دوره ۱۸، شماره ۷۱ - ( ۷-۱۳۹۸ )                   جلد ۱۸ شماره ۷۱ صفحات ۳۵-۴ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madani Y, Hajhosseini M, Tasieh Hosseini G. Effectiveness of Integrating Positive Thinking and Resiliency Training on Body Image Concerns and Social Self-Efficacy in Adolescents Boys. QJCR 2019; 18 (71) :4-35
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1097-fa.html
مدنی یاسر، حاج حسینی منصوره، تسیه حسینی قاسم. اثر بخشی آموزش تلفیقی مثبت‌نگری و تاب‌آوری بر نگرانی از تصویر بدنی و خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان پسر. پژوهش های مشاوره. ۱۳۹۸; ۱۸ (۷۱) :۴-۳۵

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-۱-۱۰۹۷-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (۹۸۴۵ مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی اثر آموزش تلفیقی مثبتنگری و تابآوری، بر نگرانی از تصویر بدنی و خودکارآمدی اجتماعی پسران نوجوان بود.
روش
: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون، با گروه کنترل بود. جامعهی آماری تحقیق، شامل همهی دانشآموزان دبیرستانی پسر پایهی دهم مشغول به تحصیل در منطقهی 16 آموزش و پرورش شهر تهران بود. از میان مدارس آن منطقه، یک دبیرستان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و از بین کلیهی دانشآموزان پایهی دهم آن دبیرستان، 30 نفر بر اساس بالاترین نمرات کسب شده در پرسشنامهی نگرانی از تصویر بدنی لیتلتون و همکاران (2005 )، BICI انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. سپس هر دو گروه به گویههای مقیاس خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی اسمیت و بتز (2000) پاسخ دادند. گروه آزمایشی در 8 جلسهی حدوداً 75 دقیقهای آموزش تلفیقی مثبت‌نگری و تابآوری به صورت هفتگی شرکت کرد اما گروه کنترل در این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. در پایان دوره، از هر دو گروه پسآزمون گرفته شده و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته
ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تلفیقی مثبتنگری و تابآوری در کاهش نگرانی از تصویر بدنی و افزایش خودکارآمدی اجتماعی نوجوان تأثیر معناداری داشته است.
نتیجه
گیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش تلفیقی مثبتنگری و تابآوری میتواند مداخلهای مؤثر برای بهبود نگرش به تصویر بدنی و ارتقای خودکارآمدی اجتماعی پسران  نوجوان باشد.
متن کامل [PDF 1067 kb]   (۲۱۶۱۴ دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1398/2/25 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

فهرست منابع
۱.  آرین، خ.، فرخی، ن.، دلاور، ا. (۱۳۸۹). اثربخشی مهارت‌های مثبت‌اندیشی در افزایش خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تهران. پایان‌نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
۲.  ابراهیمی مقدم، ح.، محمود، ا. (۱۳۹۶). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و خودکارآمدی با مؤلفه‌های سلامت عمومی در بین دانشجویان. پژوهش‌های مشاوره، ۱۶ (۶۳)، ۸۰-۶۷.
۳.  ابوالقاسمی، ع.، جعفری، ع. (۱۳۹۱). اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر تصویر بدنی و خودکارآمدی در دختران مبتلا به پر خوری عصبی. مجله روان‌شناسی بالینی، سال چهارم، ۲ (۱۴). ۳۶ ـ ۲۹.
۴.  استوار، ص. (۱۳۸۶). تبیین نقش واسطه‌ای توجه متمرکز بر خود و خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط بین اضطراب اجتماعی و سوگیری‌های شناختی در نوجوانان. پایان‌نامه دوره دکتری، دانشگاه شیراز.
۵.  اسماعیلی، ع.، گودرزی، ن.، شایسته، س. (۱۳۹۲). مبانی روان‌شناسی عمومی، تهران: انتشارات شلاک.
۶.  بن نینک، ف. (۲۰۱۲). رفتاردرمانی شناختی مثبت‌نگر، ترجمه‌ی اکرم خمسه (۱۳۹۴). تهران: انتشارات ارجمند.
۷.  پاترسون، ج. ا.، ویلیامز، ل.، ادواردز، ت. ا.، شامو، ل.، گراف‌گراندز، ک. (۲۰۰۹). مهارت‌های پایه در خانواده درمانی ـ از مصاحبه اولیه تا خاتمه درمان، ترجمه علی نیلوفری (۱۳۹۴). تهران: انتشارات ارجمند.
۸.  خدایاری فرد، م.، عابدینی، ی. (۱۳۹۴). نظریه‌ها و اصول خانواده درمانی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
۹.  دولتی مقدم، م. (۱۳۹۲). رابطه‌ی عزت نفس با اهمال‌کاری و خودکارآمدی در کارمندان سازمان جهاد کشاورزی شهر زاهدان. پایان‌نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی.
۱۰.  دهقان نژاد، س.، حاج حسینی، م.، اژه‌ای، ج. (۱۳۹۶). اثربخشی آموزش مبتنی بر مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه‌ی روان‌شناختی دختران نوجوان ناسازگار. مجله‌ی روان‌شناسی مدرسه، ۶ (۱)، ۶۷-۴۹.
۱۱.  ذوالفقاری، ع. (۱۳۸۲). پیامدهای روان‌شناختی ورزش، مجله پیوند، شماره ۲۹۲، ۴۹-۴۴.
۱۲.  زارع، م. (۱۳۹۳). نقش ابعاد دل‌بستگی در راهکارهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم هیجان با واسطه‌گری ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته، خودکارآمدی اجتماعی و خودافشاسازی، پایان‌نامه دوره‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
۱۳.  سپاه ‌منصور، م.، ادهمی، ف. ز. (۱۳۹۵). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی گروهی بر تاب‌آوری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان. پایان‌نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
۱۴.  سجادی‌نژاد، م.، محمدی، ن. (۱۳۸۶). ارزیابی شاخص‌های روان سنجی پرسش نامه نگرانی درباره تصویر بدن و آزمون مدل ارتباطی شاخص توده‌های بدنی، نارضایتی از تصویر بدنی و عزت نفس در دختران نوجوان. مجله مطالعات روان‌شناختی، دوره سوم، بهار۸۶، ۸۳-۱۰۰.
۱۵.  شاملو، س. (۱۳۹۰ ). آسیب‌شناسی روانی، چاپ دهم، تهران: انتشارات رشد.
۱۶.  شولتز، د.، شولتز، س. ا. (۲۰۰۵). نظریه‌های شخصیت، ترجمه یحیی سید‌محمدی (۱۳۸۵). تهران: نشرویرایش.
۱۷.  طاهری‌نیا، س.، محمدیان شعرباف، ح. (۱۳۹۲). اثربخشی آموزش فرزندپروری با رویکرد مثبت‌نگر بر خودکارآمدی مادران و بهبود رابطه‌ی مادر ـ کودک و مشکلات رفتاری کودکان. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، مشهد.
۱۸.  عسکریان، ن. (۱۳۹۰). ربطه بین خودکارآمدی و تصویر بدنی در دانش‌آموزان نابینای ۱۸-۱۲ ساله، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
۱۹.  غیاثی، ع. (۱۳۹۴). رابطه‌ی عزت نفس و سبک‌های حل مسأله با باورهای خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل، فصل‌نامه‌ی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره ۳۴، ۶۲-۵۳.
۲۰.  فهیمی، ر. (۱۳۹۰). آشنایی با مهارت خودآگاهی. مجله‌ی کودک، نوجوان و رسانه، شماره‌ی ۲و۱، ۱۲۲-۱۰۳.
۲۱.  قاسمی، م.، مکی، م. (۱۳۹۶). بررسی رابطه‌ی تصویر جسمانی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان. فصلنامه‌ی مطالعات روان‌شناختی و علوم تربیتی، ۲ (۱۹)، ۳۴-۲۳.
۲۲.  قندی، م. (۱۳۹۱ ). مددکاری اجتماعی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات عطایی.
۲۳.  کریمی، ی. (۱۳۹۲). روان‌شناسی تربیتی، چاپ پانزدهم، تهران: نشر ارسباران.
۲۴.  کلانتری، ف.، داودی، ا.، بساک‌نژاد، س.، مهرابی‌زاده، م.، کاراندیش، م. (۱۳۹۴) اثربخشی درمان عقلانی ـ هیجانی ـ رفتاری بر نمایه‌ی توده‌ی بدن، خودکارآمدی وزن و تصویر بدن در نوجوان دختر دارای اضافه وزن. دوفصل‌نامه‌ی علمی _ پژوهشی وزارت علوم، ۲۲ (۲)، ۹۸-۷۵.
۲۵.  گلدارد، ک.، گلدارد، د. (۲۰۰۴). مشاوره با نوجوانان با رویکرد فعال، ترجمه جواد محمودی قرائی، نرگس علیرضایی و زهرا یوحنایی (۱۳۸۸). تهران: نشر قطره.
۲۶.  گل‌محمد‌نژاد بهرامی، غ.، رحیمی، ا. (۱۳۹۵). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی دانش‌آموزان دختر متوسطه شهرستان نقده، مجله علمی _ پژوهشی آموزش و ارزشیابی، ۳۵، ۶۵ـ۸۱.
۲۷.  گنجی، ح. (۱۳۸۰). بهداشت روانی، چاپ چهارم، نشر ارسباران: تهران.
۲۸.  مرادیان، آ.، کرمی، ن.، جعفری، س.، عزیزی‌نژاد، ح. (۱۳۹۴). اثربخشی آموزش گروهی مثبت‌نگری بر خودکارآمدی دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهرستان مهران. کنفرانس بین‌المللی یافته‌های نوین پژوهشی در علوم مهندسی و فناوری با محوریت پژوهش‌های نیازمحور.
۲۹.  مشرفی، ز. (۱۳۹۵). اثربخشی روان درمانی مثبت‌نگر بر تصویربدنی و کیفیت زندگی زنان نابارور، اولین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در حوره علوم تربیتی و روان‌شناسی و مطالعات اجتماعی ایران. قم.
۳۰.  محمدی دهاقانی، م.، یوسفی، ف. (۱۳۹۵). رابطه‌ی انواع خودکارآمدی با خشم؛ بررسی نقش واسطه‌ای حل مساله‌ی اجتماعی، روان‌شناسی تحولی، شماره۴۷، ۲۵۰-۲۳۷.
۳۱.  مگیار موئه، ج. ا. (۲۰۰۹). فنون روان‌شناسی مثبت‌گرا، ترجمه فرید براتی سده (۱۳۹۱). تهران: انتشارات رشد.
۳۲.  مهدی‌پور، ر.، بهشتی، س.، شفیع‌آبادی، ع.، دلاور، ع. (۱۳۹۷). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی روان‌شناسی مثبت‌گرای سلیگمن و رویکرد اسلامی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی بر افزایش شادکامی زنان شاغل متأهل، پژوهش‌های مشاوره، ۱۷ (۶۶)، ۵۷-۳۲.
۳۳.  مهراندیش، ن.، سلیمی بجستانی، ح.، نعیمی، ا. (۱۳۹۸). مؤلفه‌های احساس تنهایی دختران مبتنی بر تجارب زیسته آنان، پژوهش‌های مشاوره، ۱۸ (۷۰)، ۳۴-۴.
۳۴.  مهردوست، ز.، نشاط دوست، ح.، عابدی، ا. (۱۳۹۲). اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی بر کاهش توجه متمرکز بر خود و بهبود باورهای خودکارآمدی اجتماعی، روشها و مدل‌های روان‌شناختی، ۳ (۱۱)، ۸۲-۶۷.
35.  Abiola, T., Udofia, O. (2001). Psychometric assessment of the Wagnild and Young's resilience scale in Kano, Nigeria. BMC Res Notes, 4, 509. [DOI:10.1186/1756-0500-4-509]
36.  Allen, K., Byrne, S., Oddy, W., & Crosby, R. (2013). DSM-IV-TR and DSM-5 Eating Disorders in Adolescents: Prevalence, Stability and Psychological Correlates in a Population-Based Sample of Male and Female Adolescents. Journal of Abnormal Psychology, 122 (3), 720-732. [DOI:10.1037/a0034004]
37.  Ayala, K. S. V., & Ramirez, M. T. G. (2018). Intervention Approach to Improve Body Image Perception, From the Positive Psychology Perspective. Pensamiento Psicologico, 16 (1), 119-131.
38.  Bandura, A. (1997). Cognitive processes in mediating behavioral change, Journal of Personality and Social Psychology, 35,125-13. [DOI:10.1037/0022-3514.35.3.125]
39.  Betz, E., N. (2004). Contribution of Self-Efficacy Theory to Career Counseling: A Personal Perspective. The Career Development Quarterly, 52 (4), 340-353. [DOI:10.1002/j.2161-0045.2004.tb00950.x]
40.  Brozekowski, D. L., & Bayer, A. M. (2005). Body image and media use among adolescents. Adolescent medicine clinics, 16(2), 289-313 [DOI:10.1016/j.admecli.2005.02.010]
41.  Cash, T.F., Pruzinsky T. (2002). Body image: A Hand book of Theory, Research and Clinical Practice, New York: The Guilford Press.
42.  Cassidy, S. (2015). Resilience Building in Student: The Role of Academic Self-Efficacy. Journal of Frontiers in Psychology, 6: 1781. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01781]
43.  Chait, S., R. (2007). Body image, attitudes, and self-efficacy as predictors of past behavior and future intention to perform breast and skin-examination. Thesis of graduate school, University of South Florida.
44.  Delamater, John. (2003). Handbook of Social Psychology, Springer.
45.  Gardner, D. G., & Pierce, J. L. (1998). Self-Esteem and Self-Efficacy within the Organizational Context. Group & Organization Management, 23 (1), 48-70. [DOI:10.1177/1059601198231004]
46.  Ghahremani, L., Hemmati, L., Kaveh, M. H., Fararoei, M. (2018). Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 2018; 1: 59-66 [DOI:10.12740/APP/81549]
47.  Guilbert, N., Meyer, C. (2005). Fear of Negative Evaluation and Eating Attitude: A Replication and Extension Study. International Journal of Eating Disorder, 37 (4), 369-363. [DOI:10.1002/eat.20103]
48.  Kekes Szabo, M. (2015). The Relationship Between Body Image and Self-Esteem. European Psychiatry, 30 (1), 28-31. [DOI:10.1016/S0924-9338(15)32029-0]
49.  Keven-Akliman, C., & Eryilmaz, A. (2017). The Effectiveness of a Body Image Group Counselling Program on Adolescent girl in high School. International Journal of Psychology, 4 (2), 10-23. [DOI:10.17220/ijpes.2017.02.002]
50.  Kololo, H., Guszkowska, M., Mazur, J., &Dzielska, A. (2012). Self-Efficacy, self-esteem and body image as Psychological determinants of 15-Years-old adolescents physical activity levels. Human Movement, 13 (3), 246-270. [DOI:10.2478/v10038-012-0031-4]
51.  Lewis, J.V., Blair, A.J. & Booth, D.A. (1992). Outcome of Group Therapy for Body Image Emotionality and Weight Control Self-Efficacy. Cambridge University Press, Journal of Behavioral and Cognitive Psychotherapy, Volume 20, issue 2. [DOI:10.1017/S0141347300016931]
52.  Littleton, H., Axsom, D., & Pury, C. (2005). Development of the Body Image Concern Inventory. Behavior Research and Therapy, 43 (2), 229-41. [DOI:10.1016/j.brat.2003.12.006]
53.  Muris, P., Schmidt, H., Lombrichs, R. & Meesters, D. (2002). Protective and Vulnerability Factors of Depression in Normal Adolescents. Behavior Research and Therapy, 39 (5), 555-65. [DOI:10.1016/S0005-7967(00)00026-7]
54.  Pope, H. G., Gruber, A. J., Mangweth, B., Bureau, B., Decol, C., Jouvent, R., & Hudson, J. I. (2000). -Body image perception among men in three countries. American Journal of Psychiatry, 157 (8), 1297-301. [DOI:10.1176/appi.ajp.157.8.1297]
55.  Price, B. (1990). A Model For Body Image care. Journal of Advanced Nursing, 15 (5), 585-593. [DOI:10.1111/j.1365-2648.1990.tb01858.x]
56.  Seligman, M. E. P., & Ciskszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introdoction. American Psychology, 55 (1), 5-14. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.5]
57.  Smith, H.M., & Betz, N.E. (2000). Development and Validation of a Scale of Perceived Social Self-Efficacy. Journal Career Assessment, 8, 283-301. [DOI:10.1177/106907270000800306]
58.  Snyder, C. R. & Lopez, S. J. (2007). Positive Psychology: The Scientific and Practical Exploration s of Human Strengths. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
59.  Stockton, M.B., Lanctot, J.Q., Mc Clanahan, B.S., Kleges, L.M., Kleges, R.C., Kumanyica, A.S., & SherillMittleman, D. (2009). Self-Perception and Body Image Association with Body Mass Index Among 8-10 Years-old African Girls. Journal of Pediatric Psychology, 34 (10), 1144-1154. [DOI:10.1093/jpepsy/jsp023]
60.  Tracy, L. T. (2012). Positive Psychology Perspective on Body Image. Researchgate. December2012.
61.  Usmiani, S,. & Duniluk, J. (1997). Mothers and their adolescent daughters: Relationship between self-esteem, gender role identity, body image. Journal of Youth and Adolescence, 26 (1), 45-62. [DOI:10.1023/A:1024588112108]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research