دوره 23، شماره 91 - ( 9-1403 )                   جلد 23 شماره 91 صفحات 227-196 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighat F, Madani Y, salehi K, Farasatkhah M, Pazargadi M. A Middle-Range Theory to Guide the Comprehensive Counselor Training Program in Iran: A Grounded Theory Study. QJCR 2024; 23 (91) : 7
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1966-fa.html
حقیقت فاطمه، مدنی یاسر، صالحی کیوان، فراستخواه مقصود، پازارگادی مهرنوش. نظریه‌ای میانی برای هدایت برنامه جامع تربیت مشاور در ایران: مطالعۀ نظریۀ برپایه. پژوهش های مشاوره. 1403; 23 (91) :196-227

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1966-fa.html


(نویسنده مسئول)، دکتری تربیت مشاور، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Yaser.Madani@ut.ac.ir
چکیده:   (1414 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، ارائه نظریه‌ای برای هدایت برنامه‌ جامع و با کیفیت تربیت مشاور در ایران است.
روش: با اتخاذ رویکرد کیفی و روش نظریۀ برپایه، داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ـ‌‌ساختاریافته، در زمینه برنامه‌های تربیت مشاور در ایران با نمونه‌گیری هدفمند، جمع‌آوری و برای تحلیل آن‌ها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها مقوله اصلی «رشد شخصی و توسعه مستمر حرفه‌ای مشاور و ارتقاء کیفیت مشاوره» را مشخص ساختند. مقوله‌های مهم دیگر و زیرمقوله‌ها عبارت بودند از «تعالی شناختی» (تقویت تفکر انتقادی، تقویت خلاقیت)، «ارتقاء عملکرد حرفه‌ای» (تقویت ارزیابی و تأثیرگذاری مناسب، رشد و توسعه مستمر مهارت‌های ارتباطی و مشاوره‌ای) و «یادگیری فعال کارورز‌ـ‌محور» (تعاملات آموزشی و حرفه‌ای، تکالیف‌ رشددهنده، خودسازی پیوسته).
نتیجه‌گیری: در نتیجه این پژوهش نظریه‌ای میانی برای تسهیل هدایت برنامه‌ جامع تربیت مشاور فرمول‌بندی شد که به ذی‌نفعان کمک می‌کند تا از کیفیت و کفایت این برنامه اطمینان حاصل کنند. همچنین نرخ فارغ‌التحصیلان آمادۀ ورود به حرفه مشاوره بهبود پیدا کند و اتلاف منابع کاهش یابد. سیاست‌گذاران و اداره‌کنندگان برنامه‌های مختلف تربیت مشاور می‌توانند از این نظریه بعنوان مرجعی جهت فراهم‌آوردن محیط آموزشی و تربیتی غنی و حمایت‌گر برای کمک به رشد شخصی و توسعه مستمر حرفه‌ای مشاوران آینده استفاده کنند؛ چنین امری در نهایت به ارتقاء کیفیت آموزش و خدمات مشاوره خواهد انجامید
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 1137 kb]   (3770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره شغلی
دریافت: 1402/6/23 | پذیرش: 1403/8/18 | انتشار: 1403/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research