چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان روستایی پسر اجرا شد.
روش: پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه موردمطالعه کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی مناطق روستایی شهرستان اندیمشک را شامل میشد که با روش نمونهگیری خوشهای، 30 نفر از افراد این جامعه که در مقیاس بهزیستی روانشناختی نمرهی کل پایینتر از حد متوسط یعنی پایینتر از 63 کسب کردند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی بهطور هفتگی 8 جلسه مشاوره گروهی دریافت کردند(هر جلسه 90 دقیقه). ابزار پژوهش فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. پس از اتمام جلسات، پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه ازنظر بهزیستی روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>p). دستاورد نهایی این پژوهش، اثربخشی گروهدرمانی چندوجهی لازاروس برافزایش بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر بود.
نتیجهگیری: بهطورکلی یافتههای پژوهش نقش و اهمیت درمان چندوجهی لازاروس را در افزایش بهزیستی روانشناختی نشان میدهد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |