دوره 19، شماره 73 - ( 3-1399 )                   جلد 19 شماره 73 صفحات 98-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eslahi F, abolmaali alhoseini K, asgharnejad farid A, khalatbari J. An Investigation of Mindfulness-Based Metaphors in the Poems of Rumi. QJCR 2020; 19 (73) :59-98
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1303-fa.html
اصلاحی فاطمه، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، اصغر نژاد علی اصغر، خلعتبری جواد. بررسی استعاره‌های مبتنی بر ذهن آگاهی در ابیات مولانا. پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (73) :59-98

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1303-fa.html


دانشگاه آزادعلوم و تحقیقات
چکیده:   (10163 مشاهده)
هدف: ذهن‌آگاهی به عنوان یک درمان جدید، ریشه در فرهنگ شرق داشت، هدف از این مطالعه شناسایی استعاره‌های بومی و فرهنگی مبتنی بر ذهن آگاهی در سه دفتر اول مثنوی معنوی مولانا بود. روش: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا و جامعه آن سه دفتر اول مثنوی معنوی بود. انتخاب نمونه به صورت هدفمند صورت گرفت و تعداد (1027)، استعاره در سه دفتر شناسایی شد. ابتدا استعاره‌های مرتبط با هر یک از 9 مؤلفه ذهن‌آگاهی شناسایی و سپس فراوانی آنها تعیین شد. از تحلیل محتوا با استفاده از نرم‌افزار  MAXQDA برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها:  در این پژوهش تعداد استعاره‌ها در دفتر اول تقریبا دو برابر دفتر دوم و سوم بود. بر اساس یافته‌ها، استعاره‌های شناسایی شده مرتبط با مؤلفه‌های اصلی ذهن‌آگاهی، به ترتیب فراوانی از تعداد بیشتر به کمتر، عبارت از: عدم واکنش، اعتماد (اطمینان)، عدم قضاوت، بخشندگی (مهربانی)، بردباری، پذیرش و قدرشناسی (سپاسگزاری)، ذهن مبتدی و رها کردن/ نچسبیدن بودند. به عبارت دیگر عدم واکنش از بیشترین فراوانی و رها کردن/ نچسبیدن از کمترین فراوانی برخودار بودند. در این پژوهش برای مؤلفه عدم واکنش، زیرمؤلفه‌‎های تسلیم، نجنگیدن و سکوت، و برای مؤلفه عدم قضاوت زیر مؤلفه‌های روشن‌بینی، وسعت دید و عدم مقایسه استخراج شدند. همچنین در این پژوهش با توجه به مفهوم کلی ذهن‌آگاهی و بر اساس استعاره‌های جستجو شده، 4 مؤلفه عمل با آگاهی، مشاهده و توصیف، درک (همدلی) و تعادل، به عنوان مؤلفه‌های دیگر ذهن‌آگاهی کشف و شناسایی شدند. نتیجه‌گیری: به درمانگران و مشاوران پیشنهاد می‌شود که به منظور انتقال بهتر مفاهیم و آسان‌سازی آموزش و درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر شناخت، از استعاره‌های بومی و فرهنگی مبتنی بر ابیات مولانا استفاده کنند.
متن کامل [PDF 1592 kb]   (13928 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/12/25 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/3/22

فهرست منابع
1. ابوالمعالی، خ. (1392). تحلیل کیفی متن: استقرا / قیاس. دو فصلنامه پژوهشی مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، 1. 102-83.
2. اعلمی نیا، م.؛ اسکندری، ح.؛ برجعلی، ا. (1393). آسیب شناسی روانی و رواندرمانی از دیدگاه مولانا: پیش فرضهای انسان شناسی، روان‌شناسی و روش شناسی. فصلنامه علمی پژوهش‌های مشاوره، 13 (51)، 42-4.
3. امان‌اللهی، ع.؛ کریم‌زاده نگاری، ع.؛ اصلانی، خ. (1394). نقش تعدیل کننده‌ی ذهن‌آگاهی در رابطه بین سبک‌های دلبستگی -عاشقانه و کیفیت زناشویی. فصلنامه علمی پژوهش‌های مشاوره، 14 (53)، 25-5.
4. ایمان، م.؛ نوشادی، م. (1393). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3 (2)، 44-15.
5. بازیاری، ا. (1396). بررسی استعاره در مرزبان نامه بر اساس نظریه لیکاف و جانسون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سلمان فارسی کازرون.
6. بیگدیلو، م. (1397). بررسی اندیشه‌های مولوی در دیوان شمس بر اساس نظریه استعاره‌های شناختی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
7. پالایی، ح. (1395). استعاره از نگاه روان‌شناسی در اشعار حافظ، سعدی و مولانا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
8. پور محمدی، س.؛ باقری، ف. (1394). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر پردازش شناختی خودکار. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 11 (3)، 162-142.
9. توفیقی، ح. (1398). نقد و تحلیل استعاره‌های مفهومی و زرح واره تصویری در غزلیات مولوی. پایان‌نامه دکتری تخصصی، دانشگاه حکیم سبزواری.
10. حمیدیان، س.؛ امیدی، ع.؛ ابوالقاسمی، ر.؛ نظیری، ق.؛ موسوی نسب، م. (1395). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در ترکیب با دارودرمانی در مقایسه با دارودرمانی بر افسردگی و خشم بیماران مبتلا به اختلال افسرده خویی. مطالعات روان‌شناختی، 12 (3)، 102-83.
11. ذاکری، ا. (1396). استعاره مفهومی در اشعار سلمان هراتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خلیج فارس.
12. سعیداوی، ح. (1397). بررسی استعاره در اشعار نزار قربانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نوراستان خوزستان.
13. علیزاده فرد، س.؛ احدی، ح.؛ عشایری، ح.؛ اسکندری، ح. (1389). بررسی تأثیر کاربرد استعاره بر حافظه افراد دو زبانه. روان‌شناسی بالینی، 2 (6)، 83-73.
14. عیسی زادگان، علی؛ (1387). کاربرد استعاره ها در مشاوره و رواندرمانی، راهبرد و تدابیر. پژوهش های مشاوره، 7(26)، 105-75.
15. غیبی، ج. (1390).. بررسی مفاهیم روان‌شناختی در مثنوی معنوی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
16. قاسم‌زاده، ح. (1391). استعاره و شناخت. تهران: انتشارات ارجمند.
17. کاویانی، ح.؛ حاتمی، ن.؛ شفیع آبادی، ع. (1387). اثر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زنذگی افراد افسرده (غیر بالینی). تازه‌های علوم‌شناختی، 10 (4)، 48-39.
18. محسنی، ن. (1397). از روان‌شناسی بین فرهنگی تا روان‌شناسی فرهنگی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران، 4 (1)، 93-71.
19. مولوی، ج. (1375). مثنوی معنوی، بر اساس نسخه رینولد نیکلسون. تهران: انتشارات نشر افکار.
20. میرزایی، گ. (1393). تحلیل استعاره مفهومی در غزلیات شمس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
21. نصر اصفهانی، م.؛ شیری، ز. (1393). هفت شیوه رواندرمانی در مثنوی معنوی. پژوهش‌های ادب عرفانی، 8 (1)، 168-145.
22. نظری، م. (1393).. نقش تمثیل در داستانهای مثنوی معنوی. فنون ادبی، 6 (2)، 146-133.
23. نواح، ع.؛ فاضلی، ع.؛ رجایی، م.؛ مقتدایی، ف. (1395). سبک زندگی و مصرف فرهنگی. توسعه اجتماعی، 10 (3)، 28-7.
24. هاشمی، ز. (1389). نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون. مجله ادب پژوهی، 12. 139-120.
25. Aksoy, S,Tenik, A. (2002). The four principle of bioethics as found in 13 century Muslim scholar Mawlanas teachings. Actually of Medicin. Department Medical Ethics and History of Medicine, Harran University. [DOI:10.1186/1472-6939-3-4]
26. Barnhofer, T. h., Crane, C., Hargus, E., Amarasinghe, M., Winder, R. & Wiliams, J. M. G. (2009). 6Mindfulness-based cognitive therapy as a treatment for Chronic depression: A preliminary study. . .Behaviour Research and Therapy , 47 (5) , 366-373. [DOI:10.1016/j.brat.2009.01.019]
27. Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being peresent: Mindfulness and its role in psychological Well-being. Journal of personality and social psychology , 84, (822-848). [DOI:10.1037/0022-3514.84.4.822]
28. Chiesa, A. & Serretti, A. (2009). Mindfulness based cognitive therapy for psychiatric disorder: A systematic review and meta-analysis. Psychiatry Research , 187, (3) , 441-453. [DOI:10.1016/j.psychres.2010.08.011]
29. Emanuel, A. S., Updegraff, J. A., Kalmbach,A. D.; Ciesla, J. A. (2010). The role of Mindfulness facets in affective forecasting,. personality and Indivitual differenced , 49, (815-818). [DOI:10.1016/j.paid.2010.06.012]
30. Hsieh, Hsiu- Fang, Shanon, Sara E, (2005). Three Approaches to Content Analysis. Qualitativ Health Research. 15 (9). [DOI:10.1177/1049732305276687]
31. Hokmabadi, M. (2011). The strategies of Mowlana Jalaluddin Rumi (Mowlavi) in Teaching Cognitive Concepts As An Effective Strategy In Modern Educational Systems. Journal of Social and Behavioral Science , 30, 2185-2180. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.423]
32. Kabat-Zinn.J. (2003). Mindfulness-Based Interventioned in context: Past, peresent, and Future. 10, (144-156). [DOI:10.1093/clipsy.bpg016]
33. Kabat-Zinn.J. (2005). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness, 15th anniversary ed.
34. Kabat-zinn, J. (2012). Mindfulness 9 Attituddes center of mindfulness[video file]. Retrived from www. mindfulnessgruppen.se.
35. Lakoff, G. (2009). Metaphors linguists llive by. Paper in linguistics, 19 (2) , (287-313). [DOI:10.1080/08351818609389260]
36. Lakoff, G & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago and London: University of Chicago Press .
37. Lakoff, G. (1986). Afigure of thought. Metaphor & symbolic activity, 1 (3) , (215-225). [DOI:10.1207/s15327868ms0103_4]
38. Lkoff, G & Turner, M. (1989). More than cool Reason: a field Guide to poetic metaohor.The university of Chicago. [DOI:10.7208/chicago/9780226470986.001.0001]
39. Luma, J. B & villatte, J. L. (2012). Mindfulness in the treatment of suicidal individuals. Cognitive and Behavioral Practice , 19, (265-276). [DOI:10.1016/j.cbpra.2010.12.003]
40. Mirdal, G. (2012). Mevlana Jalal-ad-Din Rumi AND mindfulness. Department of psychology university of Copenhagen KDenmark. Journal of Religion and Health , 51 (4) , 1202-1215. [DOI:10.1007/s10943-010-9430-z]
41. Morone, N. E, Greco, C. M & Weiner, D. K. (2008). Mindfulness meditation for the treatment of chronic low back pain in older adults: A randomized controlled pilot study. PAIN. 2008.; PAIN 134(3):, 310-319. [DOI:10.1016/j.pain.2007.04.038]
42. Singh, N. N., Lancioni, G. E., Winton, A. S. W., Singh, J., Singh, A. N. A. & Singh, A. D. A. (2011). Peer with intellectuall disabilities as a mindfulness-based anger and aggression management therapist. Research in Developmental Disabilities , 32 (6) , 2690-2696. [DOI:10.1016/j.ridd.2011.06.003]
43. Stevenson, A. (2010). Cultural Issues in psychology: a student s handbook. . New York: Tylor & Francis group. [DOI:10.4324/9780203866726]
44. Varra, Alethea A.; Drossel, C, and Hayes, S. C. (2009). The use of Metaphor to Establish Acceptance and Mindfulness. DOI:10.1007/978-0-387-09593-6-8. [DOI:10.1007/978-0-387-09593-6_8]
45. Vollestad, J., Siversten , B. & Nielsen, G. H. (2011). Mindfulness-based stress reduction for patients with anxiety disorders: Evaluation in a randomized controlled trail. Behaviour Research and Therapy , 49 (4) , 281-288. [DOI:10.1016/j.brat.2011.01.007]
46. Witztum, E.; van der Hart, O., Friedman, B. (1988).The use of metaphors in psychotherapy. Journal of contemporary psychotherapy,18, (270-290). [DOI:10.1007/BF00946010]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research