دوره 19، شماره 74 - ( 5-1399 )                   جلد 19 شماره 74 صفحات 91-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farnia V, alikhani M, rashidi A, davarinejad O, salemi S, tatari F. The Effectiveness of Theory-of-Mind Training on Social Skills of Students with Oppositional Defiance Disorder. JCR. 2020; 19 (74) :91-105
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-416-fa.html
فرنیا وحید، فرجی رضا، رشیدی علیرضا، داوری نژاد عمران، سالمی صفورا، خانگی مریم. اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای. فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (74) :91-105

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-416-fa.html


دانشگاه رازی
چکیده:   (819 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش نظریه ذهن بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. 30 دانش‌آموز دارای اختلال نافرمانی مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به صورت در دسترس از میان مراجعه کنندگان فرهنگسرای‌های شهرداری کرمانشاه در سال 1395 انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس درجه بندی مهارت‌های اجتماعی کرشام و الیوت و سیاهه اختلال بی اعتنائی مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ساکوما بود. گروه آزمایش آموزش نظریه ذهن را در 10 جلسه یک ساعته دریافت نمودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته‌ها: در پس آزمون میانگین مهارت اجتماعی، در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت (01/0P<). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت آموزش نظریه ذهن بر مهارت‌های اجتماعی دانش آموران دارای اختلال نافرمانی مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مؤثر است.
متن کامل [PDF 804 kb]   (512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/6/21 | پذیرش: 1399/5/7 | انتشار: 1399/6/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2021 All Rights Reserved | Journal of Counseling Research