Volume 19, Issue 75 (12-2020)                   QJCR 2020, 19(75): 214-251 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapour Mirsaleh Y, Shomali M, Barkhordari A, Mandegariyanخ A, Shafizadeh R. A qualitative study on the necessary content for entrepreneurship training courses in the viewpoint of young entrepreneurs. QJCR 2020; 19 (75) :214-251
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1228-en.html
Ardakan University
Abstract:   (5950 Views)
Aim: The purpose of present study was to qualitatively investigate the neccassary content for entrepreneurship training courses in the viewpoint of young entrepreneurs who lived in Yazd province, in order to providing more effective training courses. Method: This study was a qualitative research that using grounded theory. The population of the study consisted of men and women who participated in entrepreneurship courses held in Yazd province during 2011-2017 and are currently known as entrepreneur. Purposeful sampling was performed until the theoretical saturation of the interviews. Finally, 20 individuals (16 males and 4 females) were interviewed in a semi-structured manner and then the interviews were analyzed using three phases of open, axial and selective coding. Results: The results showed that in order to improve the effectiveness of entrepreneurship training courses, in intrapersonal dimension, several skills such as self-management, independence, social skills, motivational factors, control and orientation of problems, personality traits, emotional self-regulation and identifying and correcting of cognitive errors should be considered. In interpersonal dimension, coping with destructive behaviors, efficient interpersonal relationships, and social and organizational motivations are more important. In the occupational dimension, legal knowledge, economic, technology knowledge and networking knowledge should be considered. Finally, in the educational dimension, training prerequisites and structural and legal factors must be taken into account in order to have better entrepreneurship training courses. Finally, paradigm model of the content of entrepreneurship training courses was presented. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that educational content of the current entrepreneurship training courses should be revised.
Full-Text [PDF 880 kb]   (11606 Downloads)    
Type of Study: Research |
Received: 2019/11/25 | Accepted: 2020/08/25 | Published: 2020/12/22

References
1. احدی، ب.، و مرادی، ف. (1396). رابطه ذهن آگاهی با خطاهای شناختی: نقش تعدیل کننده تحصیلات. سالمندشناسی، ۲ (۳)، ۱-۱۰.
2. احمدپور داریانی، م. (1395). کارآفرینی. تهران: انتشارات محراب قلم.
3. اشرفی، س.، و نجفی هزارجریبی، ح. (1397). اثربخشی آموزش کارآفرینی بر مسیر شغلی دانش‌آموزان. علوم تربیتی، 25 (2)، 108-91.
4. اعتماد اهری، ع.، و تختی پور، م. (1394). بررسی رابطه میزان خود نظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه (دوره دوم) منطقه 2 تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 7 (25)، 33-64.
5. اکبری، ک. (1397). توسعه کارآفرینی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
6. آراستی، ز.، کنعانی، ا.، و سیدقاسمی، ن. (1392). انگیزه صنعت‌های کارآفرینی زنان و مردان در بخش شباهت‌ها و تفاوت ها. نشریه زن و در توسعه و سایست، 11 (1)، 100-83.
7. پارسبان رضوی، م. (1383). والدین ICT و تعلیم و تربیت. انتشارات نما. (مجله الکتریکی مرکـز اسـناد و مـدارکعلمی ایران.)
8. پوررشیدی، ر.، پورشیخعلی، ا.، و سیدی، س. (1393). بررسی و اهمیت نقش تجارت الکترونیک بر کارآفرینی. دومین همایش ملی کارآفرینی و رقابت پذیری، ساری، مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه مازندران
9. توحیدی، ز.، سروش، ع.، و الحسینی، ح. (1394). بررسی وضعیت اشتغال پذیری جوانان ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 14 (29)، 17-33.
10. حسینی فرد، ت.، و میرعرب، ر. (۱۳۹۵). بررسی نقش آموزش کارآفرینی در ارتقاء کیفیت کارآفرینی. دومین همایش ملی مباحث نوین در حسابداری، مدیریت و کارآفرینی، مینودشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مینودشت.
11. روشن، م.، سیفی، ا.، عبدالهی، ب.، نوکانی، ژ.، و بنی‌جمالی، ز. (1394). بررسی رابطه بین آموزش کارآفرینانه معلم (اهداف، محتوا، ضرورت، شیوه و محیط آموزشی) با روحیه کارآفرینانه دانش‌آموزان متوسطه شهر تهران. اندیشه‌های نوین تربیتی، 11 (1)، 151-179.
12. زارعی، ه.، مرادی، د.، و زرنگاریان، ی. (1391). بررسی نقش انتقال تکنولوژی در توسعه کسب و کار و کار آفرینی. سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
13. زالی، م.، مدهوشی، م.، و کردنائیج، ا. (1386). ارزیابی مشخصه‌های کارآفرینی در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). فصلنامه‌ی مدرس علوم انسانی، 3 (11)، 81-112.
14. سعیدی کیا، م. (1389). اصول و مبانی کارآفرینی. تهران: انتشارات کیا.
15. سلمانی، م.، حاجیلو، م.، و تلخاب، ا. (1397). سنجش مؤلفه‌های شخصیت در گرایش روستاییان به کارآفرینی (مورد مطالعاتی: شهرستان خدابنده)، پژوهشهای جغرافیای انسانی، 50 (2)، 431-447.
16. شفیع آبادی، ع. (1396). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای و نظریه‌های انتخاب شغل. تهران: انتشارات رشد.
17. ضیاء، ب.، و وقارموسوی، م. (1395). بررسی تاثیر آموزش‌های رسمی کارآفرینی بر شکل‌گیری قصد کارآفرینانه. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 9 (1)، 99-117.
18. ضیاء، ب.، و وقارموسوی، م. (1395). بررسی تاثیر آموزش‌های رسمی کارآفرینی بر شکل‌گیری قصد کارآفرینانه. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 9 (1)، 99-117.
19. عبدالملکی، ج.، یوسفی افراشته، م.، پیرمحمدی، م.، سبک‌رو، م.، و محمدی، ن. (1387). بررسی رابطه‌ی مهارت‌های کارآفرینی با کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: مدیران میانی شرکت ایران خودرو). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 1 (2)، 103-130.
20. عسکری ندوشن، ع.، و صباغچی، م. (1397). ارزیابی نیازهای جوانان و اولویت‌های سیاستی مرتبط با آنان در شهر یزد با به کارگیری الگوی اهمیت - عملکرد. جامعه شناسی کاربردی، 29 (2)، 39-64.
21. علم بیگی، ا.، جلیلیان، س.، و لطیفی، س. (1396). تاثیر ویژگی‌های کارآفرینی بر نگرش و قصد خوداشتغالی جوانان روستایی (موردمطالعه: روستاهای شهرستان اسلام آبادغرب). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 48 (4)، 691-681.
22. علیپور، ح.، و ناصری کرا، ص. (۱۳۹۳). بررسی رابطه مدیریت فروش و بازاریابی. اولین همایش ملی حسابداری، حسابرسی و مدیریت، اصفهان.
23. محزون حقیقی، پ. (1395). شناسایی موانع بازخوردگیری از اساتید کارآفرینی، مورد مطالعه دانشکده کارآفرینی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
24. محمدی، ا.، و مرجانی، ع. (1393). بررسی قابلیت‌های کارآفرینی کتابداران (مطالعه‌ی موردی: کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی). پژوهش‌نامه‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی، 4 (1)، 153-168.
25. مردانشاهی، م.، و آقاجانی، ح. (1395). نقش آموزش کارآفرینی بر افزایش خلاقیت دانشجویان. فصلنامه علمی-پژوهشی نوآوری و ارزش‌آفرینی، ۴ (۸)، ۳۳-۴۲.
26. منصوری نژاد، ع.، نقشینه، ن.، و احمدپور داریانی، م. (1391). بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 18 (3)، 449-468.
27. نعمتی، م.، کرمی پور، م.، و محمدی چمناری، ح. (1394). رابطه مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های کار آفرینی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 9 (31)، 285-325.
28. نقابی، س.، زعفریان، ر.، یوسفی، م.، و رضوانی، م. (1391). تبیین نقش رابطه ی رفتار شبکه سازی در رفتار کارآفرینانه (مطالعه موردی: شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری). توسعه کارآفرینی، 4 (15)، 43-25.
29. هادی‌زاده مقدم، ا.، و رحیمی فیل‌آبادی، ف. (1384). کارآفرینی سازمانی. تهران: انتشارات جانان.
30. Ahmad, W. M. R. W., Mohamed, A. A., & Mustaffa, F. (2018). Problem solving skills developments through entrepreneurship. Journal of Social Sciences Research, 2, 472-476. [DOI:10.32861/jssr.spi2.472.476]
31. Alina, B. (2010). Entrepreneurial Motivations: Are Women Driven By Different Motivators Than Men? (II-Some Evidence for EU and Romania). Economic Science Series, 19 (2) , 358-364.
32. Baumol, W. J. (1993). Formal entrepreneurship theory in economics: Existence and bounds. Journal of business venturing, 8 (3) , 197-210. [DOI:10.1016/0883-9026(93)90027-3]
33. Bertrams, A. (2012). How minimal grade goals and self-control capacity interact in predicting test grades. Learning and Individual Differences, 22 (6) , 833-838. [DOI:10.1016/j.lindif.2012.07.003]
34. Capelleras, J. L., Contin-Pilart, I., Larraza-Kintana, M., & Martin-Sanchez, V. (2019). Entrepreneurs' human capital and growth aspirations: The moderating role of regional entrepreneurial culture. Small Business Economics, 52 (1) , 3-25. [DOI:10.1007/s11187-017-9985-0]
35. Duygulu, E., & Kurgun, O. A. (2009). The effect of managerial entrepreneurship behavior on employee satisfaction: Hospitality managers dilemma. African Journal of Business Management, 3 (11) , 615-726.
36. Forret, M. L., & Dougherty, T. W. (2001). Correlates of networking behavior for managerial and professional employees. Group & Organization Management, 26 (3) , 283-311. [DOI:10.1177/1059601101263004]
37. Gem, T. (2012). Global Entrepreneurship Monitor 2011 Executive Report، Babson College، Babson Park، MA، USA/ LBS، London، UK.
38. Hamilton, B. H., Papageorge, N. W., & Pande, N. (2019). The right stuff? Personality and entrepreneurship. Quantitative Economics, 10 (2) , 643-691. [DOI:10.3982/QE748]
39. Hisrich, R. D., Peters, M.P., & Shepherd, D. A. (2005). Entrepreneurship. (Sixth Edition). New York: Irwin/ McGraw- Hill.
40. Ismail, M., Khalid, S. A., Othman, M., Jusoff, H. K., Rahman, N. A., Kassim, K. M., & Zain, R. S. (2009). Entrepreneurial intention among Malaysian undergraduates. International Journal of Business and Management, 4 (10) , 54-60. [DOI:10.5539/ijbm.v4n10p54]
41. Konon, A., & Kritikos, A. S. (2019). Prediction based on entrepreneurship-prone personality profiles: sometimes worse than the toss of a coin. Small Business Economics, 53 (1) , 1-20. [DOI:10.1007/s11187-018-0111-8]
42. Lipset, S. M. (2018). Values, education, and entrepreneurship. In Promise Of Development (pp. 39-75). Routledge. [DOI:10.4324/9780429497995-3]
43. Martin, M. A. G., Picazo, M. T. M., & Navarro, J. L. A. (2010). Entrepreneurship, income distribution and economic growth. International entrepreneurship and management journal, 6 (2) , 131-141. [DOI:10.1007/s11365-010-0142-3]
44. Meece, J. L., Glienke, B. B., & Burg, S. (2006). Gender and motivation. Journal of school psychology, 44 (5) , 351-373. [DOI:10.1016/j.jsp.2006.04.004]
45. Neuman, L. (2006). Social Research Methods: uantitative and Qualitative Approaches. Third edition, London: Allyn and Bacon
46. Nowiński, W., Haddoud, M. Y., Lančarič, D., Egerová, D., & Czeglédi, C. (2019). The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries. Studies in Higher Education, 44 (2) , 361-379. [DOI:10.1080/03075079.2017.1365359]
47. Nurwulan, R. L., & Kausar, K. (2019). entrepreneurship independence of youth (study of entrepreneurship training program for bjb bank csr at pkpu hi west java institute). The International Conference on Innovation of Small Medium-sized Enterprise (ICIS) 2019 (Vol. 1, No. 1, pp. 276-286).
48. Palanikumar, K., Shanmugasundar, G., & Latha, B. (2019). Role of Industry in Entrepreneurship Education: Implementation and Success Factors. Available at: zttp://library.ediindia.ac.in:8181 /xmlui//handle /123456789/7923
49. Porfeli, E. J., & Skorikov, V. B. (2010). Specific and diversive career exploration during late adolescence. Journal of Career Assessment, 18 (1), [DOI:10.1177/1069072709340528]
51. Ryff, C. D. (2019). Entrepreneurship and eudaimonic well-being: Five venues for new science. Journal of business venturing, 34 (4) , 646-663. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2018.09.003]
52. Sondari, M. (2013). Is Entrepreneurship Education Really Needed?: Examining the Antecedent of Entrepreneurial Career Intention. The 5th Indonesia International Conference on Innovation، Entrepreneurship، and Small Business (IICIES 2013).

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research