دکتری مشاوره، دانشیار،گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. qorbanpoorlafmejani@guilan.ac.ir
چکیده: (2721 مشاهده)
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته ی کارکنان شرکتی شاغل در بخش خدمات از وضعیت شغلی و استخدامیشان انجام شد. روش پژوهش: تحقیق حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. جامعهی تحقیق کلیه کارکنان شرکتی شاغل بخش خدمات در دانشگاه گیلان بود. مشارکت کنندگان در تحقیق نیز به شیوهی هدفمند و متمرکز بر ملاک انتخاب شدند. تعداد آنها نیز با توجه به اشباع نظری 9 نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافتهها با استفاده از شیوهی کولایزی تحلیل شدند. در نتیجهی تحلیل 5 مضمون اصلی و بیست و یک مقولهی فرعی به دست آمد که اولین مضمون اصلی بیعدالتی بود که شامل مقولههای فرعی قضاوت غیرمنصفانه، احساس تبعیض، احساس ظلم و احجاف، فشار کاری بالا انتظارات کاری بالا و عدم حمایت میشد. دومین ممضون اصلی حرمت خود پایین با مقولههای فرعی فقدان اعتبار، دیده نشدن، تحقیر شدن، عدم ارزش گذاری، عدم حرمت و احترام و عدم درک شدن بود. مضمون اصلی سوم فقدان انگیزه پیشرفت بود که شامل مقولههای درماندگی و ناامیدی از تغییر وضعیت موجود و عدم ترفیع و ارتقاء شغلی میباشد. مضمون اصلی چهارم عدم بهره مندی از امتیازات شغلی بود که شامل مقولههای فرعی کمی حقوق، تاخیر در دریافت حقوق، نداشتن وام، فقدان بیمه تکمیلی و فقدان مرخصی میشد و مضمون اصلی پنجم فقدان رضایت شغلی است که شامل مقولههای فرعی فقدان انگیزه، ناامنی و بیثباتی شغلی میباشد. نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که کارکنان شرکتیِ بخش خدمات، تجربه روانشناختی مثبتی از وضعیت شغلی خویش ندارند. این یافتهها برای مدیران شرکتهای کاریابی و کارفرمایان قابل استفاده است.
شمارهی مقاله: 9
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره شغلی دریافت: 1401/3/13 | پذیرش: 1401/10/8 | انتشار: 1401/12/21