دوره 18، شماره 69 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 69 صفحات 163-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mikaeili A, porzoor P. Modeling the Structural Equation of Relationship between Positive and Negative Concept of God and Components of Mental Health (Anxiety, Stress, and Depression) in Students. JCR. 2019; 18 (69) :163-185
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-657-fa.html
میکائیلی اشرف، پرزور پرویز. الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مؤلفه‌های سلامت روان (اضطراب، استرس و افسردگی) در دانش‌آموزان . فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (69) :163-185

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-657-fa.html


محقق اردبیلی
چکیده:   (2083 مشاهده)
هدف: با توجه به تأثیری که نوع نگرش نسبت به خداوند بر ابعاد مختلف سلامت افراد دارد، پژوهش حاضر با هدف الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مؤلفه‌های سلامت روان (اضطراب، استرس و افسردگی) در دانش‌آموزان انجام شد. روش: این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بر روی نمونه‌ای به تعداد 240 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های تصور از خدا (RSI) و مقیاس اضطراب، استرس و افسردگی لویندا گردآوری و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تصور مثبت و منفی از خدا می‌تواند سلامت روانی (اضطراب، استرس و افسردگی) دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند، بدین صورت که تصور مثبت از خدا با علایم اضطراب، استرس و افسردگی پایین و تصور منفی از خدا با علایم اضطراب، استرس و افسردگی بالا رابطه معنی داری داشتند (001/0P<). همچنین طبق مدل معادلات ساختاری، ضرایب مسیر تصور مثبت از خدا به اضطراب، استرس و افسردگی، منفی و معنادار و ضرایب مسیر تصور منفی از خدا به اضطراب، استرس و افسردگی، مثبت و از لحاظ آماری معنادار بودند (05/0≥ P). بطوریکه پیش‌بینی‌کننده‌های اضطراب، استرس و افسردگی که در مدل حاضر هستند (تصور مثبت از خدا و تصور منفی از خدا)، به ترتیب 8/27، 6/40 و 42/0 درصد واریانس آنها را تبیین کردند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که نوع تصور از خدا در پیش‌بینی سلامت روانی دانش‌آموزان نقش معنی‌داری. لذا آموزش تصور مثبت از خداوند و ارائه زمینه‌های مذهبی در کلاس‌ در طول دوران تحصیل و کلاس‌های فوق برنامه، در ارتقا بهداشت روانی دانش‌آموزان می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.
واژه‌های کلیدی: تصور از خدا، اضطراب، استرس، افسردگی
متن کامل [PDF 879 kb]   (1376 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1396/6/3 | پذیرش: 1398/5/15 | انتشار: 1398/5/15

فهرست منابع
1.  انجمن روانپزشکی آمریکا (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی بر اساس DSM-5. مهدی گنجی. (1392). چاپ اول، تهران، نشر ساوالان.
2.  پرزور، پ.، میکائیلی، ن؛ معاضدی.، ک.، ابراهیمی، ا. (1394). پیش‌بینی سلامت عمومی بر اساس تصور مثبت و منفی از خدا در دانشجویان. مجله سلامت و مراقبت، ۱۷ (۱)، ۳۰-۳۹.
3.  حدادی کوهسار، ع.، غباری بناب، ب. (1391). رابطه تصور فرد از خدا با رفتارهای وسواسی- اجباری در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، ۶ (۱)، ۳-۴.
4.  خاکساری، ز.، خسروی، ز. (1391). خدا؛ و تصور مثبت و منفی از او و رابطۀ آن با عزّت نفس و سلامت روانی دانش‌آموزان. مجله روان‌شناسی و دین، 2 (5)، 83 ـ 98.
5.  خمسه، ف.، روحی، ه.، عبادی، ع.، حاجی امینی، ز.، سلیمی، ح.، رادفر، ش. (1390). بررسی ارتباط عوامل جمعیتی و میزان استرس، اضطراب و افسردگی در پرستاران ‌شاغل در بیمارستانهای آموزشی منتخب شهر تهران. پرستاری و مامایی جامع نگر، ۲۱ (۱)، ۱۳-۲۱.
6.  دادستان، پ. (1387). روان‌شناسی مرضی تحولی (از کودکی تا بزرگسالی) (جلد اول)، تهران:
7. انتشارات سمت.
8.  صیادی تورانلو، ح.، جمالی، ر.، میرغفوری، س. (1386). بررسی رابطه اعتقاد به آموزه‌های مذهبی اسلام و هوش هیجانی دانشجویان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی اندیشۀ نوین دینی، 3 (11)، 145 - 172.
9.  طهماسبی، م. (1391). رابطه معنویت وتاب‌آوری با اضطراب و افسردگی در بین داشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
10.  غباری بناب، ب.، حدادی کوهسار، ع. (1388). رابطه اضطراب و افسردگی با تصویر ذهنی از خدا در دانشجویان. مجله علوم روان‌شناختی، 8 (31)، 314-297.
11.  محمدی مصیری، ف.، شفیعی فرد، ی.، داوری، م.، بشارت، م. (1391). نقش خود مهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 8 (32)، 397-404.
12.  محمود ‌علیلو، م. (1380). پژوهشی در الگوی رفتاری افسردگی برای نقش تقویت و تنبیه محیطی بر رفتارهای خود تقویتی و خود تنبیهی. پژوهش‌های روان‌شناختی، (12)، 81- 67.
13.  نجاتی، م. (1388). قرآن و روان‌شناسی، ترجمۀ عباس عرب، مشهد، آستان قدس رضوی.
14.  Arab, A. (1997). In translation Quran and psychology. Nejatti, M. Mashhad: Astane qodse Razavi publication. [Persian]
15.  Benson, P. & Spilka, B. (1973). God image as a function of self esteem and locus of control, Journal for the Scientific Study of Religion, 12, 297-310. [DOI:10.2307/1384430]
16.  Beti-Hallahme, B. & Argyle, M. (1997). The Psychology of Religious Behavior, Belief and Experience, New York, Routledge.
17.  Curtis, A.J. (2000) Health psychology Rout ledge co. [DOI:10.4324/9780203260845]
18.  Eslami, A. A., Shojaee Zadeh, D., & Vakili, M.A. (2001). Study on Measurement of Depression and Its Relation with Ones Attitude about Religion among George Medical Students in 1999-2000.The Teb and Tazkieh (43), 39-40. [Persian]
19.  File, S.E., & Hyde, J..R.G. (2012). Can social interaction be used to measure anxiety? British Journal of Pharmacology, 62 (1), 19-24. [DOI:10.1111/j.1476-5381.1978.tb07001.x]
20.  Flannelly, K. J., Galek, K., Ellison, C. G., Koenig, H. G. (2010). Beliefs about God, Psychiatric Symptoms, and Evolutionary Psychiatry. Journal of Religion and Health. 49 (2), 246-261. [DOI:10.1007/s10943-009-9244-z]
21.  Greenway, P. H, Milne, L.C, Clarke, V. (2003). Personality variables, self - esteem and depression and an individual s perception of god. Journal of mental health, religion & culture; 6 (1), 45-58. [DOI:10.1080/1867467021000029381]
22.  Hoffman, B. (2005). Simplified models of the relationship between health and disease. Theoretical Medicine and Bioethics, 26, 355-77. [DOI:10.1007/s11017-005-7914-8]
23.  Krik patrick, L. A. (2000). Handbook of attachment: theory, research and clinical application. NY: Guilford press.
24.  Krejcie, V.R. & Morgan, W.D. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
25.  Larson, D. B. & Larson, S. S. (2003). Spirituality's potential relevance to physical and emotional health: a brief review of the quantitative research. Journal of Psychology and Theology; 31 (1), 37-51. [DOI:10.1177/009164710303100104]
26.  Lee, C. E. & Early, A. (2000). Religiosity and family values: correlates of God image in a protestant sample. Journal of Psychology and theology; 28 (3), 229 - 239. [DOI:10.1177/009164710002800306]
27.  Mark, A. S. & Smith, M. (1996). Identity formation and religious orientation among high school student from the United States and Canada. Journal of adolescent, 32. 65-70.
28.  Mash, E. J. & Barkley, R. A. (Eds.). (2003). Child Psychopathology. New York, NY: Guilford Press.
29.  Nasirzadeh, R,, Tabatabai, K. Scrutinizing the perception of god's concept effect on depression, anxiety and stress. Journal of psychology (Tabriz University). 2008; 2 (8): 145 - 163. [Persian]
30.  Phillips, R. E, Pargament, K. I, Lynn, W. K. & Crossley, CD. (2007). Self -directing religious coping: deistic God, abandoning God, or no God at all? Journal for the Scientific Study of Religion. 43 (3), 409 - 418. [DOI:10.1111/j.1468-5906.2004.00243.x]
31.  Powell, L. H, Shahabi, L, Thoresen CE. (2003). Religion and spirituality. Linkages to physical health. Am Psychol. 58 (1), 36-52. [DOI:10.1037/0003-066X.58.1.36]
32.  Richardson-Jones, J.W., Craige, C.P., Nguyen, T.H., Kung, H.F., Gardier, A.M., Dranovsky, A., & Leonardo, E.D. (2011). Serotonin-1A auto receptors are necessary and sufficient for the normal formation of circuits underlying innate anxiety. The Journal of Neuroscience, 31 (16), 6008-6018. [DOI:10.1523/JNEUROSCI.5836-10.2011]
33.  Russell, E., Phillips, III, Catherine, H. (2007). God's will, God's punishment, or God's limitations? Religious coping strategies reported by young adults living with serious mental illness. Journal of Clinical Psychology; 63 (6), 529 - 540. [DOI:10.1002/jclp.20364]
34.  Sadeghi, M. (2005). The study of relationship between religious education and image of God in university students. [MS thesis]. Shahid Beheshti University. [Persian]
35.  Schaap-Jonker, H., Eurelings - Bontekoe, E., Verhagen, P. J, Zock, H. (2002). Image of God and personality pathology: an exploratory study among psychiatric patients. Mental Health, Religion & Culture; 5 (1), 55-71. [DOI:10.1080/13674670110112712]
36.  Seeman, T.E, Dubin, L. F, Seeman, M. (2003). Religiosity/spirituality and health. A critical review of the evidence for biological pathways. Am Psychol; 58 (1), 53-63. [DOI:10.1037/0003-066X.58.1.53]
37.  Silton, N. R., Kevin, J., Flannelly, K. J, Galek, K. & Ellison, C. H. (2003). Beliefs About God and Mental Health Among American Adults. Journal of Religion and Health; 52, 58-79.
38.  Toshihiko, I. (2012). God and Man in the Qur'an, translt: Ahmad Aram, Tehran: Daftar-e Nashr-e Farhang Islami.
39.  Zarei, E. (2010). Study of relationship between Image of God and mental health among Payamenoor university students in Minab. Psychology and religion; 2 (6), 172 - 175. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Counseling Research