Volume 18, Issue 71 (10-2019)                   QJCR 2019, 18(71): 60-79 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadi A, Amiri H, Hosseini S S. he Effectiveness of Educating Parents with Adlerian Approach in Reducing Feeling of Guilt and Improving Psychological Well-being in Children with Depression. QJCR 2019; 18 (71) :60-79
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-978-en.html
Abstract:   (9241 Views)
Aim: This study was to examine the effectiveness of education for parent with Adlerian approach in reducing feeling of guilt and improving psychological well-being in children with depression. The method of this research was quasi experimental with pre-test/post-test design, with a control group. The statistical population consisted of all sixth-grade students in elementary school of Kamyaran, Kurdistan, Iran during the academic year 2017-2018. Using randomized cluster sampling, two schools (for boys and girls)  were selected and 60 parents whose children showed signs of depression were placed into experimental and control groups. The experimental group went through 8 ninety-minute sessions of parent education with Adlerian approach. In both groups, parents’ children answered two questionnaires that were designed based on Ryff’s psychological well-being scales (2002) and Izonk’s guilt and shame scales (2007). The data was analyzed with mixed-design analysis of variance. Accordingly, the findings have shown that the average scores of post-test and follow-up of the feelings of guilt for students in theexperimental group decreased and their psychological well-being improved significantly. Therefore, parent education that employs Adlerian approach has been effective in decreasing guilt in depressed children and improving their psychological well-being
 
Full-Text [PDF 1151 kb]   (18387 Downloads)    
Type of Study: Research |
Received: 2018/11/9 | Accepted: 2020/02/9 | Published: 2020/02/9

References
1.  ابراهیمی، مرتضی؛ کرمی، جهانگیر؛ برازنده، سمیه. (1394). مداخله‌ای در سازگاری اجتماعی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش‌آموزان پسر مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری ریاضی:‌ اثربخشی و کارآمدی آموزش والدین با رویکرد آدلری. فصلنامه علمی _ پژوهشی ناتوانی‌های یادگیری، 5 (1)، 31-7.
2.  اسماعیلی‌نسب، مریم؛ علیزاده، حمید؛ احدی، حسن؛ دلاور، علی؛ اسکندری، حسین. (1389). مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلری و رفتاری بر کاهش شدت نشانه‌های اختلال سلوک در کودکان. فصلنامه علمی _ پژوهشی کودکان استثنایی، 10 (3)، 236-227.
3.  امیری، محسن. (1392). تأثیر آموزش مادران با رویکرد آدلر-درایکورس بر نشانه‌های مثبت و منفی کودکان با اختلال نارسایی توجه _ بیش‌فعالی. فصلنامه علمی _ پژوهشی روان‌شناسی افراد استثنایی، 3 (12)، 26-1.
4.  انجمن روان‌پزشکی آمریکا. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: روان.
5.  برجعلی، محمود؛ بگیان کوله‌مرز، محمدجواد؛ بختی، مجتبی؛ عباسی، مسلم. (1393). اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی. فصلنامه خانواده و پژوهش، 21، 99-83.
6.  جان‌بزرگی، مسعود. (1378). ساخت و سنجش اعتبار آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS). تهران: طلیعه.
7.  جان‌بزرگی، مسعود. (1378). ساخت و سنجش اعتبار آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS). تهران: طلیعه.
8.  جان‌بزرگی، مسعود؛ مستخدمین حسینی، خیرالنساء. (1384) بررسی شیوع افسردگی در دانش‌آموزان مدارس شهر تهران. مجله پژوهنده، 6(10)، 379-383.
9.  جان‌بزرگی، مسعود؛ مستخدمین‌حسینی، خیرالنساء. (1384). بررسی شیوع افسردگی در دانش‌آموزان مدارس شهر تهران. مجله پژوهنده، 6 (10)، 383-379.
10.  خدابخش، روشنک؛ جعفری، مصطفی. (1393). بررسی اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر سبک‌های مقابله‌ای مادران کودکان مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای و کاهش نشانه‌های اختلال. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 10 (1)، 30-7.
11.  خیر، محمد. (1391). رابطه ادراک دانش‌آموزان از سبک انگیزشی و رفتاری والدین با بهزیستی روان‌شناختی در آنها. مجله علمی _ پژوهشی روان‌شناسی، 3(17)، 298-282.
12.  سالم، داود. (1393). بررسی اثربخشی آموزش والدیت با رویکرد آدلر- درایکورس بر میزان سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال سلوک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد.
13.  عسگری، پرویز. (1388). راهنمای آزمون‌های روان‌شناختی. اهواز: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
14.  علیزاده، حمید؛ آرین، خدیجه؛ خاکسار، مهدیه. (1389). اثربخشی آموزش نشست‌های خانوادگی به والدین مبتنی بر رویکرد آدلر- درایکورس بر بهبود خودکنترلی دانش‌آموزان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
15.  قدم‌پور، عزت‌اله؛ رضایی، مهدی؛ مؤذنی، ترانه. (1396). مقایسه اثربخشی توانبخشی رایانه‌یار و آموزش والدین براساس رویکرد آدلری در بهبود بازداری پاسخ و توانایی برنامه‌ریزی کودکان مبتلا به اختلال سلوک. فصلنامه علمی _ پژوهشی مطالعات روان‌شناختی، 13 (2)، 112-95.
16.  کاشانی نسب، زهرا؛ ولی‌اله، فرزاد؛ نوابی‌نژاد، شکوه؛ زارع بهرام آبادی، مهدی. (1393). مقایسه اثربخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش والدین براساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان 8 تا 10 ساله شهر تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، 11 (4)، 90-73.
17.  محمدی‌فرد، زهرا. (1393). ارتقای بهزیستی روان‌شناختی مادران و نوجوانان دختر آنان: ساخت و تعیین اثربخشی بسته آموزش سبک زندگی به مادران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
18.  ملتفت، قوام؛ خیر، محمد. (1391). رابطه ادراک دانش‌آموزان از سبک انگیزشی و رفتاری والدین با بهزیستی روان‌شناختی در آنها. مجله علمی _ پژوهشی روان‌شناسی، 3 (17)، 298-282.
19.  هاشمی ملکشاه، شهناز؛ علیزاده، حمید؛ پزشک، شهلا؛ سهیلی، فریبا. (1395). اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. فصلنامه تازه‌های علوم‌شناختی، 18 (4)، 99-88.
20.  هاشمی، سعداله؛ درتاج، فریبرز؛ سعدی پور، اسماعیل؛ اسدزاده، حسن. (1396). الگوی ساختاری احساسات شرم و گناه بر اساس شیوه‌های فرزندپروری والدین: نقش واسطه‌ای سبک‌های دلبستگی. فصلنامه علمی- پژوهشی روان‌شناسی کاربردی، 4 (44)، 493-475.
21.  هومن، حیدرعلی؛ کوشکی، شیرین؛ صائمیان، آرزو. (1393). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی در بین کارکنان آتش‌نشانی. مجله روان‌شناسی تربیتی، 5 (2)، 67-52.
22.  Barrett, M. S., & Barber, J. P. (2007). Interpersonal profiles in major depressive disorder. Journal of Clinical Psychology, 63, 247-266. [DOI:10.1002/jclp.20346]
23.  Blalock, E. (2008). First step to success benefits for teachers: Treatment fidelity and teachers' beliefs and behaviors about encouragement and discouragement. Published doctoral dissertation, University of New Mexico, New Mexico.
24.  Boot, T., Kolli, Q. Fridman, A. (2000). Asso-ciations between birth order and personality traits: Evidence from self-reports and observer ratings. Journal of Research in Personality.
25.  Cheng, S, T., & Chan, AC. (2005). Measuring psychological well-being in the Chinese. Personal Indiv Diff , 38, 1307-1316. [DOI:10.1016/j.paid.2004.08.013]
26.  Clarke, D., & Goosen, T. (2009). The mediating effect of coping strategies in the relationship between automatic negative thoughts and depression in a clinical sample of diabetes patients. Journal of Personality and Individual Differences, 46 (1): 4-460. [DOI:10.1016/j.paid.2008.11.014]
27.  Cooley, M. E., & Veldorale-Griffin, A. (2014). Parent-child interaction therapy: A Metaanalysis of child behavior outcomes and parent stress. Journal of family social work, 17, 191-208. [DOI:10.1080/10522158.2014.888696]
28.  Egan, S. J., Wade, T. D., & Shafran, R. (2011). Perfectionism as a transdiagnostic process: A clinical review. Journal of Clinical Psychology Review, 31.203-212. [DOI:10.1016/j.cpr.2010.04.009]
29.  Evans, T. (2005). "The Tools of Encouragement," The International Child and Youth Care Network 73.
30.  Farooq, D. M., Jefferson, J. L., & Fleming, J. (2005). The Effect of an Adlerian Video-Based Parent Education Program on Parent's Perception of Children's Behavior: A Study of African American Parents. Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research, 1(33), 21-34. [DOI:10.1080/15566382.2005.12033810]
31.  Gutierrez, S. (2006). A Comparison of two parent education programs on the reduction of parent-child stress in mother-child relationship of Hispanic migrant Farmworkers. Doctoral dissertation, The University of Arizona.
32.  Hendrieckx, C., & Halliday, J, A. (2014). Severe hypoglycaemiaand its association withpsychological well-being inAustralian adults with type1diabetesattendingspecialist tertiary clinics. Diabet Resand ClinPractice, 103 (3), 430-436. [DOI:10.1016/j.diabres.2013.12.005]
33.  KayMueller, D. (2011). Pampered children and the impact of parenting styles. MA thesis, Adler Graduate School, Minnesota, USA.
34.  Kelly, F. D., & Lee, D. (2007). Adlerian approaches to counseling with children and adolescents. In H. T. Prout & D. T. Brown (Eds.), Counseling and psychotherapy with children and adolescents: Theory and practice for school and clinical settings (pp. 131-179).
35.  Kimberly, A., El-Beshti, R. & Guin, A. (2014). An Integrative Adlerian Approach to Creating a Teen Parenting Program. The Journal of Individual Psychology, 1 (70), 6-20. [DOI:10.1353/jip.2014.0006]
36.  Kopp, R. (2007). "Resolving Power Struggles in love and marriage". Journal of Individual Psychology, 63(4), 345-368.
37.  Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive psychology in practice. New Jersey: John Wiley and Sons, Inc. [DOI:10.1002/9780470939338]
38.  McVittle, J., & Best, A, M. (2009). The Impact of Adierian-Based Parenting Classes on Self-Reported Parental Behavior. The Journal of Individual Psychology, 3 (65), 264-285.
39.  Mosak, H. & Maniacci, M. (1999). A Primer of Adlerion Psychology. Brunner -Muzel Publishing.
40.  Putz,‎ R., ‎O'Hara,‎ K.,‎Taggart,‎ F., ‎&‎ Stewart-Brown, S. (2012). Using WEMWBS to measure the impact of your work on mental well-being: A practice-based user guide. Coventry: Coventry City Council.
41.  Robinaugh, D. J. & McNally, R. J. (2010). Autobiographical memory for shame or guilt events: Association with psychological symptoms. Behaviour Research and Therapy, 48, 646-652. [DOI:10.1016/j.brat.2010.03.017]
42.  Robinaugh, D. J. & McNally, R. J. (2010). Autobiographical memory for shame or guilt events: Association with psychological symptoms. Behaviour Research and Therapy, 48, 646-652. [DOI:10.1016/j.brat.2010.03.017]
43.  Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on themeaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 57, 1069-1081. [DOI:10.1037/0022-3514.57.6.1069]
44.  Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions of Psychological Science, 4 (4), 99-104. [DOI:10.1111/1467-8721.ep10772395]
45.  Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35, 1103-1119. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2006.01.002]
46.  Salehi, S. (2018). The Effectiveness of Parent Training with Adlerian Approach on the Coping Methods among Mothers of their Children with Conduct Disorder. Global Journal of Archaeology & Anthropology, 3 (3), 1-6. [DOI:10.19080/GJAA.2018.03.555611]
47.  Slekiene, J. & Mosler, HJ. (2018). Does depression moderate handwashing in children? BMC Public Health, 18 (82), 1-9. [DOI:10.1186/s12889-017-4638-4]
48.  Smalls, C. (2010). Adlerian parent education with low income single Black parents: Effects on parental acceptance, parental stress and female adolescent motivation. Doctoral dissertation, Walden University, Minneapolis, Minnesota.
49.  Stewart-Brown, S., & Janmohamed, K. (2008). Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale: User guide. Edinburgh: NHS Publications.
50.  Twerski, R. A., & Schwartz, U. (2005). Positive parenting. NY: Pearson -company Inc.
51.  Wood, AM, & Joseph, S. (2010). The absence of positive psychological (eudemonic) well-being as a risk factor for depression: A ten year cohort study. J Affect Disord, 122 (3) 213-217. [DOI:10.1016/j.jad.2009.06.032]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research