دوره 18، شماره 71 - ( 7-1398 )                   جلد 18 شماره 71 صفحات 175-155 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimisadegh Z, sohrabi F, borjali A, Falsafinejad M, Moatamedi A. Designing and validation of life skills training program (self-awareness skills, coping with stress and empathy) based on Islamic culture in divorced women. QJCR 2019; 18 (71) :155-175
URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1266-fa.html
رحیمی صادق زهرا، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، فلسفی نژاد محمد رضا، معتمدی عبداله. تدوین برنامه آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر فرهنگ اسلامی برای زنان مطلقه: یک مطالعه کیفی. پژوهش های مشاوره. 1398; 18 (71) :155-175

URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1266-fa.html


دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (8064 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تدوین برنامه آموزش مهارت‌های زندگی (مهارت‌های خودآگاهی، مقابله با استرس و همدلی) مبتنی بر فرهنگ اسلامی در زنان مطلقه انجام شد.
روش: روش پژوهش کیفی از نوع روایتی و استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. جامعه آماری شامل کلیه زنان مطلقه مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی شهر کرمان و متخصصان زوج‌درمانی این شهر است که 15 نفر از مراجعان و 10 نفر از متخصصان با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه و پرسشنامه متخصصان استفاده شد و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری مصاحبه‌ها انتخاب شد. داده‌ها بر اساس روش لینکلن و گوبا تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه آموزش مهارت‌های زندگی در قالب 3 محور اصلی خودآگاهی، همدلی و مقابله با استرس، 11 محور فرعی بود. مهارت خودآگاهی شامل آگاهی از خالق خود، آگاهی از معاد، قرب خداوند و شناخت وجود خود می‌شد. مهارت همدلی شامل زمینه‌سازهای فرعی خشنود ساختن، همدردی و عیادت، دید و بازدید و مراوده، و شاد بودن و شاد نمودن می‌شد. مهارت مقابله با استرس شامل کمک و یاری خداوند، دعا و یاد خداوند، و عبادات می‌شد. همچنین میزان روایی محتوایی این برنامه بر اساس روش لاوشه و مبتنی بر نظر متخصصان دارای نسبت روایی محتوایی (CVR) 80/0 بود. 
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که برنامه آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر فرهنگ اسلامی برنامه مناسب و کارآمدی برای توانمندسازی زنان مطلقه در زندگی است.

 
متن کامل [PDF 1443 kb]   (16332 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/11/4 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

فهرست منابع
1.  احمدی، ع. ‌ا. (1391). روان‌شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، چاپ نهم، تهران: نشر امیرکبیر.
2.  آقاجانی، م. (1381). بررسی اثربخشی مهارت‌های زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان. پایان‌نامه کارشناس ارشد چاپ نشده. رشته روان‌شناسی. دانشگاه الزهرا.
3.  پسندیده، ع. (1394). الگوی اسلامی شادکامی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دارالحدیث.
4.  جهانیان، رمضان. (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی بر خودکارآمدی دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 3(27)، 71-83.
5.  حسینی، س. ا. (1393). ‌اصول بهداشت روانی، ‌چاپ ششم، مشهد: انتشارات دانشگاه مشهد.
6.  دانش، ع.؛ سلیمی‌نیا، ن.؛ فلاحتی، ح.؛ سابقی، ل.؛ شمشیری، م. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران ناسازگار، فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 2(30)، 40-23.
7.  دهخدا، ع. ا. (1379). لغت نامه دهخدا. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
8.  رحیمی صادق، ز. (1397). تدوین برنامه آموزشی مهارت های خودآگاهی، مقابله با استرس، و همدلی مبتنی بر فرهنگ بومی و تعیین اثربخشی آن بر شادکامی و تاب‌آوری زنان مطلقه 30 تا 40 ساله شهر کرمان. پایان‌نامه دکتری چاپ نشده. رشته روان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی.
9.  رستگار، ع. ع. (1389). معنویت در سازمان. قم: انتشارات ادیان و مذاهب.
10.  زارع‌مقدم، ع.؛ گمنام، ا. (1397). نقش تمایل به نماز در کاهش گرایش زوجین به طلاق در دانشجویان. مجله رویش روان‌شناسی، 7(9)، 212-195.
11.  شریفی‌نیا، م. ح. (1388). «درمان یکپارچه توحیدی، رویکرد دینی در درمان اختلالات روانی». مطالعات اسلام و روان‌شناسی، 3(4)، 82-65.
12.  صادقی، ر. (1396). نگرش نسبت به پیامدهای طلاق و تاثیر آن بر تمایل زوجین جوان به طلاق در شهر تهران. فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 38، 22-1.
13.  صادقی، س. (1388). بررسی میزان اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و مهارت‌های مقابله با استرس بر کاهش افسردگی زنان مطلقه شهر اصفهان. پایان‌نامه دکتری چاپ نشده. رشته روان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی.
14.  فاضل قانع، ح. (1392). سبک زندگی بر اساس آموزه‌های اسلامی. قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما.
15.  کلانتری، ع.؛ روشن فکر، پ.؛ جواهری، ج. (1390). آثار و پیامدهای طلاق، مرور نظام‌مند تحقیقات انجام شده در ایران با تاکید بر ملاحظات جنسیتی (1390-1376). مجله زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 9(3)، 131-111.
16.  کاملی، م. ج. (1386). بررسی علل و عوامل مؤثر در بروز آسیب‌های اجتماعی طلاق در جامعه ایران. فصلنامه دانش انتظامی، 9(3)، 198-179.
17.  کاویانی، ح.؛ پورناصح، م.؛ صیادلو، س.؛ محمدی، م. ر. (1386). اثربخشی آموزش کنترل استرس در کاهش اضطراب و افسردگی شرکت‌کنندگان در کلاس کنکور. مجله تازه‌های علوم شناختی، 9(2)، 68-61.
18.  گلمن، د. (2004). هوش هیجانی. (ترجمه پارسا، ن. 1383)، چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد.
19.  محفوظی، م. ص.؛ جان بزرگی، م. (1387). بررسی رابطه بین سلسله مراتب ارزش‌ها و سلامت روانی. تهران: مؤسسه پژوهشی ابن سینا.
20.  یزدخواستی، ح.؛ منصوری، ن.؛ زاده محمدی، ع.؛ احمدآبادی، ز. (1387). بررسی احساس تمایل و تقصیر با استرس، افسردگی و اضطراب متقاضیان طلاق در شهرهای اصفهان و اراک. فصلنامه خانواده‌پژوهی، 4(15)، 275-263.
21.  Bauer, J. J., Schwab, J. R. & McAdams, D. P. (2016). Self-Actualizing: Where ego development finally feels good?. Them Humanistic psychologist, 39, 121-130. [DOI:10.1080/08873267.2011.564978]
22.  Chetty, D., Hoque, M. E. (2013). Effectiveness of a nurse facilitated cognitive group intervention among mild to moderately-depressed-women in KwaZulu-Natal, south Africa. African Journal of Psychiatry, 16, 29-34. [DOI:10.4314/ajpsy.v16i1.5]
23.  Faller, H. et al. (2014). Prognostic value of Anxiety Loping and depression in survival of lung cancer patients. Psychology, Vol.13, 359-364. [DOI:10.1002/pon.783]
24.  Furenham, A., & Chamoro-Premuzic, T. (2008). Personality and intelligence as predictors of statistical examination grades. Personality and individual differences, 37(5), 943-955. [DOI:10.1016/j.paid.2003.10.016]
25.  Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2), 105-112. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
26.  Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
27.  Hopko, D., McNeil, W., Zvolensky, J., Eifert. H. (2007). The relation between anxiety and skill in performance-based anxiety disorders: A behavioral formulation of social phobia. Journal of Behavior Therapy, 10(3), 175-200.
28.  King, G., McPherson, A., Mosleh, D., Hartman, L., Rapley, J., & Pinto, M. (2018). Program opportunities of residential immersive life skills programs for youth with disabilities. Research in developmental disabilities, 83, 233-246. [DOI:10.1016/j.ridd.2018.09.003]
29.  Landau, M. J., Vess, J., Arndt, Z. K., Rothschild, D. Sullivan, R. A. (2016). Atchley Embodied metaphor and the "true" self: Priming entity expansion and protection influences intrinsic self-expressions in self-perceptions and interpersonal Behavior: Journal of Experimental Social Psychology, 47, 9-87. [DOI:10.1016/j.jesp.2010.08.012]
30.  Leopold, T. (2016). Gender Differences in the Consequences of Divorce: A Multiple-Outcome Comparison of Former Spouses. SOEP paper, No. 841. [DOI:10.2139/ssrn.2805854]
31.  Pargament, K. I., Smith, B. W., Koenig, H. G., & Perez, L. (1998). Patterns of positive and negative religious coping with major life stressors. Journal for the scientific study of religion, 710-724. [DOI:10.2307/1388152]
32.  Rijken, A. J., & Liefbroer, A. C. (2012). European views of divorce among parents of young children: Understanding cross-national variation. Demographic Research, 27, 25-52. [DOI:10.4054/DemRes.2012.27.2]
33.  Schneider, K. J. and Krug, O. T. (2015). Exinstential-humanistic therapy (Theories of Pyschotherapy). Washington, D. C.: American Psychological Association.
34.  Willems, M., Bergqvis, D., Blankensteijn, A. (2009). Generalized Anxiety and Anxiety Management Training. Journal of Behavior Therapy, 32(1), 185-207.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره می باشد.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Counseling Research