دوره 18، شماره 71 - ( 7-1398 )                   جلد 18 شماره 71 صفحات 60-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadi A, Amiri H, Hosseini S S. he Effectiveness of Educating Parents with Adlerian Approach in Reducing Feeling of Guilt and Improving Psychological Well-being in Children with Depression. JCR. 2019; 18 (71) :60-79
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-978-fa.html
فرهادی عطااله، امیری حسن، حسینی سعیده السادات. اثر بخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر کاهش احساس گناه و بهزیستی روان‌شناختی کودکان افسرده. فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (71) :60-79

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-978-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده:   (939 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر کاهش احساس گناه و بهزیستی روان‌شناختی کودکان افسرده بود.
روش: این مطالعه از نظر روش‌شناسی جزء طرح‌های شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را همه والدین دانش‌آموزان کلاس‌ ششم ابتدایی دبستان‌های شهر کامیاران تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای ابتدا دو دبستان پسرانه و دخترانه انتخاب و سپس تعداد 60 نفر از والدین دانش‌آموزان افسرده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش با رویکرد آدلری ارائه شد. فرزندان والدین شرکت کننده در هر دو گروه، در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پرسشنامه‌‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف (2002) و احساس گناه آیزنک (2007) را تکمیل کردند. داده‌ها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات پس‌آزمون و پیگیری احساس گناه دانش‌آموزان گروه آزمایش، کاهش و بهزیستی روان‌شناختی آنها افزایش معناداری داشته است.
نتیجه‌گیری: بنابراین، آموزش والدین با رویکرد آدلری بر
کاهش احساس گناه و بهزیستی روان‌شناختی کودکان افسرده اثربخش بوده است.
 
متن کامل [PDF 1151 kb]   (824 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/8/18 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

فهرست منابع
1.  ابراهیمی، مرتضی؛ کرمی، جهانگیر؛ برازنده، سمیه. (1394). مداخله‌ای در سازگاری اجتماعی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش‌آموزان پسر مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری ریاضی:‌ اثربخشی و کارآمدی آموزش والدین با رویکرد آدلری. فصلنامه علمی _ پژوهشی ناتوانی‌های یادگیری، 5 (1)، 31-7.
2.  اسماعیلی‌نسب، مریم؛ علیزاده، حمید؛ احدی، حسن؛ دلاور، علی؛ اسکندری، حسین. (1389). مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلری و رفتاری بر کاهش شدت نشانه‌های اختلال سلوک در کودکان. فصلنامه علمی _ پژوهشی کودکان استثنایی، 10 (3)، 236-227.
3.  امیری، محسن. (1392). تأثیر آموزش مادران با رویکرد آدلر-درایکورس بر نشانه‌های مثبت و منفی کودکان با اختلال نارسایی توجه _ بیش‌فعالی. فصلنامه علمی _ پژوهشی روان‌شناسی افراد استثنایی، 3 (12)، 26-1.
4.  انجمن روان‌پزشکی آمریکا. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: روان.
5.  برجعلی، محمود؛ بگیان کوله‌مرز، محمدجواد؛ بختی، مجتبی؛ عباسی، مسلم. (1393). اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی. فصلنامه خانواده و پژوهش، 21، 99-83.
6.  جان‌بزرگی، مسعود. (1378). ساخت و سنجش اعتبار آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS). تهران: طلیعه.
7.  جان‌بزرگی، مسعود. (1378). ساخت و سنجش اعتبار آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS). تهران: طلیعه.
8.  جان‌بزرگی، مسعود؛ مستخدمین حسینی، خیرالنساء. (1384) بررسی شیوع افسردگی در دانش‌آموزان مدارس شهر تهران. مجله پژوهنده، 6(10)، 379-383.
9.  جان‌بزرگی، مسعود؛ مستخدمین‌حسینی، خیرالنساء. (1384). بررسی شیوع افسردگی در دانش‌آموزان مدارس شهر تهران. مجله پژوهنده، 6 (10)، 383-379.
10.  خدابخش، روشنک؛ جعفری، مصطفی. (1393). بررسی اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر سبک‌های مقابله‌ای مادران کودکان مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای و کاهش نشانه‌های اختلال. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 10 (1)، 30-7.
11.  خیر، محمد. (1391). رابطه ادراک دانش‌آموزان از سبک انگیزشی و رفتاری والدین با بهزیستی روان‌شناختی در آنها. مجله علمی _ پژوهشی روان‌شناسی، 3(17)، 298-282.
12.  سالم، داود. (1393). بررسی اثربخشی آموزش والدیت با رویکرد آدلر- درایکورس بر میزان سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال سلوک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد.
13.  عسگری، پرویز. (1388). راهنمای آزمون‌های روان‌شناختی. اهواز: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
14.  علیزاده، حمید؛ آرین، خدیجه؛ خاکسار، مهدیه. (1389). اثربخشی آموزش نشست‌های خانوادگی به والدین مبتنی بر رویکرد آدلر- درایکورس بر بهبود خودکنترلی دانش‌آموزان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
15.  قدم‌پور، عزت‌اله؛ رضایی، مهدی؛ مؤذنی، ترانه. (1396). مقایسه اثربخشی توانبخشی رایانه‌یار و آموزش والدین براساس رویکرد آدلری در بهبود بازداری پاسخ و توانایی برنامه‌ریزی کودکان مبتلا به اختلال سلوک. فصلنامه علمی _ پژوهشی مطالعات روان‌شناختی، 13 (2)، 112-95.
16.  کاشانی نسب، زهرا؛ ولی‌اله، فرزاد؛ نوابی‌نژاد، شکوه؛ زارع بهرام آبادی، مهدی. (1393). مقایسه اثربخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش والدین براساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان 8 تا 10 ساله شهر تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، 11 (4)، 90-73.
17.  محمدی‌فرد، زهرا. (1393). ارتقای بهزیستی روان‌شناختی مادران و نوجوانان دختر آنان: ساخت و تعیین اثربخشی بسته آموزش سبک زندگی به مادران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
18.  ملتفت، قوام؛ خیر، محمد. (1391). رابطه ادراک دانش‌آموزان از سبک انگیزشی و رفتاری والدین با بهزیستی روان‌شناختی در آنها. مجله علمی _ پژوهشی روان‌شناسی، 3 (17)، 298-282.
19.  هاشمی ملکشاه، شهناز؛ علیزاده، حمید؛ پزشک، شهلا؛ سهیلی، فریبا. (1395). اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. فصلنامه تازه‌های علوم‌شناختی، 18 (4)، 99-88.
20.  هاشمی، سعداله؛ درتاج، فریبرز؛ سعدی پور، اسماعیل؛ اسدزاده، حسن. (1396). الگوی ساختاری احساسات شرم و گناه بر اساس شیوه‌های فرزندپروری والدین: نقش واسطه‌ای سبک‌های دلبستگی. فصلنامه علمی- پژوهشی روان‌شناسی کاربردی، 4 (44)، 493-475.
21.  هومن، حیدرعلی؛ کوشکی، شیرین؛ صائمیان، آرزو. (1393). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی در بین کارکنان آتش‌نشانی. مجله روان‌شناسی تربیتی، 5 (2)، 67-52.
22.  Barrett, M. S., & Barber, J. P. (2007). Interpersonal profiles in major depressive disorder. Journal of Clinical Psychology, 63, 247-266. [DOI:10.1002/jclp.20346]
23.  Blalock, E. (2008). First step to success benefits for teachers: Treatment fidelity and teachers' beliefs and behaviors about encouragement and discouragement. Published doctoral dissertation, University of New Mexico, New Mexico.
24.  Boot, T., Kolli, Q. Fridman, A. (2000). Asso-ciations between birth order and personality traits: Evidence from self-reports and observer ratings. Journal of Research in Personality.
25.  Cheng, S, T., & Chan, AC. (2005). Measuring psychological well-being in the Chinese. Personal Indiv Diff , 38, 1307-1316. [DOI:10.1016/j.paid.2004.08.013]
26.  Clarke, D., & Goosen, T. (2009). The mediating effect of coping strategies in the relationship between automatic negative thoughts and depression in a clinical sample of diabetes patients. Journal of Personality and Individual Differences, 46 (1): 4-460. [DOI:10.1016/j.paid.2008.11.014]
27.  Cooley, M. E., & Veldorale-Griffin, A. (2014). Parent-child interaction therapy: A Metaanalysis of child behavior outcomes and parent stress. Journal of family social work, 17, 191-208. [DOI:10.1080/10522158.2014.888696]
28.  Egan, S. J., Wade, T. D., & Shafran, R. (2011). Perfectionism as a transdiagnostic process: A clinical review. Journal of Clinical Psychology Review, 31.203-212. [DOI:10.1016/j.cpr.2010.04.009]
29.  Evans, T. (2005). "The Tools of Encouragement," The International Child and Youth Care Network 73.
30.  Farooq, D. M., Jefferson, J. L., & Fleming, J. (2005). The Effect of an Adlerian Video-Based Parent Education Program on Parent's Perception of Children's Behavior: A Study of African American Parents. Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research, 1(33), 21-34. [DOI:10.1080/15566382.2005.12033810]
31.  Gutierrez, S. (2006). A Comparison of two parent education programs on the reduction of parent-child stress in mother-child relationship of Hispanic migrant Farmworkers. Doctoral dissertation, The University of Arizona.
32.  Hendrieckx, C., & Halliday, J, A. (2014). Severe hypoglycaemiaand its association withpsychological well-being inAustralian adults with type1diabetesattendingspecialist tertiary clinics. Diabet Resand ClinPractice, 103 (3), 430-436. [DOI:10.1016/j.diabres.2013.12.005]
33.  KayMueller, D. (2011). Pampered children and the impact of parenting styles. MA thesis, Adler Graduate School, Minnesota, USA.
34.  Kelly, F. D., & Lee, D. (2007). Adlerian approaches to counseling with children and adolescents. In H. T. Prout & D. T. Brown (Eds.), Counseling and psychotherapy with children and adolescents: Theory and practice for school and clinical settings (pp. 131-179).
35.  Kimberly, A., El-Beshti, R. & Guin, A. (2014). An Integrative Adlerian Approach to Creating a Teen Parenting Program. The Journal of Individual Psychology, 1 (70), 6-20. [DOI:10.1353/jip.2014.0006]
36.  Kopp, R. (2007). "Resolving Power Struggles in love and marriage". Journal of Individual Psychology, 63(4), 345-368.
37.  Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive psychology in practice. New Jersey: John Wiley and Sons, Inc. [DOI:10.1002/9780470939338]
38.  McVittle, J., & Best, A, M. (2009). The Impact of Adierian-Based Parenting Classes on Self-Reported Parental Behavior. The Journal of Individual Psychology, 3 (65), 264-285.
39.  Mosak, H. & Maniacci, M. (1999). A Primer of Adlerion Psychology. Brunner -Muzel Publishing.
40.  Putz,‎ R., ‎O'Hara,‎ K.,‎Taggart,‎ F., ‎&‎ Stewart-Brown, S. (2012). Using WEMWBS to measure the impact of your work on mental well-being: A practice-based user guide. Coventry: Coventry City Council.
41.  Robinaugh, D. J. & McNally, R. J. (2010). Autobiographical memory for shame or guilt events: Association with psychological symptoms. Behaviour Research and Therapy, 48, 646-652. [DOI:10.1016/j.brat.2010.03.017]
42.  Robinaugh, D. J. & McNally, R. J. (2010). Autobiographical memory for shame or guilt events: Association with psychological symptoms. Behaviour Research and Therapy, 48, 646-652. [DOI:10.1016/j.brat.2010.03.017]
43.  Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on themeaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 57, 1069-1081. [DOI:10.1037/0022-3514.57.6.1069]
44.  Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions of Psychological Science, 4 (4), 99-104. [DOI:10.1111/1467-8721.ep10772395]
45.  Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35, 1103-1119. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2006.01.002]
46.  Salehi, S. (2018). The Effectiveness of Parent Training with Adlerian Approach on the Coping Methods among Mothers of their Children with Conduct Disorder. Global Journal of Archaeology & Anthropology, 3 (3), 1-6. [DOI:10.19080/GJAA.2018.03.555611]
47.  Slekiene, J. & Mosler, HJ. (2018). Does depression moderate handwashing in children? BMC Public Health, 18 (82), 1-9. [DOI:10.1186/s12889-017-4638-4]
48.  Smalls, C. (2010). Adlerian parent education with low income single Black parents: Effects on parental acceptance, parental stress and female adolescent motivation. Doctoral dissertation, Walden University, Minneapolis, Minnesota.
49.  Stewart-Brown, S., & Janmohamed, K. (2008). Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale: User guide. Edinburgh: NHS Publications.
50.  Twerski, R. A., & Schwartz, U. (2005). Positive parenting. NY: Pearson -company Inc.
51.  Wood, AM, & Joseph, S. (2010). The absence of positive psychological (eudemonic) well-being as a risk factor for depression: A ten year cohort study. J Affect Disord, 122 (3) 213-217. [DOI:10.1016/j.jad.2009.06.032]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Counseling Research