XML English Abstract Print


گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (51 مشاهده)
هدف: اهمالکاری تحصیلی از جملات مسائل مطرح در حیطه آموزش است که نه تنها آینده تحصیلی دانش آموزان را از ابعادگوناگون تحت تأثیر قرارمیدهد بلکه سرنوشت آنها را درحیطه های گوناگون تعیین خواهدکرد.لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی پیشگیری از اهمالکاری تحصیلی ومقایسه تأثیر آن با درمان مبتنی برپذیرش وتعهد ((ACT بر انگیزه تحصیلی وعملکردتحصیلی دانش آموزان اهمالکار انجام شد. روش:این پژوهش یک طرح تجربی(پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) با کارآزمایی بالینی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه مبتلابه اهمالکاری تحصیلی در شهر اصفهان میباشد.نمونه پژوهش شامل 15نفر گروه آموزشی پیشگیری از اهمالکاری تحصیلی و15نفر گروه درمانی ACT و15نفر گروه کنترل بود.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی،مقیاس ارزیابی اهمالکاری تحصیلی، پرسشنامه انگیزش تحصیلی وپرسشنامه عملکردتحصیلی ETP،بسته آموزشی پیشگیری از اهمالکاری تحصیلی وبسته درمان ACT بود.به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.نتایج: یافته ها نشان داد بسته آموزشی پیشگیری از اهمالکاری تحصیلی در مقایسه با درمان ACT برانگیزه تحصیلی وعملکردتحصیلی دانش آموزان اهمالکار تأثیر بیشتری دارد. نتیجه گیری: به دست اندرکاران امر در حوزه آموزش و پرورش دانش آموزان پیشنهاد میشود از بسته آموزشی پیشگیری از اهمالکاری تحصیلی به منظور رفع مشکلات تحصیلی دانش آموزان به خصوص بهبود انگیزه تحصیلی وعملکردتحصیلی استفاده نمایند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره مدرسه
دریافت: 1399/11/3 | پذیرش: 1400/8/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research