دوره 18، شماره 69 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 69 صفحات 30-4 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghamari kivi H. Process-focused Conversation Analysis: Proposing an Approach for Intervention and Assessment the Field of Counseling and Psychotherapy with People Suffering from Depression. QJCR 2019; 18 (69) :4-30
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-848-fa.html
قمری کیوی حسین. تتحلیل مکالمه فرایند محور: روش پیشنهادی برای مداخله و ارزیابی در قلمروی مشاوره و روان‌درمانی با افراد مبتلا به افسردگی . پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (69) :4-30

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-848-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (6812 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین جایگاه پرسشگری، مهارت و فن در مشاوره با مراجعان دارای اختلال افسردگی با استفاده از روش تحلیل مکالمه فرایند محور اجرا گردید. روش: روش پژوهش از نوع کیفی و تک موردی بود. دونفر از مراجعان به مرکز مشاوره سپند شهر اردبیل که دارای اختلال افسردگی بودند با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از روش فرا نظری تحت مشاوره و روان‌درمانی قرار گرفتند. رویدادهای هر جلسه به طور کامل نوشته شد و پس از آن، واکنش‌های درمانگر پس از نامگذاری، در قالب معادله تغییر و بر پایه مدل تحلیل رگرسیون برای هر مراجع تعیین شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بسهولت می‌توان معادله تغییر را درقالب پرسش‌ها، مهارت‌ها و فنون از فرایند روان‌درمانی استخراج نمود و معادله تغییر را با استفاده از سیستم نمادین عینی‌سازی کرد. از طرف دیگر مشخص شد سهم هریک از مولفه‌های اثربخش وابسته به پاسخ‌های درمانگر در واریانس تغییر چقدر است. نتیجه‌گیری: برپایه تدوین معادله تغییر، ضمن سهولت امر نظارت بر روان‌درمانی، می‌توان بر طیف وسیعی از وقایع مشاوره و روان‌درمانی مثل پیچیدگی شناختی مراجع و میزان فعال بودن درمانگر یا مراجع دست یافت.
متن کامل [PDF 1462 kb]   (17133 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1397/2/23 | پذیرش: 1398/5/15 | انتشار: 1398/5/15

فهرست منابع
1.  اعلمی نیا، منصوره، اسکندری، حسین و برجعلی، احمد، (1393). آسیب شناسی روانی و روان‌درمانی از دیدگاه مولانا. پژوهش‌های مشاوره، جلد 13 شماره. 51
2.  پاول، ریچارد(1395). پرسشگری سقراطی، پرورش تفکر انتقادی. ترجمه نسرین ابراهیمی لویه. تهران: انتشارات ساوالان.
3.  فولادی، عزت اله (1395). واکاوی سیر تحول و چالش‌های مشاوره در آموزش و پرورش ایران. پژوهش‌های مشاوره. جلد 15 شماره 57.
4.  قمری کیوی، حسین (1393). کاربرد تحلیل مکالمه در فرایند مشاوره و روان‌درمانی. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی. سال پنجم، شماره 19
5.   Bakhtin, M. (1986). The problem of speech genres. In Speech genres and other late essays (pp. 60-102). Austin: University of Texas Press.
6.  Bartesaghi, M. (2009). Conversation and psychotherapy: how questioning reveals institutional answers. Discourse Studies. 11 (2), 153-177. [DOI:10.1177/1461445608100942]
7.  Brown, J. (1997). Circular questioning: an introductory guide. A. N. Z. J. Family Therapy. 18. (2), 109-114. [DOI:10.1002/j.1467-8438.1997.tb00276.x]
8.  De Shazer, S. (1985). Keys to solution in brief therapy. New York: Norton.
9.  De Shazer, S. , Dolan, Y. M. , Korman, H. , Trepper, T. S. , McCollum, E. E. , & Berg, I. K. (2006).
10.  Hermanse, H. J. M. and Dimaggio, G. (2004). Dialogical Self in Psychotherapy. New York: Brunner - Rutledge. [DOI:10.4324/9780203314616]
11.  Hieker, C. & Huffington, Clare (2006). Reflexive questions, in a coaching psychology context. International Coaching Psychology Review. 1. (2), 47-56.
12.  Leiman, M. (2012). Dialogical sequence analysis in studying psychotherapeutic discourse. International Journal for Dialogical Science. 6, (1), 123-147.
13.  More than miracles: The state of the art of solution focused therapy. New York: Haworth Press.
14.  Perakyla, A. , Antaki, C. , Vehvilainen, S. , Leudar, I. (2008). Conversation analysis and psychotherapy. Cambridge: Cambridge university publications. [DOI:10.1017/CBO9780511490002]
15.  Ryle, A. & Ker, I. B. (2002). Introducing cognitive analytic therapy, principles and practice. New York: John Wiley and Sons, Inc. [DOI:10.1002/9780470713587]
16.  Ryle, A. (1982). Psychotherapy: A cognitive integration of theory and practice. London: Academic Press.
17.  Sacks, H. (196o).Lectures on Conversation.London: Cambrige University Press.
18.  Tomm, K. (1987). Interventive interviewing, Part II. Reflexive questioning as a means to enable self-healing. Family Process. 26, 167-183 [DOI:10.1111/j.1545-5300.1987.00167.x]
19.  Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and Speech. In R. W. Rieber, & A. S. Carton (Eds.), The Collected Works of L. S. Vygotsky (Vol. 1), Problems of General Psychology (pp. 39-285). New York: Plenum Press
20.  White, M. & Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York: W. W. Norton.
21.  White, M. (2007). Maps of narrative practice. NY: W. W. Norton. Dulwich Centre.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research