دوره 19، شماره 75 - ( 9-1399 )                   جلد 19 شماره 75 صفحات 34-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taheri A, Manshaei G R, abedi A. Comparison of the Effectiveness of Adolescent-Centered Mindfulness (MBCT) and Emotionally Focused Therapy (EFT) on Self-Esteem and Sleep Disorder of Bereaved Adolescents. JCR. 2020; 19 (75) :34-64
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1143-fa.html
طاهری علی، منشئی غلامرضا، عابدی احمد. مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور با آموزش هیجان محور بر عزت نفس و مشکلات خواب در نوجوانان داغ‌دیده پسر. فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره. 1399; 19 (75) :34-64

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1143-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان ( خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران
چکیده:   (1261 مشاهده)
 هدف: هدف پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور با آموزش هیجان محور بر عزت‌نفس و مشکلات خواب نوجوانان پسر بود. روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل نوجوانان داغ‌دیده مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره آموزش‌وپرورش شهر شیراز در سال 97-1396 بودند. از میان آن‌ها 48 نفر به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جای‌داده شدند. گروه آزمایشی ذهن آگاهی نوجوان محور در طی 10 جلسه 1 ساعته و گروه آزمایش هیجان محور در طی 8 جلسه 1 ساعته به‌صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. آزمودنی‌ها به کمک پرسشنامه عزت‌نفس کوپر اسمیت (1967) و کیفیت خواب پیتزبورگ (1998) پیش از آغاز درمان، پایان جلسات درمان و همچنین مرحله پیگیری 45 روزه پس از آموزش گروهی ارزیابی شدند. گروه گواه بدون هیچ آموزش گروهی بودند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد به‌کارگیری ذهن آگاهی نوجوان محور و هیجان محور بر عزت‌نفس و مشکلات خواب نوجوانان داغ‌دیده موثر است (05/0< p) و گروه ذهن آگاهی نوجوان محور تأثیر بیشتری از هیجان محور داشته است و تغییرات در طول زمان پایدار بود. نتیجه‌گیری: بر این اساس می‌توان نتیجه گیری کرد که ذهن آگاهی نوجوان محور و هیجان محور بر عزت نفس و مشکلات خواب نوجوانان داغ‌دیده موثراست و ذهن آگاهی نوجوان محور بر افزایش عزت نفس و کاهش مشکلات خواب موثرتر بود.
متن کامل [PDF 907 kb]   (757 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/4/22 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار: 1399/10/2

فهرست منابع
1. احمدیان فرد، س؛ محمودعلیلو، م؛ بیرامی، م. (1392). اثربخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود نشانه ها، کیفیت خواب و تنظیم هیجانی بیماران مبتلا به PTSD. پایان نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز.
2. اسکندر، ز. (1393). تاثیر آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر عزت نفس و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان. پایان نامه کارشناسی ازشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی.
3. اقبال، ا. (1392). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان در بهبود نشانه‌های پریشانی روان‌شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران، هیجان مدار را بر تنظیم شناختی هیجان. رساله دکتری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.
4. بشیرپور، س؛ عباسی، آ؛ ابوالقاسمی، ع. (1394). تاثیر آموزش شیوه‌های مقابله شناختی رفتاری و تنظیم هیجان بر کاهش نا امیدی، شادکامی و عزت نفس کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست. پژوهش‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 5، 1، 85-70.
5. بوردیک، دبرا. (2014). راهنمای آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی به کودکان و نوجوانان، ترجمه غلامرضا منشئی و مسلم اصلی آزاد و لاله حسینی و پری ناز طیبی نایینی (1396)، چاپ اول، اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
6. بیرامی، م؛محبی، م. (1395). رابطه دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان دختر: نقش میانجی گری راهبردمقابله ای هیجان مدار. روان‌شناسی بالینی، (1) 8، 82-71.
7. حسینی، ل؛ منشئی، غ. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی در کودکان با اختلال افسردگی. (فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، (29) 8، 200-179.
8. حسینی، ف؛ نجفی، م؛ محمدی فر، م. (1398). رابطه پنج صفت بزرگ شخصیت با افسردگی: نقش میانجی گری عزت نفس و خودکارآمدی. پژوهش‌های مشاوره، (72) 18، 137-114.
9. دهستانی، م. (1394). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان دختر. اندیشه و رفتار، (37) 9، 46-37.
10. داودی، ر؛ منشئی، غ؛ گل پرور، م. (1398). مقایسه اثربخشی درمان شناختی _ رفتاری، درمان هیجان مدار و درمان ذهن آگاهی نوجوان محور بر علائم نوموفوبیا و کیفیت خواب در نوجوانان دختردارای علائم بی موبایل هراسی. نشریه روان پرستاری، (5) 7، 71-63.
11. خیرخواه، م؛ مکاری، ه؛ نیسانی سامانی، ل؛ حسینی، ف. (1392). ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران (نشریه پرستاری ایران)، (83) 26، 29-19.
12. ریو، ج. م. (2005). انگیزش و هیجان، ترجمه سیدمحمدی (1397). نشر ویرایش.
13. شریف پور، ش؛ منشئی، غ؛ سجادیان، ا. (1397). بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان مبتلا به سرطان در مرحله شیمی درمانی. علمی پزشکی جندی شاپور، (5) 17، 557-545.
14. شریفی پور، س؛ برآبادی، ح؛ حیدرنیا، ا. (1398). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر سرمایه‌های روان شناختی دختران نوجوان بی سرپرست. پژوهش‌های مشاوره، (71) 18، 60-37.
15. شکرشکن، ح؛ نیسی، ع. (1373). تاثیر عزت نفس بر عملکرد دانش‌آموزان پسر و دختر دبیرستانی. مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی شهید چمران اهواز، (1) 1، 27-11.
16. فرهادی نسب، ع؛ عظیمی، ح. (1387). بررسی الگو و کیفیت ذهنی خواب در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان و ارتباط آن با صفات شخصیتی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، (1) 15، 15-11.
17. کلانتری، م؛ فتاحی، ر؛ آقایی، ا. (1394). سوگ و داغ‌دیدگی در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات ارجمند.
18. هافمن، ا؛ هیز، ا. (1396). هیجان در درمان از علم تا عمل، ترجمه شهرام محمدخانی و محمد خالقی.. تهران: نشر ابن سینا.
19. یوسفیان، ف؛ اصغری پور، ن. (1392). مقایسه اثربخشی درمان گروهی شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان گروهی شناختی رفتاری بر عزت نفش دانش‌آموزان دختر. مجله اصول بهداشتی روانی. (3) 15، 215-205.
20. Alamo C, Lopez-Munoz F, Garcia P. (2014). Exploring new frontiers for the pharmacological treatment of insomnia. Clin exp pharmacol. 4 (5):123-44.
21. Brewer, J.D., & Sparkes, A.C. (2012). Young people living with parental bereavement: Insight from an ethnographic study of a UK childhood bereavement service. Social science & Medicine, 72, 283-290. [DOI:10.1016/j.socscimed.2010.10.032]
22. Buysse, D.J., Reynolds, C.F., Monk, T.H., Berman, S.R., Kupfer, D.J. (1998). The Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI): A new instrument for psychiatric research and practice. PsychiatryResearch. 28, 193-213. [DOI:10.1016/0165-1781(89)90047-4]
23. Corr, C.A. (2003). Bereavement, grief, and mourning in death-related literature for children: Journal of Death and Dying, 48 (4) , 337-363. [DOI:10.2190/0RUK-J18N-9400-BHAV]
24. Cooper,s.l. (1967). The antecedents of self-steem:W.H.Freeman.
25. Compas, B. E., Jaser, S. S., Dunbar, J. P., Watson, K. H., Bettis, A. H., Gruhn, M. A., & Williams, E. K. (2014). Coping and emotion regulation from childhood to early adulthood: Points of convergence and divergence. Australian journal of psychology, 66 (2) , 71-81. [DOI:10.1111/ajpy.12043]
26. Dunning, D.L., Griffiths, K., Kuyken, W., Crane, C., Foulkes, L., Parker, J., et al. (2019). Research Review: The effects of mindfulness‐based interventions on cognition and mental health in children and adolescents a meta‐analysis of randomized controlled trials. J Child Psychol,60 (3):244-58. [DOI:10.1111/jcpp.12980]
27. Elizur, E., & Kaffman, M. (2009). Children's Bereavement Reactions Following Death of the father, Journal of American Academy of Child Psychiatry 21, 474- 480. [DOI:10.1016/S0002-7138(09)60797-4]
28. Emanuel, A. S.; Updegraff, J. A.; Kalmbach, A. D.; Ciesla, J. A. (2010) , "The role of mindfulness facets in affective forecasting", Personality and Individual differences, 49.815-818. [DOI:10.1016/j.paid.2010.06.012]
29. Gratz, KL, Gunderson, JG. (2006).Preliminary Data on an Acceptance-Based Emotion Regulation Group Intervention for Deliberate Self-Harm Among Women With Borderline Personality Disorder. Behavior Therapy, 37, 25˚35. [DOI:10.1016/j.beth.2005.03.002]
30. Galatzer-Levy, I.R. & Bananno, G.A. (2012). Beyond normality in the study of bereavement: Heterogeneity in depression outcomes following loss in older [DOI:10.1016/j.socscimed.2012.02.022]
31. adults. Social science & Medicine, 74, 1987-1994.
32. Golombok, S. (2004). Solo mothers: quality of parenting and child development. Inter national congress series (1266) , 256- 263. [DOI:10.1016/j.ics.2004.01.095]
33. Gross, J.J. (2002). Emotion regulation. 1sted. United States, New York: The Guilford Press
34. Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion Regulation: Conceptual Foundations. In J. J. Gross (Ed.) , Handbook of emotion regulation, 3-27.
35. Gross, C.R. , Kreitzer, M.J. , Reilly-Spong ,M., Wall, M., Winbush, N.Y., Patterson, R., Mahowald,M., Cramer-Bornemann, M. (2011). Mindfulness-based stress reduction versus pharmacotherapy for chronic primary insomnia: a randomized controlled clinical triat. Explore: the journal of science and healing,7 (2):76-87. [DOI:10.1016/j.explore.2010.12.003]
36. Greenberg, L.S., Korman, L.M., Paivio, S.C. (2002). Emotion in humanistic psychotherapy: American Psychological Association. [DOI:10.1037/10439-016]
37. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in contact: past, present, and future. Clinical psychology: Science and Practice, 10 (2) ,144-156. [DOI:10.1093/clipsy.bpg016]
38. Karagozoglu, S., Kahve, E., Koc, O., & Adamisoglu, D. (2008). Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students. Journal of nurse education today, 28 (5) , 641-649. [DOI:10.1016/j.nedt.2007.09.010]
39. Keng, S.L.,Smoski, M.J., Robins, C.J. (2011).Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical psychology review ,31 (6): 1041-56. [DOI:10.1016/j.cpr.2011.04.006]
40. Molen YF, Carvalho LBC, Fernandes prado L, Fernandes prado G. (2014). Insomnia: psychological and neurobiological aspects and non-pharmacological treatments. arq neuropsiquiatr, 72 (1): 63-71. [DOI:10.1590/0004-282X20130184]
41. Ong, J.C., Manber, R. , Segal, Z. , Xia ,Y., Shapiro, S. , Wyatt, J.K. (2014). A randomized controlled trial of mindfulness meditation for chronic insomnia. Sleep,; 37 (9): 1553-63. [DOI:10.5665/sleep.4010]
42. Quoidbach ,J.,Berry, Hansenne, M., & Mikolajczak , M. (2010). Positive emotion regulation and well- being: Comparing the impact of eight savoring and dampening strategies, Personality and Individual Differences , 49 , 368-373. [DOI:10.1016/j.paid.2010.03.048]
43. Siegel, R. D. (2010) , The mindfulness Solution (every day practices for everyday problems, New York:Guilford.
44. Thompson, M.P., Kaslow, N.J., Kingree, J.B., King, M., Bryant, L.J., & Rey, M. (1998). Psychological symptomatology following Parental death in a Predominantly minority sample of children and adolescents. Journal of clinical child Psychology, 27, 434-441. [DOI:10.1207/s15374424jccp2704_7]
45. Vaananaen, J.M., Isomaa, R., Kaltiala-Heino, R., Frojd, S., & Helminen, M. (2014). Decrease in self-esteem mediates the association between symptoms of social phobia and depression in middle adolescence in a sex-specific manner: a 2-year follow-up of a prospective population cohort study. BMC psychiatry, 14 (79) , 2-8. [DOI:10.1186/1471-244X-14-79]
46. Watkins, A. (2010). There Effects of single parent Home on children, American Journal of iriricalpsychology , 3, 345-352.
47. Winking, J., Gurven, M., & Kaplan, H. (2011). Father death and adult success among the Tsimane, Evolution and Human Behavior , 32, 79- 89. [DOI:10.1016/j.evolhumbehav.2010.08.002]
48. Wolchik, S.A., Ma, Y., Tein, J.Y., Sandler, I.N., & Ayers, T.S. (2008). Parentally bereaved children grief: selfsystem beliefs as mediators of the relations between grief and stressors and caregiver-child relationship quality. Death. Studies, 32, 597-620. [DOI:10.1080/07481180802215551]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research