دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (5762 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش جهانیشدن فرهنگی در فضاهای همسرگزینی انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و شرکتکنندگان شامل 1197 دختر ازدواجکرده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر تهران در سالهای 1395 تا 1398 بودند که به شیوه تمامشماری و بهصورت اینترنتی و از طریق شبکههای اجتماعی در پژوهش شرکت داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامه جهانیشدن فرهنگی و فضاهای همسرگزینی میرزایی (1400) بود. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 24 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین مؤلفههای مختلف جهانیشدن فرهنگی (مصرف رسانه، مصرف موسیقی، مصرف پوشش، فردگرایی) و سن با فضاهای همسرگزینی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (p<01.0). همچنین تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که جهانیشدن فرهنگی، پیشبینیکننده نیرومندی برای پیشبینی فضاهای همسرگزینی بود (R2= %56). نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاضر، جهانیشدن فرهنگی موجب تغییر در فضاهای همسرگزینی و روابط عاملان با فضا شده و کنش همسرگزینی را به سمت ازدواجهای بدون دخالت یا با دخالت منفعلانه خانوادهها و در فضاهای نظارتگریز هدایت میکند. ازاینرو لازم است که علاوه بر امکان انتخاب همسر از سوی جوانان، این فرآیند در فضایی با نظارت والدین صورت گیرد و امکان ارزیابی و شناخت افراد در ابعاد مختلف فراهم باشد.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره خانواده دریافت: 1400/6/17 | پذیرش: 1400/6/24 | انتشار: 1400/7/22