دوره 18، شماره 72 - ( 12-1398 )                   جلد 18 شماره 72 صفحات 224-201 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khakpour R. The Effect of Didactic Group and Sensitivity Training Group on the Rate of Mistakes Caused by Negative Counter-transference of Counselors/Psychotherapists. QJCR 2020; 18 (72) :201-224
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1107-fa.html
خاکپور رضا. تأثیر گروه تعلیمی و گروه حساسیت‌آموزی بر میزان اشتباهات ناشی از انتقال متقابل منفی مشاوران/ رواندرمانگران. پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (72) :201-224

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1107-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده:   (6840 مشاهده)
هدف: مشاور شدن بدون رشد کردن، خودآگاهی و کمال یافتن، امکان پذیر نیست و خودکاوی و خود اکتشافی از طریق دریافت مشاوره و روان‌درمانی ؛ فرصت‌های بی‌نظیری را در این زمینه در اختیار مشاور می‌گذارد. هدف این پژوهش بررسی و تعیین تأثیر روان‌درمانی گروهی با رویکرد تعلیمی و رویکرد حساسیت آموزی بر میزان اشتباهات ناشی از انتقال متقابل روان نژندانۀ مشاوران و رواندرمانگران است.
روش: برای این منظور ۴۵ نفر (۲۸ زن و ۱۷ مرد) از مشاوران دارای تحصیلات تکمیلی و شاغل در مراکز مشاوره دانشگاهی شهر تهران بطور تصادفی از میان جامعه آماری (۱۳۵ نفر) انتخاب و به طور مساوی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار داده شدند.
یافته‌ها: مقایسه نتایج اجرای مداخله‌های گروهی (هرکدام ۸ جلسه ۹۰ دقیقه تا ۲ ساعت) روی مشاوران به وسیله «سیاهه اشتباهات درمانی مشاوران» در پیش آزمون و پس آزمون، نشان داد که هر دو گروه تعلیمی و حساسیت آموزی در مقایسه با گروه کنترل، بر کاهش میزان اشتباهات ناشی از انتقال متقابل منفی مشاوران تأثیر معناداری داشته‌اند.
نتیجه‌گیری: دریافت مشاوره و روان‌درمانی و نظارت شخصی و گروهی در کاهش اشتباهات مشاوران در فرایند کار با مراجعان مؤثر است.

 
متن کامل [PDF 981 kb]   (10855 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/3/5 | پذیرش: 1399/1/3 | انتشار: 1399/1/3

فهرست منابع
1.  احمدی، سید احمد (۱۳۸۳) مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
2.  اورسانو و همکاران، (بی تا). روان‌درمانی روان پویشی، ترجمه حسن رفیعی (۱۳۷۴)، چاپ اول، تهران: انتشارات حیان.
3.  بیان‌زاده، سید اکبر؛ بیرشک، بهروز؛ و متقی پور، یاسمن (۱۳۸۲). مشاوره در ایدز؛ چاپ اول، تهران: انستیتو روانپزشکی تهران.
4.  تاد، جودیت و بوهارت، آرتورسی. (۱۹۹۹). اصول روان‌شناسی بالینی و مشاوره، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، (۱۳۷۹)، چاپ اول، انتشارات رسا.
5.  خاکپور، رضا (۱۳۷۸). منابع استرس در حرفه مشاوره و روان‌درمانی؛ مجموعه مقالات همایش سراسری مشاوره، چاپ اول، تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.
6.  خاکپور، رضا (۱۳۷۶). بررسی لزوم مشاوره و روان‌درمانی برای مشاوران و روان درمانگران در طول آموزش؛ مجموعه مقالات دومین سمینار راهنمایی و مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی _ فرهنگی.
7.  درایدن، ویندی (بی تا). مشاوره در عمل؛ ترجمه مصطفی تبریزی، و علی نیلوفری (1388) چاپ اول، نشر دانژه.
8.  ریچ، جان (۱۹۷۴). مصاحبه روان‌شناختی با کودک و نوجوان؛ ترجمۀ سیما فردوسی و بهروز بیرشک (۱۳۶۹)، چاپ اول، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی.
9.  سلیگمن ، لیندا و ریچنبرگ، لوری دبلیو (2010). نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی: نظام ها، راهبردها و مهارت‌ها. ترجمه جمشید جراره و همکاران (1397)، چاپ چهارم، تهران: آوای نور.
10.  سلیمی، سید حسن (۱۳۸۰). اصول روان درمانگری؛ چاپ اول، تهران: انتشارات گلبان.
11.  شفیع آبادی، عبداله (۱۳۷۴). مقدمات راهنمایی و مشاوره: مفاهیم و کاربردها؛ چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور
12.  شفیع آبادی، عبداله و ناصری، غلامرضا (۱۳۸۶). نظریه‌های مشاوره و روان درمانی، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
13.  عباس، آلن (2015). آن سوی مقاومت: فنون پیشرفتۀ روان درمانی؛ ترجمۀ عنایت خلیقی سیگارودی (1396)، چاپ اول، تهران: ارجمند.
14.  کوری، جرالد (2013). نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی؛ ترجمۀ یحیی سید محمدی (1391)، تهران: ارسباران.
15.  گلدارد، دیوید (1989). مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره: آموزش و کاربرد مهارت‌های خُرد در مشاورۀ فردی؛ ترجمۀ سیمین حسینیان (1377)، تهران: دیدار.
16.  گلادینگ، ساموئل (2015). اصول و مبانی مشاوره، ترجمۀ مهدی گنجی (1396)، ویراست هفتم، تهران: ساوالان.
17.  گیبسون، ریچارد و میشل، ماریان (۲۰۰۵). زمینۀ مشاوره و راهنمایی؛ ترجمۀ باقر ثنایی و همکاران (۱۳۸۶)، چاپ اول، تهران: انتشارات رشد.
18.  نوروزی جوینانی، سعید (۱۳۷۹). مهارت‌های مشاوره، شماره ۵، جلد اول، تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.
19.  هاف، مارگارت (2014). نظریه‌های مشاوره (مفاهیم و مهارت‌ها)؛ ترجمۀ کیانوش زهراکار و همکاران (1397)، تهران: رشد.
20.  هوارد، سوزان (بی تا). مشاورۀ روان پویایی؛ ترجمۀ مصطفی تبریزی، و علی نیلوفری،) (۱۳۸۸)، چاپ اول، نشر دانژه.
21.  Abbass, Allan (2015). Reaching Through Resistance: Advanced Psychotherapy Techiques .
22.  Auld, f. & Hyman, M. (1997). Resolution of inner Conflict: An introduction to psychoanalytic therapy., APA Washington D. C.
23.  Barrett, S. (2005). Mismanagement of psychotherapy.
24.  Betan, E., Kegley Heim, A., Zittel Conklin, C., & Westen, D. (2005). Countertransference phenomena and personality pathology in clinical practice: An Empirical Investigation, am J Psychiatry, 162: 5 May. [DOI:10.1176/appi.ajp.162.5.890]
25.  Brew, L., & Altekruse, M. K. (2006). Common Errors in Helping; Thompson, Brooks/Cole.
26.  Buckley, P., Karasu, T., & Charles, E. (1979). Common Mistakes in psychotherapy,. Am J psychiatry, APA, 136: 12, Dec. [DOI:10.1176/ajp.136.12.1578]
27.  Casement, P. (2002). Learn from Mistakes: Beyond Dogma in psychoanalysis and psychotherapy., first ed., Brunner-Routledge.
28.  Clark, M. M. (1986). Personal therapy: A review of empirical research. Professional psychology: Research and practice, 17, 571-543. [DOI:10.1037/0735-7028.17.6.541]
29.  Corey, Gerald (2013). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, (4th ed.), Belmont, CA: Brooks /cole.
30.  Corey, G. (2005). Theory and practice of counseling and psychotherapy., seventh ed., Brooks/Cole.
31.  Corey, M. & Corey, G. (2003). Becoming a helper., (5th ed). pacific Grove: CA: Brooks/Cole.
32.  Corey, G. (2001). The Art of Integrative Counseling. PacificGrove, CA: Brooks/Cole.
33.  Corey, G. (1991). Theory and practice of counseling and psychotherapy., fourthe ed., Brooks/Cole.
34.  Garfield, S. L. & Bergin, A. E. (1971). Personal therapy, outcome, and some therapist Variables: theory, Research and Practice, pp. 251-253. [DOI:10.1037/h0086667]
35.  Gladding, Samuel T. (2017). Counseling: A Comprehensive profession, 7th ed.
36.  Geldard, David (1989). Basic A Personal counseling: A training Manual for counsellors. Publishing by practice Hall of Australia pty ltd.
37.  George, R. L., & Cristiani, T. S. (1995). Counseling: theory and practice (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
38.  Guy, J. D. & Liaboe (1986). The impact of conducting psychotherapy upon the interpersonal relationships of the psychotherapist., professional psychology: Research and practice, 17, 11-114. [DOI:10.1037/0735-7028.17.2.111]
39.  Hayes, J.A, Gelso, C.J. , and Hummel, A.M (2011). Management of Countertransference. in J.C. Norcross (Ed). Psychotherapy relationships that work: Evidence- based responsiveness (2nd ed, pp. 239- 258). NY: oxford university press. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199737208.003.0012]
40.  Hough Margaret (2014). Counseling skills and Theory, 4th ed.
41.  Kottler, J. & Carlson, J. (2003). Bad therapy: Master therapists share their worst failures; Brunner-Routledge, New york and Hove.
42.  Kottler, J. A., & Blau, D. S. (1989). The imperfect therapist: Learning from failure in therapeutic practice., Sanfrancisco: Jossey-Bass.
43.  Margison, F. (1997). Stress and psychotherapy; an over view; in varma, V. (ed). Stress in psychotherapists. London: Red wood Brooks.
44.  Meier, S. & Davis, s. (1996). Elements of Counseling.: third ed., Brooks/Cole.
45.  Milne, A. (2004). Teach yourself counseling., 3th ed., MC Graw-Hill.
46.  Okun, B. F. (1997). Effective helping: Interviewing and counseling techniques, (5th ed). NY: Brooks/Cole.
47.  Phares, E. J. & Trull, T. J. (2002). Clinical psychology: concepts, methods, and profession; 6th ed., Brooks/Cole.
48.  Robertiello, R. C. & Schoenewolf, G. (1992). 101 Common therapeutic blunders: countertransference and counterresistance in psychotherapy. NY: Jason Aronson Inc.
49.  Robertiello, R. C. & Schoenewolf, G. (1987). 101 common therapeutic blunders: counter transference and counter resistance in psychotherapy. NY: Jason Aronson Inc.
50.  Schapira, S. K. (2000). Training in Counseling or psychotherapy., first pub., Routledge.
51.  Schoenewolf, G. (2005). 111 common therapeutic blunders. Second ed., Jason, Aronson.
52.  Seligman, Linda and Reichenberg, Lourie w. (c2010). Theories of Counseling and Psychotherapy: systems, strategies and skills., 3nd ed.
53.  Sharff, R. (1996). Theories of psychotherapy and counseling, 3rd ed., Boston: Houghton and Miffilin Co.
54.  Shertzer, B. & Stone, Sh. (1980). Fundamentals of Counseling; 3rd ed., Boston: Houghton and Miffilin Co.
55.  Tompson, C. & Rudolf, L. B. (1996). Child counseling., 4th ed., Brooks/Cole.
56.  Todd, Judith & Bohart, Arthur (1999). Principles of clinical and counseling psychology., 3th ed., NY: Harper and Row.
57.  Yalom, I. D. (2003). The Gift of Therapy: An open Letter to a new generation of therapists and their patients. NY: Harper Collins (perennial).
58.  Yalom, I. D. (1995). The Theory and practice of Group psychotherapy; fourthe ed., by basic Brooks., pp. 526-528.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research