دوره 17، شماره 68 - ( 10-1397 )                   جلد 17 شماره 68 صفحات 210-192 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi M. Investigating the Relationship between the Quality of Parent-Child Interaction and Critical Thinking disposition with Mental Health Components among Adolescent Girls. QJCR 2019; 17 (68) :192-210
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-882-fa.html
کریمی مریم، فاطمی نسرین. رابطه کیفیت تعامل والد فرزندی با گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفه‌های سلامت روان در دانش‌آموزان دختر نوجوان. پژوهش های مشاوره. 1397; 17 (68) :192-210

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-882-fa.html


دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (8217 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه کیفیت تعامل والد- فرزندی و تفکر انتقادی با مولفه های سلامت روان در بین دختران نوجوان انجام شد. به این منظور تعداد 319 نفر از نوجوانان دختر دوره دوم دبیرستان شهر یزد به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای به‌کاررفته در پژوهش شامل پرسشنامه رابطه والد فرزندی (PCRS) ، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس(2003) و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی کلدبرگ (GHQ-28) بود. به‌منظور تحلیل داده‌های پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت تعامل والد-فرزند با سلامت روان و گرایش های تفکر انتقادی نوجوانان دختر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین گرایش به تفکر انتقادی و سلامت روان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل  رگرسیون نشان داد که کیفیت ارتباط با پدر  به‌طور معناداری پیش بینی کننده  سلامت روان و گرایش به تفکر انتقادی در نوجوانان دختر می باشد.
 
متن کامل [PDF 710 kb]   (20199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/3/22 | پذیرش: 1398/1/26 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research