دوره 18، شماره 69 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 69 صفحات 207-186 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naghsh Z, ramezanie Z, afzali L, afkari shahrestani Z. Socio-Economic Status, Self-efficacy and Mathematics Performance: A Multilevel Structural Euation Model. QJCR 2019; 18 (69) :186-207
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-766-fa.html
نقش زهرا، رمضانی خمسی زهرا، افضلی لیلا، افکاری شهرستانی زهرا. وضعیت اجتماعی _ اقتصادی، تاب‌آوری و عملکردتحصیلی: کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری چند سطحی. پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (69) :186-207

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-766-fa.html


استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (نویسنده مسیول)
چکیده:   (8794 مشاهده)
هدف: مطالعه حاضر بررسی اثر وضعیت اجتماعی اقتصادی، به صورت اثرات فردی و ترکیبی، و تاب‌آوری بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم شهر تهران بود. روش: بدین منظور جامعه این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان مقطع پایه ششم شهر تهران در سال تحصیلی (96-95) تشکیل می‌دهند که از این تعداد 600 نفر از دانش‌آموزان این مقطع به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شده بودند و پرسشنامه‌ی تاب‌آوری (مارتین و مارش، 2006) را تکمیل نمودند و والدین آنها به سوالات مربوط به وضعیت اجتماعی _ اقتصادی که برگرفته از سوالات آزمون بین المللی تیمز (که هر 4 سال یکبار برای بخش عملکرد کشورها در آموزش علوم و ریاضیات تکرار می‌شود تا روند تغییرات آموزشی و حتی میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش‌آموزان کشورهای شرکت‌کننده در پی این سال‌ها مشخص شود)، بودند پاسخ دادند. با مشخص کردن والدین در سه گروه با وضعیت اجتماعی اقتصادی بالا، متوسط و پایین این متغیر در سطح والدین نیز ساخته شد. یافته‌ها: مدل‌یابی معادلات ساختاری چند سطحی به منظور بررسی داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت اجتماعی اقتصادی دارای اثر مستقیم معنادار بر عملکرد تحصیلی در هر دو سطح دانش‌آموز و خانواده بود و اثر تاب‌آوری بر عملکرد تحصیلی نیز معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: مدل برازش خوبی داشته و 22 درصد از واریانس عملکرد دانش‌آموزان در سطح دانش‌آموز و 28 درصد از واریانس عملکرد دانش‌آموزان در سطح خانواده تبیین شد.
متن کامل [PDF 980 kb]   (19661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1396/10/23 | پذیرش: 1398/5/15 | انتشار: 1398/5/15

فهرست منابع
1.  پردلان نوشین، کریمیان عدالت، میری انور، خاکسار الهام، عاقلی مریم، حسینیان سیمین. بررسی اعتبار، پایایی و هنجاریابی مقیاس تاب‌آوری مسیر شغلی. فصلنامه علمی _ پژوهشی پژوهش‌های مشاوره. ۱۳۹۲؛ ۱۲ (۴۷): ۲۱-۴۷.
2.  پهلوان صادق، الف.، فرزاد، و.، و نادری، ع. (1384). ارتباط پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر ایرانی شرکت‌کننده در مطالعه تیمز 2003 با متغیرهای فردی و خانوادگی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 22 (4)، 55-33.
3.  رشیدی، علی؛ امیری محمد؛ مهر آور گیگلو، شهرام . نودهی، حسن (1394). بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس با تاب‌آوری تحصیلی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری دو فصلنامه علمی _ پژوهشی دانشگاه شاهد، سال بیست و دوم _ دوره جدید شماره 7 پاییز و زمستان 1394.
4.  رشیدی، علی؛ امیری محمد؛ مهر آور گیگلو، شهرام. نودهی، حسن (1394). بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس با تاب‌آوری تحصیلی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری دو فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد. سال بیست و دوم- دوره جدید شماره 7 پاییز و زمستان 1394.
5.  زاهد پور کرایی آذر، حمید نجمه، محمدعلی نژاد اعظم، قدمی سیدامیر، کاوه پروین. اثربخشی معنادرمانی گروهی بر رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر. فصلنامه علمی _ پژوهشی پژوهش‌های مشاوره. ۱۳۹۲؛ ۱۲ (۴۸): ۷۶-۹۱.
6.  صاحبی حق و ارشدی بستانآبادی (1392). سلامت روان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی. مجله آموزش در علوم پزشکی.
7.  صادقی مسعود، قدم پور عزت اله، اسماعیلی افسانه. بررسی تأثیر آموزش الگوی خانواده سالم بر تاب‌آوری مادران دارای کودکان اختلال طیف اتیسم. فصلنامه علمی _ پژوهشی پژوهش‌های مشاوره. ۱۳۹۵؛ ۱۵ (۶۰): ۸۴-۹۹
8.  صمدپور، ن (1385). بررسی تاثیر وضعیت اقتصادی _ اجتمـاعی خــانواده بــر پیــشرفت تحــصیلی فرزنــدان آنهــا. پایــان‌نامــه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
9.  طاهری نسب، الهام، فرح بخش کیومرث و خاکپور رضا (1391). بررسی رابطه بین سرسختی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی با عملکرد و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 91-90. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره گرایش مدرسه.
10.  عابدینی، ی. (1390). پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی بر اساس باورهای خودکارآمدی، وصعیت اجتماعی _ اقتصادی و رشته تحصیلی. فصلنامه روان‌شناسی معاصر، 6 (2)، 70-57.
11.  عابدینی، ی.(1390). پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی بر اساس باورهای خودکارآمدی، وصعیت اجتماعی _ اقتصادی و رشته تحصیلی. فصلنامه روانشناسی معاصر، 6 (2)، 70-57.
12.  کیهانی مهناز، تقوایی داود، رجبی ابوالفضل، امیرپور برزو. همسانی درونی و تحلیل عاملی تأییدی مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۳؛ ۱۴ (۱۰): ۸۵۷-۸۶۵.
13.  لواسانی، مسعود؛ کیوان زاده، محمد؛ کیوان زاده، هدیه (1386). رابطه فعالیت تحصیلی، انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و متغییرهای بافتی با پیشرفت تحصیلی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، 37 (1). صص 99-123.
14.  محمدی مهر، مژگان؛ مرسلی، پریسا؛ قاسمی، علی (1396). بررسی ارتباط بین وضعیت اجتماعی _ اقتصادی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. دانشکاه علوم پزشکی ارتش (آجا). نخستین همایش پژوهش در روان‌شناسی وعلوم رفتاری، شهریور 1396.
15.  معتقد لاریجانی، محمد (1392). نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان: دوره راهنمایی شهر تهران، فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی. شماره سی و یکم، سال دهم، بهار 1393.
16.  میرزائی، شراره؛ کیامنش، علیرضا؛ حجازی، الهه؛ بنی جمالی، شکوه السادات (1395). تأثیر ادراک شایستگی بر تاب‌آوری تحصیلی با میانجی گری انگیزش خودمختار، روش‌ها و مدل‌های روان شناختی / سال هفتم/ شماره بیست و پنج/ پاییز 95.
17.  نقش، زهرا (1393). مقایسه عوامل موثر بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه سوم راهنمایی در کشورهای ایران، ترکیه، عربستان، قطر و کره: بر اساس داده‌های تیمز 2011، پایان‌نامه دکتری در رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران.
18.  هاشمی، زهرا، (1390). مدل تبیینی تاب‌آوری تحصیلی و هیجانی، پایان‌نامه دکتری در رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز.
19.  هاشمی، زهرا؛ جوکار، بهرام (1393). پیش‌بینی تاب‌آوری تحصیلی و هیجانی بر مبنای عوامل روان شناختی، خانوادگی و اجتماعی و مقایسۀ نیمرخ پیش‌بینی ابعاد تاب‌آوری هیجانی و تحصیلی، مطالعات روان شناختی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهراء، دورۀ 10 / شمارۀ 4، زمستان 1393.
20.  یعقوب‌خانی غیاثوند، مرضـیه (1372). رابطـه‌ی محـیط خـانواده و پیشرفت تحصیلی. پایان‌نامه‌‌ی کارشناسی ارشد، علوم تربیتـی و روان شناسی، دانشگاه شیراز.
21.  Afana, Y., &Lietz, P. (2010). The Relationship between school resources and mathematics achievement at grade8: A comparison of Israeli and Palestinian schools in TIMSS 2007. Paper presented at the 4rd IEA International Research Conference, Gothenburg, Sweden.
22.  Alivernini, F., Palmerio, L., Vinci, E., & Leo, I. D. (2010).An analysis of factors affecting pupils' science achievement in Italy. Paper presented at the 4rd IEA International Research Conference, Gothenburg, Sweden.
23.  Bandura, A. (2001). Guide for Constructing Self-Efficacy Scales. Stanford, CA, USA: Stanford University.
24.  Baye, A., &Monseur, C. (2006). Equity of achievement: A matter of education structures? Paper presented at the Second IEA International Research Conference, Washington D.C. USA.
25.  Baye, A., &Monseur, C. (2006). Equity of achievement: A matter of education structures? Paper presented at the Second IEA International Research Conference, Washington D.C. USA.
26.  Bornstein, M. C.,& Bradley, R. H.)2003). Socioeconomic status, parenting, and child development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
27.  Cabrera, N, l & Padilla, A, M, (2004). Entering and Succeeding in the "culture of college,. Journal of Behavioral Sciences, 26 (2), 152-175. [DOI:10.1177/0739986303262604]
28.  Cannel, J.P. (1990). Context, self and action: A motivational analysis of self-system process. In D. Cicchetti & M Beghly (Eds), The self in transition: Infancy to childhood (pp. 61-97). Chicago: University of Chicago press.
29.  Chiu , M &Klassen , R (2008). Relation of mathematics self-concept and its calibration with mathematics achievement: Cultural differences among fifteen-years-olds in 34 contries. Availeble online 20 December 2008.www. Sciencedirect.com [DOI:10.1016/j.learninstruc.2008.11.002]
30.  Damme, J. V., Vanhee, L., &Pustjens, H. (2008). Explaining reading achievement in PIRLS by age and SES. Paper presented at the 3rd IEA International Research Conference, Taipei, Chinese Taipei
31.  Damme, J. V., Vanhee, L., &Pustjens, H. (2008).Explaining reading achievement in PIRLS by age and SES. Paper presented at the 3rd IEA International Research Conference, Taipei, Chinese Taipei.
32.  Eccles, J., Wigfield, A., & Schiefele, v. (1998). Motivation to succed. In w. Damon (deries Ed) & N. Eisenberg (vol. Ed), Handbook of child psychology: Social, emotional and personality development (pp. 1017-1095). New York: Wiley.
33.  Fullarton, S. (2004). Closing the gaps between schools: Accounting for variation in mathematics achievement in Australian schools using TIMSS 95 and TIMSS 99. Paper presented at the First IEA International Research Conference, Lefkosia, Cyprus.
34.  Fullarton, S. (2004). Closing the gaps between schools: Accounting for variation in mathematics achievement in Australian schools using TIMSS 95 and TIMSS 99.
35.  Gizir, Cem Ali. (2004). Academic Resilience: An investigation of protective factors contributing to the academic achievement of eight grades students in poverty. Ph.D., Department of Educational Sciences. Middle East Technical University.
36.  Gottfried, A.E., Fleming, J. S., & Gottfried, A. W. (1998). Role of cognitively stimulating home environment in childrens academic motivation. Child Development, 69, 1460-1469. [DOI:10.2307/1132277]
37.  Haeussler, Stephanie (2013) Emotional regulation and resilience in educational organisations: a case of German school teachers. Doctoral thesis, Northumbria University.
38.  Howie, S., Scherman, V., & Venter, E. (2006). Exploring student-level explanatory factors in science achievement in South African secondary schools. Paper presented at the Second IEA International Research Conference, Washington D.C. USA
39.  Howie, S., Scherman, V., & Venter, E. (2006).Exploring student-level explanatory factors in science achievement in South African secondary schools. Paper presented at the Second IEA International Research Conference, Washington D.C. USA.
40.  Janjectovic, D &Malinic, D (2003). Family variables as predictors of mathematics and science self - concept of student.Proceedings of the IRC-2004 TIMSS.Vol 2.178-190.
41.  Kabiri, M., &ShavandGharbi, E. S. (2010).Comparinghigh with low science performance students in some variables of fourth grader in Iran. Paper presented at the 4th IEA International Research Conference. Gothenburg, Sweden.
42.  Keyhani M, Taghvaei D, Rajabi A, Amirpour B. [Internal Consistency and Confirmatory Factor Analysis of the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) among Nursing Female]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (10): 851-859. [Persian]
43.  Kiamanesh, A. R. (2004). Factors affecting Iranian students' achievement in mathematics. Paper presented at the First IEA International Research Conference, Lefkosia, Cyprus.
44.  Maas, C. J., & Hox, J. J. (2005). Sufficient sample sizes for multilevel modeling. Methodology, 1 (3), 86-92. [DOI:10.1027/1614-2241.1.3.86]
45.  Meece, j.l. (1997). Child and adolescent development for educators. New york: MvGraw-Hill.
46.  Ogle, L. T., Miller, D. C., & Malley, L. B. (2006). Characteristics of United States grade 4 language minority students in an international context: Findings from PIRLS 2001. Paper presented at the Second IEA International Research Conference, Washington D.C. USA.
47.  Pajares, Frank. (1996). "Self-Efficacy Beliefs and Mathematical Problem-Solving ofGifted Student Contemporary." Contemporary Educational Psychology 21 (4): 325-344. [DOI:10.1006/ceps.1996.0025]
48.  Pajares, Frank. (1997). "Current Directions in Self-Efficacy Research." Pp. 1-49 inAdvances in Motivation and Achievement, Volume 10, edited by Martin L. MaehrandPaul R. Pintrich. Greenwich, CT, USA: JAI Press.
49.  Papanastasiou, C. (2006). Factors that distinguish the most from the least effective schools in reading: A residual approach. Paper presented at the Second IEA International Research Conference, Washington D.C. USA.
50.  Park, H. (2006). Home reading environments and children's reading performance: A comparative study of25countries. Paper presented at the Second IEA International Research Conference, Washington D.C. USA.
51.  Pintrich, P.R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 555-577. [DOI:10.1037/0022-0663.92.3.544]
52.  Pintrich, R.P., & Schunk, D. H. (2002). Motivational in education: Theory, research, and applications (2 ed). NJ: Merrill.
53.  Reinek, W.M., Craway. C.M.,Tucker, G. H., & Hall, C. (2003). Self-efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in highschool students. Pychology in school, 40, 417-427. [DOI:10.1002/pits.10092]
54.  Sirin, S.R. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A metaanalytic rview of research. Review of Educational Research, 75, 417-453. [DOI:10.3102/00346543075003417]
55.  Snijders, T., & Bosker, R. (1999). Multilevel analysis: An introduction to basic and applied multilevel analysis. London: Sage
56.  Washington, A. R. (2010). Professional school counselors and African American males: Using school/community collaboration to enhance academic performance. Journal of African American Males in Education, 1, 26-39.
57.  Waxman, H., Gray, J., & Padron, Y. (2003). Review of research on educational resilience (Research Report No. 11). Santa Cruz, CA: Excellence.
58.  Waxman, H., Gray, J., & Padron, Y. (2003). Review of research on educational resilience (Research Report No. 11). Santa Cruz, CA: Excellence.
59.  White, K. (1982). The relation between socioeconomic status and academic achievement. Psychology Buulletin, 91, 461-481. [DOI:10.1037/0033-2909.91.3.461]
60.  Wigfield, A., & Eccles, J.S. (2000). Expectancy value theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81. [DOI:10.1006/ceps.1999.1015]
61.  Wigfield, A., & Eccles, J.S. (2000). Expectancy value theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81. [DOI:10.1006/ceps.1999.1015]
62.  Wilkins , J.I (2004). Mathematics and science self - concept: An international investigation. The journal of experimental education , 2004 , 72 (4) , 331-364. [DOI:10.3200/JEXE.72.4.331-346]
63.  Williams, J. M., & Bryan, J. (2013). Overcoming adversity: High-achieving African American youth.s perspectives on educational resilience. Journal of Counseling and Development, 91, 290-299. [DOI:10.1002/j.1556-6676.2013.00097.x]
64.  Wiseman, A. W., Sadaawi, A., & Alromi, N. H. (2008). Educational indicators and national development in Saudi Arabia. Paper presented at the 3rd IEA International Research Conference, Taipei, Chinese Taipei.
65.  Yang-Hansen, K. (2006). Changes in reading variations and their relationship with socioeconomic status at school and individual levels in trend countries. Paper presented at the Second IEA International Research Conference, Washington D.C. USA.
66.  Zimmerman, B. J. (2003). Self- regulated academic learning and achievement: theEmergence of a social cognitive perspective. Educational Psychology review. 2.173-120. [DOI:10.1007/BF01322178]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research