XML English Abstract Print


دانشگاه رازی
چکیده:   (106 مشاهده)
مقدمه: با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران و همچنین ‌با توجه به اهمیت و ضرورت نقش مدارس در زندگی دانش‌آموزان بخصوص در شرایط بحران، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های مدرسه کارآمد پس از زلزله سرپل‌ذهاب درسال1396 صورت گرفت.
روش: این پژوهش با روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناختی صورت گرفت. به همین منظور، 15نفر از متخصصان آموزش و پرورش (شامل مدیران، معلمان و مشاوران و...) به روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع بارز، انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه عمیق جمع آوری گردید.
یافته‌ها: برای تحلیل داده ها از کدگذاری به روش کولایزی استفاده شد. پس از مستندسازی مصاحبه‌ها تعداد  290 کد خالص، 12 زیر شاخص و درنهایت چهار شاخص اصلی شامل «دانش‌آموزان»، « معلم و کادر مدرسه»، «ساختار و امکانات مدرسه» و «محیط و خانواده» استخراج شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل شده به آموزش و پرورش و مدارس و مراکز آموزشی کمک می‌کند تا با توجه به عوامل شناسایی شده برنامه‌ها و امکانات ضروری را در رابطه با مدرسه کارآمد پس از زلزله تدوین کنند. همچنین استفاده از این عوامل می‌تواند موجب کارآمد شدن و افزایش کارآمدی مدارس پس از زلزله شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/2/17 | پذیرش: 1399/5/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Counseling Research