دوره 18، شماره 70 - ( 4-1398 )                   جلد 18 شماره 70 صفحات 34-4 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrandish N, salimibajestani H, Naeimi E. The Components of Loneliness of Teenage Girls Based on Their Lived Experiences. QJCR 2019; 18 (70) :4-34
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-527-fa.html
مهراندیش ندا، سلیمی بجستانی حسین، نعیمی ابراهیم. مولفه های احساس تنهایی دختران نوجوان مبتنی بر تجارب زیسته‌ی آنان. پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (70) :4-34

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-527-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (9868 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین مولفه های احساس تنهایی نوجوانان دختر بر اساس تجارب زیسته‌ی آنان بود.
روش: پژوهش حاضر، از نوع کیفی بود و جهت اجرای آن از روش پدیدارشناسی استفاده شد. نمونه­گیری به صورت هدفمند بود، به این صورت که پرسشنامه ی احساس تنهایی UCLA بر روی نوجوانان دختر با میانگین سنی 16 سال اجرا شد و 30 نفر از افرادی که نمرات بالاتر از برش  در احساس تنهایی داشتند به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه بود، پس از 15 مصاحبه و کدگذاری با استفاده از نظریه‌ی زمینه ای، داده ها به اشباع رسید.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مولفه‌های احساس تنهایی نوجوانان دختر به ترتیب عبارتند از: 1. احساس تنهایی خانوادگی  2. احساس تنهایی ارتباطی/ اجتماعی3. احساس تنهایی هیجانی/ فردی. با توجه به نتایج مصاحبه و بررسی عمیق تجارب دختران نوجوان از احساس تنهایی، به نظر می­رسد آنان بیشتر از احساس تنهایی در محیط خانواده مثل احساس طرد شدن، شنیده نشدن، سرزنش شدن و همچنین عدم اعتماد خانواده به آنان رنج می­برند. در ارتباطات و محیط اجتماعی، احساس عمیق برآورده نشدن نیاز به همدم، هم صحبت، همراه و حامی دارند، از احساس عدم اشتراک با دیگران رنج می­برند، از برقراری ارتباط با دیگران ناتوان هستند و در جمع احساس تنهایی می­کنند. همچنین به لحاظ هیجانی و فردی احساساتی چون بی اعتمادی به دیگران، نا امیدی و تسلیم شدن در برابر تنهایی را تجربه می­کنند و از ابراز احساسات خود ناتوان هستند.
نتیجه‌گیری:احساس تنهایی خانوادگی، بخش مهمی از احساس تنهایی نوجوانان دختر را شکل می‌دهد و پس از آن به ترتیب عامل ارتباطی/ اجتماعی و هیجانی/ فردی. با توجه به اینکه این پژوهش در بافت فرهنگی کشور ایران صورت گرفته است، به منظور پیشگیری و یا درمان احساس تنهایی نوجوانان دختر، ضروری به نظر می­رسد که این مولفه‌ها در مداخلات درمانی و برنامه‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.


متن کامل [PDF 787 kb]   (19922 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/11/5 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1398/8/18

فهرست منابع
1.  ابوئی مهریزی، م.، طهماسیان، ک.، خوش کنش، ا.ق.( 1389). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت‌های خود نظم دهی خشم و تعارضات والد- نوجوان در دختران دوره‌ی راهنمایی شهر تهران. فصلنامه‌ی خانواده پژوهی. 6(23)، 393-404.
2.  احدی، ح.؛ جمهری، ف. (1385). روانشناسی رشد 2 : نوجوانی، جوانی، میانسالی، پیری. تهران: چاپ نشر بنیاد.
3.  بابائی، م.، فداکار سوقه، ر.، شیخ الاسلامی، ف.، کاظم نژاد لیلی، ا. (1394). بررسی میزان عزت نفس و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستان‌های شهر رشت. پرستاری و مامایی جامع نگر. 25(77). 1-8.
4.  بحیرایی، ه.، دلاور، ع.، احدی، ح. (1385). هنجاریابی مقیاس احساس تنهایی UCLA (نسخه سوم) در جامعه‌ی دانشجویان مستقر در تهران. روانشناسی کاربردی. 6-18.
5.  برجعلی، ا. (1392). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تعارضات والد-فرزندی در نوجوانان. مجله‌ی علوم رفتاری. 7(1)،1-6.
6.  برک، ل. (2007). روانشناسی رشد(از نوجوانی تا پایان زندگی) جلد دوم. ترجمه‌یحیی سید محمدی(1392). چاپ بیست و پنجم، تهران: نشر ارسباران،
7.  بهرامیان، ج. (1393). نقش سلامت معنوی در کاهش احساس تنهایی. اولین همایش پرستاری، روان شناسی، ارتقای سلامت و محیط زیست سالم.همدان دانشکده‌ی شهید مفتح.(1-9)
8.  بیرامی، م.، محبی، م. (1395). رابطه‌ی دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دختر: نقش میانجی‌گری راهبرد مقابله ای هیجان مدار. مجله روانشناسی بالینی. 1(29) 72- 81.
9.  پاشا، غ.، اسماعیلی، س. (1386). مقایسه اضطراب، ابراز وجود، احساس تنهایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شبه خانواده و بی سرپرست و دانش آموزان عادی استان خوزستان. مجله یافته‌های نو در روانشناسی ( روانشناسی اجتماعی). 1(4) 22-35.
10.  پور بافرانی، م.، اعتمادی، ع.، اکبر زاده، م.، جزایری، ر.س. (1394). بررسی نقش ویژگی‌های شخصیت مادر، تعارض زناشویی مادر، سبک حل تعارض مادر و سبک حل تعارض دختر در پیش بینی تعارض مادر- دختر. فصلنامه‌ی علمی-پژوهشی زن و جامعه. 6(3) 105-125.
11.  پیراسته مطلق، ع.اک.، پیراسته مطلق، ع.اص.، نصرآباد سفلی، ن.پ. (1391). نقش اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی در انزوای اجتماعی نوجوانان. پژوهش‌های روانشناسی اجتماعی. 1 (4)، 145-156.
12.  پیوسته‌گر، م. (1392). شیوع رفتار خودآسیبی عمدی و رابطه‌ی آن با احساس تنهایی و سبک دلبستگی در دانش آموزان دختر. مطالعات روان شناختی. 9(3)، 29-51.
13.  جعفری سیاوشانی، ف.، کیامنش، ع.ر.، برجعلی، ا. (1393). نقش پیش بینی متغیرهای مرتبط با ویژگی‌های شخصیتی مادر در میزان احساس تنهایی و اضطراب پنهان دختران نوجوان دبیرستانی شهر تهران. فصلنامه‌ی فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده. 8(26)، 85-107.
14.  خوئی‌نژاد، غ.ر.، رجایی، ع.ر.، محب‌راد، ت.(1386). رابطه‌ی سبک‌های فرزند پروری ادراک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر. دانش و پژوهش در روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان( اصفهان).(34)، 75-92.
15.  دهشیری، غ.ر.، برجعلی، ا.، شیخی، م.، حبیبی عسکرآبادی، م. (1387). ساخت و اعتبار یابی مقیاس احساس تنهایی در بین دانشجویان. روانشناسی 47. 12(3)، 282-296.
16.  رحیم‌زاده، س.، پور‌اعتماد، ح.ر.، عسگری، ع.، حجت، م.ر. (1390). مبانی مفهومی احساس تنهایی: یک مطالعه‌ی کیفی. روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی. 8(30)، 123-141.
17.  سلیمی بجستانی، ح. (1394). بررسی نقش پیش بینی کنندگی مؤلفه‌های ساختار خانواده ایرانی بر احساس تنهایی نوجوانان. پژوهش‌های مشاوره. جلد 14 (54)، 79- 94.
18.  سیف، د. (1391). رابطه‌ی ابعاد خودآگاهی و احساس تنهایی با سلامت روانی دانشجویان. پژوهش‌های روانشناختی. 15(1)، 44-63.
19.  صالحی، ل.، سیف، د. (1391). الگوی پیش بینی احساس تنهایی بر مبنای تعامل معلم با دانش آموز و ابعاد ادراک شایستگی در میان نوجوانان با و بدون نقص بینایی. فصلنامه‌ی روان شناسی افراد استثنایی. 2(5)،43-64.
20.  قمری کیوی، ح.، درگاهی، ش.، قاسمی جوبنه، ر.، درگاهی، ع.، قاسمزاده، ع. (1393). رابطه ادراک از سبک فرزندپروری و خودکارآمدی با احساس تنهایی دانش آموزان مقطع راهنمایی. فصلنامه‌ی نسیم تندرستی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. 3(3)، 37-44.
21.  کلانتر هرمزی، آ.، کانی‌سانانی، ئ. (1394). بررسی رابطه‌ی بین نگرش نوجوانان نسبت به پدر و احساس تنهایی. فصلنامه‌ی فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی. 6(23)، 45-67.
22.  کلانتری، ع.، حسینی زاده آرانی، س. (1394). شهر و روابط اجتماعی: بررسی ارتباط میان انزوای اجتماعی و سطح حمایتی اجتماعی دریافتی با میزان دریافتی با میزان تجربه‌ی احساس تنهایی (مورد مطالعه: شهروندان تهرانی). مطالعات جامعه شناختی شهری. 5(16)، 87-118.
23.  گال، م.؛ بورگ، و.؛ گال، ج. (1996). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. مترجمان: احمد رضا نصر و همکاران (1394). چاپ هشتم، جلد دوم، (ویرایش ششم)، تهران: سمت، دانشگاه شهید بهشتی.
24.  لطف آبادی، ح. (1390). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
25.  لعلی فاز، ا.، عسکری، ع.ع. (1387). توان پیش بینی سبک‌های فرزندپروریادارک شده و متغیرهای جمعیت شناختی بر احساس تنهایی دختران دانش آموز. فصلنامه‌ی اصول بهداشت روانی. 10(37)، 71-78.
26.  معدنی پور، ک.، حق رنجبر، ف.، کاکاوند، ع.، ثنایی، ذ. (1390). رابطه‌ی دلبستگی با خوش بینی و احساس تنهایی در دانش آموزان 12-9 سال شهر کرج. روانشناسی سلامت. 1(1)، 93-110.
27.  میردریکوند، ف. (1378). بررسی رابطه‌ی احساس تنهایی با عملکرد تحصیلی، اضطراب، افسردگی و عزت نفس در دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی شهرستان پلدختر. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
28.  نجفی، م.، دبیری، س.، دهشیری. غ.ر.، و جعفری، ن. (1392). نقش امید، احساس تنهایی و مؤلفه‌های آن در پیش‌بینی رضایت از زندگی سالمندان. فصلنامه پژوهش‌های مشاوره. 12 (47)، 99-113.
29.  نجفی، م.، دهشیری. غ.ر.، شیخی، م.، دبیری، س. (1390). مقایسه سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر حسب میزان احساس تنهایی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 2( 5)، 114-134.
30.  نجفی،م.، صالحین. م.ع.، محمدی فر، م.ع. (1395). رابطه حرمت خود، سبک‌های شوخ طبعی، کم رویی با احساس تنهایی در دانش آموزان. اندیشه‌های نوین تربیتی. 2 (3)، 59- 77.
31.  واحدی هریس، ز. (1391). بررسی و مقایسه‌ی تایید طلبی و طرد شدگی از سوی همسالان با میزان احساس تنهایی در بین دختران نوجوان مراکز نگهداری بهزیستی و عادی شهر تبریز. پایان نامه‌ی منتشر نشده‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، پردیس آموزش‌های نیمه حضوری، مشاوره.
32.  وندر زندن، ج.و. (2001) روانشناسی رشد(1 و 2). ترجمه حمزه گنجی(1390). (ویراست 2) تهران: موسسه نشر ساوالان.
33.  Adam, E.K., Chyu, L., Hoyt, L. T., M.A., Doane, L. D., JohanneBoisjoly, Duncan, G. J., Chase-Lansdale, P. L. & McDade, T. W.. (2011). Adverse Adolescent Relationship Histories and Young Adult Health: Cumulative Effects of Loneliness, Low Parental Support, Relationship Instability, Intimate Partner Violence, and Loss. Journal of Adolescent Health, 49, 278-286. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2010.12.012]
34.  Appel, M., Holtz, P., Stiglbauer, B., & Batinic, B.(2012). Parents as a resource: Communication quality affects the relationship between adolescents' internet use and loneliness. Journal of Adolescence, 35, 1641-1648. [DOI:10.1016/j.adolescence.2012.08.003]
35.  Brewer, G., & Kerslake, J. (2015). Cyberbullying, self-esteem, empathy and loneliness. Computers in Human Behavior, 48, 255-260. [DOI:10.1016/j.chb.2015.01.073]
36.  Cassidy, J., Ziv, Y., Mehta, T., & Feeney, B. (2003). Feedback seeking in children andadolescents: associations with self-perceptions, attachment representations, anddepression. Child Development, 74(2), 612-628. [DOI:10.1111/1467-8624.7402019]
37.  Doane, L.D.,& Thurston, E.C. (2014). Associations among sleep, daily experiences, and loneliness In adolescence: Evidence of moderating and bidirectional pathways. Journal of Adolescence,37,145-154. [DOI:10.1016/j.adolescence.2013.11.009]
38.  Harris, R. A., Qualter, P., Robinson, S. J. (2013). Loneliness trajectories from middle childhood to pre-adolescence: Impact on perceived health and sleep disturbance. Journal of Adolescence, 36, 1295-1304. [DOI:10.1016/j.adolescence.2012.12.009]
39.  Heinrich, L.M., & Gullone, E.(2006). The clinical significance of loneliness: A literature review. Clinical Psychology Review, 26 ,695-718. [DOI:10.1016/j.cpr.2006.04.002]
40.  Holvast,F., Burger, H., deWaal, M.M., van Marwijk, MW., Comijs, H.C & Verhaak, P.F.S, F., and et al. (2015). Loneliness is associated with poor prognosis in late-life depression:Longitudinal analysis of the Netherlands study of depression in older persons. Journal of Affective Disorders,185,1-7. [DOI:10.1016/j.jad.2015.06.036]
41.  Johnson, H.D., Lavoie, J., and Mahoney.,M.(2001).Interparental Conflict and Family Cohesion Predictors of Loneliness, Social Anxiety, and Social Avoidance in Late Adolescence. Journal of Adolescent Research, (16) 3. 304-318. [DOI:10.1177/0743558401163004]
42.  Ladd, G.W., & Ettekal, I. (2013). Peer-related loneliness across early to late adolescence: Normative trends, intra-individual trajectories, and links with depressive symptoms. Journal of Adolescence, 36, 1269-1282. [DOI:10.1016/j.adolescence.2013.05.004]
43.  Lindfors, P., Solantaus, T., & Rimpelä, A. (2012). Fears for the future among Finnish adolescents in 1983-2007: From global concerns to ill health and loneliness. Journal of Adolescence , 35, 991-999. [DOI:10.1016/j.adolescence.2012.02.003]
44.  Lykes, V., & Kemmelmeier, M. (2014). What Predicts Loneliness? Cultural Difference Between Individualistic and Collectivistic Societies in Europe. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(3) 468-490. [DOI:10.1177/0022022113509881]
45.  Margalit, M . (2010). Lonely Children and Adolescents Self-Perceptions, Social Exclusion, and Hope. New York: Springer Science+Business Media. [DOI:10.1007/978-1-4419-6284-3]
46.  Peplau, L. A., & Perlman, D. (1985). Loneliness Research: Basic Concepts and Findings. Social Support: Theory, Research and Application, .269-286. [DOI:10.1007/978-94-009-5115-0_15]
47.  Putarek, V., & Kerestes, G .(2016). Self-perceived popularity in early adolescence: Accuracy, associations with loneliness, and gender differences. Journal of Social and Personal Relationships, 33(2). 257-274. [DOI:10.1177/0265407515574465]
48.  Qualter, P., Vanhalst, J., Harris, R., Van Roekel, E., Lodder, G., Bangee, M., Maes, M. and Verhagen, M. (2015). Loneliness across Life Span. Perspectives on Psychological Science, 10(2) 250-264. [DOI:10.1177/1745691615568999]
49.  Qualter, P., Brown, S.L., Rotenberg, K.J., Vanhalst, J., Harris, R.A., Goossens, L., Bangee, M.,& Munn, P. (2013). Trajectories of loneliness during childhood and adolescence: Predictors and health outcomes. Journal of Adolescence, 36, 1283-1293. [DOI:10.1016/j.adolescence.2013.01.005]
50.  Shevlin, M., Murphy, S., & Murphy, J .(2015). The Latent Structure of Loneliness: Testing Competing Factor Models of the UCLA Loneliness Scale in a Large Adolescent Sample. Assessmen,. 22(2), 208-215 [DOI:10.1177/1073191114542596]
51.  Stickley, A.,Koyanagi, A., Koposov, R., Schwab-Stone, M., &Ruchkin, V.(2014). Loneliness and health risk behaviours among Russian and U.S. adolescents: a cross-sectional study. BMC Public Health, 14:366, 1-12. [DOI:10.1186/1471-2458-14-366]
52.  Tong, S.S. (2013). The relationship between early attachment and adolescent risky behaviors with changes in loneliness in a mediating Role. Electronic Theses and Dissertations. Paper 1449. University of Louisville.
53.  Vanhalst, J., Luyckx, K., & Goossens, L. (2014). Experiencing loneliness in adolescence: A matter of individual characteristics, negative peer experiences, or both? Social Development, 23, 100-118. [DOI:10.1111/sode.12019]
54.  vanRoekel, Eeske., and et al.(2015). Social stress in early adolescents' daily lives: Associations with affect and loneliness. Journal of Adolescence, 45, 274-283. [DOI:10.1016/j.adolescence.2015.10.012]
55.  Williamson , G. NG., Molina B, L.( 2013). Normal development: Infancy, childhood, and adolescence. In Rey JM (ed), IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions
56.  Zhang ,B., Gao, Q., Fokkema, M., Alterman, V.,& Liu , Q. (2015). Adolescent interpersonal relationships, social support and loneliness in high schools: Mediation effect and gender Differences. Social Science Research, 53, 104-117. [DOI:10.1016/j.ssresearch.2015.05.003]
57.  Zhang, W., Zou, H., Wang, M., & Finy, M. S. (2015). The role of the Dark Triad traits and two constructs of emotional intelligence on loneliness in adolescents. Personality and Individual Differences,75, 74-79. [DOI:10.1016/j.paid.2014.10.025]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research