هدف:از پژوهش حاضر مقایسه ساختار رغبتهای شغلی براساس مدل کروی فردی تریسی در میان دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی شهرکرد بوده است.روش پژوهش:توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود و به این منظور، 400 نفر از دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی در سال تحصیلی 92-91 به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم مشاغل موجود در سیاهه کروی فردی تریسی جهت سنجش رغبتهای شغلی دانش آموزان استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد، دانش آموزان مدارس عادی در رغبتهای پایه(خردهمقیاسهای تسهیلگری اجتماعی، مدیریت، تجارت خرد، پردازش اطلاعات و مکانیکی)، پرستیژ پایین( خردهمقیاسهای کیفیت،خدمات پایه)،هالند(خردهمقیاسهای واقعگرایی،اجتماعی،تهوری و قراردادی)نمرات بالاتری را نسبت به دانش آموزان تیزهوش کسب کردهاند و در رغبتهای چندبعدی(خرده مقیاسهای افراد-اشیاء، داده ها-ایده ها)دانش آموزان تیزهوش نمرات بالاتری را نسبت به دانش آموزان عادی بدست آوردند.نتیجهگیری: براساس یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با وجود صفات شخصیتی ویژه دانش آموزان مدارس تیزهوشان، به دلیل محیط آموزشی متفاوت، سبکهای غیرعادی آموزش،تحت فشار بودن آنها و سرکوبی علایقشان از دید جامعه و والدین این تفاوتها در مقیاسهای محدودی دیده میشود که توصیه میشود والدین و مسئولین به شناسایی رغبتهای افراد نیز در کنار دیگر ابعاد آموزشی توجه کنند تا آینده شغلی موفقیت آمیزی برایشان بسازند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |