Volume 18, Issue 70 (7-2019)                   QJCR 2019, 18(70): 4-34 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrandish N, salimibajestani H, Naeimi E. The Components of Loneliness of Teenage Girls Based on Their Lived Experiences. QJCR 2019; 18 (70) :4-34
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-527-en.html
Abstract:   (9071 Views)

Goal: The goal of the present research is to determine the components of loneliness of teenage girls based on their lived experiences
Method: the present research was a qualitative research and the phenomenological method was used to conduct it. The sampling was goal-oriented i.e. the UCLA loneliness questionnaires were completed by teenage girls whose average age was 16 of whom 30 people whose loneliness grades were above the cut-off point were selected as the research population. The main research tool was interviewing and the data were saturated after 15 interviews and coding using the grounded theory.
Findings: The findings of the present research showed that the components of loneliness of teenage girls based on their lived experiences appear in the following order: 1- Loneliness in the family, 2. Communicative/social loneliness, 3. Emotional/personal loneliness. Considering the results of the interview and the thorough investigation into the loneliness experiences of teenage girls, it seemed that they mostly suffered from loneliness in the family like the feelings of being dismissed, ignored, blamed and also the feeling of mistrust of them on the part of their families. They deeply felt in their relationships and social environments that their needs for a companion and supporter were not met, and they suffered from finding no common grounds with others; also, they were unable to forge relationships with others and felt lonely despite being surrounded by people. Also, they experienced some emotions such as mistrust of others, hopelessness and surrender to loneliness and they were unable to express their feelings.
Conclusion: Feeling lonely in the family constituted an important part of the loneliness of teenage girls after which the communicative/ social and emotional/ personal factors take precedence respectively. With regard to the fact that the present research has been conducted in the cultural context of Iran, it seems necessary to consider the above-mentioned components in the therapeutic interventions and educational programs to prevent or treat the loneliness of teenage girls.
 

Full-Text [PDF 787 kb]   (17911 Downloads)    
Type of Study: Research |
Received: 2017/01/24 | Accepted: 2018/02/25 | Published: 2019/11/9

References
1.  ابوئی مهریزی، م.، طهماسیان، ک.، خوش کنش، ا.ق.( 1389). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت‌های خود نظم دهی خشم و تعارضات والد- نوجوان در دختران دوره‌ی راهنمایی شهر تهران. فصلنامه‌ی خانواده پژوهی. 6(23)، 393-404.
2.  احدی، ح.؛ جمهری، ف. (1385). روانشناسی رشد 2 : نوجوانی، جوانی، میانسالی، پیری. تهران: چاپ نشر بنیاد.
3.  بابائی، م.، فداکار سوقه، ر.، شیخ الاسلامی، ف.، کاظم نژاد لیلی، ا. (1394). بررسی میزان عزت نفس و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستان‌های شهر رشت. پرستاری و مامایی جامع نگر. 25(77). 1-8.
4.  بحیرایی، ه.، دلاور، ع.، احدی، ح. (1385). هنجاریابی مقیاس احساس تنهایی UCLA (نسخه سوم) در جامعه‌ی دانشجویان مستقر در تهران. روانشناسی کاربردی. 6-18.
5.  برجعلی، ا. (1392). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تعارضات والد-فرزندی در نوجوانان. مجله‌ی علوم رفتاری. 7(1)،1-6.
6.  برک، ل. (2007). روانشناسی رشد(از نوجوانی تا پایان زندگی) جلد دوم. ترجمه‌یحیی سید محمدی(1392). چاپ بیست و پنجم، تهران: نشر ارسباران،
7.  بهرامیان، ج. (1393). نقش سلامت معنوی در کاهش احساس تنهایی. اولین همایش پرستاری، روان شناسی، ارتقای سلامت و محیط زیست سالم.همدان دانشکده‌ی شهید مفتح.(1-9)
8.  بیرامی، م.، محبی، م. (1395). رابطه‌ی دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دختر: نقش میانجی‌گری راهبرد مقابله ای هیجان مدار. مجله روانشناسی بالینی. 1(29) 72- 81.
9.  پاشا، غ.، اسماعیلی، س. (1386). مقایسه اضطراب، ابراز وجود، احساس تنهایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شبه خانواده و بی سرپرست و دانش آموزان عادی استان خوزستان. مجله یافته‌های نو در روانشناسی ( روانشناسی اجتماعی). 1(4) 22-35.
10.  پور بافرانی، م.، اعتمادی، ع.، اکبر زاده، م.، جزایری، ر.س. (1394). بررسی نقش ویژگی‌های شخصیت مادر، تعارض زناشویی مادر، سبک حل تعارض مادر و سبک حل تعارض دختر در پیش بینی تعارض مادر- دختر. فصلنامه‌ی علمی-پژوهشی زن و جامعه. 6(3) 105-125.
11.  پیراسته مطلق، ع.اک.، پیراسته مطلق، ع.اص.، نصرآباد سفلی، ن.پ. (1391). نقش اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی در انزوای اجتماعی نوجوانان. پژوهش‌های روانشناسی اجتماعی. 1 (4)، 145-156.
12.  پیوسته‌گر، م. (1392). شیوع رفتار خودآسیبی عمدی و رابطه‌ی آن با احساس تنهایی و سبک دلبستگی در دانش آموزان دختر. مطالعات روان شناختی. 9(3)، 29-51.
13.  جعفری سیاوشانی، ف.، کیامنش، ع.ر.، برجعلی، ا. (1393). نقش پیش بینی متغیرهای مرتبط با ویژگی‌های شخصیتی مادر در میزان احساس تنهایی و اضطراب پنهان دختران نوجوان دبیرستانی شهر تهران. فصلنامه‌ی فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده. 8(26)، 85-107.
14.  خوئی‌نژاد، غ.ر.، رجایی، ع.ر.، محب‌راد، ت.(1386). رابطه‌ی سبک‌های فرزند پروری ادراک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر. دانش و پژوهش در روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان( اصفهان).(34)، 75-92.
15.  دهشیری، غ.ر.، برجعلی، ا.، شیخی، م.، حبیبی عسکرآبادی، م. (1387). ساخت و اعتبار یابی مقیاس احساس تنهایی در بین دانشجویان. روانشناسی 47. 12(3)، 282-296.
16.  رحیم‌زاده، س.، پور‌اعتماد، ح.ر.، عسگری، ع.، حجت، م.ر. (1390). مبانی مفهومی احساس تنهایی: یک مطالعه‌ی کیفی. روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی. 8(30)، 123-141.
17.  سلیمی بجستانی، ح. (1394). بررسی نقش پیش بینی کنندگی مؤلفه‌های ساختار خانواده ایرانی بر احساس تنهایی نوجوانان. پژوهش‌های مشاوره. جلد 14 (54)، 79- 94.
18.  سیف، د. (1391). رابطه‌ی ابعاد خودآگاهی و احساس تنهایی با سلامت روانی دانشجویان. پژوهش‌های روانشناختی. 15(1)، 44-63.
19.  صالحی، ل.، سیف، د. (1391). الگوی پیش بینی احساس تنهایی بر مبنای تعامل معلم با دانش آموز و ابعاد ادراک شایستگی در میان نوجوانان با و بدون نقص بینایی. فصلنامه‌ی روان شناسی افراد استثنایی. 2(5)،43-64.
20.  قمری کیوی، ح.، درگاهی، ش.، قاسمی جوبنه، ر.، درگاهی، ع.، قاسمزاده، ع. (1393). رابطه ادراک از سبک فرزندپروری و خودکارآمدی با احساس تنهایی دانش آموزان مقطع راهنمایی. فصلنامه‌ی نسیم تندرستی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. 3(3)، 37-44.
21.  کلانتر هرمزی، آ.، کانی‌سانانی، ئ. (1394). بررسی رابطه‌ی بین نگرش نوجوانان نسبت به پدر و احساس تنهایی. فصلنامه‌ی فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی. 6(23)، 45-67.
22.  کلانتری، ع.، حسینی زاده آرانی، س. (1394). شهر و روابط اجتماعی: بررسی ارتباط میان انزوای اجتماعی و سطح حمایتی اجتماعی دریافتی با میزان دریافتی با میزان تجربه‌ی احساس تنهایی (مورد مطالعه: شهروندان تهرانی). مطالعات جامعه شناختی شهری. 5(16)، 87-118.
23.  گال، م.؛ بورگ، و.؛ گال، ج. (1996). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. مترجمان: احمد رضا نصر و همکاران (1394). چاپ هشتم، جلد دوم، (ویرایش ششم)، تهران: سمت، دانشگاه شهید بهشتی.
24.  لطف آبادی، ح. (1390). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
25.  لعلی فاز، ا.، عسکری، ع.ع. (1387). توان پیش بینی سبک‌های فرزندپروریادارک شده و متغیرهای جمعیت شناختی بر احساس تنهایی دختران دانش آموز. فصلنامه‌ی اصول بهداشت روانی. 10(37)، 71-78.
26.  معدنی پور، ک.، حق رنجبر، ف.، کاکاوند، ع.، ثنایی، ذ. (1390). رابطه‌ی دلبستگی با خوش بینی و احساس تنهایی در دانش آموزان 12-9 سال شهر کرج. روانشناسی سلامت. 1(1)، 93-110.
27.  میردریکوند، ف. (1378). بررسی رابطه‌ی احساس تنهایی با عملکرد تحصیلی، اضطراب، افسردگی و عزت نفس در دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی شهرستان پلدختر. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
28.  نجفی، م.، دبیری، س.، دهشیری. غ.ر.، و جعفری، ن. (1392). نقش امید، احساس تنهایی و مؤلفه‌های آن در پیش‌بینی رضایت از زندگی سالمندان. فصلنامه پژوهش‌های مشاوره. 12 (47)، 99-113.
29.  نجفی، م.، دهشیری. غ.ر.، شیخی، م.، دبیری، س. (1390). مقایسه سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر حسب میزان احساس تنهایی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 2( 5)، 114-134.
30.  نجفی،م.، صالحین. م.ع.، محمدی فر، م.ع. (1395). رابطه حرمت خود، سبک‌های شوخ طبعی، کم رویی با احساس تنهایی در دانش آموزان. اندیشه‌های نوین تربیتی. 2 (3)، 59- 77.
31.  واحدی هریس، ز. (1391). بررسی و مقایسه‌ی تایید طلبی و طرد شدگی از سوی همسالان با میزان احساس تنهایی در بین دختران نوجوان مراکز نگهداری بهزیستی و عادی شهر تبریز. پایان نامه‌ی منتشر نشده‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، پردیس آموزش‌های نیمه حضوری، مشاوره.
32.  وندر زندن، ج.و. (2001) روانشناسی رشد(1 و 2). ترجمه حمزه گنجی(1390). (ویراست 2) تهران: موسسه نشر ساوالان.
33.  Adam, E.K., Chyu, L., Hoyt, L. T., M.A., Doane, L. D., JohanneBoisjoly, Duncan, G. J., Chase-Lansdale, P. L. & McDade, T. W.. (2011). Adverse Adolescent Relationship Histories and Young Adult Health: Cumulative Effects of Loneliness, Low Parental Support, Relationship Instability, Intimate Partner Violence, and Loss. Journal of Adolescent Health, 49, 278-286. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2010.12.012]
34.  Appel, M., Holtz, P., Stiglbauer, B., & Batinic, B.(2012). Parents as a resource: Communication quality affects the relationship between adolescents' internet use and loneliness. Journal of Adolescence, 35, 1641-1648. [DOI:10.1016/j.adolescence.2012.08.003]
35.  Brewer, G., & Kerslake, J. (2015). Cyberbullying, self-esteem, empathy and loneliness. Computers in Human Behavior, 48, 255-260. [DOI:10.1016/j.chb.2015.01.073]
36.  Cassidy, J., Ziv, Y., Mehta, T., & Feeney, B. (2003). Feedback seeking in children andadolescents: associations with self-perceptions, attachment representations, anddepression. Child Development, 74(2), 612-628. [DOI:10.1111/1467-8624.7402019]
37.  Doane, L.D.,& Thurston, E.C. (2014). Associations among sleep, daily experiences, and loneliness In adolescence: Evidence of moderating and bidirectional pathways. Journal of Adolescence,37,145-154. [DOI:10.1016/j.adolescence.2013.11.009]
38.  Harris, R. A., Qualter, P., Robinson, S. J. (2013). Loneliness trajectories from middle childhood to pre-adolescence: Impact on perceived health and sleep disturbance. Journal of Adolescence, 36, 1295-1304. [DOI:10.1016/j.adolescence.2012.12.009]
39.  Heinrich, L.M., & Gullone, E.(2006). The clinical significance of loneliness: A literature review. Clinical Psychology Review, 26 ,695-718. [DOI:10.1016/j.cpr.2006.04.002]
40.  Holvast,F., Burger, H., deWaal, M.M., van Marwijk, MW., Comijs, H.C & Verhaak, P.F.S, F., and et al. (2015). Loneliness is associated with poor prognosis in late-life depression:Longitudinal analysis of the Netherlands study of depression in older persons. Journal of Affective Disorders,185,1-7. [DOI:10.1016/j.jad.2015.06.036]
41.  Johnson, H.D., Lavoie, J., and Mahoney.,M.(2001).Interparental Conflict and Family Cohesion Predictors of Loneliness, Social Anxiety, and Social Avoidance in Late Adolescence. Journal of Adolescent Research, (16) 3. 304-318. [DOI:10.1177/0743558401163004]
42.  Ladd, G.W., & Ettekal, I. (2013). Peer-related loneliness across early to late adolescence: Normative trends, intra-individual trajectories, and links with depressive symptoms. Journal of Adolescence, 36, 1269-1282. [DOI:10.1016/j.adolescence.2013.05.004]
43.  Lindfors, P., Solantaus, T., & Rimpelä, A. (2012). Fears for the future among Finnish adolescents in 1983-2007: From global concerns to ill health and loneliness. Journal of Adolescence , 35, 991-999. [DOI:10.1016/j.adolescence.2012.02.003]
44.  Lykes, V., & Kemmelmeier, M. (2014). What Predicts Loneliness? Cultural Difference Between Individualistic and Collectivistic Societies in Europe. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(3) 468-490. [DOI:10.1177/0022022113509881]
45.  Margalit, M . (2010). Lonely Children and Adolescents Self-Perceptions, Social Exclusion, and Hope. New York: Springer Science+Business Media. [DOI:10.1007/978-1-4419-6284-3]
46.  Peplau, L. A., & Perlman, D. (1985). Loneliness Research: Basic Concepts and Findings. Social Support: Theory, Research and Application, .269-286. [DOI:10.1007/978-94-009-5115-0_15]
47.  Putarek, V., & Kerestes, G .(2016). Self-perceived popularity in early adolescence: Accuracy, associations with loneliness, and gender differences. Journal of Social and Personal Relationships, 33(2). 257-274. [DOI:10.1177/0265407515574465]
48.  Qualter, P., Vanhalst, J., Harris, R., Van Roekel, E., Lodder, G., Bangee, M., Maes, M. and Verhagen, M. (2015). Loneliness across Life Span. Perspectives on Psychological Science, 10(2) 250-264. [DOI:10.1177/1745691615568999]
49.  Qualter, P., Brown, S.L., Rotenberg, K.J., Vanhalst, J., Harris, R.A., Goossens, L., Bangee, M.,& Munn, P. (2013). Trajectories of loneliness during childhood and adolescence: Predictors and health outcomes. Journal of Adolescence, 36, 1283-1293. [DOI:10.1016/j.adolescence.2013.01.005]
50.  Shevlin, M., Murphy, S., & Murphy, J .(2015). The Latent Structure of Loneliness: Testing Competing Factor Models of the UCLA Loneliness Scale in a Large Adolescent Sample. Assessmen,. 22(2), 208-215 [DOI:10.1177/1073191114542596]
51.  Stickley, A.,Koyanagi, A., Koposov, R., Schwab-Stone, M., &Ruchkin, V.(2014). Loneliness and health risk behaviours among Russian and U.S. adolescents: a cross-sectional study. BMC Public Health, 14:366, 1-12. [DOI:10.1186/1471-2458-14-366]
52.  Tong, S.S. (2013). The relationship between early attachment and adolescent risky behaviors with changes in loneliness in a mediating Role. Electronic Theses and Dissertations. Paper 1449. University of Louisville.
53.  Vanhalst, J., Luyckx, K., & Goossens, L. (2014). Experiencing loneliness in adolescence: A matter of individual characteristics, negative peer experiences, or both? Social Development, 23, 100-118. [DOI:10.1111/sode.12019]
54.  vanRoekel, Eeske., and et al.(2015). Social stress in early adolescents' daily lives: Associations with affect and loneliness. Journal of Adolescence, 45, 274-283. [DOI:10.1016/j.adolescence.2015.10.012]
55.  Williamson , G. NG., Molina B, L.( 2013). Normal development: Infancy, childhood, and adolescence. In Rey JM (ed), IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions
56.  Zhang ,B., Gao, Q., Fokkema, M., Alterman, V.,& Liu , Q. (2015). Adolescent interpersonal relationships, social support and loneliness in high schools: Mediation effect and gender Differences. Social Science Research, 53, 104-117. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2015.05.003]
57.  Zhang, W., Zou, H., Wang, M., & Finy, M. S. (2015). The role of the Dark Triad traits and two constructs of emotional intelligence on loneliness in adolescents. Personality and Individual Differences,75, 74-79. [DOI:10.1016/j.paid.2014.10.025]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research