XML English Abstract Print


دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (116 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی از خدمات مشاوره مدرسه است بر اساس شرایط و پیامدهای نظریه زمینه­ای تا به مشاوران مدرسه کمک کند خدمات مناسب را جهت رشد یکپارچه دانش­آموزان به کار گیرند. روش: روش پژوهش از نوع پژوهش کیفی بود که با استفاده از رویکرد نظریه زمینه­ای انجام شد. گردآوری داده­ها در این پژوهش، به دو روش مصاحبه نمیه ساختار یافته و ترجمه اسناد معتبر مشاوره مدرسه بود. شرکت­کنندگان در این پژوهش 8 مشاور تخصصی مدرسه با درجه دکترای تخصصی مشاوره بودند که بیش از 10 سال در مدارس به عنوان مشاور مدرسه کار کردند. یافته­ها: یافته­های این پژوهش بر اساس حوزه­های نظریه مینه­ای شامل مفاهیمی از عوامل و پیامدهای خدمات مشاوره هستند. این مفاهیم عبارتند از: نیازهای رشدی دانش­آموزان، صلاحیت حرفه­ای مشاوران مدرسه، ضرورت آگاهی خانواده­ها، بافت فرهنگی، سبک زندگی خانواده­ها، خط مشی آموزش و پرورش، پدیده کنکور، روان­پزشکان و تجویز دارو، نگرش درمانی به جای نگرش پیشگیرانه، مؤسسات و مدارس غیر دولتی، استانداردهای دانش­آموزان، استانداردهای مشاوران، خدمات مستقیم، خدمات غیر مستقیم. نتیجه‌گیری: یافته­های پژوهش نشان دادند که ارائه خدمات مشاوره مدرسه باید بر اساس نیازهای رشدی دانش­آموزان باشد، بافت فرهنگی و سبک زندگی خانواده­ها در نظر گرفته شود، مشاوران مدرسه استانداردهای لازم را برای ارائه خدمات داشته باشند و نهایتاً، خدمات مستقیم و غیر مستقیم مشاوره مدرسه به صورت تخصصی و در چارچوب منظمی ارائه شوند تا رشد یکپارچه دانش­آموزان تسهیل شود.
واژگان کلیدی: خدمات مشاوره مدرسه، دانش آموزان، مشاوران مدرسه، نظریه زمینه ای
 
شماره‌ی مقاله: 5
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره مدرسه
دریافت: 1401/11/17 | پذیرش: 1402/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research