دوره 19، شماره 74 - ( 5-1399 )                   جلد 19 شماره 74 صفحات 90-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimisadegh Z, borjali A, sohrabi F, Moatamedi A, Falsafinejad M. Validation and the Effectiveness of Life Skills Training (Self-awareness, Coping with Stress, Empathy) based on Native Culture on Happiness and Resilience of Divorced Women. QJCR 2020; 19 (74) :62-90
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1394-fa.html
رحیمی صادق زهرا، برجعلی احمد، سهرابی فرامرز، معتمدی عبداله، فلسفی نژاد محمد رضا. تأثیر برنامه مهارت‌های زندگی (خودآگاهی، مقابله با استرس، همدلی) بر اساس فرهنگ بومی بر شادکامی و تاب‌آوری زنان مطلقه. پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (74) :62-90

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1394-fa.html


استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (9533 مشاهده)
هدف: این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی برنامه مهارتهای زندگی (خودآگاهی، مقابله با استرس، همدلی) بر اساس فرهنگ بومی بر شادکامی و تاب‌آوری زنان مطلقه انجام شد. روش: روش پژوهش کمی از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه زنان مطلقه بین 30 تا 40 سال مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی شهر کرمان در نیمه اول سال 1395 بود که از میان آنها 30 نفر با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب‌ و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفره) جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و شادکامی آکسفورد (1989) استفاده شد. برنامه آموزشی طی 11 جلسه 90 دقیقه‌ای در گروه آزمایش اجرا و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت و نتایج با روش تحلیل کوواریانس موردتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش میزان شادکامی و تابآوری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تأثیرگذار بوده است (01/0>p). نتیجه‌گیری: براساس نتایج میتوان گفت که برنامه مهارتهای زندگی (خودآگاهی، مقابله با استرس، همدلی) مبتنی بر فرهنگ بومی، برنامه مناسب و کارآمدی برای زنان مطلقه است و اجرای آن میتواند بر شادکامی و تاب‌آوری این افراد مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 1360 kb]   (13037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره خانواده
دریافت: 1399/4/12 | پذیرش: 1399/6/5 | انتشار: 1399/6/5

فهرست منابع
1. − احمدی، ع. ‌ا. (1391). روان‌شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. چاپ نهم، تهران: نشر امیرکبیر.
2. − اخوان تفتی، م. (1382). پی‌آمدهای طلاق در گذار از مراحل آن. فصلنامه مطالعات اجتماعی و روان‌شناختی زنان، 1 (3)، 151-125.
3. − آیت‌الهی، ز. (1390). مهارت زندگی در آیینه آیات و روایات. تهران: پژوهشکده فرهنگ و معارف نهاد نمایندگی رهبری.
4. − بستانی، م. (1388). اسلام و روان‌شناسی. (ترجمه هویشم، م. 1388) مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
5. − بنسون، ه.، استوارت، ا. (2009). حال خوش. (ترجمه قراچه داغی، م. 1389)، چاپ اول، تهران: شباهنگ.
6. − جبارزاده قشلاق، ر.، بزازیان، س.، شقاقی، ف. (1391). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر تاب‌آوری معلمان زن. سومین همایش ملی مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر.
7. − جعفری، ا.، حسینی، س. م.، فاضلی، م. (1395). تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی خودآگاهی و مدیریت هیجان‌ها در افزایش تاب‌آوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار. فصلنامه پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 2 (8)، 76-41.
8. − جعفری، م. ت. (1376). ترجمه و تفسیر نهج البلاغه. ج 6، چاپ هفتم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9. − چهری، ز.، پرندین، ش. (1398). اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی زنان دارای تعارض زناشویی شهر کرمانشاه. مجله پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 4 (31)، 20-1.
10. − خدادادی سنگده، ج. (1396). عوامل مذهبی مؤثر در شکل‌گیری خانواده سالم براساس بافت فرهنگی اجتماعی. مجله روان‌شناسی فرهنگی، 1 (1)، 98-85.
11. − خلیلیان، ز.، افلاکی‌فرد، ح. (1395). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی و افزایش شادکامی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه. مجله پژوهش‌های مشاوره، 15 (59)، 96-76.
12. − دشتی، م. (1381). نهج‌البلاغه. خطبه 216، قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین.
13. − رضاپورمیرصالح، ی.، فلاح، م.، صابری، م. (1395). بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر آموزش مهارت‌های زندگی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار. مجله زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، 7 (1)، 99-81.
14. − رضوی‌زاده تبادکان ب. ز.، شاره ح. (۱۳۹۴). مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی فراشناختی و آموزش گروهی مهارت‌های زندگی بر افسردگی،کیفیت زندگی، سبک پاسخ‌دهی نشخواری و فراشناخت‌های زنان مطلقه. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 21 (۲)، 120-108.
15. − زهتاب نجفی، ع.، سالمی، ص. (1391). اثربخشی آموزش مهارت زندگی در کاهش اضطراب زنان مطلقه. فصلنامه زن و فرهنگ، 4 (13)، 93-85.
16. − سازمان بهداشت جهانی. (2001). برنامه آموزش مهارت‌های زندگی. (ترجمه نوری قاسم‌آبادی، ر. و محمدخانی، پ. 1387)، تهران: واحد بهداشت روان و پیشگیری از سوء مصرف مواد سازمان بهداشت جهانی.
17. − سامانی، س؛ جوکار، ب؛ صحراگرد، ن. (1386). تاب‌آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 13 (3)، 295-290.
18. − سلیمی بجستانی، ح.، عابدی، ف. (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر اضطراب، افسردگی و شادکامی مادران دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهرستان کرج در سال تحصیلی 91-1390. مجله مطالعات روان‌شناسی بالینی، 3 (11)، 48-29.
19. − صادقی، س. (1388). بررسی میزان اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های مقابله با استرس بر کاهش افسردگی زنان مطلقه شهر اصفهان. پایان‌نامه دکتری چاپ نشده. رشته روان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی.
20. − صالح صدق پور، ب.، طاهر طلوع دل، م. ص.، سادات، ا. (1399). هنجارسنجی، اعتباریابی و پایاسازی مقیاس سنجش شادکامی در میان دانشجویان. نشریه علمی فناوری آموزش، 14 (3)، 670-657.
21. − صدرالاشرافی، م.، خنکدار طارسی، م.، شمخانی، ا.، یوسفی افراشته، م. (1391). آسیب‌شناسی طلاق (علل و عوامل) و راهکارهای پیشگیری از آن. مجله مهندسی فرهنگی، 7 (73 و 74)، 53-26.
22. − صفاری، م.، سنایی نسب، ه.، رشیدی جهان، ح.، پورتقی، غ.، پاکپور حاجی‌آقا، ا. (1392). شادکامی، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 7 (13)، 29-22.
23. − علی‌پور، ا.، نوربالا، ا. ع. (۱۳۷۸). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان‌ دانشگاه‌های تهران. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، ۵ (۱و۲)، ۶۶-55.
24. − فاضل قانع، ح. (1392). سبک زندگی بر اساس آموزه‌های اسلامی. قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
25. − قضاوی، ز.، مردانی، ز.، پهلوان‌زاده، س. (1396). بررسی تأثیر برنامه آموزش شادکامی فوردایس بر میزان شادکامی پرستاران. مجله سلامت و مراقبت، 19 (3)، 124-117.
26. − کاملی، م. ج. (1386). بررسی علل و عوامل مؤثر در بروز آسیب‌های اجتماعی طلاق در جامعه ایران. فصلنامه دانش انتظامی، 9 (3)، 198-179.
27. − کاویانی، ح.، پورناصح، م.، صیادلو، س.، محمدی، م. ر. (1386). اثربخشی آموزش کنترل استرس در کاهش اضطراب و افسردگی شرکت‌کنندگان در کلاس کنکور. مجله تازه‌های علوم شناختی، 9 (2)، 68-61.
28. − کیم، ج. (1391). روان خود را بشناس. (ترجمه باقری‌نیا، گ. و حق‌پناه، م.) تهران: فراروان.
29. − کلانتری، ع.، روشن فکر، پ.، جواهری، ج. (1390). آثار و پیامدهای طلاق، مرور نظام‌مند تحقیقات انجام شده در ایران با تاکید بر ملاحظات جنسیتی (1390-1376). مجله زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 9 (3)، 131-111.
30. − گلمن، د. (2004). هوش هیجانی. (ترجمه پارسا، ن. 1383). چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد.
31. − محفوظی، م. ص.، جان‌بزرگی، م. (1387). بررسی رابطه بین سلسله مراتب ارزش‌ها و سلامت روانی. تهران: مؤسسه پژوهشی ابن سینا.
32. − محمدی، م. (1384). بررسی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد. پایان‌نامه دکتری چاپ نشده. رشته روان‌شناسی بالینی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
33. − نجاتی، م. ع. (1381). قرآن و روان‌شناسی. (ترجمه عرب، ع.) مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
34. − نورعلیزاده میانجی، م. (1395). خودآگاهی و مدیریت خویشتن. قم: بوستان.
35. − یزدخواستی، ح.، منصوری، ن.،‌زاده محمدی، ع.، احمدآبادی، ز. (1387). بررسی احساس تمایل و تقصیر با استرس، افسردگی و اضطراب متقاضیان طلاق در شهرهای اصفهان و اراک. فصلنامه خانواده پژوهی، 4 (15)، 275-263.
36. − Aronson, E. (1994). Stress and coping in spouses of persons with spinal cord injuries. Clinical Rehabilitation, 14 (2) , 44-137. [DOI:10.1191/026921500675826560]
37. − Bauer, J. J., Schwab, J. R., & McAdams, D. P. (2016). Self-actualizing: Where ego development finally feels good?. The Humanistic Psychologist, 39 (2) , 121-136. [DOI:10.1080/08873267.2011.564978]
38. − Boekaerts, M. (2010). Coping with stressful situations: An important aspect of self-regulation. International Encyclopedia of Education, 16 (4) , 570-575. [DOI:10.1016/B978-0-08-044894-7.00602-3]
39. − Botvin, G. J., & Griffin, K. W. (2004). Life skills training: Empirical findings and future directions. Journal of primary prevention, 25 (2) , 211-232. [DOI:10.1023/B:JOPP.0000042391.58573.5b]
40. − Carr, A. (2004). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge. [DOI:10.4324/9780203506035]
41. − Chetty, D., & Hoque, M. E. (2013). Effectiveness of a nurse facilitated cognitive group intervention among mild to moderately-depressed-women in KwaZulu-Natal, South Africa. African Journal of Psychiatry, 16 (1) , 29-34. [DOI:10.4314/ajpsy.v16i1.5]
42. − Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18 (2) , 76-82. [DOI:10.1002/da.10113]
43. − Deffenbacher, J. L. (1998). Generalized anxiety and anxiety management training. International handbook of cognitive and behavioural treatments for psychological disorders, 227-249. [DOI:10.1016/B978-008043433-9/50010-9]
44. − Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American psychologist, 55 (1) , 34-43. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.34]
45. − Diener, E. (2007). Frequently Asked Questions (FAQ's) About Subjective Well-Being (Happiness and Life Satisfaction): a Primer For Reporters and Newcomers. Recuperado de:
46. − http://www. psych. uiuc. edu/~ ediener/faq. html, em, 23 de março de 2007.
47. − Duarte, A., Garcia, C., Giannarakis, G., Limão, S., Polydoropoulou, A., & Litinas, N. (2010). New approaches in transportation planning: happiness and transport economics. NETNOMICS: Economic Research and Electronic Networking, 11 (1) , 5-32. [DOI:10.1007/s11066-009-9037-2]
48. − Faller, H., & Schmidt, M. (2014). Prognostic value of depressive coping and depression in survival of lung cancer patients. Psycho‐Oncology: Journal of the Psychological, Social and Behavioral Dimensions of Cancer, 13 (5) , 359-363. [DOI:10.1002/pon.783]
49. − Husin, W. N. F. W., Arsad, N. M., Othman, O., Halim, L., Rasul, M. S., Osman, K., & Iksan, Z. (2016). Fostering students' 21st century skills through Project Oriented Problem Based Learning (POPBL) in integrated STEM education program. In Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching (Vol. 17, No. 1, pp. 1-18). The Education University of Hong Kong, Department of Science and Environmental Studies.
50. − Landau, M. J., Vess, M., Arndt, J., Rothschild, Z. K., Sullivan, D., & Atchley, R. A. (2016). Embodied metaphor and the "true" self: Priming entity expansion and protection influences intrinsic self-expressions in self-perceptions and interpersonal behavior. Journal of Experimental Social Psychology, 47 (1) , 79-87. [DOI:10.1016/j.jesp.2010.08.012]
51. − McCorkle, R., Talley, R. C., Baile, W., & Williams, A. L. (2012). Caring for a Loved One with Cancer: Professional and Family Issues. In Cancer Caregiving in the United States (pp. 1-17). Springer, New York, NY. [DOI:10.1007/978-1-4614-3154-1_1]
52. − Pedrotti, J. T., Edwards, L. M., & Lopez, S. J. (2009). Positive psychology within a cultural context. Oxford handbook of positive psychology, 49-57. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780195187243.013.0006]
53. − Valois, R. F., Zullig, K. J., Huebner, E. S., & Drane, J. W. (2004). Physical activity behaviors and perceived life satisfaction among public high school adolescents. Journal of school health, 74 (2) , 59-65. [DOI:10.1111/j.1746-1561.2004.tb04201.x]
54. − Vatankhah, H., Daryabari, D., Ghadami, V., & KhanjanShoeibi, E. (2013). Teaching how life skills (anger control) affect the happiness and self-esteem of Tonekabon female students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.673]
56. − Yeh, H. C., Lorenz, F. O., Wickrama, K. A. S., Conger, R. D., & Elder Jr, G. H. (2006). Relationships among sexual satisfaction, marital quality, and marital instability at midlife. Journal of family psychology, 20 (2) , 339-343. [DOI:10.1037/0893-3200.20.2.339]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research