبینی از بهزیستی روانشناختی آنها براساس ذهنآگاهی با میانجیگری سبکهای مقابلهای بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که با روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بودند که از بین آنها 365 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامههای ذهنآگاهی، سبکهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی استفاده گردید. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که ذهنآگاهی بر سبک مقابلهای مسألهمدار (917/8 t=) و بهزیستی روانشناختی (269/9 t=) اثر مثبت و معنادار ی دارد اما بر سبک هیجانمدار (497/7-t=) و سبک اجتنابی (232/6-t=) اثر منفی و معناداری دارد. همچنین سبک مقابله ای مسأله مدار بر بهزیستی روانشناختی (288/3t=)، اثر مثبت و معناداری دارد اما اثر سبک هیجان مدار و سبک اجتنابی بر بهزیستی روانشناختی به لحاظ آماری معنادار نیست. همچنین نقش میانجی سبک مقابلهای مسألهمدار در رابطه ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی (098/3t=) معنیدار است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مدل پیش بین ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است و متغیرهای ذهنآگاهی و سبک مقابلهای مسألهمدار در بهزیستی روانشناختی اثرگذار هستند.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مشاوره مدرسه دریافت: 1400/10/7 | پذیرش: 1402/2/8 | انتشار: 1403/3/13