دوره 19، شماره 74 - ( 5-1399 )                   جلد 19 شماره 74 صفحات 181-166 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalilian M, seydi M S, golmohamadian M. Identifying Effective School Indicators After an Earthquake: A Qualitative Study of Sarpol Zahab Earthquake. QJCR 2020; 19 (74) :166-181
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1092-fa.html
جلیلیان مریم، صیدی محمدسجاد، گل محمدیان محسن. شناسایی شاخص‌های مدرسه کارآمد پس از زلزله: یک پژوهش کیفی از زلزله سرپل‌ذهاب. پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (74) :166-181

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1092-fa.html


کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران.
چکیده:   (6276 مشاهده)
هدف: با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران و همچنین ‌با توجه به اهمیت و ضرورت نقش مدارس در زندگی دانش‌آموزان بخصوص در شرایط بحران، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های مدرسه کارآمد پس از زلزله سرپل‌ذهاب در سال1396 صورت گرفت.
روش: این پژوهش با روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناختی صورت گرفت. به همین منظور، 15نفر از متخصصان آموزش و پرورش (شامل مدیران، معلمان و مشاوران و...) به روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع بارز، انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق جمع‌آوری گردید و برای تحلیل داده‌ها از کدگذاری به روش کولایزی استفاده شد.
یافته‌ها: پس از مستندسازی مصاحبه‌ها تعداد290 کد خالص، 12 زیر شاخص و درنهایت چهار شاخص اصلی شامل «دانش‌آموزان»، « معلم و کادر مدرسه»، «ساختار و امکانات مدرسه» و «محیط و خانواده» استخراج شدند. شاخص مربوط به دانش‌آموزان شامل زیرشاخص‌های انطباقی-کارکردی، روانی، تحصیلی؛ شاخص مربوط به معلم و کادر مدرسه شامل زیرشاخص‌های آموزشی، شخصی وامدادی؛ شاخص ساختار و امکانات مدرسه شامل زیرشاخص های؛ تجهیزات، برنامه‌ریزی، وظایف هماهنگی؛ و درنهایت شاخص محیط و خانواده شامل زیرشاخص‌های؛ مالی، روانی و فیزیکی _ ساختاری است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش می‌تواند محتوایی کامل از اقدامات پیشگیرانه را در رابطه با بحران زلزله به آموزش و پرورش ارائه دهد تا آن سازمان بتواند پروتکلهایی را برای مواقع بحران تهیه و به مدارس کشور ارائه دهد. مدارس با رعایت توصیه‌های حاصل از نتایج این پژوهش می‌توانند با حفظ کارآمدی خود به گذر موفقیت‌آمیز از بحران زلزله کمک کنند و تبعات آن را کاهش دهند.
واژه‌های کلیدی: مدرسه کارآمد، زلزله‌، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 747 kb]   (10329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/2/17 | پذیرش: 1399/5/7 | انتشار: 1399/6/5

فهرست منابع
1. − بیان‌زاده، ا.، اسلامی، ی.، سام آرام، ع.، فروزان، س.، اقلیما، م. (1394). وضعیت زندگی بازماندگان زلزله بم. فصلنامه علمی رفاه اجتماعی، 13 (3)، 132-114.
2. − خجسته مهر، ر.، محمدی، ر.، سودانی، م.، عباس پور، ذ. (1395)، تجربه زیسته فداکاری درازدواج‌های پایدار. فصلنامه پژوهشهای مشاوره، 65 (17)، 150-185.
3. − دلاور، ع.، غلامزاده، ج.، فرح بخش، ک. (1396). بررسی اهداف ازدواج افراد متاهل راضی و ناراضی. فصلنامه پژوهشهای مشاوره، 16 (61)، 112-133.
4. − صیدی، م.، نظری، ع.، حسنی، ج. (1395). شناسایی اسطوره‌های والدگری در بافت فرهنگی-اجتماعی شهرستان کرمانشاه: یک مطالعه دلفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 5 (2)، 201-188.
5. − کاظمیان، س. (1397). ارائه الگوی مداخلات مشاوره‌ای انجمن مشاوره ایران در بحران زلزله کرمانشاه مبتنی بر روایت. فصلنامه پژوهشهای مشاوره، 65 (17)، 103-71.
6. − کرسول، ج. (2007). روش و طرح تحقیق کیفی‌انتخاب از میان پنج رویکرد تحقیق کیفی، ترجمه طهمورث، حسنقلی.، اشکان.، الهیاری، مجتبی.، براری. (1391)، تهران، انتشارات نگاه دانش.
7. − کرمی، غ.، معتقد، م.، انیسی، ج.، عاملی، ج.، کچویی، ح.، قدوسی، ک.، سعادت، ع. (1386). بررسی عوارض روان‌شناختی بازماندگان زلزله بم. مجله علوم رفتاری، 1 (1)، 32-27.
8. − گال، م.،بورگ، گال.،ج. (1393). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی (جلد دوم) مترجمین، جمعی از نویسندگان زیر نظر احمدرضا نصر اصفهانی،چاپ هفتم، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و دانشگاه شهید بهشتی.
9. − مهرآئین نزدیک، ز.، کاظمی، م. (1395). مطالعه آمادگی مدارس متوسطه ی اول شهر شیراز برای مواجهه با مخاطره زلزله. فصلنامه علمی-پژوهشی امداد و نجات، 8 (1و2)، 104-92.
10. Clettenberg, S., Gentry, J., Held, M., & Mock, L. A. (2011). Traumatic loss and natural disaster: A case study of a school-based response to Hurricanes Katrina and Rita. School psychology international, 32 (5) , 553-566. [DOI:10.1177/0143034311402928]
11. − Baytiyeh, H. (2017). Why School Resilience Should Be Critical for the Post-Earthquake Recovery of Communities in Divided Societies. Education and Urban Society, 0013124517747035 [DOI:10.1177/0013124517747035]
12. − Edie, J. M. (1987). Edmund Husserl's phenomenology: A critical commentary. Indiana University Press.
13. − Evans, L., & Oehler-Stinnett, J. (2006). Children and natural disasters: A primer for school sychologists. School Psychology International, 27 (1) , 33-55. [DOI:10.1177/0143034306062814]
14. − Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15 (9) , 1277-1288. [DOI:10.1177/1049732305276687]
15. − Schmidt, J. (2018). Notes on national earthquake education programs in Israel. Procedia engineering, 212, 1265-1272. [DOI:10.1016/j.proeng.2018.01.163]
16. − Widyatmoko, C., Tan, E. T., Conor Seyle, D., Haksi Mayawati, E., & Cohen Silver, R. (2011). Coping with natural disasters in Yogyakarta, Indonesia: The psychological state of elementary school children as assessed by their teachers. School psychology international, 32 (5) , 484-497. [DOI:10.1177/0143034311402919]
17. − Smilde-van den Doel, D. A., Smit, C., & Wolleswinkel-van den Bosch, J. H. (2006). School performance and social-emotional behavior of primary school children before and after a disaster. Pediatrics, 118 (5) , e1311-e1320. [DOI:10.1542/peds.2005-2781]
18. − Tierney, K., Khazai, B., Tobin, L. T., & Krimgold, F. (2005). Social and public policy issues following the 2003 Bam, Iran, earthquake. Earthquake spectra, 21 (S1) , 513-534.‌ [DOI:10.1193/1.2098928]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research