Volume 18, Issue 70 (7-2019)                   QJCR 2019, 18(70): 35-58 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidary R, Isanejad O, yoosefi N. A Meta-Analysis on the Effectiveness of Parental Education Programs on Children Externalizing Disorder. QJCR 2019; 18 (70) :35-58
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-851-en.html
University of Kurdistan
Abstract:   (8361 Views)
Objectives: The aim of the current meta-analysis was to determine the effectiveness of parent education programs on children's externalized disorders. This research, using the meta-analysis technique and by integrating the results of various researches, determines the size of the effect of parent education programs.
Method: A total of 21 acceptable methodologies were selected and meta-analysis was performed on them. Data retrieval sources, SIDs, Noormags, Magiran, and the comprehensive Humanities Portal (ensani.ir). Data analysis and calculation of effect size were performed using the CMA2 software and the Hedges g index.
Results: The findings from this meta-analysis showed that the effect of parent education programs on extraversion impairment (1.17) is at a significant level of 0.00, which is evaluated in accordance with the Cohen table of the large effect size. The highest magnitude of the effect was 6.38 at a significant level of 0.00, which is estimated at a large magnitude (higher than 0.8). The lowest effect size was 0.77 and the significance level was 0.33, which is a small effect (less than 0.2).
Conclusion: It seems that parent education programs can be used as a suitable method for preventing extraversion disorders in educational and therapeutic centers.
Full-Text [PDF 2359 kb]   (20034 Downloads)    
Type of Study: Research |
Received: 2018/05/18 | Accepted: 2019/11/9 | Published: 2019/11/9

References
1.  ارفع، م؛ عابدی، ا. (1392). فراتحلیل اثربخشی برنامه‌های آموزشی شیوه‌های فرزندپروری بر اختلالات رفتاری کودکان. مجله کودکان استثنایی. 13(2)، 33-46.
2.  آقایی، ا؛ کلانتری، م؛ جمالی پاقلعه، س. (1393). اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان. مجله اصول بهداشت روانی، 16(2): 102-110.
3.  امیری، م؛ موللی، گ؛ نسائیان، ع؛ حجازی، م؛ اسدی گندمانی، ر. (1396). تأثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران بر علائم اختلال و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجله توانبخشی، 18(2)، 84-97.
4.  انجمن روان‌پزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی.DSM-5 ترجمه: سیدمحمدی، یحیی. (1393). تهران. نشر روان.
5.  جلالی، م؛ پوراحمدی، ا؛ باباپور خیرالدین، ج؛ شعیری، م. (1388). تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونی‌سازی شده در کودکان هفت تا ده ساله. پژوهش‌های نوین روانشناختی، 4(13)، 15-36.
6.  جلالی، م؛ شعیری، م؛ طهماسیان، ک؛ پوراحمدی، ا. (1387). تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت برکاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. ماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار، 6(34): 29- 38.
7.  حاجبی، ا؛ حکیم شوشتری، م؛ خواجه‌الدین، ن. (1383). تأثیر آموزش مدیریت رفتاری به والدین کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال بیش‌فعالی با کمبود توجه. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 11(4)، 435-440.
8.  حاجی سیدجوادی، ط؛ برجعلی، م؛ برجعلی، ا. (1392). اثربخشی آموزش رفتاری بارکلی به والدین کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش‌فعالی در کاهش علایم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 17(6)، 48-52.
9.  خباز، م؛ علیزاده، ح؛ دلاور، ع؛ ابراهیمی قوام، ص؛ رستمی، ر؛ بهجتی، ز. (1394). تدوین برنامه‌ی آموزشی افزایش علاقه ی اجتماعی (والد-کودک) و بررسی اثربخشی آن در افزایش میزان علاقه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 6(4)،15-30.
10.  خدابخش، ر؛جعفری، م. (1393). آموزش والدین با رویکرد آدلری بر سبک‌های مقابله‌ای مادران کودکان مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای و کاهش نشانه‌های اختلال. مجله مطالعات روانشناختی، 10(3)، 7-30.
11.  خدابخشی کولایی، آ. (1391). طرح‌ها و الگوهای خانواده‌ درمانی و آموزش والدین: راهنمای جامع حل مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان. تهران. انتشارات جنگل.
12.  خیریه، م؛ شعیری، م؛ آزادفلاح، پ؛ رسول زاده طباطبایی، ک. (1388). اثربخشی روش آموزش فرزندپروری مثبت بر کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجله علوم رفتاری، 3(1): 53-58.
13.  دلاور، ع. (1388). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران. نشر رشد.
14.  ساطوریان، ع؛ طهماسیان، کارینه؛ احمدی، محمدرضا. (1395). نقش ابعاد والدگری و رابطه والد-کودک در مشکلات رفتاری درونی و برونی‌سازی شده کودکان. فصلنامه خانواده پژوهی، 12(4): 683-705.
15.  سهرابی، ف؛ خانجانی، ز؛ زینالی، ش. (1394). اثربخشی آموزش فرزندپروری والدین بر کاهش علایم اختلال سلوک و بهبود سبک های فرزندپروری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 17(2)، 24-30.
16.  سهرابی، ف؛ اسدزاده، ح؛ عرب زاده کوپانی، ز. (1393). اثربخشی آموزش والدین بارکلی بر نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان پیش‌دبستانی. مجله روانشناسی مدرسه، 3(2): 82-103.
17.  علی‌پور، ق. (1381). مشکلات رفتاری کودکان و نحوه برخورد والدین با آنان. فصلنامه بهورز، 13(1): 12-14.
18.  علی‌زاده، ح. (1391). تدوین برنامه آموزش والدین برای خانواده‌های دارای فرزندان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی و تأثیر آن بر کاهش نشانه‌ها و کارکرد خانواده. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 2(7): 43-70.
19.  عیسی‌نژاد، ا؛ خندان، ف. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک‌های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان. تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، 16(62)، 98-125.
20.  فرامرزی، س؛ عابدی، ا؛ قنبری، آ. (1391). تأثیر آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای فرزندان. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 34(2): 90-96.
21.  فراهانی، ح؛ عریضی، ح. (1384). روش‌های پیشرفته در علوم انسانی. اصفهان. جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
22.  فرزادفرد، ف؛ هومن، ع. (1386). نقش آموزش مهارت‌های فرزندپروری بر کاهش تنیدگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 4(15)،277-292.
23.  فریک پائول. جی. (2003). اختلال سلوک و رفتار های ضد اجتماعی شدید. ترجمه: علاقه‌بند راد، جواد و سلطانی‌فر، عاطفه. (1382). تهران. نشر سنا.
24.  قدرتی میرکوهی، م؛ شریفی درآمدی، پ؛ عبداللهی بقرآبادی، ق. (1394). اثربخشی آموزش والدین شناختی رفتاری بر نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان. روانشناسی افراد استثنایی، 5(20)، 109-123.
25.  قدیری، م؛ امیری، م. (1394). تأثیر آموزش رفتاری والدین بر افسردگی مادران کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای و کاهش علائم در این کودکان. اولین همایش علمی پژوهشی روانشناسی،علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه.
26.  کاشانی نصب، ز؛ ولی الله، ف؛ نوابی نژاد، ش؛ زارع بهرام آبادی، م. (1393). مقایسه اثربخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش والدین بر اساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی‌سازی و برونی‌سازی. فصلنامه خانواده و پژوهش، 25: 73-90.
27.  کلانتری، م؛ عابدی، م. (1377). بررسی میزان تأثیر آموزش رفتارهای مادر بر کاهش اختلالات رفتاری بیرونی در کودکان پیش‌دبستانی. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان(علوم انسانی)، 9(2-1)، 59-.74
28.  کنگرلو، م؛ لطفی کاشانی، ف؛ وزیری، ش. (1391). تأثیر آموزش خانواده در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 22(3): 216-220.
29.  متیس، و؛ لاکمن، ج. (2010). اختلال نافرمانی مقابله ای و اختلال سلوک در کودکان. ترجمه: پرند، اکرم و خانزاده، عباسعلی حسین(1391). تهران. انتشارات ارجمند.
30.  مش، ا؛ وولف، د. (2008). روانشناسی مرضی کودک. ترجمه: فروع الدین عدل، اصغر و مظفری مکی آبادی، محمد. (1389). تهران. انتشارات رشد.
31.  نریمانی، م؛ شاهعلی، ا؛ ابوالقاسمی، ع. (1393). اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/کم‌توجهی. مجله پژوهش‌های نوین روانشناختی. 9(36)، 135-154.
32.  نعمت اللهی، م؛ طهماسبی، س. (1393). بررسی تأثیر آموزش مهارت سازگاری به والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه خانواده پژوهی، 10(38): 159-174.
33.  هوش‌ور، پ؛ بهنیا، ف؛ خوشابی، ک؛ میرزایی، ه؛ رهگذر، م. (1386). تأثیر آموزش والدین کودکان 4 تا10 ساله مبتلا به اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی بر اختلالات رفتاری فرزندان. مجله توانبخشی، 10(3): 24- 30.
34.  هویت، د؛ کرامر، د. (2005). روش‌های آماری در روان‌شناسی و سایر علوم رفتاری. ترجمه: پاشا شریفی، حسن، نجفی زاده، جعفر، میرهاشمی، مالک، معنوی پور، داوود، شریفی، نسترن. (1388). تهران. نشر سخن.
35.  یارمحمدیان، ا؛ قادری، ز؛ چاووشی‌فر، ن. (1390). اثربخشی آموزش مهارت شیوه فرزندپروری بر مشکلات رفتاری کودکان. روش‌ها و مدل‌های روانشناختی، 2(6): 17-32.
36.  Barlow, J., & Parsons, J. (2003). Group based parent-training program for improving emotional and behavioral adjustment in 0-3 year old children (Cochrane Review). The Cochrane Library (Issue 2). Oxford: Update Software. [DOI:10.1002/14651858.CD003680]
37.  Beena, J. ( 2002). Behavior problem in children and adolescents with learning between parenting style and attachment to mother in middle childhood and adolescence. International Journal of Behavior Development, 27(2), 153-64. [DOI:10.1080/0165025024400015]
38.  Bjørseth, A., & Wichstrøm, L. (2016). Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) in the treatment of young children's Behavior problems. A randomized controlled study. Journals Plus one, 11(9): e0159845. [DOI:10.1371/journal.pone.0159845]
39.  Bradly, S. J. (2002). Affect regulation and the development of psychology. New York: Guildford.
40.  Burt, S.A., Krueger, R. F., Mc Gue, M., & Iacano, W. (2003). Parent-child conflict and the comorbidity among childhood externalizing disorder. Journal of Archives of General Psychiatry, 60(5), 505-513. [DOI:10.1001/archpsyc.60.5.505]
41.  Cooper, H., & Hedges, L.V. (1994). The handbook of research synthesis. New York: Sage.
42.  Cunningham, C. E., Bremner, R., & Boyle, M. (1995). Large community-based parenting programs for families of preschoolers at risk for disruptive behavior disorders: Utilization, cost effectiveness, and outcome. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 36(7), 1141-1159. [DOI:10.1111/j.1469-7610.1995.tb01362.x]
43.  David, O. A., & DiGiuseppe, R. (2016). Externalizing disorders in children, etiological factors, and treatment. In The Rational Positive Parenting Program (pp. 1-4), New York: Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-22339-1_1]
44.  De Los Reyes, A., Goodman, K., Kliewer, W., & Reid- Quin˜ones, K. (2010). The longitudinal consistency of mother-child reporting discrepancies of parental monitoring and their ability to predict child delinquent behaviors two years later. Journal of Youth and Adolescence, 39(12), 1417-1430. [DOI:10.1007/s10964-009-9496-7]
45.  Eyberg, S.M, Nelson, M.M, Boggs, S.R. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for children and adoles-cents with disruptive behavior.Clinical Child and Adolescents Psychology, 37(1), 215-37. [DOI:10.1080/15374410701820117]
46.  Forehand, R., Parent, J., Sonuga-Barke, E., Peisch, V.D., Long, N., & Abikoff, H.B. (2016). Which type of parent training works best for preschoolers with comorbid ADHD and ODD?A secondary analysis of a randomized controlled trial comparing generic and specialized programs. Journal of Abnormal Psychology, 44(8), 1503-1513. [DOI:10.1007/s10802-016-0138-8]
47.  Fossum, S., Mørch, W.T., Handegard, B.H., & Drugli, M.B. (2007). Childhood disruptive behaviors and family functioning in clinically referred children: Are girls different from boys? Scandinavian Journal of Psychology, 48(5), 375-382. [DOI:10.1111/j.1467-9450.2007.00617.x]
48.  Fossum, S., Morch, W.T., Handegard, B.H., Drugli, M.B., & Larsson, B. (2009). Parent training for young Norwegian children with ODD and CD problems: Predictors and mediators of treatment outcome. Scandinavian Journal of Psychology, 50(2), 173-181. [DOI:10.1111/j.1467-9450.2008.00700.x]
49.  Grissom, R.J., Kim, J.J. (2005). Effect sizes for research. A broad practical approach, Mahwah, NJErlbaum.
50.  Hahlweg, K., Heinrichs, N., Kuschel, A., Bertram, H., & Naumann, S. (2010). Long-term outcome of a randomized controlled universal prevention trial through a positive parenting program: is it worth the effort?. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 4(1), 14.‌ [DOI:10.1186/1753-2000-4-14]
51.  Kaplan, H., & Saduk, B.J. (2015). Summary psychiatry. Rezal F (Persian translator). Eleventh Edition. Tehran: Arjomand.
52.  Kawabata, Y., Tseng, W.L., Gau, S.S.F. (2011). Symptoms of Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder and social and school adjustment: The moderating roles of age and parenting. Journal of Abnormal Child Psychology, 40(2), 177-88. [DOI:10.1007/s10802-011-9556-9]
53.  Kazdin, A.E. (2008). Parent management training. Treatment for oppositional, aggressive, and antisocial behavior in children and adolescents. New York: Oxford University Press. [DOI:10.1093/med:psych/9780195386004.001.0001]
54.  Kazdin, A.E., Siegel, T.C., & Bass, D. (1992). Cognitive problem- solving skills training and parent management training in the treatment of antisocial behavior in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60(5), 733- 747. [DOI:10.1037/0022-006X.60.5.733]
55.  Khafi, T.Y., Yates, T.M., Shercensor, E. (2015). The meaning of emotional over involvement in early development: Prospective relations with child behavior problems. Journal of Family Psychology, 29(4), 585. [DOI:10.1037/fam0000111]
56.  Lang, A., Evers, A., Jansen, H., & Dolan, C. (2002). PACHIQ-R: The parent child interaction questionnaire revised. Family Process, 4(14), 709-722. [DOI:10.1111/j.1545-5300.2002.00709.x]
57.  Larson, K., Russ, S.A., Kahn, R.S., Halfon, N. (2011). Patterns of comorbidity, functioning, and service use for US children with ADHD. Pediatrics. peds- 2010. [DOI:10.1542/peds.2010-0165]
58.  Lipsey, M.W., & Wilson, D.B. (2001). Practical meta- analysis. Thousand Oaks CA, US: Sage.
59.  Lundahl, B., Risser, H.J., & Lovejoy, M.C. (2006). A meta-analysis of parent training: Moderators and follow-up effects. Clinical Psychology Review, 26(1), 86-104. [DOI:10.1016/j.cpr.2005.07.004]
60.  Lyons-Ruth, K. (2009). Contributions of the mother-infant relationship to dissociative, border- line, and conduct symptoms in young adulthood. Infant Mental Health Journal, 29(3), 203-218. [DOI:10.1002/imhj.20173]
61.  Maughan, D.R., Christiansen, E., Jenson, W.R., Olympia, D., & Clark, E. (2005). Behavioral parent training as a treatment for externalizing behaviors and disruptive behavior disorders: A meta-analysis. School Psychology Review, 34(3), 267.
62.  Palmierclaus, J.E, Dodd, A., Tai, S., Emsley, R., Mansell, W. (2015). Appraisals to affect testing the integrative cognitive model of bipolar disorder. British Journal of Clinical Psychology, 55(3), 225-235. [DOI:10.1111/bjc.12081]
63.  Patterson, C. J. (1992). Children of lesbian and gay parents. Child Development, 63(5), 1025-1042. [DOI:10.2307/1131517]
64.  Self-Brown, S., Fredrick, K., Binder, S., Whitaker, D., Lutzker, J., Edwards, A., & Blankenship, J. (2011). Examining the need for cultural adaptations to an evidence based parent training program targeting the prevention of child maltreatment. Children and Youth Services Review, 33(7), 1166- 1172. [DOI:10.1016/j.childyouth.2011.02.010]
65.  Thomas, R., Sanders, S., Doust, J., Beller, E., Glasziou, P. (2015). Prevalence of attention deficit/hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis. Pediatrics 135:e994-e1001. [DOI:10.1542/peds.2014-3482]
66.  Wichstrøm, L., Belsky, J., Jozefiak, T., Sourander, A., Berg- Nielsen, T.S. (2014). Predicting service use for mental health problems among young children. Pediatrics, 133(6),54-60. [DOI:10.1542/peds.2013-3184]
67.  Witkiewitz, K., King, K., McMahon, R.J, WuJ, Luk, J., Bierman, K.L., & et al. (2013). Evidence for a multi-dimensional latent structural model of externalizing disorders. Journal of Abnormal Child Psychology, 41(2), 223-237. [DOI:10.1007/s10802-012-9674-z]
68.  Zablotsky, B., Bradshaw, C., & Stuart, E. (2013). The association between mental health, stress, and coping supports in mothers of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(6), 1380-1393. [DOI:10.1007/s10803-012-1693-7]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research