دوره 18، شماره 72 - ( 12-1398 )                   جلد 18 شماره 72 صفحات 183-161 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saeidi M, dehdast K. Semantic Analysis and Comparison of Family Structure in Iranian Cinema of the 70's and 90's: A Case Study of Leila and the Ice Age. QJCR 2020; 18 (72) :161-183
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1069-fa.html
سعیدی میلاد، دهدست کوثر. تحلیل و مقایسه نشانه‌شناختی ساختار خانواده در سینمای دهه 70 و 90 ایران با مطالعه موردی فیلم لیلا و عصر یخبندان. پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (72) :161-183

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1069-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (7705 مشاهده)
مقدمه: بازنمایی خانواده در رسانه‌ها بیان‌کننده گفتمان‌های غالب درباره ساختار  و الگوهای تشکیل دهنده آن بوده و رسانه‌ها قابلیت ایجاد یا تأیید یا تغییر این گفتمان‌ها را دارند. و  این مقاله در پی بررسی این مساله است که چگونه قواعد، ساختار‌ و الگوهای خانواده در چند دهه اخیر دچار تحول و دگرگونی شده است و نقش سینما در این تغییر و تحول و گفتمان سازی چگونه بوده است و با چه شیوه، ابزار  و همچنین رمزگانی این تغییرات در ساختار فعلی و فرهنگی خانواده ایجاد شده است.
روش پژوهش: از آنجا که با تصاویر متحرک، موسیقی و کلام به عنوان متن رسانه ای سروکار داریم، از روش کیفی با رویکرد نشانه شناسی برای بررسی نشانه‌های تصویری موجود در فیلم‌های منتخب سینمایی استفاده می‌کنیم. 
هدف پژوهش: این هدف مقایسه‌ای بین دو دهه ۷۰ و ۹۰ سینمای ایران با تمرکز بر فیلم لیلا (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۵) و عصر یخبندان (مصطفی کیایی، ۱۳۹۳) صورت گرفت یافته‌ها موید این مطلب بود که از رمزگان فنی گرفته تا اجتماعی و ایدئولوژیک فیلم‌های سینمایی در مسیری که در دو دهه‌ی اخیر از سال ۷۰ به سال ۹۶  طی کرده است، زمینه ایجاد تغییر و تحولات اساسی در ساختار خانواده و مولفه‌های تشکیل دهنده آن مانند قواعد، مرزها، نقش‌ها و  الگوهای ارتباطی شده است.
نتیجه‌گیری:یافته‌ها موید این مطلب بود که از رمزگان فنی گرفته تا اجتماعی و ایدئولوژیک تغییرات جدی کرده است. و عوامل یاد شده موجب فروپاشی ساختار خانواده شده است.
.
                                                                              
متن کامل [PDF 776 kb]   (12424 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1398/1/20 | پذیرش: 1399/1/3 | انتشار: 1399/1/3

فهرست منابع
1.  سلطانی، علی اصغر. (1384). تحلیل گفتمان به مثابه نظریه و روش. فصلنامه علوم سیاسی، 7 (28).
2.  فیسک، جان. (2000). فرهنگ تلویزیون. ترجمۀ مژگان برومند، فصلنامۀ ارغنون، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماره 14: 125-143.
3.  فیسک، جان. (2007). ترجمۀ درآمدی بر مطالعات ارتباطی. ترجمه مهدی غبرایی. تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها.
4.  گلدنبرگ،ایرنه؛گلدنبرگ، هربرت. (1996). خانواده درمانی. ترجمه سیامک نقش بندی (1395). تهران. نشر روان.
5.  گیویان،عبدالله؛ سروری،محمد. (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. تهران:انتشارات تحقیقات فرهنگی.
6.  مهدی زاده،سید محمد. (1387).رسانه و بازنمایی. تهران:دفتر مطالعات و توسعه رسانه.
7.  مینوچین، سالوادور. (1974) . خانواده و خانواده درمانی. ترجمه باقر ثنایی (1373). تهران. انتشارات امیرکبیر.
8.  هاشمی زاده، رضا؛ دلاور، علی؛ مضفری، افسانه. (1396). هویت ایرانی و سینما؛ بازنمایی هویت ایرانی در فیلم «مادر». مطالعات ملی، 18 (1): 85-102.
9.  Fiske, J & Hartley, (2003) Reading Television. London. Routledge Pub. [DOI:10.4324/9780203356623]
10.  Hall, Stuart (1997); Representation: Cultural Representation and Signifying practice, London, Thousand Oaks .and NewDehli, Sage / Open University Press.
11.  Jackson,D.D. (1965). The Study of the family. Family process., 4 (1). 1-20. [DOI:10.1111/j.1545-5300.1965.00001.x]
12.  Laclau, E. & Mouffe, C. (1985). Hegemony and socialist strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London, Verso.
13.  Stevenson, V. (1995). Understanding Media Culture. London. Sage.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research